Bult sprongewricht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MiraRoos

Bult sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 15:03

Hoi allemaal,

Mijn eerste bericht hier, ik ben echt opzoek naar ervaringen!

Onze tinkermerrie hebben we vorig jaar december naar een andere stal verhuisd. Hier is ze na een week ongeveer bij 3 ingezet waarna 1 haar dus het hele weiland door gejaagd heeft. Onze merrie was niet veel gewend en had conditie 0. Die dag heb ik haar stokkreupel het land uit gehaald. Dierenarts direct erbij, spuiten erin, vocht eruit, pijnstilling etc en ze heeft toen 4 dagen volledig op stal gestaan (verder heb ik haar altijd 24/7 buiten). Na die 4 dagen kwam ze op een klein afgezet stuk gras ivm dat haar darmen ook niet goed zijn (ik kocht haar met diarree). Ze is heel rustig, gaat ook veel liggen (altijd al zo gedaan)..al met al gedroeg ze zich super: mooi rustig. We zijn nu wat maandjes verder. Haar stap is weer regelmatig haar draf echter nog niet, wel met vooruitgang. Maar nu ze sinds een aantal week (3 zo uit mijn hoofd) op het land staat in de kudde is haar bult op haar spronggewricht weer voller geworden. Het bultje zat er al sinds ik haar die dag stokkreupel uit het land heb gehaald. Na alle rust etc was die geslonken en leek goed te gaan (die maanden veel apart in kleine stukjes gestaan). Maar nu is die dus weer voller geworden. De dierenarts wil er niks aan doen "zolang ze niet kreupel loopt erdoor doe ik niks. Been moet het zelf doen." Kort door de bocht maar daar kwam het op neer.

Nu mijn vraag, zijn er mensen die dit hebben mee gemaakt of zoiets soortgelijks? En wat kan ik doen om haar te ondersteunen? Iedere dag voer ik haar zelf en als ze eet smeer ik haar bult in met coolgel. Maar wat kan ik verder doen? Rijden doen we nog niet want ze was nog niet doorgereden. Maar op dit moment durf ik helemaal niks met haar. Longeren is niet goed ivm haar pees (gaat om een peesschede blessure volgens de dierenarts). Door de bak lopen is ook niet goed is te zacht. Maar naar buiten om over de weg durf ik ook niet goed. Ik heb zelf slechte ervaring met paarden en buiten rijden. Plus onze dame is nog niet echt verkeersmak. Wat kan ik nog meer? Ze staat nu 24/7 op het land en dat is het eigenlijk.

Is een back on track hakbeschermer wat? En hoelang moet zoiets om? Gewoon op het land of juist alleen tijdens poetsen ofzo? Want echt beweging geven doe ik nu niet...dit is mijn eerste eigen, en zo heel lang heb ik haar nog niet.. peesblessures niet mee bekend dus helemaal nieuw terrein dit.

Kan iemand mij hier wat in ondersteunen qua tips en ervaringen?

Vriendelijke groetjes,
Miranda

Ps heb geprobeerd een foto erbij te uploaden. Hoop dat het werkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:23

Het klinkt als een overvulling van het gewricht. Dat kan een overblijfsel zijn van een oude blessure. Genoeg paarden worden gezond oud met deze zogenaamde 'gallen'.

Zaak is om uit te vinden of de blessure nog actief is of al voorbij.

En die peesblessure? Is dat op een andere plek of gaat het hier om dezelfde blessure?
Peesblessures kosten lange tijd om te genezen, de weefsels groeien maar langzaam weer aan. Je zou eens kunnen doorvragen of de pees gescand kan worden.

Aangezien het een jong onbeleerd paard betreft zou ik ook zeggen. Lekker 24/7 op het land laten staan en het been de tijd geven om te genezen. Door het rondscharrelen op de wei krijgt ze genoeg beweging voor een goed herstel. Soms kan de hoefsmid helpen de druk op de pees wat te verlichten.

Is het paard wat meer gewend en je kent de ernst en aard van de blessure zou je nog eens kunnen kijken naar therapieën die bindweefsel voorkomen. denk aan lasertherapie of aquatraining. Maar dat is nogal een gedoe met een onbeleerd paard.

En zorg ervoor dat het paard niet te zwaar is en wordt. Veel gewicht op geblesseerde benen helpt niet mee.

Freyr

Re: Bult sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:31

Had je paard dit al voordat ze het weiland doorgejaafd werd?

Mijn paard heeft ook een overvulde sprong en loopt geen pas onzuiver. Toen ze op een gegeven voor koliek op de kliniek stond, heb ik de sprong gelijk op de foto laten zetten. Bij haar zit een klein ocd fragmentje. Meerdere dierenartsen om een mening gevraagd en zolang ze goed loopt, lekker laten zitten.

MiraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 15:38

Kelly_ann schreef:
Het klinkt als een overvulling van het gewricht. Dat kan een overblijfsel zijn van een oude blessure. Genoeg paarden worden gezond oud met deze zogenaamde 'gallen'.

Zaak is om uit te vinden of de blessure nog actief is of al voorbij.

En die peesblessure? Is dat op een andere plek of gaat het hier om dezelfde blessure?
Peesblessures kosten lange tijd om te genezen, de weefsels groeien maar langzaam weer aan. Je zou eens kunnen doorvragen of de pees gescand kan worden.

Aangezien het een jong onbeleerd paard betreft zou ik ook zeggen. Lekker 24/7 op het land laten staan en het been de tijd geven om te genezen. Door het rondscharrelen op de wei krijgt ze genoeg beweging voor een goed herstel. Soms kan de hoefsmid helpen de druk op de pees wat te verlichten.

Is het paard wat meer gewend en je kent de ernst en aard van de blessure zou je nog eens kunnen kijken naar therapieën die bindweefsel voorkomen. denk aan lasertherapie of aquatraining. Maar dat is nogal een gedoe met een onbeleerd paard.

En zorg ervoor dat het paard niet te zwaar is en wordt. Veel gewicht op geblesseerde benen helpt niet mee.

Ja die bult is tegelijk gekomen als het kreupel lopen zeg maar. Die bult heeft ie dezelfde dag leeg gehaald kwam veel vocht uit. En hij had het over de peesschede.

Haar draf is dus nog niet goed, stap wel.

Ook is ze sabelbenig dus geen normale stand van benen zeg maar.

Hoefsmid is op de hoogte, denkt ook mee en komt momenteel om de 6 week. Hij kan duidelijk zien dat ze met dat been meer op rust staat.

Ze is wel te zwaar, was ze al op moment toen ze het kreeg en heb haar dus nooit goed op conditie kunnen trainen. Zit te denken aan een graasmasker. Ze staat alleen 24/7 op het land..moet ze die dan altijd om?

Ze krijgt trouwens ook MSM poeder van mij in de hoop dat het wat helpt.

Maar zag goede reacties op de back on track hakbeschermer, ook dat gallen ermee kleiner worden etc. Dus dacht misschien is dat nog iets? Maar geen idee hoe zoiets werkt..

MiraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 15:40

Freyr schreef:
Had je paard dit al voordat ze het weiland doorgejaafd werd?

Mijn paard heeft ook een overvulde sprong en loopt geen pas onzuiver. Toen ze op een gegeven voor koliek op de kliniek stond, heb ik de sprong gelijk op de foto laten zetten. Bij haar zit een klein ocd fragmentje. Meerdere dierenartsen om een mening gevraagd en zolang ze goed loopt, lekker laten zitten.

Nee ze had absoluut niks aan haar pees voordat ze het land doorgejaagd werd.

Dierenarts vermoed of een tik ertegenaan gehad of verstapt (land is niet vlak zitten wat kuilen in)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:43

Zo'n beschermer is meer symptoombestrijding dan wat anders.

Graasmaskers weet ik niet zoveel vanaf, misschien andere bokkers.

Als je wilt weten hoe het precies zit kan je meer onderzoek laten doen door je veearts of op de kliniek. Maar je kan het ook tijd geven en na de zomer nog eens kijken. Voor beiden valt wat te zeggen.

MiraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 15:43

Afbeelding

Foto van hoe de bult nu is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:48

Dat is bolspat zo te zien. Zijn er weleens foto’s gemaakt?
Is de sprong ingespoten met corticosteroïden?

MiraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 16:57

Suzanne F. schreef:

Nee nog geen foto's
En ja direct toen het gebeurd is

MiraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 16:58

Suzanne F. schreef:

Is er wat te doen aan bolspat?
Moet het wel weer leeg gehaald worden?

Kelly_ann

Re: Bult sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:59

Bolspat = een overvulling van het spronggewricht. Kan meerdere oorzaken hebben en het paard hoeft er niet (meer) kreupel van te zijn.

Interessanter is om te achterhalen of de oorzaak/blessure nu nog actief is en of je daar iets aan kan doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:51

MiraRoos schreef:
Suzanne F. schreef:

Is er wat te doen aan bolspat?
Moet het wel weer leeg gehaald worden?

Dat ligt aan de oorzaak. Meestal zuigen ze hem leeg en spuiten er cortico’s in.
Maar je wilt weten waarom er irritatie in de sprong is. Er zitten daar zoveel weefsels, kapsels, bot, pezen etc.
Ik zou een foto willen in ieder geval.