Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Kelly_ann schreef:Het klinkt als een overvulling van het gewricht. Dat kan een overblijfsel zijn van een oude blessure. Genoeg paarden worden gezond oud met deze zogenaamde 'gallen'.
Zaak is om uit te vinden of de blessure nog actief is of al voorbij.
En die peesblessure? Is dat op een andere plek of gaat het hier om dezelfde blessure?
Peesblessures kosten lange tijd om te genezen, de weefsels groeien maar langzaam weer aan. Je zou eens kunnen doorvragen of de pees gescand kan worden.
Aangezien het een jong onbeleerd paard betreft zou ik ook zeggen. Lekker 24/7 op het land laten staan en het been de tijd geven om te genezen. Door het rondscharrelen op de wei krijgt ze genoeg beweging voor een goed herstel. Soms kan de hoefsmid helpen de druk op de pees wat te verlichten.
Is het paard wat meer gewend en je kent de ernst en aard van de blessure zou je nog eens kunnen kijken naar therapieën die bindweefsel voorkomen. denk aan lasertherapie of aquatraining. Maar dat is nogal een gedoe met een onbeleerd paard.
En zorg ervoor dat het paard niet te zwaar is en wordt. Veel gewicht op geblesseerde benen helpt niet mee.
Freyr schreef:Had je paard dit al voordat ze het weiland doorgejaafd werd?
Mijn paard heeft ook een overvulde sprong en loopt geen pas onzuiver. Toen ze op een gegeven voor koliek op de kliniek stond, heb ik de sprong gelijk op de foto laten zetten. Bij haar zit een klein ocd fragmentje. Meerdere dierenartsen om een mening gevraagd en zolang ze goed loopt, lekker laten zitten.
MiraRoos schreef:Suzanne F. schreef:Dat is bolspat zo te zien. Zijn er weleens foto’s gemaakt?
Is de sprong ingespoten met corticosteroïden?
Is er wat te doen aan bolspat?
Moet het wel weer leeg gehaald worden?