Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57990
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:31

Sharmila schreef:
ellepel schreef:
is het dan ook handig dat je dat er bij zet op je marktplaats advertentie?
scheelt denk ik een hoop reacties van mensen die hem niet kunnen stallen.


Ik heb hem te koop staan als hengst.

waarom als hengst en niet als klophengst?
hem verkopen als hengst is IMO gewoon bewust gebreken verzwijgen. En ja ik heb het topic door gelezen. Dat veranderd niets aan het feit dat je advertentie misleidend is.
Iemand die komt kijken omdat die een hengst wil maakt een nutteloze rit want hij gaat nooit een hengst worden. De operatie kán gecompliceerder zijn (niet perse maar het kan, afhankelijk van hoe diep de bal in de buik zit.). Dus je verbergt gewoon een gebrek hoe je het ook draait of keert.

Ik zou als koper echt niet blij zijn wanneer ik bij jou aan kom voor een hengst en je dan verteld dat ie klophengst is. Daar kwam ik nl. niet voor en heb ik ook niks aan als ik op zoek ben naar een hengst.

Je wil iemand die goede plannen heeft maar daar wil je aan komen via een leugen? :?

Hier een klophengst gehad die veel heftiger was in gedrag dan de hengsten waar ik al mee gewerkt heb. Hij is thuis liggend gecastreerd dus zo ver "viel het mee". Ik weet dat er klophengsten zijn waarbij de bal te diep zit daarvoor. Dat kan alleen de DA die gaat castreren beslissen. Een kleine maand na de castratie was het gewoon een brave ruin. Hij was overigens 3.5 toen hij gecastreerd werd.

Nu is dit paard ooit braaf geweest dus het lijkt me niet dat hij een **** karakter heeft.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:53

Caily schreef:
Ik heb mijn tinker hengstveulen verkocht voor die prijs, dus een beetje kenner van het ras weet wel dat er voor deze prijs geen correcte dekhengst te koop staat hoor :o


Ik ben wel een redelijke "kenner" van het ras, en ik kan je zeggen dat ik niemand ken die 5000,- voor een klophengst van 10(?) jaar oud en rond de 1,35m gaat betalen. Voor 5000,- verwacht je dan misschien geen dekhengst, maar toch op z'n minst een eerlijk verhaal erachter. Liefst al in de advertentie.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:26

Nog los van je plannen, heb je met die advertentie je glazen juridisch wel goed ingegooid. Enerzijds beschrijf je namelijk in de advertentie dat de pony fantastisch is en superbraaf in het rijden, maar 'voor jullie' te heftig in de hand omdat je een peuter hebt rondlopen. Daarmee zeg je dus, zo zal je verkoper stellen, dat de pony prima is, maar dat het 'gebrek' in jullie zit en in jullie capaciteiten om hem in de hand te houden. Tot zo ver de kwestie met de verkoper dus.

Tegelijk verkoop je hem als 'voor ons te heftig', maar verder superbraaf, terwijl je openingspost hier op bokt vertelt dat de pony feitelijk levensgevaarlijk is, door professionals zonder zware sedatie niet te benaderen etcetera. Als een koper daar op af komt en hem koopt en in de knoei raakt, zal die tegen een rechter zeggen 'joh, mij is beloofd 'superbraaf, maar moet consequent opgevoed worden,' maar gelijktijdig beschrijft de verkoper hem online als staatsgevaarlijk'. Aan jou als verkoper dan de schone taak om aan te tonen dat je wel degelijk het hele verhaal hebt verteld.

En dat is dan nog los van het klophengst-gebeuren, waar hier voldoende mensen met verstand van zaken iets over gezegd hebben.

imaudy
Berichten: 5078
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:53

Het is mij niet helemaal duidelijk. Hij trekt zich los, gaat de aanval in naar andere paarden. Er zijn ook paarden die geen klophengst zijn die dat doen.
Ik vraag mij af, steigert hij naar jullie, trapt hij? Hij komt op mij zeer brutaal over, maar niet direct staatsgevaarlijk. Ik zou hem lekker laten catrereren, wie weet ik hij daarna een stuk makkelijker.

Rubs

Berichten: 516
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:41

Wat een vaag topic.
De advertentie van TS op MP is van 20 mei en ik vind deze bijzonder misleidend, dit siert je niet!
TS je gaat doen wat jou ook is aangedaan; iemand er in luizen. Paard zou terug moeten naar de vorige eigenaar als hij verkocht is als ruin en TS jij moet je geld terug krijgen. Of is het verhaal misschien anders dan voorgesteld, want waarom ga je hem dan doorverkopen als hengst terwijl het een klophengst is?
Ook is hier wel een opvoedprobleem maar daar kun je aan werken. En kleine kindertjes moet je overigens NOOIT tussen de paarden laten lopen, standaard stalregel hoor.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:11

Pony gewoon terugbrengen en je geld terug vragen. Je moet niet de problemen van een ander oplossen, straks gaat de castratie mis en heb je helemaal niets meer. Je kocht een ruin, dit is een klophengst, dus verborgen gebrek.
Je geeft zelf aan dat je financiën krap zijn, waarom dan aan zo'n 'avontuur' gaan beginnen?

Muze
Berichten: 5295
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:23

Wauw. Bijzondere wending zo.
Imo is de reactie van FloortjeM de enige juiste, je hebt zo je eigen glazen ingegooid.
Eerlijkheid duurt het langste zullen we maar zeggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:25

FloortjeM schreef:
Nog los van je plannen, heb je met die advertentie je glazen juridisch wel goed ingegooid. Enerzijds beschrijf je namelijk in de advertentie dat de pony fantastisch is en superbraaf in het rijden, maar 'voor jullie' te heftig in de hand omdat je een peuter hebt rondlopen. Daarmee zeg je dus, zo zal je verkoper stellen, dat de pony prima is, maar dat het 'gebrek' in jullie zit en in jullie capaciteiten om hem in de hand te houden. Tot zo ver de kwestie met de verkoper dus.

Tegelijk verkoop je hem als 'voor ons te heftig', maar verder superbraaf, terwijl je openingspost hier op bokt vertelt dat de pony feitelijk levensgevaarlijk is, door professionals zonder zware sedatie niet te benaderen etcetera. Als een koper daar op af komt en hem koopt en in de knoei raakt, zal die tegen een rechter zeggen 'joh, mij is beloofd 'superbraaf, maar moet consequent opgevoed worden,' maar gelijktijdig beschrijft de verkoper hem online als staatsgevaarlijk'. Aan jou als verkoper dan de schone taak om aan te tonen dat je wel degelijk het hele verhaal hebt verteld.

En dat is dan nog los van het klophengst-gebeuren, waar hier voldoende mensen met verstand van zaken iets over gezegd hebben.


TS, lees dit aub grondig. FloortjeM weet waar ze over praat.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:46

Muze schreef:
Wauw. Bijzondere wending zo.
Imo is de reactie van FloortjeM de enige juiste, je hebt zo je eigen glazen ingegooid.
Eerlijkheid duurt het langste zullen we maar zeggen.

Niet alleen van floortje, is nu al vaker gezegd in het topic dat ze geen poot heeft om op te staan ivm haar adv.

Muze
Berichten: 5295
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:48

Maar Floortje is wel juridisch goed onderlegd, dus als zij de moeite neemt hier iets over te zeggen, neem ik van haar dit zonder twijfel aan.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:54

Muze schreef:
Maar Floortje is wel juridisch goed onderlegd, dus als zij de moeite neemt hier iets over te zeggen, neem ik van haar dit zonder twijfel aan.

Precies.

Zoals de advertentie nu is opgesteld is het gedrag wel erg afgezwakt.
Met idd het verzwijgen van klop hengst.
Ik geloof echt wel dat ts het gaat vertellen als de mensen er zijn.
Maar bespaar de mensen de reis.
Eerlijk verhaal dan krijg je ook de mensen die er voor durven gaan.

hwn
Berichten: 4732
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:48

Nou, ik ga ervan uit dat TS, als kandidaat-kopers bellen voor een afspraak, wel het hele verhaal uit de doeken zal doen voor de mensen langskomen. Hij/zij weet vast ook wel dat dit topic snel te achterhalen is. Kandidaat-kopers lezen vaak ook mee op Bokt. Dus niet te snel afdoen als bedrieglijke praktijken. En misschien is er wel een kandidaat-koper met een ruinenkudde zonder merries in de buurt, waar castratie niet eens noodzakelijk is? Dan is de prijs nog wel aan de hoge kant, maar daar valt dan vast ook nog over te onderhandelen.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 21:18

imaudy schreef:
Het is mij niet helemaal duidelijk. Hij trekt zich los, gaat de aanval in naar andere paarden. Er zijn ook paarden die geen klophengst zijn die dat doen.
Ik vraag mij af, steigert hij naar jullie, trapt hij? Hij komt op mij zeer brutaal over, maar niet direct staatsgevaarlijk. Ik zou hem lekker laten catrereren, wie weet ik hij daarna een stuk makkelijker.



Hij trekt zich vooral los om de hengst aan te vallen. Maar het gekke is dus dat hij dat onder de man niet doet. In de hand dus wel. Ik denk dat dit komt omdat het zoontje van de mevrouw waar hij van was dit vaak heeft laten gebeuren.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2468
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:20

Misschien niet zozeer bedrieglijke praktijken, ik wil best geloven dat TS de beste bedoelingen heeft en dit gewoon zal benoemen als het erop aan komt. Echter heeft dit mogelijk wel effect op wat TS ook in één van de eerste zinnen van dit topic schrijft, nl. de medische kosten terugverhalen op de verkoper.

En als TS het dan toch zal benoemen, waarom niet direct in de advertentie? Kan je gewoon een boel gezeik schelen, de mensen die dan niet geïnteresseerd zijn hoeven dan ook hun tijd niet te verdoen met reageren. :) Is voor TS ook wel zo fijn, denk ik.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 21:27

hwn schreef:
Nou, ik ga ervan uit dat TS, als kandidaat-kopers bellen voor een afspraak, wel het hele verhaal uit de doeken zal doen voor de mensen langskomen. Hij/zij weet vast ook wel dat dit topic snel te achterhalen is. Kandidaat-kopers lezen vaak ook mee op Bokt. Dus niet te snel afdoen als bedrieglijke praktijken. En misschien is er wel een kandidaat-koper met een ruinenkudde zonder merries in de buurt, waar castratie niet eens noodzakelijk is? Dan is de prijs nog wel aan de hoge kant, maar daar valt dan vast ook nog over te onderhandelen.


Precies dit. Ik heb mensen die echt serieus doorvroegen ook gewoon een link naar bokt gestuurd. Kijk ik roep dit hele topic al dat ik het beste voor heb met hem en hem eigenlijk diep in mijn hart helemaal niet weg wil doen. Maar dat ik me zorgen maak. Een peuter die omver wordt gelopen als ze de tuin in loopt om te spelen daar heb ik gewoon geen trek in. Daarom staat er in de advertentie te lastig in de hand. Moet ik dan letterlijk verhaal peuter tuin etc in een advertentie zetten. nee want het is heel simpel. Sleurt hij me over sla ik een tand door zijn lip. Ik heb daar het geduld niet voor. Ik wordt daar ziedend van. Paar keer gedaan en toen was het gezeik over. Dit kan ik toch niet van een peuter verwachten. Maar afijn verhaal liegen tegen kopers. De zin waarmee ik begin als mensen me een bericht sturen is; het is een klophengst met op dit moment heftig hengsten gedrag. Dan haakt iedereen af. Als mensen doorvragen zeg ik hij gaat niet ongecastreerd weg en dit is de link naar bokt.

Hoezo oneerlijk. Ik houd niet van lange onzin verhalen met pijn in mijn hart geweldig paard heeft dit of dat. Nee als mensen echt op hem vallen sturen ze maar een bericht. En dan pas praten we verder.

En ja over de prijs valt te praten mits iemand hem 24/7 buiten kan houden en zonder andere hengst. Ik het verleden schijnt hij met een oudere merrie gestaan te hebben en dit ging goed. Maar enkel naar zo’n soort huis anders ga ik niet eens door met het gesprek. Dan houd ik hem liever zelf. Tot nu toe haakte vrijwel iedereen af na de zin het is een klophengst dus ik ga ervanuit dat hij bij mij blijft.

En de 5000 euro is inclusief operatie. Ik vind dat niet veel. Hij wordt enkel verkocht als ruin.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:45

Sharmila schreef:
hwn schreef:
Nou, ik ga ervan uit dat TS, als kandidaat-kopers bellen voor een afspraak, wel het hele verhaal uit de doeken zal doen voor de mensen langskomen. Hij/zij weet vast ook wel dat dit topic snel te achterhalen is. Kandidaat-kopers lezen vaak ook mee op Bokt. Dus niet te snel afdoen als bedrieglijke praktijken. En misschien is er wel een kandidaat-koper met een ruinenkudde zonder merries in de buurt, waar castratie niet eens noodzakelijk is? Dan is de prijs nog wel aan de hoge kant, maar daar valt dan vast ook nog over te onderhandelen.


Precies dit. Ik heb mensen die echt serieus doorvroegen ook gewoon een link naar bokt gestuurd. Kijk ik roep dit hele topic al dat ik het beste voor heb met hem en hem eigenlijk diep in mijn hart helemaal niet weg wil doen. Maar dat ik me zorgen maak. Een peuter die omver wordt gelopen als ze de tuin in loopt om te spelen daar heb ik gewoon geen trek in. Daarom staat er in de advertentie te lastig in de hand. Moet ik dan letterlijk verhaal peuter tuin etc in een advertentie zetten. nee want het is heel simpel. Sleurt hij me over sla ik een tand door zijn lip. Ik heb daar het geduld niet voor. Ik wordt daar ziedend van. Paar keer gedaan en toen was het gezeik over. Dit kan ik toch niet van een peuter verwachten. Maar afijn verhaal liegen tegen kopers. De zin waarmee ik begin als mensen me een bericht sturen is; het is een klophengst met op dit moment heftig hengsten gedrag. Dan haakt iedereen af. Als mensen doorvragen zeg ik hij gaat niet ongecastreerd weg en dit is de link naar bokt.

Hoezo oneerlijk. Ik houd niet van lange onzin verhalen met pijn in mijn hart geweldig paard heeft dit of dat. Nee als mensen echt op hem vallen sturen ze maar een bericht. En dan pas praten we verder.

En ja over de prijs valt te praten mits iemand hem 24/7 buiten kan houden en zonder andere hengst. Ik het verleden schijnt hij met een oudere merrie gestaan te hebben en dit ging goed. Maar enkel naar zo’n soort huis anders ga ik niet eens door met het gesprek. Dan houd ik hem liever zelf. Tot nu toe haakte vrijwel iedereen af na de zin het is een klophengst dus ik ga ervanuit dat hij bij mij blijft.

En de 5000 euro is inclusief operatie. Ik vind dat niet veel. Hij wordt enkel verkocht als ruin.


Waarom zet je het er dan niet bij? Klophengst maar prijs is incl. operatie. Dan ben je eerlijk. Je moet niet de fiducie hebben dat iemand die belt voor een 10 jarige hengst naar huis wil gaan met een ruin. Dan zoeken ze wel een ruin.

Molfre

Berichten: 2641
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:06

Ik zou er persoonlijk erg chagerijnig van worden als ik denk om een leuke hengst te schrijven (tijd en moeite hierin te stoppen), om dan te horen dat het dier niet ongevaarlijk en een klophengst is.

M.i. is het aangeven van de feiten in een advertentie iets heel anders dan ''met pijn in mijn hart''.

- Paard is een klophengst
- Paard heeft, vermoedelijk door een combinatie van klophengst zijn en een gebrekkige opvoeding, de nodige gedragsproblemen

Dat is toch geen ''met pijn in mijn hart''?

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:11

Beste bedoelingen hoeven niet altijd het juiste te zijn.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 22:19

Molfre schreef:
Ik zou er persoonlijk erg chagerijnig van worden als ik denk om een leuke hengst te schrijven (tijd en moeite hierin te stoppen), om dan te horen dat het dier niet ongevaarlijk en een klophengst is.

M.i. is het aangeven van de feiten in een advertentie iets heel anders dan ''met pijn in mijn hart''.

- Paard is een klophengst
- Paard heeft, vermoedelijk door een combinatie van klophengst zijn en een gebrekkige opvoeding, de nodige gedragsproblemen

Dat is toch geen ''met pijn in mijn hart''?


Heb al eerder gezegd. Ik wil geen gedoe met de vorige eigenaar. Ik had hem eerst erop gezet als ruin en klophengst erbij. Ik kreeg gelijk een bericht. Dus ik heb er hengst van gemaakt. Tot nu toe hebben er hooguit 2 gereageerd. Ja vandaag ineens 6 waarschijnlijk bokkers die dit topic lezen ofzo. Ik ga ervanuit dat hij überhaupt niet weggaat om eerlijk te zijn. Ik hoop gewoon keihard dat hij makkelijker wordt na zijn castratie en straks als hij thuis staat kan ik hem elke dag pakken dus dan zal zijn gedrag snel veranderen. Ik ben zelf gedragskundige van beroep dus dat komt wel goed.

Maar het feit dat ik dit topic startte was omdat ik ervaringen wil horen. Ik ben geen hengsten gewend en al helemaal geen klophengsten. Wel ruinen met nogal hengsten gedrag. En ik heb een merrie veulen van nu een paar dagen oud en een dochtertje van 19 maanden die onder mijn andere tinker doorkruipt en in zijn benen hangt. Die is superlief voor haar. Ik maak me daar zorgen over. Is het veilig voor mijn dochter. Is het veilig voor onze merrie. Mijn ruin redt zich wel. Die laat het kaas niet van zijn brood eten.

Maar iedereen blijft terug komen op die advertentie die totaaaaaaaal niet meer relevant is. Ik blijf ook maar antwoorden herhalen. Omdat we de keus inmiddels hebben gemaakt dat we hoe dan ook gaan castreren. Toen ik de advertentie maakte wist ik niet zeker of we dit überhaupt konden betalen/voorschieten. Maar ik kap met reageren over de marktplaats mopperaars. Ik hoor graag ervaringen positief en negatief. Mensen die beginnen over marktplaats dat sla ik lekker over.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 22:29

Ik heb gevraagd of hier een slotje op kan. Ik zit hierover na te denken en ben er echt klaar mee. Advertentie van marktplaats gehaald ook. Ik bewaarde hem nog voor een vriendin die mogelijk een pony wilde verkopen. Want zo’n plek kost gewoon 35 euro.

Bedankt mensen die wel een antwoord op mijn vragen geven. Mijn pb staat open voor ervaringsverhalen wat betreft hengsten en klophengsten later castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:30

Je woont vlakbij zag ik en had de advertentie al gezien, maar nu ik dit topic lees vind ik jouw advertentie wel wat misleidend en daar zul je ongetwijfeld gedoe mee krijgen.
Ik mis even hoe lang je hem al hebt? Hoe je hem had gehuisvest en hoe hij bij de vorige eigenaar stond gehuisvest?

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 22:33

[quote="Zonnebloem92"]Je woont vlakbij zag ik en had de advertentie al gezien, maar nu ik dit topic lees vind ik jouw advertentie wel wat misleidend en daar zul je ongetwijfeld gedoe mee krijgen.
Ik mis even hoe lang je hem al hebt? Hoe je hem had gehuisvest en hoe hij bij de vorige eigenaar stond gehuisvest?[/quote

Ik heb hem 1 maand ongeveer. Bij de vorige eigenaar heeft hij eerst bij haar thuis gestaan met een oudere merrie. Toen had hij geen hengsten gedrag. En na haar scheiding in een pension stal naar wat ik geloof enkele maanden ofzo. Daar stond hij hele dagen in zijn box. Hij kwam er niet uit. Daar schijnt het gedonder begonnen te zijn.

Ik wil hem gaan huisvesten in een paddock paradise met een merrie veulen en ruin van dezelfde leeftijd.

c_alsemgeest

Berichten: 20688
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 23:17

Wel na de castratie neem ik aan? (Klop) hengst en merrie veulen zijn geen passende combi namelijk.

Verder qua ervaring:
Ken een 7 jarige klophengst die opeens hele erge gedragsveranderingen had, toen na onderzoek bleek het dus een klophengst te zijn.
Castratie via kijkoperatie gedaan, en na een paar maanden was hij wel echt veel beter en rustiger. Herstel heeft wel even geduurd.

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 23:53

Is het een idee wel in overleg te gaan met de oude eigenaar? Het is wel bijzonder dat diegene jou verbiedt te noemen dat het een klophengst is, terwijl jij er nu mee bent opgezadeld..

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2468
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 00:04

Kan iemand dat je überhaupt wel verbieden? Verkocht is verkocht lijkt me? Misschien wel heel kort door de bocht hoor.