Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:19

Wauw, ik heb echt respect voor hoe je er in staat en handelt in het belang van het dier.

Castreren zal imo echt het beste voor hem zijn, misschien gingen destijds de kinderlesjes goed omdat hij in een minder drukke omgeving stond. Dat kan echt uitmaken bij hengsten gedrag en dat geeft wellicht ook wel wat hoop dat hij weer rustiger kan worden.

Maar echt chapeau TS!

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:20

Ik speel even de advocaat vd duivel maar je zegt, koop op afstand, oude eigenaar is beperkt, heeft geen geld dus waarom leg je je er niet bij neer en laat hem zelf casteren en gaat verder met de pony.
Ik begrijp dat de oude eigenaar gedn handelsstal is waar je actie tegen moet nemen?
Dat het zeker niet goed te praten is ben ik met je eens maar wat wil je bereiken met een advocaat inschakelen in dit specifieke geval?
Ik benoem nog maar een keer dat ik het ook zeker niet netjes vind van de oude eigenaar

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 09:26

AaronYve schreef:
Ik speel even de advocaat vd duivel maar je zegt, koop op afstand, oude eigenaar is beperkt, heeft geen geld dus waarom leg je je er niet bij neer en laat hem zelf casteren en gaat verder met de pony.
Ik begrijp dat de oude eigenaar gedn handelsstal is waar je actie tegen moet nemen?
Dat het zeker niet goed te praten is ben ik met je eens maar wat wil je bereiken met een advocaat inschakelen in dit specifieke geval?
Ik benoem nog maar een keer dat ik het ook zeker niet netjes vind van de oude eigenaar


Om eerlijk te zijn. We hebben net ons huis ontiegelijk slecht verkocht en een boerderij gekocht waarbij onze tinkers aan huis kunnen staan. We zitten even op zwart zaad. We kunnen nu het vakantiegeld van mijn man wel gebruiken maar het probleem is dat er ook nog een paddock paradise gebouwd moet worden. Ik weet even niet hoe we dat financieel aan moeten pakken. We zouden het net redden maar ja die operatie prijs is gewoon niet misselijk. Met pech zit je aan de 1100/1200 euro. En voor mijn gevoel is deze operatie voor die pony en zijn toekomst echt noodzaak. Zonder deze operatie ziet zijn toekomst er gewoon niet rooskleurig uit.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 09:27

Elisa2 schreef:
Wauw, ik heb echt respect voor hoe je er in staat en handelt in het belang van het dier.

Castreren zal imo echt het beste voor hem zijn, misschien gingen destijds de kinderlesjes goed omdat hij in een minder drukke omgeving stond. Dat kan echt uitmaken bij hengsten gedrag en dat geeft wellicht ook wel wat hoop dat hij weer rustiger kan worden.

Maar echt chapeau TS!


Dankjewel echt lief dat je dat zegt. Maar zijn we niet allemaal diep in ons hart nog steeds dat Penny meisje van vroeger die alle paarden wil redden. Ik wel hoor hahahahahaa

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:29

Verdrietig dat het zo moet lopen. Eerlijk gezegd herken ik het gedrag helemaal niet als hengsten gedrag, iig niet bij mijn hengst. Vol in het dekseizoen, 5 merries om hem heen, en ik kan hem zo uit z'n paddock halen (waar hij overzicht heeft over alles) en in een "dode hoek" op de poetsplaats vast zetten om te gaan poetsen. 3 kinderen van 6 - 13 jaar om hem heen, meneer gaat gewoon staan genieten en slapen.

Terwijl ik bij mijn werk als trainer van probleem gevallen, het gedrag wat jij beschrijft vaker ben tegen gekomen. Zowel bij ruinen als bij merries. Altijd eruit kunnen trainen. Soms met oefeningen, maar meestal met de tijd en volhouden.

Nu lijkt me in dit geval het voor zowel dier als mensen wel nodig hem lichamelijk ook te laten helpen. Maar ik zou daarnaast ook absoluut een trainer inschakelen. Als hij met rijden doodbraaf is, zit het er dus wel in en kan je het met de juiste stappen en begeleiding heus goed krijgen.

Hem verkopen is wel zonde, je was zo verliefd op hem...

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 09:34

Caily schreef:
Verdrietig dat het zo moet lopen. Eerlijk gezegd herken ik het gedrag helemaal niet als hengsten gedrag, iig niet bij mijn hengst. Vol in het dekseizoen, 5 merries om hem heen, en ik kan hem zo uit z'n paddock halen (waar hij overzicht heeft over alles) en in een "dode hoek" op de poetsplaats vast zetten om te gaan poetsen. 3 kinderen van 6 - 13 jaar om hem heen, meneer gaat gewoon staan genieten en slapen.

Terwijl ik bij mijn werk als trainer van probleem gevallen, het gedrag wat jij beschrijft vaker ben tegen gekomen. Zowel bij ruinen als bij merries. Altijd eruit kunnen trainen. Soms met oefeningen, maar meestal met de tijd en volhouden.

Nu lijkt me in dit geval het voor zowel dier als mensen wel nodig hem lichamelijk ook te laten helpen. Maar ik zou daarnaast ook absoluut een trainer inschakelen. Als hij met rijden doodbraaf is, zit het er dus wel in en kan je het met de juiste stappen en begeleiding heus goed krijgen.

Hem verkopen is wel zonde, je was zo verliefd op hem...


Ik ben nog steeds verliefd op hem. Hij doet me in alles denken aan mijn eerste tinker. En dat was echt mijn alles, mijn once in a lifetime paardje. Zelfs het rijden, de gevoeligheid zijn gangen. In alles voel ik Sjimmie. Hopsa zit ik weer met tranen hahahah. Maar ok je mag niet vergelijken natuurlijk. Black is Black en Sjim is Sjim. Maar dat voel ik dus ook. Wat ik zoek zit erin. Diep weggestopt. Maar ik kan gewoon niet geloven dat deze pony een slecht hartje heeft. Ik denk dat hij gewoon een gigantische rugzak heeft.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:50

Sharmila schreef:
Elisa2 schreef:
Wauw, ik heb echt respect voor hoe je er in staat en handelt in het belang van het dier.

Castreren zal imo echt het beste voor hem zijn, misschien gingen destijds de kinderlesjes goed omdat hij in een minder drukke omgeving stond. Dat kan echt uitmaken bij hengsten gedrag en dat geeft wellicht ook wel wat hoop dat hij weer rustiger kan worden.

Maar echt chapeau TS!


Dankjewel echt lief dat je dat zegt. Maar zijn we niet allemaal diep in ons hart nog steeds dat Penny meisje van vroeger die alle paarden wil redden. Ik wel hoor hahahahahaa


Haha, ja ik ook..maar dan nog moet je het wel willen en kunnen en dat zie ik niet bij iedereen. :o

Trainen heeft denk ik pas nut als hij gesetteld is in een rustige omgeving, sommige hengsten reageren zo heftig door de omgeving met teveel prikkels, en na verhuizing etc. Daarnaast zijn natuurlijk ook niet alle hengsten hetzelfde qua karakter.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:04

Trainen door vermijden is geen trainen. De stap kleiner maken kan natuurlijk wel. Zo zou ik hem bijvoorbeeld meenemen naar de poetsplaats, niet vast zetten, wel voeren en daarna weer terug. Eten koppelt positief. Dan wordt het leuker en ontspannender om mee te gaan. Op den duur ga je tijd inbouwen voor of na het voeren. Al maak je de eerste keer dan maar een halve vlecht, het is een begin. Je kan heus ook vlechten in de wei oid toch?

Denk dat je spijt krijgt als je hem weg doet nu, ipv doorzet. Als het nou straks thuis ook niet wilt is t anders wat om die keuze te maken denk ik...

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:10

Voed m eerst gewoon eens op aan de hand, wacht de uitslag af van je eigen dierenarts en laat hem gewoon lekker veel buiten staan waar hij zijn energie kwijt kan.

Je zegt zelf dat ie veel opgesloten zit, meisje die hem niet aan kon etc. Ik zou dus eerst beginnen met bovenstaande en dan eens een conclusie trekken of hij echt klophengst is of gewoon stout.
Zeker als hij bij je vriendin vroeger wel zo braaf was als kinderpony.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:27

Spaansepony schreef:
Voed m eerst gewoon eens op aan de hand, wacht de uitslag af van je eigen dierenarts en laat hem gewoon lekker veel buiten staan waar hij zijn energie kwijt kan.

Je zegt zelf dat ie veel opgesloten zit, meisje die hem niet aan kon etc. Ik zou dus eerst beginnen met bovenstaande en dan eens een conclusie trekken of hij echt klophengst is of gewoon stout.
Zeker als hij bij je vriendin vroeger wel zo braaf was als kinderpony.


Bloedonderzoek gaf 100% klophengst aan.

Citaat:
Om eerlijk te zijn. We hebben net ons huis ontiegelijk slecht verkocht en een boerderij gekocht waarbij onze tinkers aan huis kunnen staan. We zitten even op zwart zaad. We kunnen nu het vakantiegeld van mijn man wel gebruiken maar het probleem is dat er ook nog een paddock paradise gebouwd moet worden. Ik weet even niet hoe we dat financieel aan moeten pakken.


Er MOET helemaal niks. Met een eenvoudige droge paddock kom je de komende winter ook wel door.
Uitbreiden kun je later altijd nog. Dan kun je nu het geld voor de castratie gebruiken en dan leg je je PP een jaar of 2 jaar later aan. Dat is dan even niet anders.

Ik weet niet hoe je met werk zit maar is het een idee dat je een paar weken wat extra werkt. Zoveel mensen te kort nu , het moet vast wel lukken ergens een tijdelijk baantje te vinden. Al is het maar op zatrdagmiddag middag schoonmaken.

Ik vind je wel top voor je dieren en ik hoop dat je nog wat geld kan krijgen van de vorige eigenaar.

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:46

Citaat:
In het verleden heeft deze pony ook echt kinderlesjes gelopen bij een kennis van mij. Toen was er niks te merken van hengsten gedrag. Zij heeft deze pony voor me opgehaald. Omdat ze hem goed kende uit het verleden dachten we eigenlijk er is niks loos.


even stukje van jou gequote hoor sharmila.

stond hij bij die kennis dan wel gewoon in een gemengde kudde?
dan lijkt het me dat het geen klophengst was toch.
dan weet die vrouw toch ook hoe het zit?
zou zeker eigen gegevens/ testen even afwachten.

ik heb zelf een ruin gehad die laat gecastreerd was,(6) dekte alles wat maar wilde en zeker in het begin dat ik hem had flink kon trappen en bijten.
bleek een soortgelijk verhaal achter te zitten,was van een jong kind geweest en ze hadden hem verkocht omdat hij vals zou zijn…stond ook de hele tijd om snoep te schooien en als hij niks kreeg beet hij :')
ook getest omdat iedereen riep dat het een klophengst was,maar dit was dus niet zo.
zat een flink karakter in,maar met goede opvoeding is dat in orde gekomen.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 10:54

Spaansepony schreef:
Voed m eerst gewoon eens op aan de hand, wacht de uitslag af van je eigen dierenarts en laat hem gewoon lekker veel buiten staan waar hij zijn energie kwijt kan.

Je zegt zelf dat ie veel opgesloten zit, meisje die hem niet aan kon etc. Ik zou dus eerst beginnen met bovenstaande en dan eens een conclusie trekken of hij echt klophengst is of gewoon stout.
Zeker als hij bij je vriendin vroeger wel zo braaf was als kinderpony.


Het IS een klophengst. Dat is al medisch vastgesteld. Het is geen conclusie die getrokken is. Het is een feit. Hij zit nu niet opgesloten hij zat opgesloten bij zijn vorige eigenaar. Toen hij kinderlesjes deed had hij ook veeeeeel minder body dan nu. Ik vermoed dat dit komt doordat hij toen een stuk jonger was en minder testosteron in zijn lijf had. Al met al die pony zit gewoon absoluut niet lekker in zijn vel mede door hormonale onbalans. Een klophengst heeft veel heftiger gedrag dan een gewone hengst doordat ze meer testosteron aanmaken.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 10:59

Voor de mensen die aan nemen dat dit een vermoeden is. Hier het feit zwart op wit. Het is gewoon een klophengst. En dit is de test van vorig jaar. De waardes zullen dit jaar geheid een stuk hoger zijn. Van teveel testosteron krijgen paarden gewoon k dus hij moet hoe dan ook onder het mes. Afwachten en opvoeden is GEEN optie. Dat komt zijn gezondheid niet ten goede. Afbeelding

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:06

wow heftig ook gehad, in de kliniek laten weghalen die verstopte bal en na 3 maanden was het gewoon een normale haflinger...en goed zak. Maar nadeel als zijn buurvrouw hengstig was wist ik het!.
destijds was ik al 16 jaar en kon daar verder prima mee overweg :o.

mijn ouders hebben het destijds geregeld, ik weet wel dat het een duur grapje was en dat de verkoper er aan heeft meebetaald!
Laatst bijgewerkt door kwita op 29-05-22 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:06

is het dan ook handig dat je dat er bij zet op je marktplaats advertentie?
scheelt denk ik een hoop reacties van mensen die hem niet kunnen stallen.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 11:07

ellepel schreef:
is het dan ook handig dat je dat er bij zet op je marktplaats advertentie?
scheelt denk ik een hoop reacties van mensen die hem niet kunnen stallen.


Ik heb hem te koop staan als hengst.

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:14

Sharmila schreef:
ellepel schreef:
is het dan ook handig dat je dat er bij zet op je marktplaats advertentie?
scheelt denk ik een hoop reacties van mensen die hem niet kunnen stallen.


Ik heb hem te koop staan als hengst.


Maar hij is geen hengst maar klophengst en dat is een wezenlijk verschil.
Ik hoop voor het dier dat hij zich prettiger gaat voelen na de operatie.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:15

1 van mijn ruinen is op zijn 10e gecastreerd. Dat hij zolang hengst is geweest, is bijna niet te geloven. Een minder 'hengst-achtige ruin' vind je niet.
Een andere ruin is op zijn 5e gecastreerd na een veulen verwekt te hebben en ook daar is van hengst zijn niets terug te vinden. Staan beide in gemengde kudde dus niet alleen andere ruinen. Succes in ieder geval, voor jou maar zeker ook voor het paard...

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:20

lianne125 schreef:
@art_ificious en fleurtjeuh: jullie zijn op de hoogte van het feit dat een klophengst qua gedrag heftiger kan zijn dan een gewone hengst? En dat icm met kinderen gewoon echt onveilig is? Sowieso is de hengst al 10 en valt er vrij weinig meer aan te sleutelen.
@ts: chemische castratie geen optie om te kijken of hij qua gedrag opknapt? Financieel ook wat minder ingrijpend volgens mij.

Sorry, wat een gezever.
Ja, klophengsten ijn soms heftiger (maar lang niet altijd) en afgaand op de OP is dit gewoon een onopgevoed stuk vreten!
Men neme een denkbeeldig eind hout en slaan hem denkbeeldig verrot, oftewel: ga die beest opvoeden tot het is wat jij vind dat ok en dat kan altijd! Al is ie 20; ja, dan kost het meer werk, maar ook dn krijg je ze nog steeds opgevoed! Maar houdt er wel rekening mee dat dit soort paarden niet op te voeden is met: "foei, dat mag niet" maar zul je er soms een ongegeneerde trap onder z'n kont in moeten zetten om effect te sorteren. gevalletje: zo zachtjes als mogelijk maar wel zo grofstoffelijk als noodzakelijk en juist het beheersen van dat gehele spectrum is waar 'm het probleem zit; dat beheersen niet zoveel mensen.....

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:23

Elisa2 schreef:
Wauw, ik heb echt respect voor hoe je er in staat en handelt in het belang van het dier.

Castreren zal imo echt het beste voor hem zijn, misschien gingen destijds de kinderlesjes goed omdat hij in een minder drukke omgeving stond. Dat kan echt uitmaken bij hengsten gedrag en dat geeft wellicht ook wel wat hoop dat hij weer rustiger kan worden.

Maar echt chapeau TS!


Nou ja chapeau is maar hoe je het bekijkt. Deze pony gaat nooit een doodbrave kinderpony worden.
Het gedrag gaat - als ze al zo lang hengst zijn - niet meer veranderen. Opvoeding kan wat helpen, maar het hengstengedrag blijft.
O ja, en hij is bloed mooi omdat hij nog hengst is. Als je hem ruint verliest hij de helft van zijn behang en het mooie glansje wat eroverheen ligt. Als het gedrag blijft, ben je er niet veel mee opgeschoten.

Zoolgangster

Berichten: 9676
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:43

Sharmila schreef:
ellepel schreef:
is het dan ook handig dat je dat er bij zet op je marktplaats advertentie?
scheelt denk ik een hoop reacties van mensen die hem niet kunnen stallen.


Ik heb hem te koop staan als hengst.





Wat als iemand je "hengst" koopt, ontdekt dat er iets niet klopt (pun intended) en jullie wil laten betalen voor de operatie... of het in ieder geval probeert en er bij weigering zelfs een juridisch verhaal van maakt...

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 11:46

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Wauw, ik heb echt respect voor hoe je er in staat en handelt in het belang van het dier.

Castreren zal imo echt het beste voor hem zijn, misschien gingen destijds de kinderlesjes goed omdat hij in een minder drukke omgeving stond. Dat kan echt uitmaken bij hengsten gedrag en dat geeft wellicht ook wel wat hoop dat hij weer rustiger kan worden.

Maar echt chapeau TS!


Nou ja chapeau is maar hoe je het bekijkt. Deze pony gaat nooit een doodbrave kinderpony worden.
Het gedrag gaat - als ze al zo lang hengst zijn - niet meer veranderen. Opvoeding kan wat helpen, maar het hengstengedrag blijft.
O ja, en hij is bloed mooi omdat hij nog hengst is. Als je hem ruint verliest hij de helft van zijn behang en het mooie glansje wat eroverheen ligt. Als het gedrag blijft, ben je er niet veel mee opgeschoten.


Hoho niet te snel conclusies trekken. Ik heb nog een tinker van dezelfde leeftijd die erg braaf is. En nog een merrie veulen waarvan vader en moeder Doodbraaf zijn. Dus het is niet zo dat ik hem perse als kinderpony morgen wil inzetten of over 10 jaar. Als hij braaf is en ik kan er zonder gevaar voor eigen leven heerlijk aan een los teugeltje een rondje buiten mee doen af en toe is het goed. Ik heb in het verleden een laat gecastreerde ruin gehad met hengsten gedrag. Hij dekte alles en blies zich op met tegemoet komende paarden. Dit paard viel mij in het begin aan en probeerde zelfs mijn te dekken. Maar na een paar jaar was het een fantastisch paard en kon ik met hem lezen en schrijven. Ik wil er wel in investeren, maar het zal lastiger gaan dan 20 jaar geleden aangezien ik nu ook moeder ben. Maar ja aan de andere kant hij komt aan huis. Dus hij komt lekker vaak in mijn handen.

Muze
Berichten: 5295
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:47

Ik zou gewoon open kaart spelen.
Als klophengst adverteren: dat is tenslotte wat het is.

Maar je hebt hem nu te koop staan terwijl je ondertussen ook ergens nog andere oplossingen hoopt?
Wordt dat niet een beetje verwarrend?

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 11:48

Mensen die intresse hebben leg ik uiteraard direct eerlijk het verhaal uit. Ik wil niet nog meer gedoe en gezeur veroorzaken met de vorige eigenaar dus ik heb niet vermeld dat hij een klophengst is in de advertentie.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 11:52

Muze schreef:
Ik zou gewoon open kaart spelen.
Als klophengst adverteren: dat is tenslotte wat het is.

Maar je hebt hem nu te koop staan terwijl je ondertussen ook ergens nog andere oplossingen hoopt?
Wordt dat niet een beetje verwarrend?


Ja is ook verwarrend. Maar stel je voor dat er iemand reageert en zegt dit is mijn droom pony en het maakt me allemaal niet wat zijn verleden is ik wil er alles in investeren. De kans is klein maar ik was ook zo’n meisje 20 jaar geleden bij mijn eerste tinker. En ik heb er een fantastisch paard aan gehad. Komt er niemand ook goed. Dan gaan we er alles aan doen om hem te helpen en op te voeden waar kan.