Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:55

Ik las ook dat je man de ramen kapot had getrapt. :Y)

Daarnaast ben ik het met je man eens. Dit gaat zo niet en is niet aan jou op te lossen.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:42

Cayenne schreef:
DuoPenotti schreef:
oh ja natuurlijk :o :o?
:D

Niet lezen met een duffe kop :+


_O- _O- Wijntje erbij? :P

Ik heb wel medelijden met het dier. Zo in de knoop zitten met je hormonen -O-


Dat is best vaak met klophengsten, omdat de teelbal van binnen of half in het lichaam zit waar het een stuk warmer is hebben ze vaak hele bizarre hormoon levels... en dito gedrag.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:48

Arm paard.. Je hormonen op hol en niemand die helpt.
Neem ik niet zo zeer te kwalijk maar dat is wel de conclusie.


Beste optie lijkt mij dat de vorige eigenaar de castratie gaat betale en een andere stal zoeken.
Waar hij nu staat is hij wel heel erg gefrustreerd.

Pumpkins

Berichten: 3148
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:06

Ben het eens met je man dat er actie genomen moet worden, hoe lastig ook. Of castreren of terugbrengen. Waarom was je nu nog met een advocaat in de weer? Kan je de catratiekosten niet op haar verhalen? Los van of je het risico wilt nemen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:01

Wat een vervelende situatie, je zit dus met een pony die je eigenlijk niet terug wilt brengen naar de vorige eigenaar die op een plek staat waar hij helemaal gek wordt van de rondvliegende hormonen om hem heen van andere paarden en daardoor te gevaarlijk is voor jouw gezin.
Ik zou in dit geval het dier lig weghalen van deze stal, op een andere plek met minder hitsige hengsten en merries om hem heen...En dan de knoop doorhakken, of toch terug naar de vorige eigenaar en je geld terugvragen of zsm laten opereren en kijken ogfe met de vorige eigenaar iets kan doen qua kosten.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:27

Is tijdelijk chemisch castreren een optie? Geen idee of dit effect heeft bij een klophengst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:36

jazzejam schreef:
Is tijdelijk chemisch castreren een optie? Geen idee of dit effect heeft bij een klophengst.

Die bal moet er gewoon uit want dat wordt een tumor. Als het dat al niet is.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 21:38

Geen idee! Ik ga me inderdaad eens verdiepen in chemisch castreren. Maar het heeft niet mijn voorkeur want uiteindelijk moeten die bal(Len) er toch uit! Maar ja ik vind die pony gewoon zielig en wil hem helpen en een kans geven. En mijn man ziet zijn geld verdampen en is bezig met een anti Blacky campagne. }:0 verder vinden we elkaar heel lief hoor. Maar ja hij vindt me een soort moeder Theresa zei hij net. -O-

Enne Black heeft de ramen kapot getrapt. Niet mijn man. Serieus ik lag dubbel :') Mijn man is als volle hengst een stuk minder agressief dan Black hoor. :')

En als iemand een wei met ruinen heeft in de buurt van Zeeland. Red ons *\o/*

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 21:39

janderegelaa schreef:
jazzejam schreef:
Is tijdelijk chemisch castreren een optie? Geen idee of dit effect heeft bij een klophengst.

Die bal moet er gewoon uit want dat wordt een tumor. Als het dat al niet is.


Juist precies dit.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 21:43

Pumpkins schreef:
Ben het eens met je man dat er actie genomen moet worden, hoe lastig ook. Of castreren of terugbrengen. Waarom was je nu nog met een advocaat in de weer? Kan je de catratiekosten niet op haar verhalen? Los van of je het risico wilt nemen.


Mijn man wil toch kijken in hoeverre hij de gemaakte kosten en de castratie vergoed kan krijgen. Wat onze rechten als koper zijn. Want simpel gezegd we hebben betaald voor een sinaasappel en kregen een peer. Als de advocaat zegt je hebt recht op de kosten terug (inclusief kapot raam :') ) mag hij toch blijven van mijn man. *\o/*

Tja ik snap hem ook gewoon. Hij heeft gewoon gelijk natuurlijk. Maar ja….. ik vind het sneu voor die pony. Die kan toch ook nergens wat aan doen.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 21:52

Afbeelding

Qua maatje, gangen en gevoeligheid met rijden is hij gewoon mijn mr perfect. <3 Hij is ongeveer 1.30 en ik ben 1.43. Dat is gewoon super. En als mijn paarden straks aan huis staan kan ik ook eens samen met een vriendinnetje een rondje buiten doen. Of hij kan in een tweespan voor de kar met mijn andere tinker. Ik zie echt wel potentie in die pony.

Mits hij stopt met zijn mannige agressie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:53

Ik denk dat er met de chemische castratie bedoeld wordt. Misschien dat als snelste middel proberen om de ergste hormonen weg te krijgen en daarna uiteraard alsnog castreren. Maar wie weet helpt zo n injectie al een beetje om hem wat te kalmeren.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:55

janderegelaa schreef:
jazzejam schreef:
Is tijdelijk chemisch castreren een optie? Geen idee of dit effect heeft bij een klophengst.

Die bal moet er gewoon uit want dat wordt een tumor. Als het dat al niet is.


Ben ik met je eens, maar begreep dat er op dit moment niet meteen geld was om de kostbare castratie nu te betalen. Dan zou het als overbrugging chemisch kunnen.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 22:05

Om even door te gaan op chemisch castreren. Ik werk in een dierenkliniek. En ik weet dat als we dat bij honden doen de ballen kleiner worden. Is nog kleinere ballen wel handig bij een operatie waarbij sowieso al gezocht moet worden bedenk ik me nu…… misschien wordt het dan voor de arts helemaal een ellendige speurtocht.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 22:10

jazzejam schreef:
Is tijdelijk chemisch castreren een optie? Geen idee of dit effect heeft bij een klophengst.

Die bal moet er gewoon uit want dat wordt een tumor. Als het dat al niet is.[/quote]

Ben ik met je eens, maar begreep dat er op dit moment niet meteen geld was om de kostbare castratie nu te betalen. Dan zou het als overbrugging chemisch kunnen.[/quote]

Klopt we zijn een hoop geld kwijt aan de pony. Wat niet erg was want dat trekken we wel weer recht. Maar die operatie had bij wijze van spreken gisteren al gedaan moeten zijn voor de gezondheid van die pony.

tamary

Berichten: 29228
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:11

Vraag anders of ze er ervaring mee hebben. Misschien dat als de bal kleiner wordt die alsnog indaalt? Zou qua castratie kosten flink schelen ook.

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:30

Klopt we zijn een hoop geld kwijt aan de pony. Wat niet erg was want dat trekken we wel weer recht. Maar die operatie had bij wijze van spreken gisteren al gedaan moeten zijn voor de gezondheid van die pony.
Citaat:


Ik hoef het niet in detail te weten hoe dan. "We zijn een hoop geld kwijt aan de pony" De aanschaf prijs kan nooit hoog zijn met dit gebrek en verdere hoge kosten heb je niet gehad toch. Zo'n castratie via de lies kost echt geen kapitalen hoor. Je moet gewoon wat dierenartsen bellen en vragen naar de kosten, er zit veel prijsverschil in dit soort handelingen. En met de voorgangers eens, alles verhalen op de verkoper. Heb je het überhaupt wel al bij haar voorgelegd?

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:13

Pillow, het gebrek was toch juist onbekend bij aankoop?

Maar reageert de oude eigenaresse wel? Is daar wel geld om terug te betalen want anders kan je hoog en laag springen maar van een kale kip valt niet te plukken?

Kaatje_S

Berichten: 1009
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 00:13

Cowgirl schreef:
Spaansepony schreef:
Voed m eerst gewoon eens op aan de hand, wacht de uitslag af van je eigen dierenarts en laat hem gewoon lekker veel buiten staan waar hij zijn energie kwijt kan.

Je zegt zelf dat ie veel opgesloten zit, meisje die hem niet aan kon etc. Ik zou dus eerst beginnen met bovenstaande en dan eens een conclusie trekken of hij echt klophengst is of gewoon stout.
Zeker als bij je vriendin vroeger wel z o braaf was als kinderpony.


Bloedonderzoek gaf 100% klophengst aan.

Citaat:
Om eerlijk te zijn. We hebben net ons huis ontiegelijk slecht verkocht en een boerderij gekocht waarbij onze tinkers aan huis kunnen staan. We zitten even op zwart zaad. We kunnen nu het vakantiegeld van mijn man wel gebruiken maar het probleem is dat er ook nog een paddock paradise gebouwd moet worden. Ik weet even niet hoe we dat financieel aan moeten pakken.


Er MOET helemaal niks. Met een eenvoudige droge paddock kom je de komende winter ook wel door.
Uitbreiden kun je later altijd nog. Dan kun je nu het geld voor de castratie gebruiken en dan leg je je PP een jaar of 2 jaar later aan. Dat is dan even niet anders.

Ik weet niet hoe je met werk zit maar is het een idee dat je een paar weken wat extra werkt. Zoveel mensen te kort nu , het moet vast wel lukken ergens een tijdelijk baantje te vinden. Al is het maar op zatrdagmiddag middag schoonmaken.

Ik vind je wel top voor je dieren en ik hoop dat je nog wat geld kan krijgen van de vorige eigenaar.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:43

Chemisch castreren is echt geen goed idee.
Het is tijdelijk.
Het is voor een paard erg pijnlijk en het kan daarnaast voor spieratrofie zorgen.

Als je hem wilt houden zou ik hem echt direct laten castreren. Dan duurt het ook nog wel een poos voor de hormonen er helemaal uit zijn.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 07:52

We hebben hem gekocht als brave kinder pony hè en als ruin. Dus hij was absoluut niet goedkoop. Extra werken heb ik al gevraagd en dat doe ik nu ook. Maar ja ik ben paraveterinair ik verdien geen drol mijn man is kostwinner (vrachtwagenchauffeur) en doet soms modellenwerk die is keihard aan het reageren op castings. Maar tot die tijd gaan we er voor de zekerheid maar vanuit dat we het niet hebben.

Probleem is dat we ons huis onder de vraagprijs hebben moeten verkopen door de oorlog. De boerderij hadden we al gekocht en wat stoer geboden omdat iedereen toch wel zijn huis verkoopt met dikke overwaarde. Wij niet dus…..

Dus we komen eruit zonder cent over te houden. Dat speelt ook mee.

Operatie heb ik half Nederland en België voor rond gebeld. Ik heb een eis. Ik wil het laparoscopisch. Ik heb er een gevonden die het laparoscopisch doet voor de prijs van een normale cryptorch operatie. Thank god. Maar dan nog steeds is dat 850 en als de operatie met pech verloopt ga je over de 1000. Je weet gewoon niet wat ze vinden als die buik open gaat helaas.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 07:57

Spaansepony schreef:
Voed m eerst gewoon eens op aan de hand, wacht de uitslag af van je eigen dierenarts en laat hem gewoon lekker veel buiten staan waar hij zijn energie kwijt kan.

Je zegt zelf dat ie veel opgesloten zit, meisje die hem niet aan kon etc. Ik zou dus eerst beginnen met bovenstaande en dan eens een conclusie trekken of hij echt klophengst is of gewoon stout.
Zeker als bij je vriendin vroeger wel z o braaf was als kinderpony.


Bloedonderzoek gaf 100% klophengst aan.

Citaat:
Om eerlijk te zijn. We hebben net ons huis ontiegelijk slecht verkocht en een boerderij gekocht waarbij onze tinkers aan huis kunnen staan. We zitten even op zwart zaad. We kunnen nu het vakantiegeld van mijn man wel gebruiken maar het probleem is dat er ook nog een paddock paradise gebouwd moet worden. Ik weet even niet hoe we dat financieel aan moeten pakken.


Er MOET helemaal niks. Met een eenvoudige droge paddock kom je de komende winter ook wel door.
Uitbreiden kun je later altijd nog. Dan kun je nu het geld voor de castratie gebruiken en dan leg je je PP een jaar of 2 jaar later aan. Dat is dan even niet anders.

Ik weet niet hoe je met werk zit maar is het een idee dat je een paar weken wat extra werkt. Zoveel mensen te kort nu , het moet vast wel lukken ergens een tijdelijk baantje te vinden. Al is het maar op zatrdagmiddag middag schoonmaken.

Ik vind je wel top voor je dieren en ik hoop dat je nog wat geld kan krijgen van de vorige eigenaar.[/quote][/quote]

Nee de paarden kunnen we even simpel aanpakken. Eens! Maar ik heb bijv ook kippen en die moeten echt veilig in een gesloten hok. Er is daar een wolf gezien en er zitten volop roofvogels. De kippen zijn ook mijn kindjes… hout en kippengaas is niet goedkoop.

Belangrijkste wat we moeten hebben; schrikdraad kippengaas, transformator en wanden voor een binnenstal/loopstal want enkel daar zit een drinkplek voor de tinkers. Nou dat is gewoon al zo gauw een paar duizend euro hoor.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:53

Chemisch castreren is echt niet de meest paard vriendelijke optie en kan zelfs niet altijd bij een klophengst.
Heeft best wel wat bijwerkingen, zeker als het paard niet in top conditie is.
Wordt weleens gedaan wanneer er bij een hengst bv bepaald ged3ag os waardoor hij slecht handelbaar is in en om stal of bij het rijden. Maar eigenlijk alleen omdat de verwachting er nog is dat hij daarna nog zal dekken. Bij bv ggk dekhengsten etc is het soms een optie.

Maar als dat er niet in zit, zou ik altijd kiezen voor operatie.
Stroom/weide voorzieningen kan je vaak wel een tijd lenen/huren via bokt.

Maar wat ik aan het verhaal niet begrijp TS, je hebt een kindvriendelijke ruin gekocht... het is èn geen ruin èn hij is bii jullie niet kind vriendelijk. Waarom gaat hij niet gewoon terug, je staat daar sterk in, zeker als je bv de advertentie/app/mail contact etc hebt.

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:02

c_alsemgeest schreef:
Waarom gaat hij niet gewoon terug, je staat daar sterk in, zeker als je bv de advertentie/app/mail contact etc hebt.

Omdat hij dan weer in een donker hokje wordt weggestopt, geen enkel dier verdient dat. Ook Blacky niet.

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 09:07

KootMiraDrum schreef:
c_alsemgeest schreef:
Waarom gaat hij niet gewoon terug, je staat daar sterk in, zeker als je bv de advertentie/app/mail contact etc hebt.

Omdat hij dan weer in een donker hokje wordt weggestopt, geen enkel dier verdient dat. Ook Blacky niet.


Precies dat voelt gewoon verkeerd. En sowieso de vorige eigenaar kan hem niet eens terug nemen. Overleg over gehad. Ze wilt het niet. Betalen wilt ze ook niet. Ze zegt dat ze niet wist dat het een klophengst is. Nou dat is echt onzin want ik heb de veearts gesproken en zijn patientenkaart gezien het is duidelijk besproken. Dat wil de veearts ook wel verklaren. Die zegt ook dit kan niet wat ze gedaan heeft. Dan laten we het gewoon een advocaat uitzoeken wat ons recht is. En ik duim stiekem dat we hem mogen houden. Dat is in alle opzichten beter voor hem.