Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gigi1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Jabeek, Zuid Limburg

Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 10:05

Goedemorgen allemaal,

Heel graag zou ik jullie mening vragen over het volgende..

Ik ben deze week met mijn paard naar Equitom geweest, ik heb hem nu 6 jaar maar hij is terugkerend kreupel met tussenpozes van 7/8 maanden aan beide voorbenen. Eerdere diagnose was een peesblessure RV maar nu speelt het probleem ook LV.
Klachten zijn heel vaag, ik heb ook meerdere foute diagnoses gekregen in het verleden, tot bevangenheid aan toe. Bij een bezoek aan de kliniek in Luik in 2018 kwam eruit dat zijn pees poreus was rechtsvoor, hiervoor heeft hij een Synolis injectie gekregen, waarnaar hij eigenlijk snel opknapte. In de daarop volgende jaren ben ik continu in behandeling geweest bij dierenartsen en in de kliniek in Luik. Eigenlijk raadden ze destijds aan een MRI te laten doen, maar ik kon de kosten destijds niet opbrengen.
In 2021 begon LV op te spelen nadat hij aan de kletter is gegaan in een stoppelveld :(
Ook deze keer raadde mijn DA aan een MRI te laten maken, omdat zij vermoedde dat het probleem ook dieper in de hoef zat. Wederom een synolis injectie gehad, waarna het weer een aantal maanden goed ging.
(Let wel; al de tijd dat hij niet goed liep is hij natuurlijk niet bereden en alleen gestapt aan de hand, hij staat in een uitloopstal met paddock en heeft dagelijks weidegang.

Dit jaar dus besloten en gespaard voor een MRI. Afgelopen maandag zijn we bij Equitom geweest, hier zijn eerst foto's en echos gemaakt. Hij is gebleven tot woensdag, toen is er van beide voorbenen een MRI gemaakt.
Diagnose; Ontstoken slijmbeurzen, chronische peesblessures aan de diepe buigpees en artrose. Laatste is gelukkig nog niet ernstig.
Al met al geen fijne diagnose. Hij moet 6 weken lang in zijn paddock blijven, en 3 x per dag 10 minuten stappen.

Hij heeft speciaal beslag gekregen (was ijzerloos) en inspuitingen met bloedplasma. Jullie kunnen je voorstellen dat deze onderzoeken en behandeling een behoorlijk prijskaartje hebben. Alhoewel we vooraf een prijsopgave hebben opgevraagd, is e.e.a. toch erg hoog uit gevallen. Daarbij komt dat mijn paard alleen maar negatieve ervaringen heeft met transport, omdat we hem alleen vervoeren om naar de kliniek te gaan.
Dit is dus heel stressvol voor hem.

Nu komt mijn vraag; hij zou eigenlijk over 6 weken op controle moeten, omdat ze willen zien of de PRP behandeling heeft aangeslagen. Hij zou dan ook opnieuw het speciale beslag krijgen.
Ook is er dan weer een echo nodig. Ook omdat dit financieel weer behoorlijk erin hakt, vraag ik me af of er bokkers zijn die zo'n controle door de eigen dierenarts hebben laten uitvoeren in overleg met de kliniek.
Dit bespaart toch weer de kosten voor het transport, en vooral de stress voor mijn paard.

Het voelt aan de ene kant slecht om de controle niet in de kliniek te laten doen, omdat ik nu eindelijk de stap genomen heb de MRI te laten maken.Maar het budgetpotje voor mijn paard is eigenlijk op...

Wie heeft er ervaring met zoiets dergelijks en is niet meer naar de kliniek gegaan voor controle?
Wat zouden jullie doen? Ik slaap er niet van..
Alvast bedankt voor jullie meningen, reacties :)
Aub wel lief zijn, ik heb echt het allerbeste voor met mijn paard. _/-\o_

Liefs! :o

lianne125

Berichten: 1434
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:59

Ik zou toch terug gaan naar de behandelend arts. Die weet hoe hij er aan toe was en hoe de progressie is. Zelf houd ik er niet zo van om dan bij een andere arts voor controle te gaan. Die weet niet hoe de blessure voor behandeling was en ook een echo kan door 2 artsen iets anders geïnterpreteerd worden. Dus ondanks de financiële beperking zou ik toch terug gaan naar equitom. Succes met je paard!

Gigi1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Jabeek, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 00:34

lianne125 schreef:
Ik zou toch terug gaan naar de behandelend arts. Die weet hoe hij er aan toe was en hoe de progressie is. Zelf houd ik er niet zo van om dan bij een andere arts voor controle te gaan. Die weet niet hoe de blessure voor behandeling was en ook een echo kan door 2 artsen iets anders geïnterpreteerd worden. Dus ondanks de financiële beperking zou ik toch terug gaan naar equitom. Succes met je paard!


Hoi Lianne,
Dankjewel dat je mijn hele verhaal hebt gelezen en thx voor je reactie..
Ik slaap er inderdaad nog een nachtje over
☺️

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:21

Daar komt dan ook nog bij dat de apparatuur bij Equitom waarschijnlijk beter is dan die van je eigen dierenarts, waardoor er ook een beter vergelijk mogelijk is. Bovendien hebben ze waarschijnlijk bij Equitom meer ervaring met dit soort blessures waardoor ze de beelden beter kunnen lezen dan jouw eigen dierenarts. Heel vervelend voor jouw paard en jouw portemonnee, maar naar Equitom terug lijkt mij de beste optie. Je hebt al zoveel uitgegeven nu, stel dat je eigen dierenarts het verkeerd interpreteert, dan ben je weer terug bij af na alles.
Sterkte met de beslissing hoor!

Sanet

Berichten: 8153
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:31

Ik ben het, helaas voor jouw portemonnee, eens met bovenstaande personen. De kliniek weet nu exact waar welke blessures zitten en kunnen heel eenvoudig de oude beelden er naast zettende te kunnen vergelijken.
Ik heb destijds ook mijn eigen dierenarts gevraagd, maar die zei direct ook: ga alsjeblieft terug naar de kliniek, dan weet je gewoon echt of je investering het waard is geweest of niet. Voor je eigen (en destijds mijn eigen) dierenarts zou het een beetje gokken zijn. Goed echo’s kunnen maken, is ook nog een hele kunst.
Heel veel sterkte en beterschap gewenst voor je paard, sowieso niets aan als ze wat mankeren en extra als dat een flinke deuk in je portemonnee slaat.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:40

Ik heb ook zo’n situatie gehad.
Hier zei de kliniek dat de echo’s van hun veel betere kwaliteit is, dan de thuis echo’s en daardoor vergelijking heel moeilijk zou zijn.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om pas later voor controle terug te gaan (12 weken ipv 6/9).
Maar mijn paard kreeg geen behandeling, maar alleen rust.

Uiteindelijk ben ik na die 1e controle na 2 jaar rust weer terug gegaan voor een ‘eind stand’ en was er zelfs toen nog geen duidelijke verbetering. Nu staat ie als grasmaaier in de wei :(

tiwi1969

Berichten: 7740
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:54

Ik heb de controles en de nabehandeling (medicatie en aangepast beslag) wel door mijn eigen dierenarts en hoefsmid laten doen.
Dit in overleg tussen kliniek en mijn normale dierenarts.
Nu was ik bij de kliniek geweest waar mijn dierenarts naar doorverwijst dus die lijntjes zijn kort.
Bij mij was het vooral de afstand en een paard die een ongeluk heeft gehad in de de trailer de reden om het zo te doen, niet het geld.

Ik zou overleggen met je eigen DA of ze in overleg met de kliniek de begeleiding kunnen doen.
Bijv tussen-controles thuis en grote controles in de kliniek.

Popstra
Berichten: 14216
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:29

Ja bij pees blessures is het beter wel op controle echo’s te laten maken want dan ziet de arts hoe het er voor staat en hoe je evt het behandelplan aan kunt passen.

Mijn paard ging destijds ook elke 6 weken op controle naar de kliniek en werd met de echo gekeken. Je zag het toen elke keer verder verbeteren. Ik meen dat we 3 x controle hebben gehad en toen langzaam aan mochten gaan opbouwen per 2 minuten. Maar dat ligt natuurlijk aan de ernst van de blessure.
Ik vond de controles fijn,
Je hebt meer info en zekerheid.

Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:44

Ik zou je situatie uitleggen bij Equitom en vragen wat zij wijs vinden. Wellicht kennen zij een arts in jouw omgeving waar ze goed contact mee hebben en die de controle kan doen.

office
Berichten: 902
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:45

Ik zou er geen cent meer aan uitgeven .Je heb hem laten behandelen hij heeft jarenlang terug kerende problemen en is dus niet goed.Geef hem ruim de tijd en ga dan rustig rijden komt de kreupelheid terug dan kun je hem met pensioen doen of in laten slapen.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23780
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:49

Ik denk dat ik de controle ook later zou doen maar wel bij de kliniek die de eerdere beelden hebben gemaakt.

En ik denk dat ik hiervan ook zou leren voor een volgende keer in de beoordeling of je in eerste instantie de MRI wel wil doen. Een MRI is geen behandeling maar beeldvorming en met alleen beeldvorming ben je er meestal niet. Chronische blessures en artrose kan je natuurlijk niet genezen met rust en speciaal beslag, slijmbeursontsteking is ook niet 123 over.

Maar goed de keuze voor de MRI is al gemaakt dus dan zou ik ook de controle doen maar wellicht dus later dan aangegeven.

Sterkte.

edit: de optie van office is ook nog een optie, dat zou ik waarschijnlijk bij mijn eigen dieren ook zo gedaan hebben (maar dan ook de MRI niet)

Twiggy2008
Berichten: 21251
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:00

Kun je je paard niet gewoon een tijd op paddockrust zetten? Een slijmbeursontsteking kan best lang duren en peesblessures natuurlijk ook. Steeds controle om de zes weken , tja, dat loopt qua geld lekker op.

Ik heb zelf een paard met peesblessure gehad, ben drie keer naar de kliniek gegaan in anderhalf jaar tijd. Ik heb hem gewoon op de paddock gelaten met extra veel aandacht tegen de verveling (extra poetsen, samen stukje lopen, meer klusjes doen om hem heen). Heb wel lasertherapie gedaan en zowaar, na anderhalf jaar konden we weer opbouwen. De prognose was ook wat spannend toen, maar het heeft wel gewerkt. De rust en het even los laten. Ondanks dat hij ook wel eens in de bak mocht en dan natuurlijk keihard rende, omdat er toch wat uit moest, want ik heb een speels paard. Dat is nu jaren geleden en hij gaat prima.

Daarbij neem ik aan dat je een betalingsregeling hebt met de kliniek? Want dat is ook best 'prettig', als het er financieel teveel in hakt. Vervelen hè, al die zorgen. Alle sterkte!!

SjonnieZ

Berichten: 2514
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:57

Financiën mogen best een rol spelen.
Vraag aan jou: als de pees blessure chronisch is en er sprake is van artrose. Wat wil je dan nog bereiken bij dit paard?
Sport, recreatie, weidemaatje?

Bij 1 en 2 zul je terug moeten.

Gigi1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Jabeek, Zuid Limburg

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 14:49

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor alle reacties, de MRI was een bewuste keuze, puur om eindelijk een diagnose te krijgen na jaren sukkelen..
Ik kwakkel al aan met hem sinds 2017, en ben al
4 keer met hem in Luik geweest in de kliniek voor behandeling. Omdat de klachten steeds na een aantal maanden terug komen, heb ik gespaard voor een MRI. Gewoon om rust in mijn hoofd te krijgen, want ik vroeg me constant af wat ik nog met hem zou kunnen, en of dat wat ik deed met hem niet teveel was. ( stap ritjes in het bos en wat grondwerk, voornamelijk recht richten. Hij wordt dus puur recreatief gebruikt maar het belangrijkste vindt ik dat hij geen pijn heeft.
Ik heb over alles goed na gedacht en ik laat hem wel checken in de kliniek, maar niet over 6 weken. Ik zal idd advies vragen in de kliniek hoe we nu het beste verder gaan.
Dit laatste bezoek aan Equitom komt toch uiteindelijk neer op een kleine 3000 euro.
En dat is niet de eerste keer..
Dus die tip om later op controle te gaan neem ik ter harte.
Dankjewel allemaal!
<3

Vanillia

Berichten: 7667
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:05

Wacht even; €3000 voor de nacontrole en ijzers?

Nouvel

Berichten: 28627
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:25

Ik zou ook zeggen, terug gaan naar de kliniek waar je de onderzoeken en behandeling bent gestart, maar bij het lezen van de kosten van alleen de controle en de ijzers snap ik je twijfel wel…Dat moet wel echt iets toevoegen voor dat bedrag.
Zit dat hoge bedrag in de MRI?

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23780
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:36

Ik lees dat de mri, beoordeling en speciaal beslag dit bedrag kosten, niet alleen de controle en de ijzers

Nouvel

Berichten: 28627
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:03

Ja dat vermoeden had ik al, dat daar ook MRI in zit en dat is behoorlijk prijzig.

Gigi1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Jabeek, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 23:11

Vanillia schreef:
Wacht even; €3000 voor de nacontrole en ijzers?

Nee, het laatste bezoek; MRI, kreupelheidsonderzoek, echo’s, speciaal beslag (350 euro), foto’s en 2 injecties met bloedplasma. :)

Nouvel

Berichten: 28627
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:13

Wat voor speciaal beslag zit er onder?
Misschien kan je eigen smid dat ook?

Gigi1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Jabeek, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 23:14

De nacontrole zal uitkomen op ongeveer 800 euro, incl echo’s consult en beslag.

Gigi1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Jabeek, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 23:16

Nouvel schreef:
Wat voor speciaal beslag zit er onder?
Misschien kan je eigen smid dat ook?


Ik had een natuurlijk bekapper, gelukkig heb ik een orthopedische smid gevonden die het ook kan. Voor de helft minder gelukkig ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:44

Nog een vraag, is die vermelde prijs met of zonder btw? Ik schrok namelijk toen ik de factuur kreeg paar jaar terug... Bedrag was hoger dan mij vermeld was... Blijkt dat ze prijzen altijd zonder de btw vermelden, alsof we allemaal btw kunnen terugtrekken ofzo >;)

In ieder geval naar Equitom ga ik niet meer terug.
Uitleg van de arts was in gebrekkig Nederlands, meermaals gevraagd om de rx'en en echo's maar tot op heden geen reactie terug.

Liever naar Peer ofzo.

Gigi1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Jabeek, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 00:13

Art_Ificious schreef:
Nog een vraag, is die vermelde prijs met of zonder btw? Ik schrok namelijk toen ik de factuur kreeg paar jaar terug... Bedrag was hoger dan mij vermeld was... Blijkt dat ze prijzen altijd zonder de btw vermelden, alsof we allemaal btw kunnen terugtrekken ofzo >;)

In ieder geval naar Equitom ga ik niet meer terug.
Uitleg van de arts was in gebrekkig Nederlands, meermaals gevraagd om de rx'en en echo's maar tot op heden geen reactie terug.

Liever naar Peer ofzo.


De prijs was incl BTW, ik had vooraf een prijsopgave gevraagd en daar stond in kleine lettertjes bij dat het ex BtW was. Dus ik wist van te voren dat dit er nog bij kwam.
Ook had ik een speciaal beslag en behandeling ingeschat, maar 350 euro voor dat beslag had ik niet kunnen bedenken.. vandaar dat ik overweeg om de na controle niet meer daar te laten doen. In ieder geval niet over 6 weken.

Gigi1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Jabeek, Zuid Limburg

Re: Controle kliniek bij peesblessure/Slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 00:14

Ik hoop trouwens wel de beelden en het rapport waar de diagnose in staat nog te ontvangen.
Ik was er maandag, maar ik heb nog niets..