Heel graag zou ik jullie mening vragen over het volgende..
Ik ben deze week met mijn paard naar Equitom geweest, ik heb hem nu 6 jaar maar hij is terugkerend kreupel met tussenpozes van 7/8 maanden aan beide voorbenen. Eerdere diagnose was een peesblessure RV maar nu speelt het probleem ook LV.
Klachten zijn heel vaag, ik heb ook meerdere foute diagnoses gekregen in het verleden, tot bevangenheid aan toe. Bij een bezoek aan de kliniek in Luik in 2018 kwam eruit dat zijn pees poreus was rechtsvoor, hiervoor heeft hij een Synolis injectie gekregen, waarnaar hij eigenlijk snel opknapte. In de daarop volgende jaren ben ik continu in behandeling geweest bij dierenartsen en in de kliniek in Luik. Eigenlijk raadden ze destijds aan een MRI te laten doen, maar ik kon de kosten destijds niet opbrengen.
In 2021 begon LV op te spelen nadat hij aan de kletter is gegaan in een stoppelveld

Ook deze keer raadde mijn DA aan een MRI te laten maken, omdat zij vermoedde dat het probleem ook dieper in de hoef zat. Wederom een synolis injectie gehad, waarna het weer een aantal maanden goed ging.
(Let wel; al de tijd dat hij niet goed liep is hij natuurlijk niet bereden en alleen gestapt aan de hand, hij staat in een uitloopstal met paddock en heeft dagelijks weidegang.
Dit jaar dus besloten en gespaard voor een MRI. Afgelopen maandag zijn we bij Equitom geweest, hier zijn eerst foto's en echos gemaakt. Hij is gebleven tot woensdag, toen is er van beide voorbenen een MRI gemaakt.
Diagnose; Ontstoken slijmbeurzen, chronische peesblessures aan de diepe buigpees en artrose. Laatste is gelukkig nog niet ernstig.
Al met al geen fijne diagnose. Hij moet 6 weken lang in zijn paddock blijven, en 3 x per dag 10 minuten stappen.
Hij heeft speciaal beslag gekregen (was ijzerloos) en inspuitingen met bloedplasma. Jullie kunnen je voorstellen dat deze onderzoeken en behandeling een behoorlijk prijskaartje hebben. Alhoewel we vooraf een prijsopgave hebben opgevraagd, is e.e.a. toch erg hoog uit gevallen. Daarbij komt dat mijn paard alleen maar negatieve ervaringen heeft met transport, omdat we hem alleen vervoeren om naar de kliniek te gaan.
Dit is dus heel stressvol voor hem.
Nu komt mijn vraag; hij zou eigenlijk over 6 weken op controle moeten, omdat ze willen zien of de PRP behandeling heeft aangeslagen. Hij zou dan ook opnieuw het speciale beslag krijgen.
Ook is er dan weer een echo nodig. Ook omdat dit financieel weer behoorlijk erin hakt, vraag ik me af of er bokkers zijn die zo'n controle door de eigen dierenarts hebben laten uitvoeren in overleg met de kliniek.
Dit bespaart toch weer de kosten voor het transport, en vooral de stress voor mijn paard.
Het voelt aan de ene kant slecht om de controle niet in de kliniek te laten doen, omdat ik nu eindelijk de stap genomen heb de MRI te laten maken.Maar het budgetpotje voor mijn paard is eigenlijk op...
Wie heeft er ervaring met zoiets dergelijks en is niet meer naar de kliniek gegaan voor controle?
Wat zouden jullie doen? Ik slaap er niet van..
Alvast bedankt voor jullie meningen, reacties

Aub wel lief zijn, ik heb echt het allerbeste voor met mijn paard.

Liefs!