Dikke (winter)vacht paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

shanaira

Dikke (winter)vacht paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 22:35

Hoihoi,

Mijn paard (3 jaar) zit nogsteeds in haar wintervacht. Ze begon begin maart super veel te verharen en is toen ook bijna door haar wintervacht gekomen. 3 weken later kreeg ze weer meer haartjes en nu zit ze weer in haar wintervacht. Ze verhaart ook niet meer.

In februari ben ik van voer gewisseld. Ze kreeg eerst vitalbix breed and grow en nu krijgt ze vitalbix active en daily complete. Daar krijgt ze dagelijks een aardige scheut lijnzaad olie en een beetje biotine + magnesium.

Ze heeft altijd al wel last gehad van haar vacht aangezien ze toen ik haar kocht schimmel had en deze winter kreeg ze rain rot.

Ik wil haar het liefst scheren aangezien ze zich helemaal kapot zweet en het enige wat ze doet is staan in de wei.
Ik vroeg me af of mensen tips hebben om haar door haar vacht heen te laten komen. Extra vitamines of een kuur ?

Dit is haar vacht nu…
Afbeelding

RianneH

Re: Dikke (winter)vacht paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:40

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd en waarmee? Een drie jarig zou in principe goed moeten kunnen verharen.

Verder, als ze staat te zweten op de weide zou ik zeker de hals eruit scheren, of alleen de borst. Helemaal kaal zou ik mee oppassen gezien scheren de bescherming tegen water, ook van de zomervacht, te niet doet en je niet altijd dekens op wil doen zomerdag.

Sas_Mon

Re: Dikke (winter)vacht paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:49

Dat klinkt niet normaal. Zijn haar bloedwaardes wel goed? Geen wormen oid? Ik zou geen extra vitamines gaan geven als je de huidige waarden niet weet. En dingen als lijnzaadolie zijn leuk om een paard te helpen verharen maar als ze helemaal niet verhaart helpt dat niet.

shanaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 22:54

RianneH schreef:
Wanneer is ze voor het laatst ontwormd en waarmee? Een drie jarig zou in principe goed moeten kunnen verharen.

Verder, als ze staat te zweten op de weide zou ik zeker de hals eruit scheren, of alleen de borst. Helemaal kaal zou ik mee oppassen gezien scheren de bescherming tegen water, ook van de zomervacht, te niet doet en je niet altijd dekens op wil doen zomerdag.

De stal waar ik sta heeft haar ontwormd 5 dagen voor ze het land opgingen dus dat is 25 april geweest.
Ik hoop dat ik eerst wat anders kan proberen voordat ik haar ga scheren. Ze is namelijk niet de makkelijkste :(

shanaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 22:56

Sas_Mon schreef:
Dat klinkt niet normaal. Zijn haar bloedwaardes wel goed? Geen wormen oid? Ik zou geen extra vitamines gaan geven als je de huidige waarden niet weet. En dingen als lijnzaadolie zijn leuk om een paard te helpen verharen maar als ze helemaal niet verhaart helpt dat niet.

Een bloedonderzoek is erg slim! Ze gaat volgende week naar de dierenarts voor iets anders dus dan vraag ik gelijk of ze een bloedonderzoek kunnen doen. Thanks!