Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:56

Bij mijn 14 jarige kwpn-er betekende het ‘t einde. Hij kon niet pijnvrij leven helaas. Sterkte gewenst.

Anoniem

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:06

O, wat naar Rien10 om zo'n jong paard te moeten laten gaan.. Y;(

Was het precies dezelfde diagnose?

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:11

Mijn paard heeft erge kissingspines en ook nog op 2 plekken halsartrose. Als ik de foto’s terug kijk zit er ook wat spondylose. Had daar klinisch weinig last van. Alleen bv korte afstand in het springen of met schouder binnenwaarts. 2,5jaar terug laten checken aangezien in zelf dacht dat de rug niet pluis was. Hij is ingespoten in z’n hals. Rug leek stabiel dus die niet laten doen. Geen pijnstilling. Hij geniet nog elke dag van z’n pensioen en staat lekker in de wei.

Maar het ligt denk ik wel erg aan de klachten. Die heeft mijn paard dus eigenlijk niet gehad.

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:15

rien10 schreef:
Bij mijn 14 jarige kwpn-er betekende het ‘t einde. Hij kon niet pijnvrij leven helaas. Sterkte gewenst.


Bij de mijne ook, ingeslapen op 14. Ks ontdekt op 7e ongeveer. Ze ging toch compenseren omdat bepaalde dingen niet meer konden en daardoor kwamen er tig andere blessures bij. Jaren redelijk goed gegaan met hele intensieve revalidatie en training, altijd in het werk houden en dus geen vakantie. Tot er een blessure bijkwam waarvoor ze op rust moest, toen is ze nooit meer goed geworden. Wij hebben geen pijnstillers gegeven continu, dan zou ze juist door dingen heen lopen. Toen ze niet meer pijnvrij was hebben we haar laten gaan.

Het ligt ook aan de graad van de ks en het klinische beeld op dit moment. Wij hadden de een na ergste graad, dus extreme vergroeiingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:20

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:23

Hier was het dus klaar toen ze niet meer gereden of gelongeerd mocht worden, omdat ze spieren verloor en dus steeds meer ging compenseren en letterlijk zichzelf sloopte. Van 1 lichte peesblessure naar peesblessures in alle benen en meerdere pezen in paar maanden rust in weiland.

Hier was namelijk het advies toen het ontdekt werd gaan revalideren onder begeleiding van revalidatie arts. En dat heeft er wel voor gezorgd, samen met inspuiten, dat ze nog jaren meegegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:27

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:36

Wat balen TS… hopelijk krijg je haar stabiel.

Mijne is nu dus 2,5 jaar met pensioen en gaat elk jaar naar de fysio. Die kraakt hem expres niet om het niet te activeren maar maakt hem wel lekker los. Hij is juist dikker/voller geworden dan toen ie nog in het werk stond. Hij is nu 18, dus alle jaren die ie langer mee gaat zijn mooi meegenomen. Het is ook nog een reus van 175-180 dus ik heb sws niet de verwachting dat ie 30 wordt. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:16

Evamarie schreef:
O, wat naar Rien10 om zo'n jong paard te moeten laten gaan.. Y;(

Was het precies dezelfde diagnose?

Kissing spines onder het zadel. Aangetaste wervels in de rug. Ze zagen van alles in de hoofd nek verbinding. In de hals borst verbinding. Achter de schoft en onder het zadel. Alleen het kruis was goed.
Paard werd helemaal krom. Was het liefste en meest dappere dier wat ik ooit gehad heb. Hij durfde alles. Echt alles. Once in a lifetime paard. Ik heb hem in liefde laten gaan. Pensioen was geen optie. Ik hoop dat het bij jou met behandelingen goed kan komen.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:17

Hopelijk krijg je haar stabiel en pinnvrij. Mijn 9-jarige merrie had KS i.c.m. artrose in de nekwervels. Daarmee kon ze niet meer pijnvrij leven, en is daarom helaas tot m'n grote verdriet ingeslapen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30661
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:25

Mijn merrie had spondylose, vijf wervels vergroeid.
Ze was al met prepension omdat ze extreem heftige reacties gehad. Maar uiterlijk niet gevoelig op de rug.
Dus op mijn aandringen de rugfoto's was echt schrikken. De dierenarts dacht dat ze nog wel even zo op de wei kon lopen. Ik heb haar op de metacam gezet en dat was zoveel verschil dat ik afscheid heb genomen. Nog op tijd, maar ze had uiteindelijk verlamd geraakt als ik haar niet had laten gaan.

Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:30

Hier ook een 15 jarige in laten slapen met kissing spines en spondylose (en nog wat andere problemen). Het plan was om haar met pensioen te doen, maar zodra ze niet meer bereden werd, zag je haar inzakken en last van haar lijf krijgen. Aangezien rijden écht geen optie meer was, heb ik haar laten gaan.

Persoonlijk ben ik van mening dat een paard dat zonder medicatie niet meer pijnvrij kan leven, beter uit zijn/haar lijden verlost kan worden.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:36

Als het duidelijk is dat het pijnlijk is voor je paard moet je hem laten gaan. Hoeveel verdriet dat ook doet.
Mijn paard had kissing spines en daarnaast forse artrose op een facetgewricht in de rug (6cm artrose) en de arts kon niet zeggen of ze pijn had. Ze leek vrij vrolijk nog, direct op volledig pensioen gezet arbeid zou haar pijn doen. Ik zag aan haar lopen dat het snel wat minder werd (iets stijver) en met opstaan maakte ze achter een soort hups omhoog. Ze werd ook chagrijniger al rende ze nog wel door de paddock. Een maand na de diagnose besloot ik dat het genoeg was geweest. Met inslapen bleek het paard weldegelijk behoorlijk veel pijn te hebben gehad aldoor. Het is een raadsel dat ze nog braaf was al die tijd dat ik wel nog op haar reed. Ze had dus een uitzonderlijk goed karakter.
Ondanks al het verdriet heb ik geen spijt van mijn keuze. Het had oneerlijk geweest als ze er nog gelopen had. Mijn paard had vandaag 14 geworden. Ze is helaas maar 13 jaar geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:50

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:57

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:07

Inslapen hoeft niet meteen hè? 10 dagen kijken lijkt mij een slim plan.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:16

Verdrietig nieuws ts :(:)

Mijn fries had ook KS en met hulp van de fysio liep ze weer prima.
In de winter gaf ik uit voorzorg equipalazone waar ze het super op deed.

Tot het moment dat de KS haar inhaalde.. binnen 24 uur was het ook heel duidelijk en hebben we haar in laten slapen maar ze heeft nog een mooi aantal jaren met pensioen hier gestaan en ook Junior opgevoed wat ik erg waardevol vond <3


Hier nog een paar röntgenfoto's van haar.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Itamarka
Berichten: 60
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:57

Hoi TS,

Ik hoop dat ik met mijn post een kleine bijdrage kan leveren.

Één van mijn paardjes heeft het ook. Ze is 11 jaar nu. De kissing spines is ook in een lichte vorm en zouden haar minder hinderen dan de spondylose.
Zij is begin maart in de kliniek ingespoten met langwerkende corticosteroïden op zes plaatsen in haar rug (zo dicht mogelijk bij de spondylose) en ook haar SI gewrichten. Verder geef ik haar nu Artitec van Cavalor (er werd mij kurkuma en boswelia aangeraden naast de gewoonlijke gewrichtssupplementen en hier zit alles in) en vitamine E. Als training doen we nu heel veel cavalettiwerk, alles op aanraden van de kliniek.
Na enkele weken had ik mijn paard terug! Weer vrolijk, niet meer gevoelig aan haar rug, liep weer recht (ze was erg scheef geworden) en 100% regelmatig.
Dit weekend hadden we zelfs weer onze eerste crosstraining en ze liep echt fantastisch en had zoveel plezier!

Hoe lang de inspuitingen gaan werken is nog wat de vraag maar voor nu genieten we met volle teugen.
Ze moeten ook wel kunnen werken om de spieren te behouden want anders gaat het van kwaad naar erger dus pensioen is helaas geen optie voor haar.
Longeren werd mij overigens afgeraden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Zelf hoop ik ook nog vele jaren van mijn paardje te kunnen genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:43

Dat ligt dus aan de graad van de ks. Dat kan van dicht bij elkaar, dichter als de bedoeling en dus risico, tot echt tegen elkaar met botwoekering zijn. Daarom is het wel belangrijk om dat te weten en uitgelegd te krijgen wat er precies aan de hand is. Actieve reactie bijvoorbeeld.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:48

MyWishMax schreef:
Dat ligt dus aan de graad van de ks. Dat kan van dicht bij elkaar, dichter als de bedoeling en dus risico, tot echt tegen elkaar met botwoekering zijn. Daarom is het wel belangrijk om dat te weten en uitgelegd te krijgen wat er precies aan de hand is. Actieve reactie bijvoorbeeld.

En ook dat is discutabel. Mijn paard gaf geen heftige KS aan, maar verrekte van de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:10

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:15

Veel sterkte gewenst. Het is een rot situatie.