Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy01
Berichten: 161
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 19:53

HELP!
Kan iemand me misschien wat raad geven wat er aan de hand mogelijk zou kunnen zijn?
Mijn pony heeft sinds ongeveer een kleine 2 weken plots jeuk rondom de oren wat al heeft geresulteert in haarverlies en kleine schaafwondjes rondom zijn oren.
Verder schuurt hij helemaal niet en enkel ben ik de laatste weken wat alfalfa bij zijn voeding beginnen doen.
Krijgt ook nog een beetje performance van Pavo bij maar door omstandigheden helaas heel weinig kunnen rijden.
Met de performance en de alfalfa ben ik ondertussen al gestopt en ik smeer iedere dag 2x de plekken in met hydrogel. Het lijkt al wel iets te beteren.
Kan iemand me misschien wat meer raad geven wat ik op de plekken het beste aanbreng en wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn ( ik vermoed geen zomerexceem want het is echt enkel rondom de oren )
Alle hulp en raad is heel welkom

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:56

Wanneer je nog maar pas bent gestopt met het bijvoeren, zou ik het even tijd geven om te herstellen. Het kan zeker door voer komen.

Nancy01
Berichten: 161
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 21:46

Wat zou ik er het beste opsmeren?
Iemand enig idee wat zou kunnen helpen?

Gaabje
Berichten: 971
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:17

Weet je zeker dat hij geen schimmel heeft? Heb ik ook wel eens als kale plekken rond de oren zien starten.

Nancy01
Berichten: 161
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 08:45

Hoi,
Ben er zeker van dat het geen schimmel is om dat hij naast de kale )plekken ook een paar stukjes gewoon heeft open geschuurd tot een schaafwond.
Maar als het dit in het uiterste geval toch nog zou zijn, wat kan/zou je me dan aub adviseren om erop te smeren?

ellepel

Berichten: 47710
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:49

een zalf die geschikt is voor de huid.
kan vaseline aijn,uierzalf,zinkzalf, maakt niet heel veel uit,als het maar voor de huid is.
maar als het gewoon droog en rustig is kun je het ook gewoon zo laten want soms kunnen paarden juist ook jeuk krijgen van de zalf.

heb je toevallig een nieuw halster gehaald?
kan net zijn dat de stof er van wat jeuk geeft op die plek.
of misschien je hoofdstel ingevet?

Nancy01
Berichten: 161
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 09:57

ellepel schreef:
een zalf die geschikt is voor de huid.
kan vaseline aijn,uierzalf,zinkzalf, maakt niet heel veel uit,als het maar voor de huid is.
maar als het gewoon droog en rustig is kun je het ook gewoon zo laten want soms kunnen paarden juist ook jeuk krijgen van de zalf.

heb je toevallig een nieuw halster gehaald?
kan net zijn dat de stof er van wat jeuk geeft op die plek.
of misschien je hoofdstel ingevet?



Helemaal niets nieuws gehaald of aangedaan rondom zijn hoofd.
Zijn hier wel wegenwerken aan de gang die een immense hoop herrie maken waar zelfs de rustigste knettergek bijna van wordt.
Verder wel enige weken geleden de alfalfa beginnen voeren als extra bij Pavo Nature's best maar dat laatste krijgt hij al van vorig jaar september. De Alfalfa ben ik gelijk na het ontdekken van de plekken mee gestopt ( dat was afgelopen zaterdag al )
Is mij gewon een compleet raadsel want ik heb er eentje die enorm gevoelig is voor knutten en andere insecten en die weet nergens van.
De pony die het probleem nu heft is wel eentje die innerlijk vrij snel gespannen raakt.

tjaakje

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:56

Het paard van een vriendin van mij heeft sinds 2 weken ineens kale plekken rond zijn oren en op zijn hoofd. Ze dachten eerst aan schimmel. Maar dit blijkt een auto imuum ziekte te zijn. Hij staat nu op medicatie, hopen dat het snel beter wordt. Maar zoiets zou het dus ook kunnen zijn.

Nancy01
Berichten: 161
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 12:44

tjaakje schreef:
Het paard van een vriendin van mij heeft sinds 2 weken ineens kale plekken rond zijn oren en op zijn hoofd. Ze dachten eerst aan schimmel. Maar dit blijkt een auto imuum ziekte te zijn. Hij staat nu op medicatie, hopen dat het snel beter wordt. Maar zoiets zou het dus ook kunnen zijn.



hoi,
heb je enig idee welke auto immuun ziekte het is?
Schuurde het paard ook tot lichte schaafwonden?
Heb vandaag wel gezien dat op de &ste ontstane kale plekken al heel lichtjes terug haar op groeit.

Gaabje
Berichten: 971
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:46

Als er al zo snel haren teruggroeien en het niet verspreid naar andere plekken dan denk ik niet dat het schimmel. Maar mocht dat het toch zijn dan behandel je dat door regelmatig schoon te maken met imaverol (de plekjes), ook de borstels, het halster etc., alles wat het hoofd aanraakt (hoofdstel zou je moeten checken of dat tegen imaverol kan). Een borstel reserveren voor alleen het hoofd en het schoonmaken met imaverol regelmatig blijven herhalen tot de plekjes weg gaan.

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Schurr/schaafwondjes rondom de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:08

Mijn merrie heeft vorig jaar toe bloedend goed geschuurd rondom de oren. Had daarbij ook blaren/knetter rood tandvlees. Bleek een allergie voor boterbloemen te zijn...

moonfish13
Berichten: 18318
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 23:11

Schimmel kan ook tot bloedens toe open hoor.
Nooit zwemmerseczeem bij mensen open gehad of van gehoord..?
Simpelste eigenlijk nog is een huidschraapseltje om te kijken of er niet een schimmeltje/beestje is wat roet in het eten gooit.

Qua schimmel heb ik ooit dus gehad als mens dat ik me stuk schuurde bij mijn ondergoed!
Geen klachten enkel bij de naden van mijn ondergoed ging het stuk schaafwonden ook.
In mijn liezen vooral.
Ik googelen, en kwam élke keer op schimmel.
Proef op de som en en tube créme tegen schimmel gehaald, 3x smeren en klaar.
En ik schuurde mezelf ook compleet open en juist op een plek waar je snel zweet.
Ik reed mezelf ook open met paardrijden, nooit meer last van gehad.
Dus sluit schimmel maar niet uit!

tjaakje

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:08

Nancy01 schreef:
tjaakje schreef:
Het paard van een vriendin van mij heeft sinds 2 weken ineens kale plekken rond zijn oren en op zijn hoofd. Ze dachten eerst aan schimmel. Maar dit blijkt een auto imuum ziekte te zijn. Hij staat nu op medicatie, hopen dat het snel beter wordt. Maar zoiets zou het dus ook kunnen zijn.



hoi,
heb je enig idee welke auto immuun ziekte het is?
Schuurde het paard ook tot lichte schaafwonden?
Heb vandaag wel gezien dat op de &ste ontstane kale plekken al heel lichtjes terug haar op groeit.


Heb het even nagevraagd: Pemphigus foliaceus.