Ligwondjes in de weide

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7445
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Ligwondjes in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 17:46

Hallo,

Een van mijn paarden heeft in de zomer altijd wondjes aan de sprong. De typische ligwondjes als ik het opzoek. Echter zijn we al weken bezig en gaat het steeds open/dicht/open/dicht.
Hij heeft het aan beide kanten al is links erger. ‘T is een paard dat veel slaapt in de wei en daarbij ook regelmatig ‘droomt’ en beweegt met zijn benen. Ik ben 100% zeker dat er geen stampen/bijten oid van andere paarden aan te pas komt.

Het paard in kwestie is een jonge ruin. Staat 24/7 buiten in kudde in de zomer, in de winter ‘s nachts op stal. In de winter verdwijnen de wondjes weer, wss omdat hij dan vooral ligt op een dikke vlaslaag. Eten en vitamines etc zou op peil moeten zijn, naast gras wordt er nog pavo-inshape, biotine en vitamine E bijgevoerde en na het werk een handje bodybuilder van mijten en elektrolyten. Paard ziet er prima uit, glanst als een spiegel en is actief. Mankt niet op de wondjes en heeft ook geen dikke sprong.

In mijn opzoekwerk kwam ik tot nu toe alleen zulke wondjes tegen bij paarden die op stal stonden. Advies was dikker strooien of stalmatten. Maar hoe los ik het op bij een weidepaard? :?

De wondjes worden nu ontsmet als ze open gaan. Vorig jaar werd er gewerkt met ontsmetting en wondzalf maar dat had even weinig effect.


Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ligwondjes in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:50

Dat zijn geen lig wondjes.. hou het maar eens vet met vasaline. En de vliegen weg...
Heeft mijn paard altijd "zwilvrat" achtig iets aan beide kanten vet houden als het iets open gaat.. is ander soort huid.. heeft ze al 16 jaar dat ik weet.. maar niet zo open als bij jou

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ligwondjes in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:51

Dit lijken mij ook geen lig wondjes.
Het zit meer in het kuiltje van de sprong.

Ik zou toch verder onderzoeken waar dit door komt.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: Ligwondjes in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:55

Rare plaats, in kuiltje.....geen bijtwondje van haar zelf? Jeuk?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Ligwondjes in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:58

Ligwondjes heb je op uitstekende delen, niet in holletjes.

criollo_yess

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:07

Geen tips voor je om deze wondjes te voorkomen. Wel qua verzorging smeer ik op kleine wonden 's zomers wat groene leem pasta. Dat is verzorgend, blijft doorgaans vrij goed zitten en dan kunnen de vliegen er niet bij. Succes met de genezing!

Tilmar

Berichten: 3376
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:09

Mijn paard heeft op precies dezelfde plek wondjes, ik ging er ook van uit dat het door het liggen komt. Gekke plek inderdaad.
Ik smeer het elke dag in met calendula zalf van de kruidvat, werkt goed!

suffie
Berichten: 5743
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:11

Dat is idd een ligwond, ons veulen had het vorig jaar ook op dezelfde plek. Hij ging steeds in de paddock op de stenen liggen. Bij het opstaan verplaatst de huid zich blijkbaar, waardoor de sprong over de harde ondergrond schuurt. Wij hebben er honingzalf op gedaan en met een paar weken zag je er niets meer van.
Je zou nog kunnen denken aan hakbeschermers, maar voor een hele dag is dat ook niet ideaal.

Poekkie

Berichten: 7445
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 18:13

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Paard heeft geen jeuk, schuurt niet, zie hem ook nooit bijten. Geen onrust in de groep. Geen puntige objecten in de weide. Geen idee hoe ik dit verder zou kunnen onderzoeken. Voorlopig blijf ik toch uitgaan van ligwonden.

Ik ga eens op zoek naar vaseline of groene leem. Elke dag er op doen dan? En dit blijven doen ook al zijn ze dicht?

Poekkie

Berichten: 7445
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 18:14

suffie schreef:
Dat is idd een ligwond, ons veulen had het vorig jaar ook op dezelfde plek. Hij ging steeds in de paddock op de stenen liggen. Bij het opstaan verplaatst de huid zich blijkbaar, waardoor de sprong over de harde ondergrond schuurt. Wij hebben er honingzalf op gedaan en met een paar weken zag je er niets meer van.
Je zou nog kunnen denken aan hakbeschermers, maar voor een hele dag is dat ook niet ideaal.


Dank je!
Honingzalf heb ik nog liggen, zal daar alvast mee beginnen.
Hakbeschermers zie ik niet zo zitten met regen/modder… ik ben bang dat het dan gaat broeien en ontsteken.

criollo_yess

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:15

Groene leem blijft soms dagen zitten, afhankelijk van vocht, plek waar je het smeert, etc.. Als het er af is gegaan en de wond is nog niet geheeld dan opnieuw laagje er op.

enderdoggy
Berichten: 187
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:15

Mijn paard heeft op deze exacte plek aan beide kanten ook zoiets. Het zijn bij hem geen wondjes meer, maar ik denk oude wondjes die zo zijn genezen? Hij had het al toen wij hem vorig jaar kochten

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ligwondjes in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beide kanten in de holte beetje ruwe huid zonder haar.. als de huid droog word barst die en is hij wat ruw.. beetje een droge harde zwilwrat idee iets vet soms is voldoende voor mij om het dicht te houden

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Ligwondjes in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:59

Is wel een ligwond, je hebt er speciale hock beschermers voor.
S'winters is het minder/weg als je de wintervacht niet afscheert.