Pony met jeuk. Luis?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4824
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Pony met jeuk. Luis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 17:37

Het oudje op stal heeft sinds een week of 2 jeuk. Hij schuurt voornamelijk rond de manen en staart.
Hij lijkt echter het meeste jeuk te hebben rond de schoft. Ook op de rug heeft hij wat jeuk. Op de vacht schuurt hij gelukkig verder niet, daar zie je dus ook niks aan.
Eerst dachten we dat het te maken had met verharen en daarna met suiker in het gras. We verdenken hem namelijk ook op cushing. Hij is 34/35.
Vanwege zijn leeftijd lijkt het ontwikkeling van zomereczeem me niet aannemelijk. Het kan natuurlijk altijd, maar toch zie je dat vaak bij jongere paarden. Daarbij heeft hij dus ook jeuk op de vacht en niet alleen de manen/ staart.
Hij schuurt helaas nog steeds flink en nu lijken andere paarden ook te beginnen met schuren.. Lang niet zo erg als hij, maar toch.
We zijn daarom bang dat het weleens een parasiet kan zijn. Maar wat? Luis? Ik heb meerdere keren gekeken of ik wat kon vinden en zie niks lopen. Wel heeft hij witte stipjes, maar dit lijken schilfers te zijn. Of zullen het toch neten zijn?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat overigens vaak bij de koeien omdat hij veel eten nodig heeft. Het zou dus goed kunnen dat hij daar iets vandaan heeft gekregen. Hij staat momenteel 24/7 buiten en wisselt een beetje tussen de wei met koeien en wei met paarden.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Pony met jeuk. Luis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:46

Ik heb ook eens een pony met jeuk bij de hals/manen gehad
De andere paarden hadden nergens last van en niemand zag beestje. Ik heb toch de dierenarts gebeld en die heeft een spuit van schoft tot staart over haar heen gespoten en toen was het snel over.
Waren dus toch beestjes

Geen idee meer wat dat was

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:49

Luis komt meestal voor bij paarden met weinig weerstand, Het komt gewoon aanwaaien. Koeien hebben een ander soort luis dan paarden dus dat mixt niet.
Je doet er goed aan hem even appart te zetten. Overleg met je veearts wat een handige aanpak is. Ik heb wel eens een pony helemaal kaal geschoren, maar of je dat bij zo'n ouwetje ook moet doen dat durf ik niet te zeggen.

Captain

Berichten: 21609
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Pony met jeuk. Luis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:21

Kijk even in mijn volgtopic, laatste pagina's. Mijn paard heeft precies hetzelfde. Van de een op de andere dag, als enige op stal, manen en staart helemaal open geschuurd.

Afbeelding

Nu behandeld met byemite en injectie dectomax. Geneest erg traag...

Eileen_

Berichten: 4824
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 22:01

Bedankt voor de reacties! Bevestigt tevens mijn vermoeden dat het wel iets van beestjes zijn :j Ik ga kijken wat ik er zsm aan kan doen. Het is namelijk niet mijn pony, dus zomaar een dierenarts erbij halen zonder toestemming gaat niet, maar wil hem wel van de jeuk af krijgen want het is natuurlijk hartstikke sneu. Daarbij bespaar ik graag de rest van de paarden op jeuk en afgeschoren manen :D