Kan een paard een hersenschudding/hoofdpijn hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lieuwkje_90

Kan een paard een hersenschudding/hoofdpijn hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 08:53

Hallo allemaal,

Gisterenavond is mijn paard kei hard met zijn hoofd tegen de deuropening geknald. Vraag me niet waar hij van schrok want ik heb echt geen idee. Ingebeelde spoken zijn zijn specialiteit :')

Nadat hij dus onzacht in aanraking kwam met de deuropening, deed hij z'n hoofd omlaag en begon hij te flemen.

Ik heb hem daarop even aan de hand gestapt zodat hij wat kon bekomen en de bovenkant van z'n hals wat gemasseerd. Hij vond het toen niet fijn dat ik aan zijn oren kwam.

Aangezien hij opgezadeld was (ik ging net beginnen aan m'n ritje..), ben ik opgestapt en heb hem best lang losgestapt. Hij voelde wat stijfjes aan in draf en galop dus ik ben maar gestopt met rijden. Wellicht was het slimmer geweest om niet te gaan rijden.. (iedereen maakt fouten zeker..).

Nu was mijn vraag: kan een paard een hersenschudding hebben? Of hoofdpijn? Hoe kan je dit spotten?

In overleg met de kiné van mijn paard heb ik vanmorgen al even gevoeld naar gevoelige stukjes of verdikkingen. Gelukkig niets gevonden dus ik denk dat het voor nu wel meevalt. Maar ik was dus oprecht benieuwd hoe je zoiets kan opmerken. :)

Lughnassadh

Re: Kan een paard een hersenschudding/hoofdpijn hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:59

Jazeker kan dat! Alleen tonen paarden pijn zo minimaal mogelijk. Je moet dus letten op hele kleine signalen in de lichaamstaal. Of je het hoofd wel of niet aan mag raken kan ook een aanwijzing zijn voor pijn.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:04

Ik denk altijd maar zo, wat wij mensen kunnen krijgen kunnen andere dieren ook krijgen.
Helemaal 1 op 1 gaat dat niet op natuurlijk voordat een wijsneus zegt een paard heeft bijvoorbeeld geen galblaas :)
Maar een hoofd en hersenen hebben ze wel, dus het kan zeker.

Lughnassadh beschrijft het al mooi. Paarden zullen het minder tonen.
Uit voorzorg, dus als je niets merkt, zou ik zeker een weekje niet rijden longeren of grondwerken en zorgen dat hij in de schaduw kan staan zodat hij fel licht kan vermijden.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:09

Ik doe met mijn paard aan vrijheidsdressuur. Een keer had hij helemaal geen zin. Het ja-knikken wat hij normaal heel graag en fanatiek doet wilde hij ook absoluut niet doen. Onze conclusie was toen dat hij hoofdpijn had. Is ook maar 1 keer voorgekomen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:20

Absoluut. Hersenen zijn gevoelig en een klap op het hoofd is nooit fijn. Paarden laten alleen niet zo snel zien dat ze last hebben, dus bij de kleinste signalen na zo’n klap zou ik niets meer doen en rust geven.

Één keer meegemaakt dat een paard zichzelf ophing door met het touw vast te haken aan de onderkant van de trailer. Helaas duurde het even voordat hij los was en is er flink veel gewicht op zijn atlas en schedel terecht gekomen. Daarna heeft hij ook behoorlijk zitten gapen, kauwen en rollen met zijn ogen, met zijn hoofd laag bij de grond. Die had echt pijn, zo sneu. Daarna leek het al snel goed te gaan (qua gedrag), maar bleek hij toch zijn luchtzakken beschadigt te hebben. Zijn hele kaak vulde met lucht (geen vocht, het knisperde, echt bizar) en hij had regelmatig een bloedneus voor een aantal weken door interne beschadiging. Gelukkig verder niets ernstigs en hij was gewoon zijn vrolijke zelf. Maar zelfs tot maanden erna kwam zijn atlas nog naar boven bij osteo behandeling. Dus ja, een flinke klap kan zeker gevolgen hebben en het is belangrijk om er rekening mee te houden dat een paard zich niet snel te kennen geeft en alles blijft doen!

•••
Ik ga opnieuw op avontuur door het noorden, stap je ook achterop?
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:21

Bloodymary schreef:
Ik doe met mijn paard aan vrijheidsdressuur. Een keer had hij helemaal geen zin. Het ja-knikken wat hij normaal heel graag en fanatiek doet wilde hij ook absoluut niet doen. Onze conclusie was toen dat hij hoofdpijn had. Is ook maar 1 keer voorgekomen.

zoiets zou ook mijn conclusie zijn :D

Ik was als 16 jarige al eens heel eigenwijs tegen de handelaar waar ik toen reed.
Ik reed in die tijd een pittige altijd voorwaartse engels volbloed merrie.
Die dacht altijd mee, wilde altijd werken.

Maar die dag niet, ze was sloom en mat.
Dus na stappen en 1 rondje draf ben ik afgestapt.
Dag daarna, zelfde, dus weer weggezet.
Komt de eigenaar er aan en vraagt waarom. Ik dus ook gezegd ik denk dat ze ergens last van heeft want ze is te sloom voor haar doen.
Kreeg als antwoord, ze heeft haar brokken anders gewoon opgevreten...

Dag later ben ik niet gegaan, bewust.

En de dag daarna kwam meteen de eigenaar naar me toe.
Ge hoeft vandaag ook nie te rijen....
Ooh ik bang, denk die is boos omdat ik gisteren niet ben geweest....
Maar zijn verklaring; ze had al 2 dagen haar brokjes niet op en hooi ook maar amper, dus ze had echt ergens last van.

En wat was ik blij geluisterd te hebben naar wat ze aangaf.
Het is vanzelf weer over gegaan, maar gewoon paar daagjes niet lekker.

Met mijn sjimpie heb ik het ook wel eens gemerkt.
Die was altijd voorwaarts, maar heel soms niet.
En dan zei ik ook altijd luchtig; die heeft misschien wel koppijn vandaag.
Maar ik meende die uitspraak wel.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:37

Hier hetzelfde meegemaakt met een paard. Stootte ook haar hoofd ongenadig hard en begon ook te flemen.

Hoofd schudden, laag houden, scheef houden, flemen - allemaal tekenen van pijn.
Flemen is ook écht een teken van pijn, dus jouw paard gaf duidelijk aan pijn te hebben na die klap.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:40

Ik heb het gehad met onze vorige pension ruin.Hij wilde de stal in voor mijn ruin langs(hij was de baas) en mijn ruin maakt een bijtbeweging.Iwan sprong opzij en knalde vol met de zijkant van zijn hoofd tegen de deurpost.Ik dacht even dat hij knock out zou gaan.Hij heeft toch wel een uurtje in de hoek van de wei gestaan, beetje suf.Goed zijn hoofd gevoeld maar niets gevoeld.Ben elke 10 minuten gaan kijken en na ongeveer een uurtje was hij aan het grazen.Hij had wel een heel klein wondje boven zijn oog.Zijn eigenaar natuurlijk gebeld en ik moest ht even aanzien en s'avonds is ze komen kijken,maar Iwan was weer oke.

Britta,ouwe taaie.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:44

Ik heb dit gehad nadat 2 paarden speelden met elkaar en de ene steigerde en klapte met de voorbenen het hoofd van de andere mee naar beneden.
Deze stapte weg en hield het hoofd ook een tijdje omlaag en leek erg bedeesd.

Helaas op pensionstalling waar ik stond vaak gezien hoe paarden schrokken (van ander paard of kinderen die het leuk vinden paarden te doen schrikken) en hun hoofd tegen de rand van het luikje richting stalgang stoten, zo ook de merrie van mijn zus die werd er helaas elke keer zuur van naar kinderen (je zou voor minder).

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:34

Mijn vorige andalusier had een gespleten kies ter hoogte van zijn slaap. Hij is bij mij terecht gekomen omdat hij (o.a) behoorlijk kopschuw was en de vorige eigenaar (en een handjevol trainers er niks mee konden). Toen hij bij me stond viel me op dat hij met name vanuit een kant gevoeliger was bij het omdoen van het halster en aanrakingen.
De tandarts laten komen en die zag dus de kies en gaf aan dat het paard 24/7 koppijn had. Toen de kies bijgevijld was (hij moest later onder narcose eruit worden gehaald) had ik een heel ander paard.

Dus ja. Ik geloofde al in hoofdpijn bij paarden, maar nu werd het ook nog eens (pijnlijk) zichtbaar dat paarden daadwerkelijk hoofdpijn kunnen hebben.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:11

Tuurlijk.En waar je ook even op moet letten is z’n zicht omdat hij z’n hoofd stootte tegen de deur opening.
Mogelijk is hij dan slecht ziend .Hoeft niet kan wel..

Magisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:09

Hoofdpijn bij paarden is zeker mogelijk! Je kunt de hoofdpijn verminderen door met je duim rondjes te draaien op het midden van zijn hoofd ten hoogte van de bovenkant van zijn oogkassen. In de accupunctuur is dit een punt waarbij je je paard helpt te ontspannen en daarmee ondersteunt hoofdpijn te verminderen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:04

Ania schreef:
Mijn vorige andalusier had een gespleten kies ter hoogte van zijn slaap. Hij is bij mij terecht gekomen omdat hij (o.a) behoorlijk kopschuw was en de vorige eigenaar (en een handjevol trainers er niks mee konden). Toen hij bij me stond viel me op dat hij met name vanuit een kant gevoeliger was bij het omdoen van het halster en aanrakingen.
De tandarts laten komen en die zag dus de kies en gaf aan dat het paard 24/7 koppijn had. Toen de kies bijgevijld was (hij moest later onder narcose eruit worden gehaald) had ik een heel ander paard.

Dus ja. Ik geloofde al in hoofdpijn bij paarden, maar nu werd het ook nog eens (pijnlijk) zichtbaar dat paarden daadwerkelijk hoofdpijn kunnen hebben.

Oh, dat is ook heftig! En fijn dat het bij jou snel is opgelost. Maar hoe lang heeft het arme dier daar wel niet mee rondgelopen...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 11:45

Super bedankt voor jullie reacties!
Ondertussen is de knal 2 weken geleden. De eerste week heb ik het inderdaad rustig aan gedaan. Vorige week was er nog maar weinig van te merken dus heb ik hem weer wat opgepakt. Eind goed, al goed.. lijkt het toch.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie