Vier weken geleden stond mijn paard ineens extreem benauwd in de paddock, hij was nog nooit in z’n leven benauwd geweest. Dierenarts kwam en raadde een week ventipulmin (om de luchtwegen de verwijden) en sputolysin (om slijm op te lossen) aan; geen verbetering. Andere da laten komen, zij deed onderzoek en stelde pollen allergie vast (paard hoestte ook, traan oogjes, nat neusje etc). Toen gestart met de flexineb, 2x per dag een zout verneveling en flixotide pufjes (met als doel de trigger onder controle te krijgen). Ventipulmin nog steeds erbij. Twee weken gedaan en een lichte verbetering. Het extreme pompen was weg, benauwd was hij nog wel. Afgebouwd met flixotide en alleen ventolin puffer (ipv ventipulmin poeder ivm niet leverbaar) gegeven als hij het te benauwd had. Overgaan op een luchtweg kruid, scutellaria en ceterizine tabletjes (naast z’n normale voer; vitalbix, brandnetel, kamille, spirulina en foeneknof met anijs). Ook puur pollen geprobeerd, dit deed helaas niets (maar begreep later ook dat dit pas het tweede seizoen echt goed z’n werk kan doen vanwege de opbouw die nodig is?). De scutellaria en ceterizine hebben wel een directer effect gehad en het ging anderhalve week goed, zelfs weer wat training opgepakt. Sinds gisteravond is hij weer extreem benauwd. Nu is het natuurlijk ook erg warm en vochtig weer, dus dat maakt het niet makkelijker voor een benauwd paard. Daarnaast heeft hij wel altijd al zomer eczeem (dus ingepakt met deken en hoofdbescherming, inmiddels ook een pollen netje) en is hij insuline resistent. Hij staat 24/7 in een paddock paradise (zand) en krijgt hooi (momenteel nat gemaakt). Hij heeft altijd al met regelmaat wat last van z’n darmen gehad, maar nooit heel ernstig (wisselende mest). Hij heeft ook af en toe (vooral in de lente) een wat minder functionerende lever. Ik weet dat een overreactie van het immuunsysteem (pollen allergie, zomer eczeem, IR) samen kan hangen met die darm en lever problematiek en dat ook de gesteldheid van z’n tanden invloed kan hebben. Hij is in januari gedaan door de tandarts, maar vind dat hij toch gek eet/propjes maak dus hij wordt opnieuw gedaan binnenkort.
Contact gehad met Annika ten Napel, zij zit helaas vol maar heeft mij doorverwezen naar De Bilt. Daar heb ik een telefonisch consult gepland voor deze week. Om echter niet direct weer honderden euro’s lichter te zijn probeer ik toch ook hier of er iemand is die een tip/ervaring heeft voor/met zo’n soort situatie? Wellicht zie ik dingen over het hoofd ik en zijn er nog andere dingen die ik kan proberen. Ik ben voornamelijk op zoek naar iets wat hem verlichting kan geven op moeilijke dagen. Ik geef persoonlijk liever geen flixotide meer, mocht de conclusie zijn dat er geen alternatief is dan is het natuurlijk niet anders.
Ik hoop dat mensen zich herkennen in het verhaal en met mij willen meedenken