Verdikking kootbeen / kogel

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Verdikking kootbeen / kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:22

Hallo,

Sinds gisteren heeft mijn haflinger linksvoor een zwelling aan de binnenkant van haar kootbeen / kogekgewricht.
Zie foto.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Alle tips en advies is van harte welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Nibbit

Berichten: 10442
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:35

Dat lijkt een overvulde peesschede, wat kan wijzen op een peesblessure

Punz

Berichten: 8647
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Verdikking kootbeen / kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:39

Lijkt op iets waarmee je niet op bokt om advies moet vragen, maar gewoon toch even je dierenarts in moet schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:39

Ik lees even mee.

Bij mijn paard is het momenteel deze zone die warm is, de warmte loopt echt op die lijn en tot in de kogel.
Afbeelding

Ik vrees een peesblessure.
Vrijdag echo.

HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:41

Punz schreef:
Lijkt op iets waarmee je niet op bokt om advies moet vragen, maar gewoon toch even je dierenarts in moet schakelen.


De DA komt vrijdag.
Ze loopt niet kreupel. Voelt niet warm en ze lijkt geen pijn te hebben

Anoniem

Re: Verdikking kootbeen / kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:50

Lijkt wel op een gal. Die van mij kreeg het enkele weken terug ook. Iedereen om mij heen vertelde mij dat dit geen kwaad kon. Het zat mij toch niet lekker en heb de dierenarts ingeschakeld. Omdat er ook aan haar hoeven gecorrigeerd is was de oorzaak snel gevonden. Ze zakt nu te ver door haar kogel heen zoals ik van de dierenarts heb begrepen. Morgen komt de smid voor een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:50

Dan denk ik dat het er voor jou wel beter uitziet hoor :)
Vrijdag D(iagnose)-day dus :D

xAnthea

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Verdikking kootbeen / kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:53

Mijn pony heeft op die plaats ook zo'n bult en dat was toch een peesblessure. Bij peesblessures hoeft het niet warm te zijn of hoeven ze niet kreupel te lopen, dat is helaas het gevaarlijke een die peesblessures... er kan schade zijn en het paard hoeft dat niet perse te tonen...

HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:57

xAnthea schreef:
Mijn pony heeft op die plaats ook zo'n bult en dat was toch een peesblessure. Bij peesblessures hoeft het niet warm te zijn of hoeven ze niet kreupel te lopen, dat is helaas het gevaarlijke een die peesblessures... er kan schade zijn en het paard hoeft dat niet perse te tonen...


Hopelijk is jouw pony weer hersteld?
Wat heb je gedaan qua verzorging/behandeling?
Gekoeld, gemasseerd, rust?

HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:57

AMCM schreef:
Dan denk ik dat het er voor jou wel beter uitziet hoor :)
Vrijdag D(iagnose)-day dus :D


Denk dat ik morgen ga bellen of ze eerder kunnen komen

HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:59

_lauraaa_ schreef:
Lijkt wel op een gal. Die van mij kreeg het enkele weken terug ook. Iedereen om mij heen vertelde mij dat dit geen kwaad kon. Het zat mij toch niet lekker en heb de dierenarts ingeschakeld. Omdat er ook aan haar hoeven gecorrigeerd is was de oorzaak snel gevonden. Ze zakt nu te ver door haar kogel heen zoals ik van de dierenarts heb begrepen. Morgen komt de smid voor een oplossing.


Een gal zou idd goed mogelijk kunnen zijn. Duim voor je dat de smid morgen een correcte oplossing heeft.
Mijne is vorige wk geweest mss iets om in mn achterhoofd te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:02

HafRees schreef:
_lauraaa_ schreef:
Lijkt wel op een gal. Die van mij kreeg het enkele weken terug ook. Iedereen om mij heen vertelde mij dat dit geen kwaad kon. Het zat mij toch niet lekker en heb de dierenarts ingeschakeld. Omdat er ook aan haar hoeven gecorrigeerd is was de oorzaak snel gevonden. Ze zakt nu te ver door haar kogel heen zoals ik van de dierenarts heb begrepen. Morgen komt de smid voor een oplossing.


Een gal zou idd goed mogelijk kunnen zijn. Duim voor je dat de smid morgen een correcte oplossing heeft.
Mijne is vorige wk geweest mss iets om in mn achterhoofd te houden

Dat is wel zeker iets om in je achterhoofd te houden. Eerste gallen ontstonden bij mij exact een week nadat de smid was geweest. Ik dacht dat het toeval was. Nadat hij de keer erna weer was geweest waren de gallen weer exact een weer later hard geworden. Dus zou dat zeker in je hoofd houden.

xJolijn

Berichten: 2940
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:04

Lijkt inderdaad een overvulde peesschede. Voel je in de kootholte, tussen kogel en hoef, ook een zacht ‘kussentje’ waar vocht in zit?
Het was een van de eerste symptomen van peesletsel en peesschedeontsteking bij mijn paard. De kreupelheid kwam pas later dan de zwelling, ook pas nadat de dierenarts was geweest en we medicamenteuze behandeling hadden gestart.

Afbeelding
(Het geschoren been rechts uiteraard met de forse overvulling)


Sterkte vrijdag! Hopelijk valt het mee.

HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 22:08

xJolijn schreef:
Lijkt inderdaad een overvulde peesschede. Voel je in de kootholte, tussen kogel en hoef, ook een zacht ‘kussentje’ waar vocht in zit?
Het was een van de eerste symptomen van peesletsel en peesschedeontsteking bij mijn paard. De kreupelheid kwam pas later dan de zwelling, ook pas nadat de dierenarts was geweest en we medicamenteuze behandeling hadden gestart.

[ [url=m/JgGWNp.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Het geschoren been rechts uiteraard met de forse overvulling)


Sterkte vrijdag! Hopelijk valt het mee.


Dankjewel. Hoe gaat het met jouw paard nu?
Ik voel niks in de kootholte. De zwelling zit aan de binnenkant boven de kogel. Is ook niet zacht, dat het aanvoelt als n kussentje.

xAnthea

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:09

HafRees schreef:
xAnthea schreef:
Mijn pony heeft op die plaats ook zo'n bult en dat was toch een peesblessure. Bij peesblessures hoeft het niet warm te zijn of hoeven ze niet kreupel te lopen, dat is helaas het gevaarlijke een die peesblessures... er kan schade zijn en het paard hoeft dat niet perse te tonen...


Hopelijk is jouw pony weer hersteld?
Wat heb je gedaan qua verzorging/behandeling?
Gekoeld, gemasseerd, rust?

Nog herstellende. Begin juni is de echo.
In het begin gaf ik ontstekingsremmers gecombineerd met koelen en stappen op harde ondergrond.
Nu doe ik lasertherapie, koelen en stappen op harde ondergrond tot de dierenarts weer komt.

xJolijn

Berichten: 2940
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:50

HafRees schreef:
xJolijn schreef:
Lijkt inderdaad een overvulde peesschede. Voel je in de kootholte, tussen kogel en hoef, ook een zacht ‘kussentje’ waar vocht in zit?
Het was een van de eerste symptomen van peesletsel en peesschedeontsteking bij mijn paard. De kreupelheid kwam pas later dan de zwelling, ook pas nadat de dierenarts was geweest en we medicamenteuze behandeling hadden gestart.

[ [url=m/JgGWNp.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Het geschoren been rechts uiteraard met de forse overvulling)


Sterkte vrijdag! Hopelijk valt het mee.


Dankjewel. Hoe gaat het met jouw paard nu?
Ik voel niks in de kootholte. De zwelling zit aan de binnenkant boven de kogel. Is ook niet zacht, dat het aanvoelt als n kussentje.


Met mijn paard gaat het nu goed :) Het was wel een fors peesletsel, hij is daarvoor geopereerd (een tenoscopie). Daarbij hebben ze de peesschede gespoeld en de blessure aan de pees zo ‘glad’ mogelijk gemaakt (veel losse vezels verwijderd). Ook is het annulair ligament doorgesneden. Na de operatie is hij nog tweemaal ingespoten en meerdere echo’s gemaakt om het herstel te volgen. Het was een lang revalidatietraject, maar hij loopt niet meer kreupel op het geopereerde been!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:27

TS heb je al meer nieuws over je paard? :)

Ik vertrek zo naar stal voor de mijne.
Slecht onderbuikgevoel, gisteren was het nog steeds warm en dik, we zijn 3 weken incl 1 week medicatie verder nu -O-

Anoniem

Re: Verdikking kootbeen / kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:31

Ook een positief verhaal dan, mijne heeft dit aan beide voorbenen eens gehad, beide laten scannen en alleen wat vocht in de peesschede, verder geen letsel. Waarschijnlijk te wijten aan haar wat oudere leeftijd en kreeg het advies om wat uit te kijken met ongelijke bodems en springen.

HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 12:42

Robijntjah schreef:
Ook een positief verhaal dan, mijne heeft dit aan beide voorbenen eens gehad, beide laten scannen en alleen wat vocht in de peesschede, verder geen letsel. Waarschijnlijk te wijten aan haar wat oudere leeftijd en kreeg het advies om wat uit te kijken met ongelijke bodems en springen.



Niet alleen maar horrorverhalen...das ook s fijn om te horen.
DA is gisteren geweest. Ze reageerde wel op de druk als we aan de tussenpees voelde. Loopt niet kreupel. Heb voor een week inflacam en mag op klein stukje wei paar uur eb verder rust geven. Na wk moet zwelling zo goed als weg zijn anders gaan we een echo maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:16

Ik ben benieuwd naar hoe het er binnen een weekje uitziet dan!
Mij lijkt het wel een goed teken dat ze niet kreupel is toch?
Maar goed misschien wil dat niets zeggen zoals sommigen aangeven, al lijkt de kans op een positieve afloop toch best groot zo :)

HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 00:19

AMCM schreef:
Ik ben benieuwd naar hoe het er binnen een weekje uitziet dan!
Mij lijkt het wel een goed teken dat ze niet kreupel is toch?
Maar goed misschien wil dat niets zeggen zoals sommigen aangeven, al lijkt de kans op een positieve afloop toch best groot zo :)


Ik hoop het zo!! Ik heb haar 2 jaar als verzorgpaard gehad en sinds 3 wkn ben ik haar nieuwe eigenaar. Nooit iets aan de hand gehad in die 2 jaar tot nu maar ze krijgt de beste zorg die ik haar kan geven. Maar ze is pas 6 en probeer een jonge puber maar eens uit te leggen dat ze rust moet houden haflingers zijn hard voor zichzelf zei de DA dus t feit dat ze niet kreupeld zegt niet zo veel. Hopelijk heeft ze niet al teveel pijn

HafRees
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 00:20

AMCM schreef:
TS heb je al meer nieuws over je paard? :)

Ik vertrek zo naar stal voor de mijne.
Slecht onderbuikgevoel, gisteren was het nog steeds warm en dik, we zijn 3 weken incl 1 week medicatie verder nu -O-


Hoe gaat t met jouw paard nu?

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verdikking kootbeen / kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:53

Dit kan echt van alles zijn zoals al aangegeven wordt, van een onschuldige gal tot een geirriteerde pees. Mijn tip is, bij twijfel altijd een scan maken dan weet je het zeker. (kan alleen als het niet te erg gezwollen is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 20:43

HafRees schreef:
AMCM schreef:
TS heb je al meer nieuws over je paard? :)

Ik vertrek zo naar stal voor de mijne.
Slecht onderbuikgevoel, gisteren was het nog steeds warm en dik, we zijn 3 weken incl 1 week medicatie verder nu -O-


Hoe gaat t met jouw paard nu?


Momenteel nog een beetje vaag :o DA vond het niet nodig echo te nemen ivm pezen, been in kwestie is ze ook niet meer kreupel op en is niet meer warm of dik... maar nu loopt ze kreupel op haar andere been. Waar ze enkele dagen een flinke trap op heeft gekregen.

Dus ook ik moet een weekje verder met ontstekingsremmer en dan weer verder kijken.

minouesmee

Berichten: 7432
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 21:11

Ik zou een echo laten maken.. mijn paard had ook zo iets, iets onregelmatig maar niet stok kreupel. Bleek een diepe scheur in zijn pees te hebben .. :(

Afbeelding