Wat kan dit zijn? Bulten op de huid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hipmeisje

Wat kan dit zijn? Bulten op de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 18:54

Sinds februari is dit paard van mij. Hij is zowel rontgen als klinisch helemaal goed bevonden bij aankoop. Hij is 4, en ongeveer een week of 5/6 geleden, constateerden we schimmel op zijn hals. Hals 3 keer met imaverol gewassen (met tussenpozen) en paard in zijn geheel 1 keer. Hij had er (ogenschijnlijk) geen last van.

We hebben verder eigenlijk weinig problemen gehad, tot ongeveer 1,5 week geleden.
Hij kreeg 2 harde bultjes op zijn rechter achterbeen. Een daarvan raakte ontstoken. Het andere was gewoon hard en mooi dicht. Dierenarts naar laten kijken, en ik moest het ontsmetten met betadine scrub en vervolgens zinkzalf op smeren. Dat zou het beter moeten maken. Op woensdag waren het twee kleine bultjes, die ineens allebei open waren. In de 2 dagen die volgden, bleek dat mijn paard enorme jeuk aan die bultjes had. Hij bleef het open krabben. En het werd een grotere en grotere wond. Iedere dag kwam er zeker 2 centimeter bij. Op zaterdag kon ik het niet meer aanzien. Dus dierenarts erbij. Hydrocortiderm gekregen om erop te smeren. Maar op zondag nog steeds jeuk, dus wederom de dierenarts laten komen en hij heeft een cortisonen spuit gekregen. Hij moest toen ivm risico bevangen te worden, van het gras en de brok af.

Na de cortisonen spuit ging de jeuk weg en de wond geneest super! De spuit werkt ongeveer 24/48 uur.
Sinds woensdag krijgt hij weer een kleine hoeveelheid brok (1/4 2 keer per dag) en sinds donderdag mocht hij weer 4 uurtjes op de wei.

Hij heeft alleen allemaal harde bultjes en plakkaten gekregen. Omdat ik dacht dat het misschien van het gras kwam, heb ik hem gisteren en vandaag weer op de paddock gehad. Het wordt alleen niet minder. Wel erger!!

Wat kan dit zijn?? Morgen bel ik de dierenarts maar weer. Ik weet niet zeker of hij buitengewone jeuk heeft
Paard staat helemaal ingepakt in een vliegendeken met hals!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Flubberboot

Re: Wat kan dit zijn? Bulten op de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:01

Staat hij met een vliegendeken buiten? Of kan het een allergische reactie zijn op iets??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:03

ja dat is een allergische reactie, en kan zijn op een bepaalde vlieg die prikt en hij dikke bulten van krijgt.
maar kan ook iets zijn uit het gras.
is soms wat moeilijk om uit te vinden wat het is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:03

als het niet van buiten afkomt ( insecten) misschien bodembedekking, heb je stro?

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 19:07

Hij staat met vliegendeken op sinds vorig weekend, omdat hij zo’n jeuk had. Dit is een nieuwe vliegendeken, met hals eraan. Deze heeft hij nu (helaas) 24/7 op.

Hij staat al heel zijn leven (Nouja dat is pas 4 jaar) op stro. En krijgt voordroog (ook al zijn hele leven). Pas sinds februari staat hij bij mij. Ongeveer sinds een maandje gaat hij ook weer op de wei.

Ik heb hem dus nu al van het gras af laten halen. Maar na 2 dagen wordt het niet minder (misschien ben ik te ongedurig; het wordt eigenlijk erger).

Ik heb veel mogelijkheden. Kan hem ook op houtkrullen laten zetten en op hooi.

Het enige wat ik doe, wat het misschien kan zijn, is dat ik hem sinds een paar dagen, maar niet met regelmaat, inspuit met vliegenspray. Omdat ik wil uitsluiten dat er vliegen onder de deken gaan zitten oid.
Ook staat hij sinds ongeveer 3 weken op een andere paddock. Eerder alleen op de zondagen, maar sinds vorig weekend dus bijna een hele week (muv 2 dagen tussendoor). Naast deze paddock staan wel bomen en planten.
Ik kan hem laten verplaatsen, of toch maar weer op de wei laten zetten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:09

niet mee insprayen want die vliegendeken is echt genoeg.
juist als je gaat sprayen en het word wat warm onder de deken kan dat flink irriteren.
als je de kans hebt zou ik hem even helemaal goed afspoelen zodat alles er af is en dan maar even niet meer sprayen.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 19:19

Die spray ga ik idd niet meer gebruiken. Ik zal hem helemaal afspuiten zodat dat spul eruit is in ieder geval.

En wat zijn verder nog dingen die ik kan/moet doen?
Morgen bel ik de dierenarts, maar weet niet zo goed in welke hoek ik zelf moet gaan zoeken

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:26

Ik vind het er ook uit zien als een allergische reactie. Er kan natuurlijk iets in het hooi zitten waar hij last van heeft.

Misschien even ergens anders een baaltje halen zodat je zeker weet dat het niet van hetzelfde land komt?

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 19:28

Er gaat ongeveer een pak voordroog doorheen bij ons op stal. Het is allemaal voordroog van hetzelfde land/dezelfde lading.
Dus dat lijkt met niet de boosdoener. Ik kan hem wel op goed hooi laten zetten.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:33

Haartjes van processierupsen kunnen ook voor bulten zorgen. Vorig jaar een stalgenoot haar nieuwe paard kwam aan op onze locatie en vrij snel stond ze onder de bulten. In december verhuist en nu is pas alles goed weg.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:35

Dit lijkt idd op een allergische reactie ergens op.
Waarom wil je de DA bellen? Het enige wat deze kan doen is opnieuw cortico spuiten, lijkt me dat je dat moet zien te voorkomen.
Zolang de zwelling niet op ogen, mond/ neus en/of geslachtsorganen zit is het niet gevaarlijk, hooguit lastig voor je paard.
Ik zou hem wassen met teatree shampoo, zonder vliegendeken op de wei zetten en afwachten.
Kans is groot dat het een reactie op het gras is, daar moet hij dan even doorheen.
Is de weidegang opgebouwd of was het pats boem 8 uur op het volle gras?
Indien dat laatste dan heb je daar je antwoord.
Je zou evt brandnetel en/of kleefkruid bij kunnen voeren om het afvoeren van afvalstoffen te versnellen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:53

Ik ken een paard die hetzelfde heeft en is allergisch voor pollen van gras en een paar soorten bomen.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 20:05

kitobeer schreef:
Haartjes van processierupsen kunnen ook voor bulten zorgen. Vorig jaar een stalgenoot haar nieuwe paard kwam aan op onze locatie en vrij snel stond ze onder de bulten. In december verhuist en nu is pas alles goed weg.

Ik denk dat het geen eikenbomen zijn. Maar ik zal het morgen even inspecteren!

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 20:07

Wildgirl schreef:
Dit lijkt idd op een allergische reactie ergens op.
Waarom wil je de DA bellen? Het enige wat deze kan doen is opnieuw cortico spuiten, lijkt me dat je dat moet zien te voorkomen.
Zolang de zwelling niet op ogen, mond/ neus en/of geslachtsorganen zit is het niet gevaarlijk, hooguit lastig voor je paard.
Ik zou hem wassen met teatree shampoo, zonder vliegendeken op de wei zetten en afwachten.
Kans is groot dat het een reactie op het gras is, daar moet hij dan even doorheen.
Is de weidegang opgebouwd of was het pats boem 8 uur op het volle gras?
Indien dat laatste dan heb je daar je antwoord.
Je zou evt brandnetel en/of kleefkruid bij kunnen voeren om het afvoeren van afvalstoffen te versnellen.

Om te kijken of ze eventueel met bloedonderzoek nog iets kunnen.

Weidegang is opgebouwd. Heel langzaam. Ik denk zelfs dat ze er 2 weken over hebben gedaan totdat ze 4 uur buiten stonden.
Ik zal eens naar de shampoo kijken!
Bedankt!

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 20:07

roekes schreef:
Ik ken een paard die hetzelfde heeft en is allergisch voor pollen van gras en een paar soorten bomen.

Ja, hier moet ik ook maar eens naar kijken!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:13

Toen Mando zat te worstelen met zijn Staphylococcen bacterie schimmel en bacteriele infectie moest ik hem op advies van Wolvega wassen met havershampoo Equimyl dit tast niet de huid aan maar verwijderd wel de stof die op de vacht zou zitten.

Daarbij zou je hem kunnen ondersteunen met liver and kidney olie van Ewalia.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:39

Die van mij krijgt dit van sommige vliegenspray.
Als ik hem dan goed waste, was het ook zo weer weg.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 20:47

frensje schreef:

Meen je dit?? Kan dit echt?

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 20:48

Mando schreef:
Toen Mando zat te worstelen met zijn Staphylococcen bacterie schimmel en bacteriele infectie moest ik hem op advies van Wolvega wassen met havershampoo Equimyl dit tast niet de huid aan maar verwijderd wel de stof die op de vacht zou zitten.

Daarbij zou je hem kunnen ondersteunen met liver and kidney olie van Ewalia.

Ja ik durf echt niet allerlei producten zomaar te gebruiken. Straks reageert hij ergens anders ook weer overgevoelig op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:04

Als je gesprayed hebt en daarna de vliegendeken op: vergeet niet de vliegendeken ook goed uit te spoelen (en dan geen wasmiddel gebruiken, maar bijv die Teatree shampoo als je die ook voor je paard gebruikt).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:24

Hipmeisje schreef:
frensje schreef:

Meen je dit?? Kan dit echt?

Zeker kan dat.

En dat was ook mijn eerste gedachte gezien je tijdlijn.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 22:32

Dat ga ik als eerste overboord doen. M’n paard en de deken zelf zal ik morgen afspuiten.

Zou hij terug op gras kunnen, of toch nog maar een paar dagen paddock? En kan ik beter hooi kan geven dan voordroog?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:37

Als hij het altijd prima op gras en voordroog heeft gedaan heb je geen reden om dat te veranderen :) Was het deken even heel goed, en paard zelf :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:38

Als ik deze bulten bij volbloeden zie weet ik dat ze voordroog krijgen.
Is dus zeker het proberen waard om eens gewoon op hooi te zetten.
Helpt dit niet, dan moet je het elders zoeken.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 22:41

Ja, hoewel ik dus wel weet dat hij altijd voordroog heeft gehad. Zowel in de opfok, als bij zijn vorige adres.
Maargoed, wie weet komt er een moment dat ze er niet meer tegen kunnen? Ik weet niet hoe zoiets werkt?
Hoe komen die volbloeden er dan aan?