Dunne mest, toch maar weer een supplement proberen?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ANOUKIEE
Berichten: 964
Geregistreerd: 17-02-08

Dunne mest, toch maar weer een supplement proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 18:07

Hallo bokkers,

Het gaat om een shetlandmerrie van 7 jaar. Ik heb haar sinds ze 1 jaar oud was. Tot vorig jaar liep ze 24/7 op het gras en kreeg ze hooi bijgevoerd waar nodig. In al die jaren heeft ze nooit één dag dunne mest gehad of mestwater. Vorig jaar is ze helaas hoefbevangen geraakt en sinds die tijd staat ze niet meer op het gras maar op een zandpaddock met onbeperkt onverpakt hooi. Sinds die tijd is het begonnen, periodes dunne mest en mestwater. We hebben inmiddels een stuk of zes/zeven verschillende soorten hooi geprobeerd (allen onverpakt, tweede snede, eerste snede, fijn/grof). In de meeste gevallen gaat het de eerste weken (2/3/4) prima en krijgt ze daarna opnieuw dunnere mest of mestwater. Ze krijgt maandelijks een zand/psylliumkuur van 7 dagen, dit maakt geen verschil. Vorig jaar heb ik het supplement Yea Sacc geprobeerd. Hier zag ik niet direct verschil mee, echter toen we gedurende de yea sacc begonnen aan een nieuwe partij hooi had ze weer prima mest. Helaas alweer heel wat partijen hooi verder en heeft ze af en aan dunnere mest of kleine beetjes mestwater.

Ik weet niet meer goed wat nog te doen. Er is wormonderzoek gedaan en ze is ontwormt. Ze krijgt psylliumkuren (juiste hoeveelheid). Steeds opnieuw denk ik fijn hooi te hebben gevonden en dan begint het weer. Inmiddels is ze ook van huisvesting veranderd en ook dat maakt geen verschil.

Wat zouden jullie doen? Toch nog maar eens een supplement proberen? Zo ja, welk?

Jorex

Berichten: 10082
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:36


Marie111
Berichten: 4715
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Dunne mest, toch maar weer een supplement proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:54

Darmbalans van Vitalstyle al geprobeerd? Eventueel met Oerbalans? De Oerbalans kun je het hele jaar geven. Wij hebben er hele goede ervaring mee.

__Maartje
Berichten: 427
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Dunne mest, toch maar weer een supplement proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:29

Een tijdje geleden was er een topic van bokker flappie2 over haar paarden die mest eten, het valt mij op dat deze paarden ook op gras geen mestwater hadden, misschien zie je nog een verband of een handige tip?

[MD] Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Ikzelf zou een darmflora-analyse hierbij ook aanraden, zeker met dat het een paar weken op nieuw hooi goed gaat en daarna weer niet, maar ik snap als dat een "wij van wc-eend"-gevoel heeft met mijn onderschrift zo :')

Hilary

Berichten: 9227
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dunne mest, toch maar weer een supplement proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:36

Je kunt honderden supplementen uitproberen, maar het lijkt toch heel erg per paard specifiek te zijn wat wel en niet werkt. Bij mijn ruin doet YeaSacc het wel, bij mijn merrie niet (Micro Comp wel).
De supplementen die ik gebruikt heb / gebruik, komen altijd vanuit een consult bij Den Hoek, of één van hun artsen (heeft ook een eigen praktijk). Je kunt dan op het paard specifiek afstemmen wat er nodig is.

Het onderzoek wat Maartje aanraadt is nieuw en wil ik ook laten uitvoeren. Even kijken waar we nog wat winst kunnen behalen.

HorsePassion
Berichten: 1055
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Dunne mest, toch maar weer een supplement proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:38

Het kan ook aan het harde stengels hooi liggen.
Vooral als het wat kort hooi is.

ANOUKIEE
Berichten: 964
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 20:41

Marie111 schreef:
Darmbalans van Vitalstyle al geprobeerd? Eventueel met Oerbalans? De Oerbalans kun je het hele jaar geven. Wij hebben er hele goede ervaring mee.


Oerbalans voer ik sinds kort bij. Dit lijkt geen verbetering te weeg te brengen. Darmbalans nog niet geprobeerd. Staat wel op mijn lijstje. Ervaring mee?

ANOUKIEE
Berichten: 964
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 20:43

HorsePassion schreef:
Het kan ook aan het harde stengels hooi liggen.
Vooral als het wat kort hooi is.


Klopt. Echter raakt ze uiteindelijk ook van heel fijn hooi aan de dunne mest. Het rare is dat ze het al een aantal weken heel goed heeft gedaan op super grof hooi en uiteindelijk dus ook slappe mest krijgt van fijn hooi. Verschillende snedes etc.

ANOUKIEE
Berichten: 964
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 20:44

__Maartje schreef:
Een tijdje geleden was er een topic van bokker flappie2 over haar paarden die mest eten, het valt mij op dat deze paarden ook op gras geen mestwater hadden, misschien zie je nog een verband of een handige tip?

[MD] Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Ikzelf zou een darmflora-analyse hierbij ook aanraden, zeker met dat het een paar weken op nieuw hooi goed gaat en daarna weer niet, maar ik snap als dat een "wij van wc-eend"-gevoel heeft met mijn onderschrift zo :')


Klinkt interessant. Vanaf wanneer ga je beginnen en aan welke kosten moet ik denken?

__Maartje
Berichten: 427
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:55

ANOUKIEE schreef:
__Maartje schreef:
Een tijdje geleden was er een topic van bokker flappie2 over haar paarden die mest eten, het valt mij op dat deze paarden ook op gras geen mestwater hadden, misschien zie je nog een verband of een handige tip?

[MD] Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Ikzelf zou een darmflora-analyse hierbij ook aanraden, zeker met dat het een paar weken op nieuw hooi goed gaat en daarna weer niet, maar ik snap als dat een "wij van wc-eend"-gevoel heeft met mijn onderschrift zo :')


Klinkt interessant. Vanaf wanneer ga je beginnen en aan welke kosten moet ik denken?


Stiekem hoopte ik al begonnen te zijn, helaas heb ik Corona gekregen en heeft het allemaal een flinke tijd stilgelegen. Ik verwacht tussen de 2 en 6 weken te beginnen (afhankelijk van de laatste analyseresultaten die nog binnen moeten komen). De prijzen staan nog niet vast (de inflatie is echt heftig zoals jullie vast ook doorhebben), maar op dit moment lijkt de meest basale analyse rond de €250 te komen.

Flubberboot

Berichten: 3057
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Dunne mest, toch maar weer een supplement proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:03

Hier hebben we een paardje staan wat door stress diarree kreeg, andere situatie dan TS dus maar wij zijn van de diarree af gekomen nadat we gastro+ zijn gaan voeren. Al is dat voor een shetlander misschien niet de beste oplossing.

Hier wel ervaringen met Darmbalans. Heeft bij onze stresskip niet veel geholpen, andere paarden wel.

Mariljo
Berichten: 427
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Dunne mest, toch maar weer een supplement proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:32

Ik heb een tijdje fir humic clay gevoerd, een mycotoxine binder. Was bij mijn paard niet voor mestwater maar echt als mycotoxine binder. maar het schijnt wel goed te helpen tegen diarree en mestwater. Het zit ook in algae vitalis. Nog een voordeel, het is niet duur.