Rotstraal bekappen en onregelmatig

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Rotstraal bekappen en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 18:11

Hallo,

Mijn paard heeft altijd wat last van rot staal, (smalle stralen, swinters natte paddock= garantie voor ellende)
gister liep hij wat onregelmatig en vandaag met bekappen ging het wat bloeden en was het gevoelig.

Ik behandel het met hypozine en gaasje in de straal en koper sulfaat.

Hebben jullie advies ?
Wanneer zouden jullie weer gaan rijden? Kan ik het gewoon morgen proberen? (Longeren is hij hectisch en most hij altijd regelmaat/takt dat heeft geen zin kan je slecht zien)


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door StellaPRE op 10-05-22 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Rotstraal bekappen en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:13

Ik zie geen foto maar kan je morgen aan de hand niet even kijken hoe hij loopt? Zolang hij kreupel is niet rijden in ieder geval.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 18:15

Krijg het niet voor elkaar foto te uploaden helaaasss even proberen nog..
Laatst bijgewerkt door StellaPRE op 10-05-22 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:16

Een paard dat altijd rotstraal heeft en onregelmatig is aan de longe, dat klinkt niet best...

Is de stal en weide/paddock schoon en droog genoeg?

Rijden niet aan beginnen zolang hij nog niet regelmatig is.


Voor de foto:
-Voeg foto's toe
-Bestanden kiezen
-Upload
-Klik op de afbeelding onder het kopje afbeeldingen

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 18:21

Bowo schreef:
Een paard dat altijd rotstraal heeft en onregelmatig is aan de longe, dat klinkt niet best...

Is de stal en weide/paddock schoon en droog genoeg?


Winter seizoen op paddock met veel regen in combi type paard, is helaas reden voor meestal wel rotstraal

Gelukt met de foto thanks :o

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rotstraal bekappen en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:47

ik heb van iemand gehoord dat paddock roosters wonderen doen in zo'n geval. Paard niet meer in de drek en zuurstof onder de hoeven

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 18:52

Kinke schreef:
ik heb van iemand gehoord dat paddock roosters wonderen doen in zo'n geval. Paard niet meer in de drek en zuurstof onder de hoeven

Heb ik ook wel eens gezien, alleen ik sta op een pensionstal en zomers is de paddock de buiten bak en staan ze op wei, minder invloed op helaas.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:54

Het bekappen kan ook wel een stuk beter. Ik zou een andere hoefsmid nemen.

Absolem

Berichten: 2777
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:02

janderegelaa schreef:
Het bekappen kan ook wel een stuk beter. Ik zou een andere hoefsmid nemen.


Ik ga mee met deze opmerking. Het bekappen ziet eruit als prutswerk. Vrij logisch dat je dan rotstraal blijft houden. Het is al drie weken gortdroog weer. Dus dan zou die rotstraal allang weg moeten zijn als de straalgroeven mooi schoon gesneden zijn.. Andere smid nemen idd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:05

Absolem schreef:
janderegelaa schreef:
Het bekappen kan ook wel een stuk beter. Ik zou een andere hoefsmid nemen.


Ik ga mee met deze opmerking. Het bekappen ziet eruit als prutswerk. Vrij logisch dat je dan rotstraal blijft houden. Het is al drie weken gortdroog weer. Dus dan zou die rotstraal allang weg moeten zijn als de straalgroeven mooi schoon gesneden zijn.. Andere smid nemen idd.

Broddelwerk, een ander woord is er niet voor.

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:15

Je hebt wel invloed op de hoefkwaliteit van je paard. Als je de rotstraal serieus behandeld kan je paard wel van de rotstraal afkomen.
Vaak wordt onderschat hoe pijnlijk rotstraal is voor een paard.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Rotstraal bekappen en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:45

Gebruik een paar keer in de week een droogzetter, ik heb een voorkeur voor hypozin, maar er zijn meerdere merken te krijgen. Breng het aan op de zachtere stukken hoorn en ook in het geultje wat middenachter omhoog loopt. Drupje is vaak al genoeg.
Verder moet ik me helaas aansluiten bij de anderen en denk ik dat het bekapwerk verbetert kan worden. De straal wegsnijden lijkt een oplossing want wat er niet is kan ookniet aangetast worden, de werkelijkheid is andersom. Als er meer straal is kan hij ook meer hebben en is de pompwerking van de straal en dus de doorbloeding stukken beter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:03

mrie schreef:
Gebruik een paar keer in de week een droogzetter, ik heb een voorkeur voor hypozin, maar er zijn meerdere merken te krijgen. Breng het aan op de zachtere stukken hoorn en ook in het geultje wat middenachter omhoog loopt. Drupje is vaak al genoeg.
Verder moet ik me helaas aansluiten bij de anderen en denk ik dat het bekapwerk verbetert kan worden. De straal wegsnijden lijkt een oplossing want wat er niet is kan ookniet aangetast worden, de werkelijkheid is andersom. Als er meer straal is kan hij ook meer hebben en is de pompwerking van de straal en dus de doorbloeding stukken beter.

En daarnaast is hij ook nog eens scheef bekapt, dat hoort ook niet…

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:04

Rotstraal kan ook door een bacteriële infectie komen. Zou de voet in dettol weken en vervolgens de zool met product insmeren tegen rotstraal. Ziet er inderdaad niet comfortabel uit zo. Vind het bloeden ook niet normaal en waarschijnlijk toch te veel weg gesneden tijdens het bekappen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:09

betadine schreef:
Rotstraal kan ook door een bacteriële infectie komen. Zou de voet in dettol weken en vervolgens de zool met product insmeren tegen rotstraal. Ziet er inderdaad niet comfortabel uit zo. Vind het bloeden ook niet normaal en waarschijnlijk toch te veel weg gesneden tijdens het bekappen.

Het komt door een bacteriële infectie.

Absolem

Berichten: 2777
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:13

mrie schreef:
Gebruik een paar keer in de week een droogzetter, ik heb een voorkeur voor hypozin, maar er zijn meerdere merken te krijgen. Breng het aan op de zachtere stukken hoorn en ook in het geultje wat middenachter omhoog loopt. Drupje is vaak al genoeg.
Verder moet ik me helaas aansluiten bij de anderen en denk ik dat het bekapwerk verbetert kan worden. De straal wegsnijden lijkt een oplossing want wat er niet is kan ookniet aangetast worden, de werkelijkheid is andersom. Als er meer straal is kan hij ook meer hebben en is de pompwerking van de straal en dus de doorbloeding stukken beter.



Straal wegsnijden met dit droge weer is juist de oplossing. Bacteriën die rotstraal veroorzaken zijn anaerobe bacteriën. Dus die gedijen in afgesloten stukken. Losse Flapjes. Onbehandelde groeven zijn perfecte plekken.

De straalgroeven goed schoon snijden en de straal mooi net snijden en daarna iedere dag even in de biotex of soda. En goed droogdeppen er na en dan is die er zo weer boven op met dit weer.

Als je niet gaat snijden blijft de bacterie zich juist verstoppen. Er moet lucht bij.

snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Rotstraal bekappen en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:44

Egyptische zelf er tussen droogt er uit.. met een paar dagen droog.. heb zelf ook een paard wat achter het middelste in de straal diep heeft en vaak vochtig.. ( ik neem het mee met uitkrabben en dan als ik het nodig acht zalf er in) gaat soms weken goed en dan zo weer nat en rottig.. ( staan in de winter op het harde en effe los in de bak en in de zomer in droge wei.. snachts in droge stal..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 22:07

Absolem schreef:
mrie schreef:
Gebruik een paar keer in de week een droogzetter, ik heb een voorkeur voor hypozin, maar er zijn meerdere merken te krijgen. Breng het aan op de zachtere stukken hoorn en ook in het geultje wat middenachter omhoog loopt. Drupje is vaak al genoeg.
Verder moet ik me helaas aansluiten bij de anderen en denk ik dat het bekapwerk verbetert kan worden. De straal wegsnijden lijkt een oplossing want wat er niet is kan ookniet aangetast worden, de werkelijkheid is andersom. Als er meer straal is kan hij ook meer hebben en is de pompwerking van de straal en dus de doorbloeding stukken beter.



Straal wegsnijden met dit droge weer is juist de oplossing. Bacteriën die rotstraal veroorzaken zijn anaerobe bacteriën. Dus die gedijen in afgesloten stukken. Losse Flapjes. Onbehandelde groeven zijn perfecte plekken.

De straalgroeven goed schoon snijden en de straal mooi net snijden en daarna iedere dag even in de biotex of soda. En goed droogdeppen er na en dan is die er zo weer boven op met dit weer.

Als je niet gaat snijden blijft de bacterie zich juist verstoppen. Er moet lucht bij.


Lets agree to disagree

tengeltje11
Berichten: 7213
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 22:13

Ik volg absolem.
Een goeie hoefwerking is een iets, maar de rotstraalbeestjes hebben donkere, zuurstofarme en vochtige ruimtes nodig om te leven. Dat staat los van hoefwerking.

Als de straal aan de zijkanten goed open gezet wordt en mooi zuiver, dan blijft er geen voedingsbodem meer over om in te leven voor de rotstraal….
Dat is nu het belangrijkste.

Zag nu pas de foto, mag ik het heel miserabel bepakt vinden? Een goeie bekapper zoeken gaat ook al veel helpen.

Veriye

Berichten: 2440
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 22:18

Mijn paard kampt sinds eind vorig jaar op alle 4 benen met rotstraal. inmiddels zijn wij op been 1 ervan af en been 2 en 3 bijna. Alleen been 4 zit het er nog best diep. De dagen dat hij niet zuiver loopt behandel ik alleen zijn rotstraal met Hypozine en speciale klei en de dagen dat hij wel goed loopt, mag hij wat werken.
De straal wordt om de 5 weken bijgesneden, en ook bij de groef, zodat ik er goed bij kan met behandelen, want je moet echt helemaal in die groef kunnen komen, anders werkt het niet.

Ik lees hier dat hij nu met dat droge weer allang vanaf zou moeten zijn..tja...dat hangt niet alleen af van het droge weer, maar hoeveel staan ze in de mest of urine, hoe is de weerstand van het paard (want ook dat heeft invloed op de rotstraal)

Ik wens je veel success met het behandelen...het heeft geduld nodig.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Re: Rotstraal bekappen en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 22:30

Dank voor de reacties, ik ga contact opnemen met een van de andere hoefsmeden die komen. Hoe vervelend ook dit te lezen, ik zie het terug komen.

De omstandigheden voor mijn PRE zijn swinters niet ideaal, mijn stal is een van de schoonste op stal. En de behandeling van zijn stralen is top prioriteit. Maar het blijft lastig bij zijn hoeven.
Voor vannacht maar wat sport tape over het hypozine gaasje in zijn straal geplakt, die van vanmorgen lag er al weer uit. Superrrr lastig!

Morgenavond maar eens kijken of hij eventueel wat beter loopt, stil staan houdt meneer niet van. (Loopt wel op wei overdag) Blijft ook hinniken van wanneer gaan we aan het werk.

fransje23

Berichten: 15578
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 23:38

Dat ziet er echt niet goed uit! Kan mij voorstellen dat het pijnlijk is voor je paard.

Die hele gleuf achter in de hoef hoort er niet te zijn. Dat komt allemaal door de rotstraal.
Die diepe groeve zou ik een paar keer per week goed schoonmaken. Ik gebruikte daar van die vochtige snoetendoekjes voor. Daarna een beetje Hoofclear erin druppelen.
Doordat het vloeibaar is en door de vorm van het flesje kun je goed tussen de groeve komen.

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Rotstraal bekappen en onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:40

Ik vind hem ook erg scheef bekapt, maar dat kan ook vertekenen van de foto. Kan je een aantal goede hoevenfoto's maken?
Ik ga ook mee met schoonsnijden en dagelijks behandelen. ik zou net niet gaan inpakken, dan sluit je het weer af voor zuurstof. Lekker schoonmaken, insmeren met een van je smeerseltjes (bekijk ook eens dit: https://www.turbohoof-solutions.nl/c-34 ... n-hoofgel/ , de gel plakt meer, de liquide is in grote flessen vrij goedkoop en makkelijker aan te brengen).
en bij voorkeur 24/7 buiten zodat die niet in mest of urine kan staan.