Na een hectische nacht wil ik toch wat ervaringen horen van andere paardeneigenaren. Gisteren viel mijn fries van 22 plots een aantal keer om en leek geen controle te hebben over zijn benen. Ik heb de veearts gebeld en die is gekomen en aan zijn situatie te zien leek het haar verstandig om hem op te laden en naar de kliniek te gaan. Hij had geen koorts en klinisch leek het om een neurologisch probleem te gaan.
Wij zijn dus gister om 6 uur naar de kliniek gegaan waar ze hem uitgebreid hebben onderzocht. Er is nog geen duidelijk antwoord wel een paar opties wat het zou kunnen zijn. Hij kan een tia gehad hebben of acute ataxie door een trauma. Denk dan aan gevallen op het land of een trap gehad, dit omdat het zo acuut is ontstaan.
Hij moet nu een paar dagen blijven en krijgt zwellingsremmers en ontstekingsremmers ingespoten in de bloedbaan. Hij mag komende dagen zijn box niet uit wegens kans op nevenschade door het vallen. Uit bloedonderzoek is er niks geks gekomen alle waardes waren goed.
Even wat info over het paard en hope hij gehouden wordt. Hij is dus 22 jaar is met semi pensioen dus we doen mak aan ritjes en hoeft niet meer hard aan het werk. Staat 24/7 op het land sinds koningsdag. Krijgt als bijvoer 18+ en/of fibrebeet na het rijden of longeren. Heeft een verleden met sacroiden en een schoudertrauma door een klap in het land 5 jaar geleden maar dat is nu niet het probleem. Hij kan niet tegen elke vorm van sedatie, van een pony dosis gaat hij al in narcose en komt er niet goed uit.
Na een hoop wikken en wegen en niet slapen vannacht ben ik tot de conclusie dat ik hem niet meer in de hele medische malle molen wil hebben. Gister drongen ze aan op een mri of een medd behandeling dat houd in dat ze een masker opzetten en dan met elektroden kijken hoe snel de hersen impuls bij de benen komt. Of helemaal op de foto zetten, nek en rug van voor tot achter.
Nu mijn hartvraag..... is het egoïstisch als ik zeg dat als hij woensdag niet is opgeknapt dat ik hem laat gaan? Nu ik dit typ rollen de tranen weer over mijn wangen. Is het eerlijk voor mijn beste vriend dat hij maanden op stal moet staan? En dan het financiële plaatje dat in de 1000enden euros gaat lopen met geen garantie op herstel.
De kliniek pusht nogal op verdere behandeling als dit niet aanslaat want hij is nog zo wakker en echt het mannetje op de kliniek. Thuis was het een hoopje ellende.
Weet niet zo goed wat ik nou wil vragen, denk dat ik bevestiging zoek dat ik er goed aan doe of juist niet. Hopelijk hebben jullie ervaringen, tips enz.
Nog even een plaatje van mijn beste vriend