HELP C4/C5 nekwervel atrose / vertraagde coördinatie

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaardjeP1995
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-05-22

HELP C4/C5 nekwervel atrose / vertraagde coördinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 21:29

Ik heb 27 april woensdag een paard opgehaald. Deze zou 100 procent gezond zijn, alles lijkt in orde, keuring etc. Particuliere aankoop van consument.
Paard heeft 5 jaar lang zijn vaste dierenarts gehad bij huidige verkoper.
Paard was rijbaar volgens verkoper, filmpjes aantoonbaar vanuit zijn kant. Paard had echter 5 maanden stil gestaan. Reden, hij wilde het paard voor de koets maar paard begreep er niks van, dus reden van verkoop.


Reden waarom er een dierenarts bij gehaald word 1 week later, paard is 4x aan de longeer touw geweest waarbij hij niet lekker liep (volgens manege mensen die enigszins verstand hebben). Hun stuurde filmpjes naar hun dierenarts op. Dierenarts wilde nog een filmpje onder het zadel. Hierbij liep paard ook niet oké, reden van langskomen dus.

Woensdag 4 mei een dierenarts laten kijken, paard lijkt ataxties te zijn (geen idee hoe je het typt), met andere woorden een vertraagde coördinatie van been werk.
Hierbij dacht de dierenarts dat dit te maken had met bepaalde wervels rug/nek gedeelte. Paard was gewoon niet in orde!
(Geen foto’s laten maken, alleen klinische keuring)

Ik heb verkoper benaderd telefonisch. Hij blijft erbij dat het paard in 100 procent goede orde is verkocht.

Vandaag 9 mei heb ik een andere dierenarts erna laten kijken van buitenaf. Conclusie, zelfde als dierenarts 1 (dierenarts van de manege)
Hierbij heb ik foto’s laten maken!!!
Hieruit is gekomen dat zijn nek wervels c4 & c5 lichte artrose is ontdekt; waardoor inderdaad de belemmering in de zenuwen, door na zijn benen, voor de verslechterde coördinatie.
Paard reageerde op de testen slecht, alsof zijn benen achter gevoelloos waren!!!
Paard is afgekeurd voor de 2e keer en is niet rijbaar!!


Ik heb geen verstand hiervan, maar een dierenarts wel.
De wilt de verkoper mij wijs maken dat dit gebeurd is bij mij!!!

Iemand enigszins ervaring met zulke omstandigheden?
Ik heb nu een advocaat ingeschakeld omdat ik in mijn rechten sta. Waarbij ik van meermaals mensen hoor dat ik rechten heb en sterk sta.

Puntje bij paaltje, denk ik hierbij aan vriendjes politiek dierenarts - verkoper.
30 dierenartsen in de buurt maar je hebt 5 jaar lang 1 dierenarts dezelfde op 50 minuten rijden van je af?
Die het paard al die jaren gezond verklaard? Waarbij niks van klopt, want mijn 2 dierenartsen bevestigen dat het paard dit al langer heeft, als die 1 week bij mij!

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:33

Heb je hem bij aankoop door je eigen dierenarts laten keuren?

PaardjeP1995
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 21:44

Suzanne F. schreef:
Heb je hem bij aankoop door je eigen dierenarts laten keuren?


Ja 1 week later. Door 2 verschillende zelfs.

Paard was klinisch goed bevonden vooraf door andere dierenarts, waarbij ik ben achter gekomen dat dit zijn vaste eigen dierenarts was van verkoper!

Hannanas
Berichten: 13166
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:44

Altijd een paard laten keuren (voor/bij aankoop) door een dierenarts naar jouw keuze waar je bij bent.

Dure les zo.

Is het paard wel pijnvrij zolang het in de weide staat? Anders is terug in de handel gooien ook wel erg sneu voor het dier.

Hannanas
Berichten: 13166
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:45

PaardjeP1995 schreef:
Suzanne F. schreef:
Heb je hem bij aankoop door je eigen dierenarts laten keuren?


Ja 1 week later. Door 2 verschillende zelfs.

Paard was klinisch goed bevonden vooraf door andere dierenarts, waarbij ik ben achter gekomen dat dit zijn vaste eigen dierenarts was van verkoper!


Je hebt je paard dus niet bij aankoop laten keuren. Maar je hebt achteraf nog eens na-gekeurd helaas.

Veraaaaah

Berichten: 2338
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:48

Daarom wordt er ook altijd gezegd laten keuren door een eigen dierenarts (of dierenarts die jij kiest!). Ik ben bang dat je niet helemaal in je recht staat. Je hebt namelijk de plicht om zelf je paard te keuren, zodat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.

Particulier is altijd moeilijker dan bij een handelaar. Dit kan wel eens een duur grapje worden…

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:05

PaardjeP1995 schreef:
Suzanne F. schreef:
Heb je hem bij aankoop door je eigen dierenarts laten keuren?


Ja 1 week later. Door 2 verschillende zelfs.

Paard was klinisch goed bevonden vooraf door andere dierenarts, waarbij ik ben achter gekomen dat dit zijn vaste eigen dierenarts was van verkoper!


Dat is een nee dus, geen ja. Je bent afgegaan op de dierenarts van de verkoper.
Ik denk niet dat je heel sterk staat hoor. Kan best nog weleens problematisch worden. Altijd zelf laten keuren, klinisch en röntgenologisch. Met een goede klinische keuring had dit er al uitgekomen.

different1
Berichten: 3688
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:07

Antwoorden zijn al gegeven, kan ik niets meer aan toevoegen behalve dat ik ook een paard heb gehad met problemen op c4-c5, atactisch en ingeslapen.
Als 1,5jr gekocht, niet gekeurd(was de prijs destijds ook naar+erg jong dus zelfs als ik foto's had laten maken is de vraag of dit te zien was geweest)
Paard was voornamelijk heel lastig met rijden.
Dit was zeer waarschijnlijk aangeboren/op jonge leeftijd ontstaan waar ik dacht dat hij gewoon slap was...
Hoop dat je eruit komt met de verkoper.

@suzannef: dit komt er dus niet altijd uit met een klinische keuring, ik spreek uit ervaring. (In dit specifieke geval wellicht wel, bij mijn paard destijds absoluut niet, die is door de jaren heen verslechtert)