Zeer ernstige peesblessure...wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Dimari25

Zeer ernstige peesblessure...wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-22 10:54

Hi bokkers,

Dit is mijn eerste post, na een lange tijd alleen te hebben meegelezen.

Ik zit met het volgende...

Recentelijk is er bij mijn paard, 14 jaar KWPN, een zeer ernstige tussenpeesblessure aan beiden achterbenen en een blessure aan de oppervlakkige buiger linksachter vastgesteld. Volgens dierenarts is deze blessure chronisch en degeneratief en gaat het niet meer herstellen of beter worden, ook niet met therapieën als PRP, shockwave of lasertherapie.
Mijn paard is altijd al week in de koten geweest, echter is het nu zo erg dat de dierenarts bang is dat hij door zijn koten heen zakt. Paard heeft pijn en kan nooit meer zonder pijnstillers de wei op. Advies van Emmeloord is dan ook inslapen. Paard staat nu met hoge dosis pijnstiller op de wei. Boxrust is geen optie.
Ik heb twee second opinions gevraagd, bij de Raaphorst en bij fpc de Hofstede op aanraden van stalgenoot. Franklin van de Raaphorst gaf helaas hetzelfde advies en ziet het niet beter worden. De derde dierenarts(Hofstede) vertelde dat ik mijn paard nog een maand bij hem op de kliniek kan zetten en dan alle therapieën die er zijn toe te passen en dan na 4 weken kijken of er enige vooruitgang in zit. Als dit niet zo is moet ik er alsnog voor kiezen om in te slapen. Hij geeft echter geen garantie op herstel, en zou het ook een rechtvaardige keuze vinden als ik hem laat inslapen.
Enerzijds kan ik rationeel denken, en wil ik hem de hele medische molen van een maand(of langer) niet aandoen. Dit geeft hem veel stress ivm nieuwe omgeving etc. Hij staat op de kliniek dan op boxrust en daar is hij absoluut het type paard niet voor. Hij is nogal een druktemaker en zijn formaat(1.85) helpt ook niet mee. Om hem nou elke dag te sederen om hem rustig te houden vind ik ook zo wat. Anderzijds, neemt mijn emotie het over en wil ik mijn beste maatje niet kwijt.
Ergens weet ik wel wat de juiste en meest eerlijke beslissing zou zijn voor hem.
Maar ik vind het enorm lastig om deze beslissing te maken merk ik.
Hoe ver ga je, en wanneer is het genoeg?

Ik vind het niet fijn om felle kritiek te krijgen. Situatie is al moeilijk en verdrietig genoeg. Steun en eerlijke meningen kan ik waarderen.
Bedankt voor het lezen van dit toch wel lange verhaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:57

Als je paard pijn heeft en nooit meer zonder pijnstillers kan, dan lijkt me dat je het antwoord al hebt. Het is al genoeg geweest..
Het maakt de beslissing natuurlijk niet minder vervelend, maar dat zou voor mij een absolute no go zijn.

Heel veel sterkte!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:00

Als ik als buitenstaander je post lees, denk ik dat je diep van binnen weet wat de ‘beste’ keus is. En twee dierenartsen bevestigen dat ook..

Was het mijn paard, dan zou ik niet meer gaan dokteren. Dat het een vreselijk moeilijke beslissing is snap ik ook.

Heel veel sterkte iig.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:00

Wat een vervelend verhaal. Kan me voorstellen dat je het lastig vind.

Persoonlijk zou ik kiezen voor inslapen. Hoe groot is de kans dat alle therapieën gaan werken? Bovendien is het paard een maand ongelukkig doordat hij op stal rust moet. Om dan misschien alsnog ingeslapen te worden.

Als het mijn paard was geweest had ik hem volle bak pijnstillers gedaan. Een week lekker van hem te genieten en dan laten gaan.

Je kunt bij een dier nooit te vroeg zijn, wel te laat.

Heel veel sterkte!

Iemand een Kerstmuts gevonden?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:01

Wat een vervelende situatie. Het lastige van houden van, is ook laten gaan. Een paard dat niet meer pijnvrij kan leven, zou voor mij betekenen dat ik hem moet laten gaan. Hoe rot deze keus ook is. Nog een maand dokteren met geen enkele garantie, ik begon er echt niet aan.
Sterkte.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:03

Denk dat je zelf het antwoord wel weet en de beslissing ook al genomen hebt. Houden van en goed zijn voor je paard betekent dat je je eigen verdriet en belangen op de tweede plaats zet en doet wat voor hem het beste is, hij is er altijd voor jou geweest en nu moet jij er voor hem zijn.
Sterkte de komen de tijd Y;(

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

oji

Waarom verbaasd het mij nou weer niet dat de Hofstede dat zegt. Emmeloord en Raaphorst geven je het eerlijke advies, de Hofstede het lucratieve.

Heel erg veel sterkte, altijd verdrietig als je je paard al zo jong moet laten gaan.
Laatst bijgewerkt door oji op 09-05-22 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Als een dier op pijnstillers moet is het voor mij klaar. Hoe rot het ook is.
Sterkte met de beslissing

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:07

Ik zou niet meer gaan dokteren met hem, als er nog een kans is dat hij met 24-7 weidegang progressie kan maken, dan zou ik dat nog proberen.

Anders meegaan in het advies van de dierenartsen. Een paard wat niet pijnvrij kan leven is geen paard waardig bestaan.

Sterkte met deze moeilijke keuze!

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Kiwiaa

Ik ken de klinieken niet, maar die derde komt op mij wat over van 'emotionele wanhopige eigenaar, daar kunnen we nog wat aan verdienen'. Als ze maar lukraak wat proberen en geen garanties kunnen geven, vind ik het eigenlijk zelfs een beetje smerig om je die keuze te geven... Heb het ook al meegemaakt en op het moment zelf voel je je super slecht dat je niet elke kans aangrijpt (ook al is het in deze misschien zelfs geen kans te noemen), achteraf was ik toch blij dat ik het niet gedaan heb. Hoe dan ook, verschrikkelijk en heel veel sterkte gewenst :(:)

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

ingvdh

Twee vooraanstaande klinieken/artsen geven hetzelfde antwoord. Ik denk dat je het eigenlijk al weet.
Ik vermoed dat je met een maand op de kliniek hetzelfde gaat horen.

Natuurlijk ga je hem enorm missen, maar het leven met pijn elke dag is geen optie. Je kan dan alleen nog maar het beste voor hem doen en dat is hem laten gaan, hoe verdrietig dit is ook voor jou

Heel veel strekte gewenst.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:08

Ik denk dat je het antwoord wel weet. Sterkte ermee.

Run forrest run!!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:27

Kiwiaa schreef:
Ik ken de klinieken niet, maar die derde komt op mij wat over van 'emotionele wanhopige eigenaar, daar kunnen we nog wat aan verdienen'. Als ze maar lukraak wat proberen en geen garanties kunnen geven, vind ik het eigenlijk zelfs een beetje smerig om je die keuze te geven... Heb het ook al meegemaakt en op het moment zelf voel je je super slecht dat je niet elke kans aangrijpt (ook al is het in deze misschien zelfs geen kans te noemen), achteraf was ik toch blij dat ik het niet gedaan heb. Hoe dan ook, verschrikkelijk en heel veel sterkte gewenst :(:)

Hier ben ik het 100% mee eens. Het is een vreselijke beslissing maar diep in je hart klinkt het alsof je de keuze al gemaakt hebt. Een paard wat niet pijnvrij op de wei kan is geen paardwaardig bestaan. En eerlijk: wat voor zin heeft het om er nog duizend(en) euro’s aan te besteden als de uitkomst vrijwel duidelijk is (ook voor de 3e dierenarts) klinkt inderdaad wat meer als gebruik maken van emoties.

Pezen die zo kapot zijn zijn nauwelijks te genezen…

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:31

Eigenlijk op het moment dat je deze post maakte, heb je al onbewust een beslissing genomen. Punt is alleen dat je nog bevestiging nodig hebt. Als een VA al zegt dat het niet meer goedkomt, dan kun je langer lijden beter voor zijn. Het is alleen dat je het zelf moet aangeven. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe, het is al moeilijk genoeg.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:34

2 Benen moeten ontlasten ivm pijn is voor een dier dat niet lang kan liggen problematisch en kwestie van tijd voordat er minimaal 1 voorbeen bij komt door de overbelasting daar. Advies van week goede pijnstillers en grazen (laat mooie foto's maken in die tijd) en inslapen is al gegeven en ben ik het mee eens.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Spenk

Re: Zeer ernstige peesblessure...wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:35

De 3e kliniek wil vooral een maandje leuk verdienen.... En weet ook wel dat het waarschijnlijk niks doet.

Weet je in zo'n geval kun je eigenlijk niet te vroeg zijn met inslapen.. Maar wél te laat...

Veel sterkte met je beslissing.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:38

Een dierenarts adviseert niet snel om in te laten slapen en het zijn niet de minste die het je adviseren. Hoe moeilijk en hoe verdrietig ook, ik denk dat het tijd is om hem te laten gaan. Je gaat er echt spijt van krijgen hem nog een maand te laten staan en te blijven proberen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:43

Wat bij mij hielp was de vraag stellen wie doe ik er een plezier mee? Toen het antwoord mezelf was heb ik de beslissing genomen om m'n pony in te laten slapen. En achteraf gezien had ik de beslissing eerder moeten nemen. Maar ik wilde voor mijn gevoel alles geprobeerd hebben en m'n dierenarts en de kliniek vond het nog paardwaardig om nog wat te proberen.

Jij hebt nu 2 partijen die het paardwaardiger vinden om je paard in te laten slapen. Dat zeggen ze niet snel als er nog wat hoop is. Dus ik denk dat dat de juiste beslissing is. Heel veel sterkte

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:44

Door je verhaal, maar ook door welke klinieken/artsen het zeggen zou ik af gaan op de eerste 2 adviezen en, hoe moeilijk ook, afscheid nemen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:46

Houden van is ook loslaten.
In oktober vorig jaar heb ik mijn 16-jarige dressuurpaard laten gaan. Hij had een pees afgescheurd en moest maanden en maanden boxrust om daarna grasmaaier te kunnen zijn. Met zijn werkwillige karakter en zijn tomeloze energie, zomereczeem en aanleg om supersnel dik te worden... nee, dat gingen wij hem niet aandoen.
We hebben ervoor gekozen om hem een lijdensweg te besparen.

Pijn is vreselijk, pijnstilling is ook niet niks en weer maanden boxrust is een enorme straf voor een paard.
Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je het op kan brengen om het juiste besluit te nemen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:47

Wat een harde prognose :(
Ik denk ook dat je beter voor inslapen kiest. Een paard kan niet even gaan zitten of liggen bij pijn. Liggen vaak wel nog, maar dan is terug opstaan ook een hel. Je hebt volgens mij echt wel gedaan wat je kon. 2 dierartsen die hetzelfde advies geven is niet niks. Een dierenarts verdient meer aan behandeling dan aan inslapen. Inslapen wordt echt niet zomaar geadviseerd.
Heel veel sterkte nog met het beslissen.

uva uvam vivendo varia fit

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:51

Verschrikkelijk TS.

Ook ik zou voor inslapen kiezen. Hoe moeilijk ook. Vorig jaar heb ik mijn pony in laten slapen die ik 25 jaar heb gehad. Wat mij hielp bij het maken van de keuze om niet verder te behandelen was ook hoe wil je dat zijn laatste weken zijn. Met pijnlijke behandelingen en stress terwijl de prognose slecht is of nog even met pijnstillers en zijn vriendin. Ik ben voor het laatste gegaan.

Veel sterkte :(:)

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:54

Wat een vreselijk nieuws om te krijgen! Ik zou als het mijn paardje was, de keuze maken om in te slapen. Een paard geeft ons zo veel en op het moment dat een paard niet meer pijnvrij paard kan zijn, vind ik dat wij dan een keuze voor het paard moeten maken.

Heel veel sterkte met alles TS :(:)

Pedro <3 B+13

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:20

Och jemig TS. Wat een heftig nieuws over je bijzondere paard.

Ik vind de vraag “Voor wie doe ik dit?” een hele goede vraag. Als er geen kans op herstel is met zowel rust en/of behandeling en je paard heeft pijn, dan is er eigenlijk maar 1 eerlijke beslissing die je kunt nemen.
Ik zou zorgen dat hij nu pijnvrij is, zodat jij rustig kunt bedenken hoe je het afscheid wilt, of je nog foto’s wilt laten maken, of je thuis of juist op de kliniek afscheid van hem wilt nemen etc. En nog even samen zijn zolang het duurt.

Ontzettend veel sterkte. Want wat is het vreselijk… maar voor je paard telt alleen nu. Die heeft geen idee van “morgen” of “de toekomst” en hoe oud hij had kunnen worden zonder dit. Voor je paard geldt nu.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:27

Heel verdrietig TS, ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan om nog een second en zelfs een third opinion aan te vragen. 2 goede dierenartsen zeggen inslapen en de derde wil nog een maandje dokteren zonder garanties. Je geeft zelf aan dat boxrust erg lstig gaat zijn voor je paard, persoonlijk zou ik hem die stress ook besparen.
Heel veel sterkte

Uitnodigingscode VW9-UGC-4DB
Wat is het? Gratis app voor outlet kleding vergelijkbaar met Zalando Lounge, uitnodigingen zijn beperkt beschikbaar!