IBD, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:43

Oeii…
Ik heb een moeilijke eter. In de nacht krijgt ze onbeperkt hooi op stal, overdag voordroog met de groep buiten.
Verder in de ochtend een halve Luzerne en een schep Bonpart Motility (speciale muesli voor paarden die snel last hebben van opstoppingen, op de echo had de mijne namelijk voer ophopingen in de darmen).
Als ik of mijn zusje er zijn (dus ongeveer 5x per week) in de middag een schep Speedibeet, plus 2 scheppen luzerne en een bodem Bonpart Motility.
In de avond nog een keer een schep Speedibeet, plus een schep Luzerne, bodem Bonpart Motility, speciale poeder, en lijnzaadolie.
De Bonpart Motility is giga prijzig, dus op maandbasis gaat er een flinke zak geld doorheen..

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:24

Chinas schreef:
Wat vervelend dat ie wat blijft kwakkelen.. Ik kan je verder met dit medicijn niet echt helpen helaas.. Geef je hem verder ook iets ter ondersteuning van de maag? Iets qua poedertjes ofzo? Misschien dat je het nog wat in die hoek kan zoeken om hem te ondersteunen zodat er niet nog meer medicatie in hoeft..


bedankt, ja ik geef hem de equin 74 voor zijn maag

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:29

die van mij krijgt alleen haverschilpellets 4 kilo per dag.
en ong 10/11 kilo hooi.
wel een vitaminebrokje en atleet voor zn eiwitten.
en 2 handjes fibrebeet.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:02

Ik heb mijne nu over gezet op Agrobs Alpengrun pellets en die eet ze dan wel. De muesli vindt ze ineens niet lekker.

Ik stopte vorige maand met sucraalfat en het lijkt erop dat ze het nodig hebt. Ze gaat niet helemaal lekker op dit moment maar we hebben afspraak met Utrecht pas in januari omdat ze volgeboekt zaten.

Enige is dat ik niet die sucraalfat kunt blijven betalen elke maand dus als dat nodig is stopt het een beetje voor ons.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:31

Hier afgelopen december ook achter gekomen dat een van mijn paarden IBD heeft.
Ze viel ineens erg af in zowel vet als spier, terwijl ze wel hartstikke energiek en vrolijk bleef en met het werk haar best bleef doen.

Toch naar de kliniek gegaan voor onderzoeken nadat ze met 3 weken grandioos veel voeren nog steeds af viel.
Ze heeft chronische ontstekingen in de darmen, had een maagzweertje en abnormale belijning op de ingang naar de darmen & een voedsel opname probleem. Haar mag zag er buiten dat stukje wel perfect uit.
We zijn de behandeling gestart met sucralfaat & en prednisolon.
Momenteel zijn we nog afbouwende met de prednisolon en aan het opbouwen met de training aan de hand.
Aan de hand omdat ze ook een halsprobleem heeft welke normaliter door spieren gemanaged wordt. Maarja, die moeten er dan wel zijn :Y)

Een kennis raadde een product van NAF aan, Gastri Aid. Iemand daar hier ervaring mee?

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:17

Wat vervelend dat de jouwe ook IBD heeft! Is ie inmiddels al weer wat aangekomen?
Hier geen ervaring met Gastri Aid van NAF helaas.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:42

hey, wat vervelend dat jouwe ook ibd heeft maar gelukkig weet je nu wat ze heeft en kun je er wat mee, ik heb ook geen ervarig met gastri aid, wel gastro gard en cytotec, hoefde jij geen gastro gard te geven?
@phonix hoe was het in Utrecht?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:16

Nou, heb ik een half jaar gewacht op mijn afspraak door droes op stal. Wordt ze kreupel de dag ervoor en wilde ze in Utrecht alleen dat bekijken en niet de buik….. maar op dit moment zijn er wel bezig met afbouwen met pred omdat het lijkt dat de buik goed gaat.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:08

gelukkig dat het nu beter gaat!