IBD, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:27

De dunne darm is tijdens de maagscopie bekeken. Uit het bloedonderzoek kwam bloedarmoede (laag MCV en hoog MCHC) en de eiwit waardes waren aan de lage kant. Moet wel zeggen dat het bloedonderzoek is gedaan toen het niet zo goed met hem ging en voordat we wisten dat er sprake was van maagzweren.

Is mestwater ook een symptoom van IBD? Ik lees dat niet echt in dit topic.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:49

Dankjewel Chinas. Ik moet zeggen dat de Equinectar lijkt te helpen. Ik mag nu ook overal poetsen.

Ja, de meesten paarden krijgen mestwater en worden dun zonder reden. Mijne heb dat nooit gehad. Bij haar kwamen we erachter door de maagzweren.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:40

die van mij werd ook niet dun, geen spierverlies, merkte het aan opgeblazen buik, staart er continu op winderigheid, slechtere mest soms, extreem veel gapen gedragsveranderingen, gestrest, veel frustratie gedrag etc.

hebben jullie paarden het ook in benauwd wel eens?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:32

Ja! Die van mij komt heel vaak benauwd over zonder reden zeg maar. Ze heb ook soms een heel raar gorgelend geluid in haar keel in het begin van het rijden.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:27

Hier geen mestwater. Heeft eenmalig een koliek aanval gehad, 2 dagen voordat we haar opladen naar de kliniek, en had toen wel dunne mest. Daarna was het weer op orde.
Ook geen benauwdheid, juist het tegenovergestelde. Ze heeft het snel warm, altijd al gehad. Na mijn rijles afgelopen week zat er ook geen puf meer in (het was ook erg warm voor haar) maar haar ademhaling was heel relaxed. Ik moet zeggen dat we wel nu met een mexicaanse neusriem rijden. Door de IBD zijn we er achter gekomen dat ze een afwijke strottenklep heeft waar ze ook aan is geopereeerd (we hebben een leuk jaar gehad, IBD, behandeld voor huidtumor, operatie aan strottenklep :')). De mexicaanse neusriem laat meer ruimte vrij voor ademhalen, dus op aanraden van de kliniek daar mee gaan rijden. Misschien dat dat er nog wat mee te maken heeft dat ze bij inspanning dus minder benauwd oogt.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:02

Ugh, vanavond was het weer mijn keer om koliek paard te hebben. Ze was duidelijk niet lekker toen ik op stal kwam en na molen wilde ze alleen liggen. Dus dierenarts op visite gehad.

Waarschijnlijk heb ze te veel zand binnengehaald omdat ze zand vreet als het nat is. Staat wel met een masker maar werk blijkbaar niet voldoende. Dierenarts kon wel voelen dat haar darmen geïrriteerd waren.

Ben alleen bang dat het weer maagzweer is en niet zand. Maar dat zal wel de komende dagen laten zien.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:05

Phonix schreef:
Ugh, vanavond was het weer mijn keer om koliek paard te hebben. Ze was duidelijk niet lekker toen ik op stal kwam en na molen wilde ze alleen liggen. Dus dierenarts op visite gehad.

Waarschijnlijk heb ze te veel zand binnengehaald omdat ze zand vreet als het nat is. Staat wel met een masker maar werk blijkbaar niet voldoende. Dierenarts kon wel voelen dat haar darmen geïrriteerd waren.

Ben alleen bang dat het weer maagzweer is en niet zand. Maar dat zal wel de komende dagen laten zien.



ah dat meen je niet! hoe is het nu met haar?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:32

Mnjaa, ze heb duidelijk pijn als je probeert aan te galopperen dus denk helaas dat haar IBD een flair up hebt. Ga mandaag kijken of ik ergens heel zacht hooi kunt kopen in hoop dat het helpt. Wil liever niet prednisolon.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:41

Phonix schreef:
Mnjaa, ze heb duidelijk pijn als je probeert aan te galopperen dus denk helaas dat haar IBD een flair up hebt. Ga mandaag kijken of ik ergens heel zacht hooi kunt kopen in hoop dat het helpt. Wil liever niet prednisolon.


ahh niet fijn! ja lastig he met dat hooi, ik heb sinds kort een hooistomer word het ook wel zachter van.
die van mij ben ik 2 weken geleden gestopt met de maagmedicatie, gaapte een heel stuk minder en nu merk ik alweer dat hij weer veel meer gaapt ik hoop maar dat dat door de prednison komt..

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:58

Aij die zijn super duur of niet? Staat die van jouw nu alleen op prednison?

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:19

Phonix schreef:
Aij die zijn super duur of niet? Staat die van jouw nu alleen op prednison?


ja klopt heel duur, weet niet wat ik anders kan gaan geven als alternatief voor ze maag, geef wel mastic horse bij, ja hij staat nog op de rapidexon elke ochtend krijgt hij injectie.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:47

Hoe gaat het met jullie paarden?

Heb jullie last van galopperen? Het enige wat aangaf dat mijn paard nu slecht was, was linker galop.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:20

Het gaat hier goed! Wegens een andere blessure bij mn paard kan ik nu niet rijden, ze heeft altijd wel wat.. Maar de IBD lijkt stabiel. Ze staat voornamelijk nu wat te vreten en beetje mooi te zijn. Galopperen heeft ze nooit last van gehad. Ze is ook een springpaard dus galop is dr fijnste gang.

Hoe gaat het bij jou dan Phonix? Lees nu dat ze begin deze maand koliek had.. Is het weer wat rustig? Heb je ook met de kliniek overlegd waarom galop mogelijk zo'n heftige reactie bij haar brengt?

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:45

Phonix schreef:
Hoe gaat het met jullie paarden?

Heb jullie last van galopperen? Het enige wat aangaf dat mijn paard nu slecht was, was linker galop.


hier gaat het langzaam de betere kant op, volgende week moeten we op controle.

mijn paard had ook last met galoperen en zoiezo linksom maar denk dat dat meer uit zijn maag kwam..dat is nu allemaal beter.
wil hij niet galoperen of wat merk je?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:34

Aij Chinas, jammer van die andere blessure dan!

Majestic fijn dat het de juiste kant op gaat!

Bij mijne gaat het beter nu dat ze weer op medicijnen staat. Maar hoop wel snel te afbouwen. Je merkt vooral dat ze moeite heb met aanspringen en meer verzameld galloperen. Dat lijkt wel nu beter dat ze op de medicijnen staan. Ze wil vooral heel erg hard gaan. Aan de longe is het moijlijk om haar in gallop te houden, maar onder het zadel gaat het wel.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:22

Wat spannend Majestic! Fijn om te horen dat het langzaam de goede kant op gaat. Hopen dat de controle ook positief gaat zijn!
Phonix, wat vervelend dat ze weer op medicatie staat. Waar heb je haar op staan? Kan het ook een kracht en balans probleem zijn dat de galop zo lastig is?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:32

Ik wilde eigenlijk alleen prednisolon doen, maar de dierenarts zei dat we dan beter de hele riddeltje kon doen. Dus ook omeprazol en sucraalfat.

Ik denk ook wel de spieren en kracht kunt zijn hoor. Ze is best hypermobiel en en duurt lang voordat ze spieren kweekt.

Ik zit in een Finse Facebook groep, en ik vroeg daar wat hun geeft van eten. Meerderen zei dat lijnzaad en gist niet goed was. Ik begin me daarom af te vragen of dat niet is wat fout ging bij mijne ook.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:14

Phonix schreef:
Ik wilde eigenlijk alleen prednisolon doen, maar de dierenarts zei dat we dan beter de hele riddeltje kon doen. Dus ook omeprazol en sucraalfat.

Ik denk ook wel de spieren en kracht kunt zijn hoor. Ze is best hypermobiel en en duurt lang voordat ze spieren kweekt.

Ik zit in een Finse Facebook groep, en ik vroeg daar wat hun geeft van eten. Meerderen zei dat lijnzaad en gist niet goed was. Ik begin me daarom af te vragen of dat niet is wat fout ging bij mijne ook.


oo jeetje dus weer alle medicatie hopelijk gaat ze nu weer wat beter.

hmm ik geef ook olie bij maar is ook lijnzaad..die van vitalbix dacht voor de omega 3 maar nu twijfel ik weer of dat goed is..

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:26

Wat balen dat die van jou weer een terugval heeft Phonix..

Ben mijn paard nu weer aan het opbouwen en galopperen aan de longe gaat goed, maar onder het zadel vindt ze minder tof denk ik.
In principe is ze helemaal goed, maar denk niet dat de darmen ooit nog weer helemaal rustig zullen zijn.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:56

mijn paard is op controle geweest ze hebben hem opgevoeld en dat voelde niet goed, veel vocht en onverteerde mest en heel gespannen alles. echo was daarin tegen wel gelukkig goed.
ze hebben de maagscopie weer herhaald, en deze was op zich goed op paar kleine plekjes na onderin maag, we gaan hem nu wel behandelen met cytotec, zijn mest is ook weer onderzocht en daar kwam toch uit dat de goede bacterien er te weinig in zaten en hebben ze hem toch getransfauneerd een paar dagen, en we gaan afbouwen vam 6 naar 5 ml dex. dus klein stapje vooruit weer!
hebben jullie ervaring met cytotec/ transfauneren hoe heeft dat uitgepakt bij jullie paarden?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:11

Wel interessant dat transfeuneren, lijkt erop dat meerderen er baat bij hebben!

Mijne gaat beter nu met medicijnen. We dacht altijd dat die gallop kwam van de buik, maar denken nu toch dat er iets in haar hals niet helemaal goed is. Ik heb daarom besloten om Utrecht te bellen morgen om haar helemaal door de molen te doen. Kan natuurlijk ook dat alles overhoop ligt omdat de hals pijn dot. Wat vinden jullie van Utrecht?

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:22

Zo he dat is allemaal niet niks bij jullie...
@Majestic, wij hebben transfauneren gedaan. Ik weet natuurlijk niet hoe ze het gedaan zou hebben zonder, maar ik ben erg tevreden hoe het nu gaat. Ze staat de hele zomer relaxed en lijkt goed. Vorige week leek ze 1 dag ietwat last te hebben van de buik, maar ik weet dat het mij alleen opvalt omdat ik weet waar ik moet kijken. Elk ander gemiddeld persoon zou het niet gezien hebben. Ze blijft wel gassig, maar dat is te overzien. Ik ben wel wat huiverig voor de overgangsperiode naar de winter, dat is altijd een lastige periode voor haar geweest.
@Phonix, och joh komt dat er ook nog naast. Hoe ben je op de hals uit gekomen? Ik woon zelf in 't Noorden dus heb geen ervaringen met Utrecht.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:49

Chinas schreef:
Zo he dat is allemaal niet niks bij jullie...
@Majestic, wij hebben transfauneren gedaan. Ik weet natuurlijk niet hoe ze het gedaan zou hebben zonder, maar ik ben erg tevreden hoe het nu gaat. Ze staat de hele zomer relaxed en lijkt goed. Vorige week leek ze 1 dag ietwat last te hebben van de buik, maar ik weet dat het mij alleen opvalt omdat ik weet waar ik moet kijken. Elk ander gemiddeld persoon zou het niet gezien hebben. Ze blijft wel gassig, maar dat is te overzien. Ik ben wel wat huiverig voor de overgangsperiode naar de winter, dat is altijd een lastige periode voor haar geweest.
@Phonix, och joh komt dat er ook nog naast. Hoe ben je op de hals uit gekomen? Ik woon zelf in 't Noorden dus heb geen ervaringen met Utrecht.



oke fijn zeg dat het zo goed gaat!! ja die overgang is altijd lastig voor die paarden. binnen hoe lang merkte jij verschil ermee?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:36

Chinas, ze had altijd een beetje moeite met aangalloperen, en verzamelen in gallop. Wij dachten altijd een beetje dat het kwam door de buik. Maar heb fysio erbij gehad en masseur en die voelen beiden iets in de hals. Nu wilde ze ineens niet goed buigen dus wil het checken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: IBD, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:31

Een transfusie met darmflora (... mest..) kan beslist zin hebben.

Maar vóór ik het zelf zou doen,
zou ik eerst een helder verhaal willen (diagnose)
- waarin de darmflora van mijn paard tekort schiet (welke bacteriestammen zijn te veel aanwezig en/of welke te weinig)
- en weten dat de donor dit kan leveren.

Als je bij equibiome (.org) in Bangor in Engeland de mest van je paard laat onderzoeken,
krijg je een 'verhaal met kop en staart'.
Wat is er aangetroffen,
welke tekorten, welke bacteriën tieren te welig
een advies mbt prebiotica en probiotica,
en wat je qua voer/ kruiden / management kunt doen.