biancaaaa schreef:Hier helaas de meest slechte uitkomst. Na 6 maanden ups en downs was een (in eerste instantie) een kleine complicatie de laatste druppel. Wij hebben in augustus afscheid moeten nemen. Daar heb ik het nog steeds erg moeilijk mee, na 3 jaar alle zorg(en) dat het op moet geven.
Mijn paard kwam met rapidex (prikken prednison) en heel veel voer heel langzaam aan. Zonder / met minder dex ging het minder en viel hij af. Na de opname in februari had hij ook zo ingeleverd, hij is ook zijn bespiering op gaan eten. Zijn hele lichaam was strak en pijnlijk. Hij speelde niet meer. De rapidex heeft ook zijn lichaam gesloopt.
Over de zomer heen ook toch kleine koliekaanvallen, in combinatie met zijn gewicht was daardoor afbouwen heel lastig. Nu denk ik toch wel eens, hadden we maar sneller afgebouwd… Maar ik weet niet of dat mogelijk was geweest.
We hebben hem eerder helemaal van de pred af gehad. Dat ging 6 maanden goed, tot een heftige koliekaanval in januari. Toen toch weer maagzweren en actieve IBD. En hoe? Alles was optimaal, voer (ze zwemmen hier in het hooi), vrije beweging, bijna jaar rond gras, vriendje, aan huis met vast ritme en regelmaat, hij hoefde ook niet meer te werken.
Ik vind het echt een rot diagnose, zo ontastbaar en grillig.
Ik hoop echt dat het voor jullie anders verloopt.
Wat triest, heel veel sterkte!
Ik heb een paard gehad met een hele gevoelige spijsvertering, nu achteraf denk ik ook misschien een vorm van IBD. Deze kon absoluut niet tegen voordroog en reageerde ook heel erg op myotoxines in het voer. Myotoxinebinder hielp hem heel goed.
Ik kan alleen maar aanraden om Micriobioom onderzoek te laten doen naar ziekmakende bacterieen/ gisten/ schimmels/ parasieten etc. omdat eventueel gericht de onderliggende oorzaken aan te kunnen pakken. (voor zover mogelijk)
Medicatie is vaak symptoombestrijding, wat super is en goed kan helpen maar zonder dat de onderliggende oorzaken aangepakt worden blijft dat dweilen met de kraan open vrees ik.