Mijn merrie is stofgevoelig. Na een poosje modderen met kuurtjes ventipulmin en Sputolysin heb ik vorig jaar een scope en balspoeling laten doen.
Hier kwam uit dat er wat irritatie op de voorste luchtwegen zat en enige slijmvorming.
Ik dacht inmiddels dat het best erg moest zijn, omdat ik wel eens een uitgekuchte 'flats' vond; een beetje een tape witte mayonaise klodder. Zie foto

Enfin, geen enge bacteriën en geen toestanden in de longen.
Dus wel kuurtje ventipulmin en verder helemaal stofvrij houden. Dus niet op stal, en alleen maar nat of gestoomd hooi.
Nu is ze geopereerd in januari en moest ze 6 weken stalrust, ik was er al bang voor dat ze weer last zou krijgen van haar luchtwegen. En ja hoor, ik vind weer een klodder mayonaise.
Sowieso gaat ze nu weer permanent naar buiten. Maar in tijden van stof en pollen in de zomer kan ze ook wat reageren.
Overlegd met de dierenarts, en hij denkt dat ik toch beter in de Haygain kan investeren dan in de Flexineb (liefst beide natuurlijk, maar goed...).
Zijn verklaring dat ze in de zomer ook last heeft is toch dat ze dan nog steeds hooi krijgt, en dat pollen en stoffig zand dan extra triggeren maar niet de oorzaak zijn.
Nu loop ik te dubben wat ik zal doen. Ga ik die Haygain aanschaffen? Ik maakte namelijk altijd het hooi nat of stoomde het in een kliko. Af en toe wel eens droog wanneer het vroor.
Of zou toch die flexineb een betere investering zijn?
Ik had een hele partij verpakt hooi gekocht om stofvrij hooi te hebben, helaas bleek dit schimmelig zo nu en dan :-( Dus dit blijkt niet toereikend.
Waarmee hebben jullie uiteindelijk het meeste resultaat geboekt?