Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 11:03

Zowel mijn merrie, als haar dochter van 1 jaar eten mest. Ze eten alleen elkaars mest en dan alleen de net vers gelegde hopen.

Mijn merrie is altijd wat gevoelig geweest op haar darmen, krijgt in de wintermaanden snel last van mestwater. Op het gras is het vaak snel over en is de mest prima.
Dit lijkt helaas het zelfde te zijn met haar dochter.

Sinds afgelopen winter zijn beide begonnen met elkaars mest eten. De jaarling heeft de hele winter flink last gehad van diarree voor een lange tijd. Dit is begonnen na een flinke spoelwormen besmetting (ondanks strak ontworm schema)
Bloedonderzoeken leverde niks op en diverse middeltjes tegen de diarree werken of niet of kort.

Sinds 2 maanden verhuist naar een andere stal met een betere kwaliteit (onbeperkt) ruwvoer. De mest verbeterde snel. En nu beide op het gras staan een aantal uren is de mest zoals hij hoort te zijn.

Alleen het mest eten blijft maar door gaan.

* Bloedonderzoek gaf geen duidelijkheid van een te kort.
* Zeewier gaf geen verschil
* Er hangt een hymalaya liksteen
* Merrie krijgt Vitalbix DC
* Jaarling krijgt oerbalans
* Beide krijgen 1kg Hartog Digest
* Onbeperkt voordroog
* 6 uurtjes gras

Iemand nog een idee?

eilleen333

Berichten: 12878
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:59

Klinkt alsof ze bezig zijn hun darm balans op orde te krijgen. Jonge veulens eten ook mest om hun darm-flora op gang te krijgen.
Het mest-water verhaal klopt er ook bij.
Dit kan je tegenwoordig laten analyseren, oa bij www.healthequest.nl .

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 20:15

eilleen333 schreef:
Klinkt alsof ze bezig zijn hun darm balans op orde te krijgen. Jonge veulens eten ook mest om hun darm-flora op gang te krijgen.
Het mest-water verhaal klopt er ook bij.
Dit kan je tegenwoordig laten analyseren, oa bij https://www.healthequest.nl .


Ja klopt,jonge veulens eten mest van de moeder omdat ze nog geen eigen darmbacteriën hebben. Alleen nu op 1 jarige leeftijd zou ze al lang al geen mest meer moeten eten.

Het laten analyseren klinkt interessant. Echter op die site staat geen info en op hun FB ook niet, jammer.
Is dit anders dan mest en bloedonderzoek? Waar kijken ze naar?

eilleen333

Berichten: 12878
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:21

flappie2 schreef:
eilleen333 schreef:
Klinkt alsof ze bezig zijn hun darm balans op orde te krijgen. Jonge veulens eten ook mest om hun darm-flora op gang te krijgen.
Het mest-water verhaal klopt er ook bij.
Dit kan je tegenwoordig laten analyseren, oa bij https://www.healthequest.nl .


Ja klopt,jonge veulens eten mest van de moeder omdat ze nog geen eigen darmbacteriën hebben. Alleen nu op 1 jarige leeftijd zou ze al lang al geen mest meer moeten eten.

Het laten analyseren klinkt interessant. Echter op die site staat geen info en op hun FB ook niet, jammer.
Is dit anders dan mest en bloedonderzoek? Waar kijken ze naar?


Ik stuur haar even een link van je topic. Ik ken de eigenaar van die site goed, stuur regelmatig patiënten door

DuoPenotti

Berichten: 31744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:37

Wat voor hooi krijgen ze?
Echt hooi, of uit plastic?
Is dat per stal ooit veranderd?
Lees namelijk nu voordroog, daar direct mee stoppen, hoe mooi droog het ook is.
Er zijn paarden die daar niet tegen kunnen.

__Maartje
Berichten: 427
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:51

flappie2 schreef:
eilleen333 schreef:
Klinkt alsof ze bezig zijn hun darm balans op orde te krijgen. Jonge veulens eten ook mest om hun darm-flora op gang te krijgen.
Het mest-water verhaal klopt er ook bij.
Dit kan je tegenwoordig laten analyseren, oa bij https://www.healthequest.nl .


Ja klopt,jonge veulens eten mest van de moeder omdat ze nog geen eigen darmbacteriën hebben. Alleen nu op 1 jarige leeftijd zou ze al lang al geen mest meer moeten eten.

Het laten analyseren klinkt interessant. Echter op die site staat geen info en op hun FB ook niet, jammer.
Is dit anders dan mest en bloedonderzoek? Waar kijken ze naar?


Hoi! Dat klopt, ik ben officieel nog niet begonnen voor klanten vanwege de laatste validatie-resultaten van analyses (vanuit mijn wetenschappelijke achtergrond wil ik maximale kwaliteit en betrouwbaarheid aanbieden, daar gaat helaas tijd in zitten), daarom staat de boel nog afgeschermd. Toch staan er dankzij mond-tot-mond reclame (zoals die van Louise :D ) inderdaad al een aantal klanten te trappelen om een analyse uit te voeren.

Een darmflora-analyse is inderdaad anders dan een "gewoon" bloed- en mestonderzoek. Bij gewoon mestonderzoek wordt er qua darmflora hoogstens gekeken naar de aanwezigheid van een aantal pathogene bacteriën (denk bijvoorbeeld aan Salmonella). Bij een darmflora-analyse die ik aanbied laat je, afhankelijk van de gekozen analyse, van alle bacteriën, schimmels en/of archaea (soort van "oerbacterien") bepalen in welke mate ze aanwezig zijn. Op basis daarvan kan er worden gekeken of deze samenstelling afwijkt van de darmflora van een "normaal" paard. Voor een gezonde darmflora is het namelijk niet alleen belangrijk dat er geen overgroei is van ziekteverwekkende microbes, maar ook dat er genoeg "goede" microbes leven in de juiste verhoudingen.

Bij het eten van mest denk ik zeker dat het verstandig is om een darmflora-analyse uit te voeren, zeker als je al dankzij het voerbeleid weet dat de juiste hoeveelheden vitaminen en mineralen de mond in gaan. Als je graag een seintje wilt zodra de site echt live gaat, kan ik dat doen.

Edit: zoals DuoPenotti zegt, voordroog heeft zeker niet de voorkeur. Voor de darmflora is voordroog niet heel gezond.

Hilary

Berichten: 9229
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:01

Dat klinkt interessant! Wel een vraag: als je er achter bent dat een bepaalde goede microbe niet zo veel aanwezig is, hoe los je dat dan op?

__Maartje
Berichten: 427
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:07

Hilary schreef:
Dat klinkt interessant! Wel een vraag: als je er achter bent dat een bepaalde goede microbe niet zo veel aanwezig is, hoe los je dat dan op?


Goede vraag! Iets wat ik was vergeten te schrijven :+ In de wetenschappelijke literatuur zijn er studies gedaan hoe zekere kruiden en supplementen de aanwezigheid van bepaalde microbes in de darmen van paarden kan beïnvloeden, bij het rapport wat ik schrijf geef ik op basis hiervan adviezen hoe je de darmflora van je paard dus met kruiden en supplementen kan ondersteunen, en in sommige gevallen in welke producten die zitten. Ik ben hierbij wel volledig onafhankelijk, ik word er niet beter van als je bijvoorbeeld ergens een emmer van een bepaald supplement haalt, die transparantie vind ik het belangrijk.

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:08

Probiotica toevoegen, kan o.a heel makkelijk met biergist.
Daarnaast, voer je verpakt of onverpakt?

Hilary

Berichten: 9229
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:09

Klinkt heel interessant, Maartje! Ga ik onthouden :j

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 23:19

@DuoPenotti: Het voordroog dat ze nu krijgt is geanalyseerd en kwa suikers en eiwitten enz geschikt bevonden voor sobere paarden en/of hoefbevangen paarden. En is mooi droog, maar het blijft indd uit plastic. Moet wel zeggen dat alle andere paarden op stal echt prachtig e mest hebben, mooie droge losse ballen zonder mestwater.
Met mijn jaarling weet ik het niet, maar mijm merrie heeft ook wel een tijd lang op echt hooi gestaan en dat gaf het zelfde resultaat als de voordroog van nu. Echt pas als ze op het gras staat, heeft ze mooie losse ballen zonder mestwater.
In het meest ideale plaatje zouden ze echt hooi krijgen, maar helaas heb je het bij een pensionstal niet altijd voor het zeggen. Vrijwel alle pensionstallen hier in buurt voeren voordroog. Echter heb ik wel goed op de kwaliteit van het voordroog gelet toen ik van stal ging veranderen, want daar zit ook nogal verschil in.

Ze krijgen nu zo'n 6 uur weide gang (zijn nog aan het opbouwen) en daarnaast onbeperkt voordroog. Al na een week op het land (toen nog maar 2 uurtjes per dag) was de mest weer oke. Als ze niet op het gras staat is het een stevige brei met veel mest water. Dus wat doet het gras, wat de mest zo sterk verbeterd ondanks de voordroog die ze er ook nog bij krijgen?

@ Maartje: Ja ze is indd ook op salmonella enz getest, zelfs op corona. En daarnaast een algemeen bloedonderzoek. Daar kwam alleen een licht eiwit te kort uit, maar volgens de DA was dat te verklaren omdat door de slappe mest de eiwitten minder goed door de darmen worden opgenomen.
Ondertussen is haar mest op het gras dus prima, ook geen mest water meer. Alleen dus nog mest eten.
Heeft het dan zin om zo'n analyse nu te laten doen, nu de mest zelf oke is. Of kan ik dat dan beter van het najaar doen als ze van het land af gaan en de mest weer minder wordt?
En ja graag zou ik op de hoogte gehouden willen worden als dat kan. Ik vind het wel interessant en ben wel benieuwd of dit kan lijden tot een mogelijk blijvende oplossing.

@Wildgirl: Ze krijgen Hartog Digest, daar zit al probiotica in. Maar ze hebben ook een tijd dat nog extra bij gekregen. Helaas merkte ik weinig verschil. Ook Darmbalans van Vitalstyle hebben ze gehad, leek in het begin heel goed te werken, maar na 5 dagen waren we weer terug bij af. Na 8 weken voeren ben ik er mee gestopt, kost een hoop en geeft niet het gewenste effect. En zo heb ik nog wel wat meer supplementen geprobeerd zonder effect helaas.Maar bedankt voor het mee denken ;-)

Ipsilonka

Berichten: 5875
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:32

Mijn paarden deden het toen ze vitalbix kregen. Nu krijgen ze vs van pure paardenvoeding en ik heb het niet meer gezien.

__Maartje
Berichten: 427
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:40

flappie2 schreef:
@ Maartje: Ja ze is indd ook op salmonella enz getest, zelfs op corona. En daarnaast een algemeen bloedonderzoek. Daar kwam alleen een licht eiwit te kort uit, maar volgens de DA was dat te verklaren omdat door de slappe mest de eiwitten minder goed door de darmen worden opgenomen.
Ondertussen is haar mest op het gras dus prima, ook geen mest water meer. Alleen dus nog mest eten.
Heeft het dan zin om zo'n analyse nu te laten doen, nu de mest zelf oke is. Of kan ik dat dan beter van het najaar doen als ze van het land af gaan en de mest weer minder wordt?
En ja graag zou ik op de hoogte gehouden willen worden als dat kan. Ik vind het wel interessant en ben wel benieuwd of dit kan lijden tot een mogelijk blijvende oplossing.


Goed dat je al zo uitgebreid onderzoek hebt laten doen! Omdat het lijkt alsof je 2 "losse problemen" hebt bij je paard (het eten van mest en het mestwater zodra je paard niet meer op het gras staat), zou het het mooiste zijn om in beide situaties een darmflora-analyse uit te voeren. Op die manier kan je gerichter kijken welke specifieke samenstelling van microbiota verantwoordelijk kan zijn voor het eten van mest, en welke samenstelling verantwoordelijk kan zijn voor het mestwater. Ook kan je dan afleiden in hoeverre de darmflora zich aan kan passen aan verschillende voerrantsoenen: normaalgesproken past de darmflora van een paard zich genoeg aan om de veranderde omstandigheden (op het gebied van voer, maar zelfs ook op andere leefomstandigheden) op te kunnen vangen, maar als dat niet gebeurt, kan dat tot problemen en/of vreemde kwaaltjes leiden. Omdat je zegt dat het mestwater weg trekt zodra je paarden op het gras gaan (iets waar veel paarden juist eerst slappere mest van krijgen), denk ik wel dat het heel waardevol is om deze vergelijking te kunnen maken.

Ik zal je een seintje geven als ik echt van start ga :)

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 12:51

__Maartje schreef:
flappie2 schreef:
@ Maartje: Ja ze is indd ook op salmonella enz getest, zelfs op corona. En daarnaast een algemeen bloedonderzoek. Daar kwam alleen een licht eiwit te kort uit, maar volgens de DA was dat te verklaren omdat door de slappe mest de eiwitten minder goed door de darmen worden opgenomen.
Ondertussen is haar mest op het gras dus prima, ook geen mest water meer. Alleen dus nog mest eten.
Heeft het dan zin om zo'n analyse nu te laten doen, nu de mest zelf oke is. Of kan ik dat dan beter van het najaar doen als ze van het land af gaan en de mest weer minder wordt?
En ja graag zou ik op de hoogte gehouden willen worden als dat kan. Ik vind het wel interessant en ben wel benieuwd of dit kan lijden tot een mogelijk blijvende oplossing.


Goed dat je al zo uitgebreid onderzoek hebt laten doen! Omdat het lijkt alsof je 2 "losse problemen" hebt bij je paard (het eten van mest en het mestwater zodra je paard niet meer op het gras staat), zou het het mooiste zijn om in beide situaties een darmflora-analyse uit te voeren. Op die manier kan je gerichter kijken welke specifieke samenstelling van microbiota verantwoordelijk kan zijn voor het eten van mest, en welke samenstelling verantwoordelijk kan zijn voor het mestwater. Ook kan je dan afleiden in hoeverre de darmflora zich aan kan passen aan verschillende voerrantsoenen: normaalgesproken past de darmflora van een paard zich genoeg aan om de veranderde omstandigheden (op het gebied van voer, maar zelfs ook op andere leefomstandigheden) op te kunnen vangen, maar als dat niet gebeurt, kan dat tot problemen en/of vreemde kwaaltjes leiden. Omdat je zegt dat het mestwater weg trekt zodra je paarden op het gras gaan (iets waar veel paarden juist eerst slappere mest van krijgen), denk ik wel dat het heel waardevol is om deze vergelijking te kunnen maken.

Ik zal je een seintje geven als ik echt van start ga :)


Goeie, zo had ik er nog niet naar gekeken om weide seizoen en winter met elkaar te vergelijken.
Ik wacht je berichtgeving af

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:37

Het eerste wat ik dacht was: darmflora!

Ik denk dat het goed is om een darmflora onderzoek te laten doen, en je zou al eens kunnen kijken of het beter gaat als je hooi gaat voeren ipv voordroog.

Soms reageren paarden ook op onzichtbare schimmelsporen in hooi/ voordroog wat eerder voorkomt in voordroog. En voor sommige paarden geeft het fermentatie proces in voordroog problemen met de vertering. Mestwater komt daar vaak vandaan.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 16:38

Elisa2 schreef:
Het eerste wat ik dacht was: darmflora!

Ik denk dat het goed is om een darmflora onderzoek te laten doen, en je zou al eens kunnen kijken of het beter gaat als je hooi gaat voeren ipv voordroog.

Soms reageren paarden ook op onzichtbare schimmelsporen in hooi/ voordroog wat eerder voorkomt in voordroog. En voor sommige paarden geeft het fermentatie proces in voordroog problemen met de vertering. Mestwater komt daar vaak vandaan.



Bedankt voor het mee denken ;-)
Krijgt ze slechtere kwaliteit voordroog, lees vochtiger, dan raakt ze gelijk aan de diarree.
Het voordroog dat ze nu krijgt is super mooi droog en mijn merrie laat hier geen verschil zien kwa mest,ten opzichte van de periode dat ze onverpakt hooi kreeg.
Ik sta op een klein schalige stal, en de overige 5 paarden hebben op dit voordroog super mooie mest (mooie losse ballen)
Het voordroog komt ook altijd van de zelfde leverancier vandaan, is hooi van een land wat is ingezaaid met een paarden mengsel dus geen Engels raaigras. Er zitten ook verschillende structuren gras in.

Nou zat ik nog ff te denken. Mijn merrie drinkt wel vrij veel als ze hooi eet. Ze doet niet het hooi soppen. Maar gaat tussendoor, om de paar minuten, ff een slok water drinken.
Op het gras doet ze dat niet, maar daar zit natuurlijk van zichzelf al veel vocht in.
Zou dat nog effect op de kwaliteit van de mest kunnen hebben?

Misschien ook wel handig om nog even te vermelden. Ik heb mij merrie ook nog wel eens een periode 2x daags een beetje banking soda door haar voer gegeven op advies van de DA. Dit zou het zuur van de maag/darmen wat neutraliseren. En nu ik er zo over na denk, leek haar mest toen ook beter te worden en was ze ook geen mest meer aan het eten. Het veulen heb ik dat niet gegeven dus geen idee of het daarbij het zelfde effect heeft.

Misschien dan toch een verzuring van maag darmen, door de voordroog? Maar waarom is er dan weer geen verschil met droog hooi?
En zou gras dan het zelfde neutraliserende effect hebben op de maag en darmen, aangezien het gras haar darmwerking lijkt te verbeteren?

Zo lastig dit :j

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:23

Gras verbeterd sowieso de darmwerking, het werkt vaak ook laxerend. Of het hetzelfde neutraliserende effect heeft op de darmwerking durf ik niet te zeggen.

Kwam de DA met baking soda door het mestwater? ik denk niet dat het soppen van het hooi slecht is, ken meer paarden die dat doen/ deden zonder problemen met de spijsvertering.

Het kan ook zijn dat ze diarree krijgt van de verborgen schimmels in het kuil, zeker als het natter is. Wat kan helpen is een myotoxine binder geven zoals bijv. groene leem.

Maar meten is weten..ik zou dan toch eerst een darmflora onderzoek aanraden zodat je precies weet wat er aan de hand is en gericht kan behandelen/ voeren.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 17:09

Elisa2 schreef:
Gras verbeterd sowieso de darmwerking, het werkt vaak ook laxerend. Of het hetzelfde neutraliserende effect heeft op de darmwerking durf ik niet te zeggen.

Kwam de DA met baking soda door het mestwater? ik denk niet dat het soppen van het hooi slecht is, ken meer paarden die dat doen/ deden zonder problemen met de spijsvertering.

Het kan ook zijn dat ze diarree krijgt van de verborgen schimmels in het kuil, zeker als het natter is. Wat kan helpen is een myotoxine binder geven zoals bijv. groene leem.

Maar meten is weten..ik zou dan toch eerst een darmflora onderzoek aanraden zodat je precies weet wat er aan de hand is en gericht kan behandelen/ voeren.



Ja ik wacht de berichtgeving voor het darmflora onderzoek even af. Het mest onderzoek bij de DA gaf gelukkig geen gekke dingen. Dus geen salmonella of iets dergelijks.

Verborgen schimmels is wel een goeie, dat zou nog best eens een oorzaak kunnen zijn. Dat zou dan wel kunnen verklaren waarom ze zowel op onverpakt hooi als op hooi uit plastic reageren. In beide kunnen schimmels aanwezig zijn.
Misschien dat ze daarom op vers gras het wel goed doen.

Ik zal me eens gaan verdiepen in myotoxine binders en schimmels.
Groene leem heb ik nog wel staan.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 02:02

Even een update. Ik had een hymalaya liksteen opgehangen. En sindsdien had ik beide geen mest meer zien eten.

Echter zijn beide op dit moment hengstig en heb ik nu weer bij beide slappere mest met mestwater (lijkt toch wel iets erfelijks) Ook heeft moeder vandaag zand staan eten op het land.
Dit heb ik haar eerder ook wel zien doen in de periode dat ze hengstig was, met toen ook mestwater tijdens de hengstigheid.

Dus nu geen mest meer eten. Maar nu is het dus zand/aarde. Om gek van te worden..... We blijven door puzzelen

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 06:22

Heb je al eens een uitgebreide analyse van je hooi gedaan? Zodat je weet wat daar in zit en daar een passende aanvulling bij kunt (laten) zoeken, zodat je zeker weet dat er geen tekorten zijn.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 08:53

Daihyo schreef:
Heb je al eens een uitgebreide analyse van je hooi gedaan? Zodat je weet wat daar in zit en daar een passende aanvulling bij kunt (laten) zoeken, zodat je zeker weet dat er geen tekorten zijn.


Geen uitgebreide analyse, maar er is wel een pavo quick scan gedaan. Ik begreep dat hieruit bleek dat het laag zit in suikers en gemiddeld kwa eiwitten.
Een uitgebreide is misschien nog wel een idee indd. Maar dan wacht ik even tot de nieuwe lading balen van dit jaar van het land af komen, voor komende winter. De lading die we nu voeren zijn bijna op.
Laatst bijgewerkt door flappie2 op 15-05-22 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:04

Slappere mest tijdens de hengstigheid kan ook hormonaal zijn. Zand/ aarde eten wijst vaak op een mineralen tekort, wat goed overeen komt met dat de himalya liksteen werkt.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 09:18

flappie2 schreef:
Daihyo schreef:
Heb je al eens een uitgebreide analyse van je hooi gedaan? Zodat je weet wat daar in zit en daar een passende aanvulling bij kunt (laten) zoeken, zodat je zeker weet dat er geen tekorten zijn.


Geen uitgebreide analyse, maar er is wel een pavo quick scan gedaan. Ik begreep dat hieruit bleek dat het laag zit in suikers en gemiddeld kwa eiwitten.
Een uitgebreide is misschien nog wel een idee indd. Maar dan wacht ik even tot de nieuwe lading balen van dit jaar van het land af komen, voor komende winter. De lading die we nu voeren zijn bijna op.


Ik hoor net dat het wel een uitgebreide analyse was die er gedaan is. De uitslag daarvan krijg ik om te bekijken.

Ninx

Berichten: 14622
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:59

Is het geen optie te overleggen of je voor een paar maanden gewoon hooi mag inkopen en voeren? Of eten ze in de groep?
Zoals je het uitlegt klinkt je voordroog uitstekend, en toch kan het nog steeds de oorzaak zijn.... die kans is best groot zelfs.

Ik denk dat je dat pas echt weet als je het langere tijd probeert...

Ik doe overigens vaak een schepje diatomeenaarde door hun eten als de mest wat nat is.
Maar ook FIR carbon Clay kan daar een gunstige invloed op hebben.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Oorzaak mest eten blijft een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:31

Het kan ook een gewoonte zijn, wellicht zit er helemaal niet zoveel achter