Hoestende paarden door stof ?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 08:21

Hoi,

Al enkele maanden merkten we dat 1 pony aan het begin van de les moest hoesten als ze uit de trailer kwam ( als we thuis trainden niet)
Sinds enkele weken hoest ze ook altijd thuis en mijn andere pony hoest ook.
Ze hoesten tijdens het rijden maar ook als ze gewoon staan te grazen in de weide of rusten op de paddock.

De dierenarts is komen luisteren en zegt dat ze bij eentje heel lichtjes wat irritatie hoort aan de bovenste luchtwegen en dat de andere er erger aan toe is want daar zit het een beetje dieper op de longen.

De medicatie die ze wilde geven aan die laatste pony is nu blijkbaar moeilijk verkrijgbaar dus raadde ze aan om de supplementen ( fenegriek en equiresp) die ik toedien door te gebruiken en van hooi te veranderen. Ze zei dat ze anders cortisone moest geven maar dat dit te zwaar is voor dit soort hoest.

De pony die er het ergste aan toe was hoest amper nog maar de andere die zogezegd niet erg was hoest nog zeer veel.

Wie heeft er tips / ervaringen? Moet ik nog eens een andere dierenarts bellen?

lnvdh
Berichten: 964
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:30

staan ze op stal of 24/7 buiten en krijgen ze mss droog/stoffig hooi? je kan het hooi weken/nat maken en als ze op stal staan veel ventileren. als de paddock erg stoffig is kan je overwegen hem te besproeien.. en verder heb je kruiden die je kan toevoegen aan je voeding die verzachtend zijn voor de luchtwegen

L_iek
Berichten: 9748
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:39

Welke medicijnen had de dierenarts willen geven?

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:47

Ik heb dit ook gehad door een slechte partij hooi. Waarschijnlijk is het een schimmel die dit veroorzaakt. Mijn paarden zijn hierdoor gevoelig gebleven. Hierdoor krijgen ze enkel nog voordroog en in de wintermaanden fenegriek. Zou het hooi niet meer geven.

Olympia96

Berichten: 3313
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:49

Clenbuterol misschien?
Ik kreeg dat zelfde antwoord namelijk toen mijn paard dezelfde klachten had. Het lag niet aan het hooi bij mij trouwens.

Nu zag ik onlangs dit, wellicht kun je dat overleggen (als het om Clenbuterol ging)?
Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12208
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:58

Door de droogte waarschijnlijk. Mijn paard had dit 2 jaar geleden ook en toen was het ook zo droog, gaf hem fenegriek en hij kreeg ook iets van de dierenarts, er is een longscopie gemaakt maar niks te vinden. Toen de droogte voorbij was had hij nergens last meer van.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 15:27

lnvdh schreef:
staan ze op stal of 24/7 buiten en krijgen ze mss droog/stoffig hooi? je kan het hooi weken/nat maken en als ze op stal staan veel ventileren. als de paddock erg stoffig is kan je overwegen hem te besproeien.. en verder heb je kruiden die je kan toevoegen aan je voeding die verzachtend zijn voor de luchtwegen

Ze staan 24/24 en dit 7 dagen op 7 buiten met de mogelijkheid te schuilen in een schuilstal. Ze kregen wel de hele winter door droog hooi en persoonlijk vond ik deze partij wel stoffig. De problemen zijn zowat begonnen rond februari/ maart volgens mijn man ( ik was toen zelf niet kunnen gaan rijden door zwangerschap)
In 2020 was het ook kei droog en toen hadden ze er geen last van precies …

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 18:36

Als het is door het stof in de piste, zou hij dan ook hoesten in de paddock als ze gewoon staan ? Of kan ik zo wel zeker zijn dat het door het hooi komt

Nouvel

Berichten: 28627
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:58

Die van mij hoest ook sinds een paar weken flink, ik vermoed dat het ook ontstaan is door het droge weer en het stof.
Bij hem zit dieper slijm vast en hij heeft ventipulmin en sputolisyn gekregen.
Helaas nu na ruim een week ondanks de medicatie nog niet veel beter…
Als het komende week niet beter zou worden zouden ze ook iets komen spuiten om het slijm los te maken, hoop nog even dat het niet nodig is…
Ik hoor over veel hoestende paarden met dit aanhoudende droge weer.
Had ook echt op een flinke bui gehoopt vannacht, maar helaas…

testebeest

Berichten: 4620
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:12

Ik raad pulmitranq aan. Zijn pillen op Chinees kruiden. Mijn pony met hooikoorts en een vernauwde luchtpijp werkt het top bij. Stalgenootje geeft het haar pony nu ook. Die was al een jaar aan het prutsen met hem. (Via dierenarts). Gestopt met de andere medicijnen en hem deze pillen gaan geven. Sindsdien geen hoest meer. (Is oa bij de paardendrogist te krijgen)

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:16

Afbeelding
Deze is heel fijn om erbij te pakken om dingen in je management aan te pakken :D Succes TS!

tirzasarah10

Berichten: 1859
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:52

Mijn pony is al weken aan het tobben met hoesten. Hij heeft ondertussen al een vermogen gekost bij de da. Er zijn 3 scopies gemaakt, tijm, fenegriek, sputosylin, ventipulmin, stukje slijm op kweek laten zetten en nu voor de 2de keer een antibiotica kuur. Eerste keer dat we antibiotica kregen was hij goed ziek en viel hij binnen een week 11kg af. 11kg is misschien niet enorm maar hij weegt in normale vorm 185kg. Hij lijkt nu bij de 2de kuur pas weer wat meer zichzelf te worden, hoop dat het hierna klaar is. Mijn paddock houd ik speciaal nat voor hem en ben van hooi naar voordroog gegaan, zodat er weinig tot geen stof in zit.

CoRiNa1983

Berichten: 1770
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:17

woemp schreef:
Als het is door het stof in de piste, zou hij dan ook hoesten in de paddock als ze gewoon staan ? Of kan ik zo wel zeker zijn dat het door het hooi komt


Mijn ervaring en die van mijn DA is met mijn stof allergie paard is dat het eerder komt van hooi dat droog en stoffig is als dat het van het stof in de piste of paddock komt.

Ik maak het hooi nat en geef haar een handje spliterwten door haar voer en een luchtweg supplement maar met de luchtweg supplement wissel ik nog weleens af, maar ik vind de luchtwegkruiden van de paarden drogist en de luchtwegsiroop van vitastyle vaak wel het beste werken bij die van mij. Horseflex heeft ook een fijn luchtwegen spul maar Fenegriek doet vaak weinig voor die van mij dus dat geef ik al jaren niet meer.

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:27

Ik zou sowieso de omstandigheden verbeteren, hooi een half uurtje weken voor het voeren. Zorgen voor beter hooi en dat het niet stoffig kan worden in de opslag. Paddock idd sproeien als dat kan. Zijn ze goed ontwormd?

Het is nu voor de luchtwegen enorm prikkelend weer, de irritatie op de bovenste luchtwegen zou ik me niet zo'n zorgen over maken. De andere in de longen wel, een paard mag niet teveel/ te diep hoesten anders hoesten ze de longblaasjes kapot en worden ze dampig.

Sputolysin vind ik fijn werken als slijmoplosser als het echt niet los komt, en wie doen hier eerst een brandnetelpapje met honing en tijm over het voer. (gedroogde brandnetels en daar water bij doen en laten trekken en de rest erbij doen) dat werkt ook als een tierelier.

Slmt9

Berichten: 5016
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:28

Het lastige is dat je nu nog niet echt een oorzaak hebt. Mijn paard is gevoelig voor stof en na een scopie konden we besluiten dat hij voor slijm behandelt moest worden. Die medicatie deed echter niet voldoende.

Als er slijm zit wil je juist dat het oplost of doorgeslikt. Je wil dan juist geen product geven die de hoestprikkel dempt (ik meen dan fenegriek dit doet), maar wel zoiets als bijv broomhexine (slijmoplosser).

Met dit droge weer krijgt mijn paard ook altijd weer last. Hij krijgt dan broomhexine en ik overweeg de pulmitranq nog.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 19:53

Slmt9 schreef:
Het lastige is dat je nu nog niet echt een oorzaak hebt. Mijn paard is gevoelig voor stof en na een scopie konden we besluiten dat hij voor slijm behandelt moest worden. Die medicatie deed echter niet voldoende.

Als er slijm zit wil je juist dat het oplost of doorgeslikt. Je wil dan juist geen product geven die de hoestprikkel dempt (ik meen dan fenegriek dit doet), maar wel zoiets als bijv broomhexine (slijmoplosser).

Met dit droge weer krijgt mijn paard ook altijd weer last. Hij krijgt dan broomhexine en ik overweeg de pulmitranq nog.


Hoe weet je of er slijm zit? Ze heeft enkel naar de longen geluisterd en hoest kon ze niet opwekken

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 19:54

Elisa2 schreef:
Ik zou sowieso de omstandigheden verbeteren, hooi een half uurtje weken voor het voeren. Zorgen voor beter hooi en dat het niet stoffig kan worden in de opslag. Paddock idd sproeien als dat kan. Zijn ze goed ontwormd?

Het is nu voor de luchtwegen enorm prikkelend weer, de irritatie op de bovenste luchtwegen zou ik me niet zo'n zorgen over maken. De andere in de longen wel, een paard mag niet teveel/ te diep hoesten anders hoesten ze de longblaasjes kapot en worden ze dampig.

Sputolysin vind ik fijn werken als slijmoplosser als het echt niet los komt, en wie doen hier eerst een brandnetelpapje met honing en tijm over het voer. (gedroogde brandnetels en daar water bij doen en laten trekken en de rest erbij doen) dat werkt ook als een tierelier.


Ik heb een put laten boren maar ben bedrogen en er komt niks uit dus de paddock sproeien lukt niet :(

Slmt9

Berichten: 5016
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:58

woemp schreef:
Slmt9 schreef:
Het lastige is dat je nu nog niet echt een oorzaak hebt. Mijn paard is gevoelig voor stof en na een scopie konden we besluiten dat hij voor slijm behandelt moest worden. Die medicatie deed echter niet voldoende.

Als er slijm zit wil je juist dat het oplost of doorgeslikt. Je wil dan juist geen product geven die de hoestprikkel dempt (ik meen dan fenegriek dit doet), maar wel zoiets als bijv broomhexine (slijmoplosser).

Met dit droge weer krijgt mijn paard ook altijd weer last. Hij krijgt dan broomhexine en ik overweeg de pulmitranq nog.


Hoe weet je of er slijm zit? Ze heeft enkel naar de longen geluisterd en hoest kon ze niet opwekken


Bij mijn weten alleen door een bronchoscopie.

Hilary

Berichten: 9229
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:04

Het zal een combinatie van factoren zijn; stof, pollen, stoffig hooi. Zit je ook in een wat omsloten gebied (tussen veel bomen of bebouwing), of juist open in de velden?
Hooi nat maken, paddock sproeien als dat kan. Qua medicatie zijn er natuurlijk verschillende opties, het is maar net wat de oorzaak is van de hoest. Ventipulmin, flixotide, sputolysin, equihaler… je kunt veel aangeraden krijgen, ook aan kruiden, maar je zal iets moeten hebben wat ook past bij de oorzaak. Is het puur stof, astma, slijm, virus.
Voordroog ben ik geen voorstander van, daar gaan de darmen het niet altijd beter van doen en dat heeft ook weer invloed op longen/afweer etc.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 00:04

Hilary schreef:
Het zal een combinatie van factoren zijn; stof, pollen, stoffig hooi. Zit je ook in een wat omsloten gebied (tussen veel bomen of bebouwing), of juist open in de velden?
Hooi nat maken, paddock sproeien als dat kan. Qua medicatie zijn er natuurlijk verschillende opties, het is maar net wat de oorzaak is van de hoest. Ventipulmin, flixotide, sputolysin, equihaler… je kunt veel aangeraden krijgen, ook aan kruiden, maar je zal iets moeten hebben wat ook past bij de oorzaak. Is het puur stof, astma, slijm, virus.
Voordroog ben ik geen voorstander van, daar gaan de darmen het niet altijd beter van doen en dat heeft ook weer invloed op longen/afweer etc.


Kan ik het droog hooi dat te stoffig was dan gewoon laten weken om het alsnog te geven? Ik geef nu jopack horsedinner maar dat is wel echt prijzig

alice0cullen

Berichten: 2444
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 00:46

Eerste wat ik zou doen is een bronchoscopie en vanuit daar verder kijken. Zeker bij de gene die dieper hoest.
Is er verder geen snot of andere vreemde dingen. Het hooi weken is ook een goede start.

Hilary

Berichten: 9229
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoestende paarden door stof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 07:34

Ja hoor, dat kan gewoon. Het zal even uitzoeken zijn wat voor jouw paarden werkt. Wij dompelen het hooi onder, dan uitlekken en voeren. Ik ken ook iemand die voldoende heeft aan het natsproeien van het hooi, maar zij voert vaker per dag kleine porties en kan het dus ook losschudden. Wij voeren 1 keer per dag en dan gelijk 25-35 kg per keer, dus dat is niet te doen om te schudden en sproeien. Wij hebben dus een IBC vat met de bovenkant eraf gezaagd en hebben daar een elektrische takel boven hangen. Hooi in hooinetten, in het water in de bak gooien, even omkeren en wachten tot het niet meer bubbelt, en dan met de takel eruit en uit laten lekken.