Paard loopt wel zuiver is niet gevoelig op de pezen, maar wel gezwolle

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robinvdbrink

Paard loopt wel zuiver is niet gevoelig op de pezen, maar wel gezwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:14

Zoals jullie misschien aan de titel kunnen lezen..
mijn paard heeft 2 wat gezwollen voorbenen hij loopt hier niet kreupel op is iets warmer dan de achterbenen maar ik mag gewoon er in knijpen zegmaar en hier reageert hij niet op. Ik ga eerdaags naar de kliniek met hem voor een pees scan, maar vroeg me af of jullie misschien hier ervaring mee hebben en of ik er vanuit kan gaan dat het een pees blessure is ..
07-04-2022 is hij klinisch en rontgen goed gekeurd en ik heb hem 17-04-2022 gekocht heb nog geen gekke dingen met hem gedaan wilde eerst even wat spieren bij hem trainen dus eigenlijk alleen nog maar gelongeerd en op het land geweest

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:19

Mijn paard heeft nooit kreupel gelopen of gevoelig gereageerd op mijn knijpen, maar had helaas wel een peesblessure. Bij de Da wel, maar ook daarna kon ik gewoon overal knijpen zonder reactie. Maar de da vond haar met knijpen ook maar heel minimaal reageren.
Zwellingen is bij mij altijd een alarmbel. Dat wil ik eerst bekeken hebben waarom. Dus ook niet blijven longeren, gewoon even rust totdat je iets weet.

Zelfs als het geen peesblessure is wil je geen dikke benen, dus zou je moeten uitzoeken waarom ze dik zijn.

Succes!

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:21

Longeren doe ik nu zeker niet meer! Ik ga eerst afwachten wat de dierenarts zegt

MyWishMax schreef:
Mijn paard heeft nooit kreupel gelopen of gevoelig gereageerd op mijn knijpen, maar had helaas wel een peesblessure. Bij de Da wel, maar ook daarna kon ik gewoon overal knijpen zonder reactie. Maar de da vond haar met knijpen ook maar heel minimaal reageren.
Zwellingen is bij mij altijd een alarmbel. Dat wil ik eerst bekeken hebben waarom. Dus ook niet blijven longeren, gewoon even rust totdat je iets weet.

Zelfs als het geen peesblessure is wil je geen dikke benen, dus zou je moeten uitzoeken waarom ze dik zijn.

Succes!

MyWishMax

Re: Paard loopt wel zuiver is niet gevoelig op de pezen, maar wel gezwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:24

Verstandig en ik hoop dat het iets simpels is en geen peesblessure!

Wanneer waren de benen voor het eerst gezwollen? Ook omdat het er 2 zijn?

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 21:06

Het viel mij na 1 week dat ik hem had eigenlijk pas een beetje op er voor eigenlijk niet zo opgelet..
Klinisch en rontgen goed door de keuring gekomen en dacht dan zal het niks met de pezen kunnen zijn anders komen ze niet door de buig proef (misschien denk ik dat echt verkeerd)
Dus verder niet echt meer naar gekeken maar omdat 2 andere mensen het ook afgelopen week en deze week tegen me zeiden dacht ik oliebol misschien is het wel iets heftigs.. dus toen direct de da gebeld
MyWishMax schreef:
Verstandig en ik hoop dat het iets simpels is en geen peesblessure!

Wanneer waren de benen voor het eerst gezwollen? Ook omdat het er 2 zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:11

Robinvdbrink schreef:
Het viel mij na 1 week dat ik hem had eigenlijk pas een beetje op er voor eigenlijk niet zo opgelet..
Klinisch en rontgen goed door de keuring gekomen en dacht dan zal het niks met de pezen kunnen zijn anders komen ze niet door de buig proef (misschien denk ik dat echt verkeerd)

Als dat allemaal goed is, is het makkelijk, dan past de manier van jouw trainen niet bij je huidige paard.

Je bent er dan ontzettend op tijd bij, zal niet zo moeilijk zijn om een andere weg in te slaan, en je nieuwe paard niet verder te beschadigen.

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 21:15

Naja trainen, ik longeerde hem 2 Max 3 keer in de week de rest staat die op het land of in de paddock en hij heeft nooit gek gedaan tijdens het longeren, in de paddock en op het land is die wel paar keer uit z’n plaat gegaan, dus denk dan eerder dat er iets in de paddock of op het land gebeurd is dan in de training
Nielojram schreef:
Robinvdbrink schreef:

Als dat allemaal goed is, is het makkelijk, dan past de manier van jouw trainen niet bij je huidige paard.

Je bent er dan ontzettend op tijd bij, zal niet zo moeilijk zijn om een andere weg in te slaan, en je nieuwe paard niet verder te beschadigen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:15

Nielojram schreef:
Robinvdbrink schreef:

Nou nou, dat is ook wel erg kort door de bocht. Het kan echt van alles zijn, van simpelweg wat vocht tot peesblessures en alles er tussenin. Om nou meteen te zeggen dat iemand zijn of haar paard kapot maakt >;)

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 21:20

Misschien wel handig te vermelden ik heb hem 29 april behandeld door een shiatsu massage accupuntuur zonder naalden is dat. Die gaf aan dat hij zijn bekken op verkeerde manier heeft gebruikt waardoor hij heel erg op de voorhand heeft gelopen, dus dacht misschien kan dat ook nog een reden zijn dat zijn voorbenen beide even dik zijn door de overbelasting?..
[/quote]

Je bent er dan ontzettend op tijd bij, zal niet zo moeilijk zijn om een andere weg in te slaan, en je nieuwe paard niet verder te beschadigen.[/quote][/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:23

prugelpiet schreef:
Nou nou, dat is ook wel erg kort door de bocht. Het kan echt van alles zijn, van simpelweg wat vocht tot peesblessures en alles er tussenin. Om nou meteen te zeggen dat iemand zijn of haar paard kapot maakt >;)

Dier is toch goedgekeurd?
Daarna is er dus iets gebeurd.
Tijdlijn is duidelijk, gewoon vanaf dat moment gaan kijken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:39

Het niet kreupel zijn kan ook nog eens vertekenen.
Doordat beide benen dik zijn kan het ook zijn dat hij niet kreupel oogt omdat hij beide benen kreupel is en dus niet duidelijk 1 been anders belast/ontlast.

Ben benieuwd wat de dierenarts ervan zegt. Ik dacht misschien stalbenen maar het dier staat niet op stal maar loopt op de wei of paddock?

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 22:10

Ik had eergisteren ook een soort van buig proef uitgevoerd been 1 minuut opgetilt zoals hun dat doen en toen wegdraven en liep eigenlijk gewoon zuiver weg..
Van 0800-1630 staat hij op het land daarna in stal wandel daarna altijd nog even 20 minuten met hem en zet hem in de paddock ongeveer 1,5 uur nu dan even niet ivm z’n benen en ik niet weet wat er is. Nu op het moment wandel ik met hem koel ik z’n benen even en daarna weer wandelen
Art_Ificious schreef:
Het niet kreupel zijn kan ook nog eens vertekenen.
Doordat beide benen dik zijn kan het ook zijn dat hij niet kreupel oogt omdat hij beide benen kreupel is en dus niet duidelijk 1 been anders belast/ontlast.

Ben benieuwd wat de dierenarts ervan zegt. Ik dacht misschien stalbenen maar het dier staat niet op stal maar loopt op de wei of paddock?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:14

Dat zou ik niet meer doen je kunt ze daar kreupel mee trekken met een buigproef nadoen!

Er zijn overigens zat paarden die op een peesblessure niet kreupel zijn en het enige dat je ziet is een zwelling maar toch een gat in de pees. Aangezien pezen niet gescand worden op een keuring is dat niet iets om zo weg te strepen. Wanneer er een oude peesblessure gezeten heeft en dit door het longeren aangewakkerd is kan het zo die reactie geven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:19

Buigproef zelf doen is idd niet verstandig. Zelfs een dierenarts kan dit verkeerd uitvoeren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:02

Kan het met voer management te maken hebben? Kreeg hij op z'n vorige stal ook weidegang en hoe lang?
Als hij geen gras gewent is, is een dag op 't land wel veel

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:11

Robinvdbrink schreef:
mijn paard heeft 2 wat gezwollen voorbenen hij loopt hier niet kreupel op is iets warmer dan de achterbenen maar ik mag gewoon er in knijpen zegmaar en hier reageert hij niet op. Ik ga eerdaags naar de kliniek met hem voor een pees scan, maar vroeg me af of jullie misschien hier ervaring mee hebben en of ik er vanuit kan gaan dat het een pees blessure is ..
07-04-2022 is hij klinisch en rontgen goed gekeurd en ik heb hem 17-04-2022 gekocht heb nog geen gekke dingen met hem gedaan wilde eerst even wat spieren bij hem trainen dus eigenlijk alleen nog maar gelongeerd en op het land geweest

Wat is de reden dat hij 10 dagen voor aankoop werd gekeurd?
Heb je het dierenarts rapport gekregen van de keurende arts?
Is dit de standaard dierenarts van de verkopende partij?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:18

Als beide benen vocht hebben, zou het ook zomaar aan de verandering van het voer kunnen liggen. Stond hij hiervoor ook op het land? Krijgt hij ook nog kuil of iets dergelijks, terwijl hij misschien voorheen hooi kreeg?

Edit; een van mijn paarden is nogal gevoelig op veranderingen van het kuilgras. Op het moment dat een nieuwe baal vetter is dan het oude, lopen zijn benen meer vol. Hij is daar echter nog nooit kreupel of onregelmatig op geweest.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:22

Het kan vanalles zijn, voor nu zou ik zorgen dat je paard niet gek doet en afwachten tot de DA is geweest. Hoe frustrerend het ook is...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:29

Eens met mylittlejoy. Het feit dat het allebei de voorbenen zijn en dat het zo snel is na aankoop/verhuizing, doet mij vermoeden dat het geen peesblessures zijn maar vocht door verander ing van management/voerbeleid.

Maar goed, je kunt pezen niet uitsluiten, zeker omdat ze daar absoluut niet kreupel op hoeven te lopen en gevoelig hoeven te zijn voor knijpen. Dus voor de zekerheid een echo laten maken en overleggen met DA. Zou wel kijken of je heel eiwitrijk voer kunt vermijden, dat is nl vaak wat voor vochtophoping in de benen zorgt als ze daar gevoelig voor zijn.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:34

fleurtjeuh schreef:
Robinvdbrink schreef:

Wat is de reden dat hij 10 dagen voor aankoop werd gekeurd?
Heb je het dierenarts rapport gekregen van de keurende arts?
Is dit de standaard dierenarts van de verkopende partij?

Dit roept bij mij dezelfde vraag op: heb je hem zelf laten keuren door een eigen dierenarts of zat er al een keuring 'bij'?

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 18:31

Hoihoi.
Vandaag hij de dierenarts geweest en is helaas mega foute boel.. allebei de voorbenen een peesblessure en echt heftig.. revalidatie kans op slagen was erg klein en is dan ook afgekeurd als sportpaard en als rijpaard “gereserveerd” dus heb even met de verkopende partij gepraat en hun willen hem terug nemen..
hun zeiden mij ook dat als hij in ierland(daar kwam hij vandaan) eigenlijk alleen maar stil gestaan heeft hij goed droog was geworden en toen in Nederland weer wat meer heeft gedaan dat het toen weer is gaan irriteren en het nu dus aan het licht gekomen is maar goed heb iig afgesproken dat het paard terug gaat en moest nog even extra overleggen of het mogelijk was voor het paard eventueel als recreatie paard 1 a2 keer in de week met een oud vrouwtje een staprit te maken..

ik wilde dit wel even delen met jullie.. ik baal hier erg van maar kan er helaas niks mooiers van maken dan het is

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:14

Ach wat een vreselijke tegenvaller! Ik denk wel echt de beste oplossing om je paard terug te doen. En lief dat de verkopers daar ook in meegaan zonder problemen. Zelfs als dit goed komt, moet je dat niet willen met een nieuw paard. Maar ik snap heel goed dat dit echt verdrietig nieuws is :knuffel: .

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:54

Dat is zuur zeg :(:)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:12

Super zuur. Maar ergens wel fijn dat paardje terug kan. Weet niet of je opnieuw opzoek gaat maar uit eigen ervaring zou ik wegblijven bij paarden die uit Ierland komen, vaak niks dan ellende.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:15

alice0cullen schreef:
Super zuur. Maar ergens wel fijn dat paardje terug kan. Weet niet of je opnieuw opzoek gaat maar uit eigen ervaring zou ik wegblijven bij paarden die uit Ierland komen, vaak niks dan ellende.

En merries vaak drachtig