Weet iemand wat er gebeurd kan zijn met deze merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luna_memory

Weet iemand wat er gebeurd kan zijn met deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 16:50

Hallo,
Ik had vanmiddag een helle aparte ervaring met mijn verzorg-paard.
Ik was daar, en ze gedroeg zich gewoon normaal. Ze leek wat veel te gapen, maar ze is een oude merrie, en vaker als ik haar aan het kroelen ben slaapt ze bijna tegen me aan, dus dat leek niet zo raar.
Maar uit het niets begon ze ineens te spartelen en met haar hoofd te zwaaien en ze viel nog een paar keer tegen haar stal muren aan en bleef zo maar door gaan.
Laat ik er even bij zeggen dat ik bijna wel zeker ben dat ze niet was geschrokken want ze staat in een weide in een open stal waar ze makkelijk uit had kunnen rennen, en ze is er ook zelf in gaan staan.
Daarnaast leek ze het ook gewoon helemaal kwijt te zijn, alsof ze dit helemaal buiten bewustzijn deed.
Na, ik denk, iets minder dan een minuut stond ze weer op haar benen, maar ze leek heel beduusd, alsof ze zelf ook niet begreep wat er was gebeurd.
Ze was kort nog een beetje aan het hinniken, en leek een klein beetje angstig, maar dat trok snel weer weg en ze liep weer haar stal uit om contact op te zoeken.

Weet iemand wat er met haar kan zijn gebeurd? Omdat ik hierover niks gewoon op google kan vinden.
Alvast erg bedankt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:59

Ik zou direct de eigenaren en een dierenarts inschakelen, het klinkt alsof ze een toeval of aanval heeft gehad. Dat kan van alles zijn, een hersenbloeding, neurologisch, vergiftiging etc. Echt gelijk de eigenaar en dierenarts inschakelen!

Hoe oud is de merrie?

Mando

Re: Weet iemand wat er gebeurd kan zijn met deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:03

Wat denk je van de eigenaren informeren en de da bellen.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:34

Ik zou echt Direct! De eigenaresse/ eigenaar inschakelen en een dierenarts ipv een verhaal op bokt typen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:40

Eigenaar bellen, direct.

De ervaring die ik heb met dit gedrag is erg slecht, ik hoop dat het voor jullie beter zal verlopen :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:42

Het lijkt een epileptische aanval. Dat kan meerdere oorzaken hebben, waar je ws niks aan kunt behandelen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:13

Ik mag toch hopen dat je eerst de eigenaar hebt ingelicht en het toen pas hier gevraagd hebt? Lijkt me niet geheel onbelangrijk dat de eigenaar hiervan op de hoogte gesteld wordt.

luna_memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 18:22

Dreamboy schreef:
Ik mag toch hopen dat je eerst de eigenaar hebt ingelicht en het toen pas hier gevraagd hebt? Lijkt me niet geheel onbelangrijk dat de eigenaar hiervan op de hoogte gesteld wordt.

Hij was er toevallig bij, dus inderdaad de eigenaar is op de hoogte.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:24

Dierenarts erbij halen, dit klinkt niet goed.

luna_memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 18:28

Elisa2 schreef:
Ik zou direct de eigenaren en een dierenarts inschakelen, het klinkt alsof ze een toeval of aanval heeft gehad. Dat kan van alles zijn, een hersenbloeding, neurologisch, vergiftiging etc. Echt gelijk de eigenaar en dierenarts inschakelen!

Hoe oud is de merrie?

De eigenaar was er toevallig bij toen het gebeurde, en ik dacht dat hij wel iets wilde gaan doen, maar ik weet niet precies wat.
Maar hij heeft al langer met paarden en andere dieren gewerkt, dus ik wil hem niet al te veel gaan vertellen wat hij zou moeten doen, want ik denk wel dat hij weet wat goed is om te doen.

Ze is 22, en ook al is dat nog niet mega oud en ze is nog erg fit, ze heeft een zwaar leven achter de rug bij een fokker die haar veelste vaak heeft gedekt.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:32

Hebben jullie de temperatuur op gemeten van het paard? Zou ik wel even doen.
In maart heeft mijn pony ook een aanvallen gehad. Had dan ook meer dan 40 graden koorts.
Tot op heden weten we nog niet precies wat het is geweest, maar hij moet ergens een infectie of dergelijk hebben gehad.
Dus zeker even temperatuur opnemen en de DA bellen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:38

Zo'n soort aanval heb ik wel eerder gezien bij een pony, kwam toen cushing uit, die krijgt nu dus medicatie en oo de goede dosering zijn deze aanvallen verdwenen

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:42

luna_memory schreef:
Dreamboy schreef:

Hij was er toevallig bij, dus inderdaad de eigenaar is op de hoogte.

Gelukkig.

luna_memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 18:45

AmyJamess schreef:
Hebben jullie de temperatuur op gemeten van het paard? Zou ik wel even doen.
In maart heeft mijn pony ook een aanvallen gehad. Had dan ook meer dan 40 graden koorts.
Tot op heden weten we nog niet precies wat het is geweest, maar hij moet ergens een infectie of dergelijk hebben gehad.
Dus zeker even temperatuur opnemen en de DA bellen.

Nog niet gedaan, maar ik had haar huid wel goed gevoeld, en ik en de eigenaar hadden het gevoel dat ze een normale temperatuur had, maar ik kan het hem nog wel even sturen of hij het nog even goed wil doen.

luna_memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 18:49

Maddy_Paola schreef:
Zo'n soort aanval heb ik wel eerder gezien bij een pony, kwam toen cushing uit, die krijgt nu dus medicatie en oo de goede dosering zijn deze aanvallen verdwenen

Daar dachten ik en mijn moeder ook al aan, maar nadat ik naar wat plaatjes had gekeken die hierbij hoorden, zag ik op de meeste dat er dan ook wat met de vacht van de paarden is, maar dat had mijn verzorg paard helemaal niet.
Zou dit het dan nog steeds kunnen zijn?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:52

Telpeva schreef:
Eigenaar bellen, direct.

De ervaring die ik heb met dit gedrag is erg slecht, ik hoop dat het voor jullie beter zal verlopen :)

Zelfde hier. Meteen naar laten kijken. Niet ongevaarlijk ook.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:54

luna_memory schreef:
Maddy_Paola schreef:

Daar dachten ik en mijn moeder ook al aan, maar nadat ik naar wat plaatjes had gekeken die hierbij hoorden, zag ik op de meeste dat er dan ook wat met de vacht van de paarden is, maar dat had mijn verzorg paard helemaal niet.
Zou dit het dan nog steeds kunnen zijn?

Die krullen vacht komt pas in een van de laatste stadia's van cushing (PPID).

Een test zou zeker niet verkeerd zijn gezien de leeftijd maar snap ook dat je afhankeljk bent van de eigenaar wat die wilt.