Paard moe na weidegang en ademt zwaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunrise12345

Paard moe na weidegang en ademt zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 22:06

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende:
Mijn paard is vandaag precies 7 weken geleden staand geopereerd aan cornage. Hij was heel snel benauwd tijdens het werk en had ook cornage graad 4. De operatie is goed gegaan en ik ben 2 weken geleden terug geweest voor een controle scopie en daar waren ze heel tevreden over.
Mijn paard heeft 4 weken op stal gestaan met 2x per dag aan de hand stappen.

Nu staat hij weer ongeveer 4 uur per dag in de wei. Als ik hem daarna binnenhaal is hij erg moe en ademt hij zwaar.
Zie hierbij een filmpje:

2 weken terug was hij al zo moe na 2 uur buiten en nu kan hij dus al 4 uur naar buiten. Ik maak me hier echter wel zorgen over. Voor de operatie stond hij de hele dag (8-9 uur) buiten en was er niks aan de hand. De kliniek vindt het niet passend bij de operatie en geeft aan dat ik het even moet afwachten.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:17

Kan ook simpelweg door het opbouwen van de weidegang komen, en bijhorend gras schrokken. Vooral in combinatie met weken op stal staan wat hij niet gewend was.
Zelfs 24/7 buiten-paarden moeten nu soms letterlijk uitbuiken als ze even op een volle lenteweide geweest zijn.

Komt hij wel vrij vlot weer op adem en gaat hij hooi eten?

Ik zou ook zeggen, even aankijken. En als het blijft duren, nog eens overleggen met de kliniek.