Veulen (11 maanden) heeft een rare buik.

Moderators: balance, Nicole288, Sica, C_arola, Neonlight, Coby, Dyonne

JoellaLoves

Veulen (11 maanden) heeft een rare buik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 18:50

Allereerst, maandag bel ik de dierenarts voor overleg en eventueel een afspraak indien nodig..

Ik hoop dat jullie misschien het antwoord weten?

Ik heb mijn veulen nu 5 maanden en sinds ik hem in de opfok heb geplaatst heeft die een gekke buik. Hij is meerdere keren ontwormd in de opfok. Sinds 1 maand staat hij nu in eigen beheer, heeft een wormen test gehad en deze was helemaal mooi schoon.

Nu heb ik vandaag gekeken met een zakje of er eventueel zand in zijn darmen zit, deze leek ook gewoon schoon te zijn. Nu wil ik morgen nog 1 keer kijken met een handschoen om zeker te weten of het goed is gegaan.

Maar dan nu, Wat veroorzaakt deze buik? Je voelt zijn ribben van boven, maar heeft een ontzettende opgeblazen buik van onder. Hij krijgt netjes veulenbrok, onbeperkt hooi/voordroog en maandag gaat hij 24/7 het land op.

Mist hij iets wat ik niet kan plaatsen, of is dit “normaal”en bij het groeien komt dat weer goed?

Afbeelding
Afbeelding

it's not a hobby , its a lifestyle !

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:51

Ziet er toch een beetje uit als een wormenbuikje.. Wanneer is ie voor het laatst ontwormd en waarmee?

Leuk veulen met leuke tekeningen :D
Laatst bijgewerkt door DJZ op 30-04-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:52

Heb je ook ontwormd op bloedworm want dat zie je meestal niet in de mest omdat ze inkapselen.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:56

Heeft hij voor jou een tijdje te weinig of slecht gegeten? Ik heb ook ooit een pony gehad met zo’n buikje. Dacht dat ze drachtig was. Maar die bolle buik kwam van te weinig en eenzijdig (slecht kwaliteit) eten. Zo had ik haar dus gekocht…

Daihyo

Re: Veulen (11 maanden) heeft een rare buik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:57

Waarmee en wanneer heb je ontwormd?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 18:57

DJZ schreef:
Ziet er toch een beetje uit als een wormenbuikje.. Wanneer is ie voor het laatst ontwormd en waarmee?

Ik weet helaas niet waarmee hij voor het laatst is ontwormd, die informatie kregen we niet mee bij de opfok. Alleen een rekening van €25,-

Dank je wel, het is gelukkig echt een schat!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 18:59

famkeY schreef:
Heeft hij voor jou een tijdje te weinig of slecht gegeten? Ik heb ook ooit een pony gehad met zo’n buikje. Dacht dat ze drachtig was. Maar die bolle buik kwam van te weinig en eenzijdig (slecht kwaliteit) eten. Zo had ik haar dus gekocht…

Hij had bij de opfok wel zo goed als onbeperkt, alleen het veulenbrok was heel weinig per veulen. Of het laag van kwaliteit was durf ik niet te zeggen.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 19:01

Daihyo schreef:
Waarmee en wanneer heb je ontwormd?

Laatste ontworming was 24 maart, het mestonderzoek was 21 April. Waarmee die ontwormd is weet ik helaas niet, die informatie heb ik niet gekregen, alleen een rekening van €25,-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:03

Wel wijs om daar even naar te informeren dan. Mijn 2-jarige had met een maand of 8 ook zo’n buik. Daar kwamen nog flink spoelwormen af, ondanks ontworming. Na 2x een kuur pyrantel was dit aardig weg. En daarna strak ontwormd. Ondanks dat het wormonderzoek aangaf dat se schoon was, kwamen er toch wormen af.

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 19:06

Daihyo schreef:
Wel wijs om daar even naar te informeren dan. Mijn 2-jarige had met een maand of 8 ook zo’n buik. Daar kwamen nog flink spoelwormen af, ondanks ontworming. Na 2x een kuur pyrantel was dit aardig weg. En daarna strak ontwormd. Ondanks dat het wormonderzoek aangaf dat se schoon was, kwamen er toch wormen af.

Oeh toch niet zo betrouwbaar dus, dan ga ik toch weer ontwormen!

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:08

JoellaLoves schreef:
famkeY schreef:

Hij had bij de opfok wel zo goed als onbeperkt, alleen het veulenbrok was heel weinig per veulen. Of het laag van kwaliteit was durf ik niet te zeggen.

Klinkt niet als bij mij.. gelukkig! Dan zou ik het in de wormen zoeken idd

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:09

Ik weet niet, hij glanst mooi, en ziet er ook nergens schraal uit, ik zou eerder gewoon een grasbuikje vermoeden. Wil je dit checken, zet hem dan eens een nachtje zonder ruwvoer, en zie wat dit doet. Niet de gezondste methode, maar anderzijds, als die nu al aanleg heeft om te dik te worden, en/of het ruwvoer is te rijk, dan weet je dat beter gelijk, in plaats van binnen enkele jaren een hoefbevangen paardje te hebben. En van één nachtje vasten krijgen ze nu ook niet gelijk maagzweren.

Qua ontworming zit je door de leeftijd natuurlijk met beperkingen: moxidectine mag maar gebruikt worden vanaf 1 jaar, en dat is de enige die ingekapselde bloedwormen ook meeneemt. Weet niet hoe oud hij/zij exact is?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:12

JoellaLoves schreef:
Waarmee die ontwormd is weet ik helaas niet, die informatie heb ik niet gekregen,

Zoals Daihyo zegt, gewoon even de opfok bellen en vragen met welk middel de paarden daar ontwormd zijn.

Meer van hetzelfde is niet handig. Als je weet wat er gebruikt is kun je met je DA overleggen wat het beste alternatief is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:13

JoellaLoves schreef:
Daihyo schreef:

Oeh toch niet zo betrouwbaar dus, dan ga ik toch weer ontwormen!

Ik zou dat pas doen als je meer weet: welke wormen en waarmee is hij de laatste keer ontwormd.
Nog een keer random een spuit er in stoppen klinkt niet zo verstandig....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:16

Rex_Rolfo schreef:
JoellaLoves schreef:
Waarmee die ontwormd is weet ik helaas niet, die informatie heb ik niet gekregen,

Zoals Daihyo zegt, gewoon even de opfok bellen en vragen met welk middel de paarden daar ontwormd zijn.

Meer van hetzelfde is niet handig. Als je weet wat er gebruikt is kun je met je DA overleggen wat het beste alternatief is.

Dit inderdaad :j
Eerst weten waarmee al is ontwormd en dan een ander middel nemen, in overleg met de dierenarts.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 19:16

hwn schreef:
Ik weet niet, hij glanst mooi, en ziet er ook nergens schraal uit, ik zou eerder gewoon een grasbuikje vermoeden. Wil je dit checken, zet hem dan eens een nachtje zonder ruwvoer, en zie wat dit doet. Niet de gezondste methode, maar anderzijds, als die nu al aanleg heeft om te dik te worden, en/of het ruwvoer is te rijk, dan weet je dat beter gelijk, in plaats van binnen enkele jaren een hoefbevangen paardje te hebben. En van één nachtje vasten krijgen ze nu ook niet gelijk maagzweren.

Qua ontworming zit je door de leeftijd natuurlijk met beperkingen: moxidectine mag maar gebruikt worden vanaf 1 jaar, en dat is de enige die ingekapselde bloedwormen ook meeneemt. Weet niet hoe oud hij/zij exact is?

Jaa dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, ik moet alleen wachten tot de merries op het land staan mocht ik dat willen testen.

Hij is nu 11 maanden, volgende maand zou die dus 1 jaar zijn. Ik ga het zeker overleggen met de dierenarts!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:07

Lijkt inderdaad een wormenbuikje.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-22 07:54

Update: We hebben een bloedonderzoek en weer een mestonderzoek gedaan. Ze mest was weer mooi schoon maar helaas zijn leverwaarde niet kloppend.

De dierenarts denk helaas aan leverbot. We gaan behandeling hier voor opstarten. Bedankt voor het meedenken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:58

En toch zegt dat mestonderzoek niet alles. Laat mij maar ouderwets zijn maar met zo’n buikje en afwijkende bloedwaarden gaat er hier toch echt een wormenkuur in.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:59

JoellaLoves schreef:
DJZ schreef:

Ik weet helaas niet waarmee hij voor het laatst is ontwormd, die informatie kregen we niet mee bij de opfok. Alleen een rekening van €25,-

Dank je wel, het is gelukkig echt een schat!

zo kreeg ik er hier vorig jaar ook een uit de opfok, volgens de rekeningen keurig ontwormd, maar barstensvol spoelwormen. Ik zou daar toch even op gokken, ontwormen met een p pyrantel

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-22 08:02

Suzanne F. schreef:
En toch zegt dat mestonderzoek niet alles. Laat mij maar ouderwets zijn maar met zo’n buikje en afwijkende bloedwaarden gaat er hier toch echt een wormenkuur in.

Alles word klaar gelegd kwa medicatie, ook ontworming.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:11

JoellaLoves schreef:
Update: We hebben een bloedonderzoek en weer een mestonderzoek gedaan. Ze mest was weer mooi schoon maar helaas zijn leverwaarde niet kloppend.

De dierenarts denk helaas aan leverbot. We gaan behandeling hier voor opstarten. Bedankt voor het meedenken!

Bij zo een buikje maar op de ribben dun en afwijkende leverwaarden is de kans op leverbot inderdaad groot.

Misschien heb je iets aan dit topic:
[MD] Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:22

Mestonderzoek is bij die kleintjes niet betrouwbaar.
En mij doet dit zeer zeker aan wormen denken, overigens geeft dat ook verhoogde leverwaardes

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-22 20:14

Gelukkig slaat de kuur tegen de leverbot aan, hij komt meer aan bij ze ribben en ze buik is minder heftig. Ze koorts/verhoging is ook eindelijk weg na enkele dagen. Om te kijken of de leverbot kuur echt dusdanig ze werk doet moesten we na zijn 2e kuur weer bloed laten afnemen. Hier wachten we dus braaf op! :)

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:37

JoellaLoves schreef:
Gelukkig slaat de kuur tegen de leverbot aan, hij komt meer aan bij ze ribben en ze buik is minder heftig. Ze koorts/verhoging is ook eindelijk weg na enkele dagen. Om te kijken of de leverbot kuur echt dusdanig ze werk doet moesten we na zijn 2e kuur weer bloed laten afnemen. Hier wachten we dus braaf op! :)

[ [url=m/k8zMny.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die kuur ben je 4 dagen geleden mee begonnen en je kunt nu al zien dat hij aankomt. Nou sorry dat lijkt me erg sterk.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max