Pony binnen enkele dagen mok aan 4 benen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Pony binnen enkele dagen mok aan 4 benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 20:34

Ik sta voor een raadsel. Binnen enkele dagen aan alle 4 de benen mok ontstaan, nat en smettend. Het lijken wel hotspots.. Bram heeft veel sok, dus helaas geschoren om lucht erbij te laten en het schoon te kunnen houden en te behandelen met zalf. Hij staat niet nat of in de modder. Wel zijn we bezig met trainingen waarbij hij flink zweet, mogelijk ook in z'n koten? :?

Nu er lucht bij komt ziet het er een stuk droger uit gelukkig.

Iemand een idee of dit kan ontstaan door zweten of broei? Ik heb dit mannetje pas sinds december, maar mok heeft hij al die tijd niet gehad.

Maandag komt de dierenarts, dus die laat ik er meteen even naar kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Hootje

Re: Pony binnen enkele dagen mok aan 4 benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:36

Is het geen CPL?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 20:42

Hootje schreef:
Is het geen CPL?

Ik heb zelf geen ervaring met cpl, maar hij heeft geen dikke beentjes?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:53

Misschien dip in zijn weerstand? Is hij de laatste dagen wel vitaal? Mijn paard kreeg bij een lagere weerstand soms mok, meestal bij seizoenswisseling. Met een drainagekuur was het zo weer weg. Moet zeggen dat dit er wel heftiger uitziet.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:56

Zou het zand in de bak kunnen schuren of iets in die richting ?

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:05

Ik heb dit vorig jaar gehad toen mijne terug kwam van het beleren, echt een weerstands dipje. Knapte bij mij toen spoedig op na schoonmaken en verzorging vd huid. Beterschap!

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:08

De mijne heeft dit gehad, en dat bleek een mrsa infectie! Werd echt met het uur erger, en dikke benen en koorts.
Ff in je achterhoofd houden.. simpel te testen met een kweek

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 21:13

Dank voor jullie suggesties. Het enige wat veranderd is 2 weken geleden is dat ze nu een uurtje weidegang krijgen. Verder normaal management (24/7 buiten, onbeperkt arm hooi uit slowfeeders, vitaminebrokje en 2/3 dagen per week beweging). De paddock is vrij droog en hij zakt wel wat weg in het zand. Ook sleept hij onze bak waardoor hij aardig kracht moet zetten in vrij mul zand. Mogelijk is dat nog een oorzaak. Hij is vrolijk, attent en alert en eet zoals gewend. Ik zal hem morgen eens temperaturen voor de zekerheid en ben erg benieuwd wat de dierenarts ervan vindt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:21

Als (natte) mok ontstaat in een droge periode, dan is het vaak een weerstandsprobleem. Mijn merrie had het vorig jaar in augustus ook plots op 2 achterbenen en mokzalf leek het alleen te verergeren. Heb toen een kruidenmix van bij de DA gegeven en week later was het weg zonder verder zalfjes te smeren, wassen oid

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:30

Kan het verbrand zijn door de zon?

Bij mijn paard was dat het geval. Gewoon sudocreme erop smeren voor ze de wei op gaan. En nooit meer last van gehad. Door het zweet, of dauw van vroege ochtendtijd van het gras raakt de huid wat verweekt en met de zon erop…. Dan verbrandt het!

Mijn paard had nooit in de winter er last van, ook niet als het slecht weer is. Maar bij zonnige weer was het gelijk prijs, toen had ik het door!

Niet gaan wassen. Maar gaan insmeren met sudocreme.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-04-22 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:35

Lijkt me zonnebrand daar het op alle 4 de benen is en in de kootholtes... dat kan doordat het gras waarin ze lopen nat is, dat geeft een soort 'vergrootglas-effect' in die holtes en hoppa verbrand velletje.

Wat hierboven wordt gezegd: flink in de sudo creme en hopen dat het niet gaat ontsteken. Droog houden, dus niet nat maken maar ook weer niet uit laten drogen want dan scheurt de huid. Is erg pijnlijk. Als het erg gaat smetten of rood / warm wordt wel de DA erbij want het kan ontwikkelen tot einschuss, dat wil je niet...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 21:43

Maar kan zonnebrand ook als er veel (véél) sok is? Deze pony is enorm behaard?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:50

MalaQ schreef:
Maar kan zonnebrand ook als er veel (véél) sok is? Deze pony is enorm behaard?

Sok heb je toch pas geknipt na het probleem.. dus nee zonnebrand kan dan haast niet ( kon geen zon bij)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 21:53

Klopt, sok is pas geschoren na het ontstaan van het probleem om het zo snel mogelijk te kunnen tackelen. Zonnebrand leek mij daarom ook niet heel waarschijnlijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:57

Staat er veel klaver op de wei?

Mijn oude paard kon voorheen echt niet tegen dat soort groen, zoals klaver. Had ook altijd mok in de zomer, eigenijk nooit in de natte periodes

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:10

Vasculitus misschien
Door zon in combinatie met gras in het voorjaar
Benen afdekken buiten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:12

Het gras zit nu echt bomvol suiker hea. Misschien dat ze dat niet goed kan verwerken

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 22:33

Volgens mij geen klaver op de wei, maar dan zal ik morgen toch nog eens nalopen, goede tip!

Wat betreft bomvol suiker op de wei. Ze gaan maar een uurtje met fructaanindex in de gaten houdend. Toch overweeg ik hem inderdaad de wei te ontzeggen om het uit te sluiten..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:55

Heb je goed gecontroleerd op teken? Ik vind het zo vreemd dat het op 4 benen zit, mok / rasp zit vaak op bijv een been met een wit voetje, ergens waar eerder een wond heeft gezeten e.d.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:09

MalaQ schreef:
Hootje schreef:
Is het geen CPL?

CPL begint vaak als lijkend op mij, wondjes, als dit haar eerste uitbraak is zullen de benen na verloop van tijd en uitblijven van de behandeling dikker en rimpeliger worden. Dus sluit CPL niet uit

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:29

belle_boef schreef:
MalaQ schreef:

CPL begint vaak als lijkend op mij, wondjes, als dit haar eerste uitbraak is zullen de benen na verloop van tijd en uitblijven van de behandeling dikker en rimpeliger worden. Dus sluit CPL niet uit

Is CPL te testen of is dat puur diagnose op symptomen?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:35

van voer veranderd?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:37

Beet van het één of ander of een allergische reactie? Heeft hij er geen jeuk aan en zelf open geknaagd?
Het doet mij niet denken aan vasculitis overigens. Ik zou hier zeker een dierenarts bij halen en niet laten afpoeieren met een standaard mok behandeling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 06:41

belle_boef schreef:

Klopt :j
En bij cpl zijn paarden enorm gevoelig voor voeding, dus het is mogelijk dat het komt door het voorjaarsgras.
Het begint meestal met wondjes en rimpels in de kootholtes. De benen zijn dan lang niet altijd dik.
Dierenartsen weten er meestal weinig van, en er is ook geen test, maar behandelen van binnenuit (dus goed opletten met voeding, evt kruiden geven die de lymfeklieren ondersteunen en afvalstoffen helpen afvoeren en bv massage) kan nooit kwaad en zo merk je vanzelf of er verbetering komt.

Mijn trekpaard had ‘s winters altijd weer mooie, droge benen en zodra het voorjaar begon was het elk jaar drama aan de benen, alleen dan wel wat erger dan bij jouw paard helaas.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 09:05

Cpl hou ik in gedachte. Dit komt toch voornamelijk voor mij grote koudbloeden met veel behang? Dit is een shetje van 90cm. Na wat zoeken kom ik online niks tegen van cpl bij shetten?

Heb de wei ook nog gecontroleerd en zie geen klaver staan, dus dat zal het niet zijn.

Tessebes schreef:
Beet van het één of ander of een allergische reactie? Heeft hij er geen jeuk aan en zelf open geknaagd?
Het doet mij niet denken aan vasculitis overigens. Ik zou hier zeker een dierenarts bij halen en niet laten afpoeieren met een standaard mok behandeling.

Hij had er voor het scheren wel jeuk aan, maar aan de achterbenen kan hij het neem ik aan niet zelf open bijten? Nu het droogt aan de lucht en zalf erop lijkt het hem niet meer te deren en is het gelukkig ook niet meer zo nat en smettend.

Majolen schreef:
van voer veranderd?

Nee, hij krijgt al maanden hetzelfde :)

VanHuisUit schreef:
Heb je goed gecontroleerd op teken? Ik vind het zo vreemd dat het op 4 benen zit, mok / rasp zit vaak op bijv een been met een wit voetje, ergens waar eerder een wond heeft gezeten e.d.

Hij is super gevoelig voor teken en heb er al 4 van hem af moeten halen. Alleen deze zitten niet op zijn benen, maar op z'n nek (zijn hals is geschoren, de rest mega behaard dus denk daarom). Op zijn voeten zelf zie ik dus geen teken, ook niet na het scheren. Hij reageert wel flink op een teek, hij krijgt dan ook echt een bult.