Weet iemand wat dit kan zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soof1978

Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 10:14

Ik plaats even een nieuwe topic,dit omdat het volgende waarschijnlijk niet van de hengstigheid komt. Maar wat is het dan wel??

Mijn merrie heeft tijdens de hengstigheid veel last van haar eierstokken. Dit uit zich in pijn in lendenengebied, flanken, buik en rug.
Ze is gescand en dierenarts heeft niks gevonden. Ze zag wel dat ze hengstig was, daarom denk ik dat het door de hengstigheid komt.
De pijn duurt bij haar ongeveer 4 tot 6 weken. En dan is ze 4 weken goed, pijnvrij en dan beginnen we weer van voor af aan. Ze heeft geen karakter verandering en is ook geen pismerrie.
Sinds gisteren krijgt ze regumate en de pijn lijkt alleen maar toe te nemen. Is dit normaal? Moodymare en Oestress hielpen niet.
Deze periode rij ik niet. Doe enkel grondwerk met haar en ga met haar aan de hand wandelen.

Ik wil met haar naar de Lingehoeve in Lienden gaan, hopelijk kunnen ze ons helpen. Vind het zo sneu voor haar.

Maar tot die tijd wil ik kijken in welke hoek ik het moet zoeken.
Deze klachten zijn het hele jaar door.

Kan het ook zijn dat ze geen zadel kan verdragen? Ze heeft een goed aangepast zadel. Het is en pre merrie van 5 jaar. Staat nu een jaar in Nederland en bij mij sinds een haljaar. Ik heb haar laten keuren. Maar de rug vonden we op dat moment niet nodig.

Ik hoef niet perse te rijden.
Ben meer een ruiter die aan de slag gaat met grondwerk/ lange teugels en aan de hand wandelen.

janouk
Blogger

Re: Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:04

Is de merrie van achteren opgevoeld?? Op cystes, die mogelijk op scan niet te zien zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:06

Een wisselende periode van 4-6 weken pijnlijk. Eerst waar ik dan aan denk is zand in de darmen. Of evt een zware worminfectie. Of allebei.

Zo'n raar lange periode heeft zelden iets met een hormonale cyclus te maken.

Soof1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 18:06

janouk schreef:
Is de merrie van achteren opgevoeld?? Op cystes, die mogelijk op scan niet te zien zijn?

Nee, alleen een scan gemaakt.

Soof1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 18:07

Ibbel schreef:
Een wisselende periode van 4-6 weken pijnlijk. Eerst waar ik dan aan denk is zand in de darmen. Of evt een zware worminfectie. Of allebei.

Zo'n raar lange periode heeft zelden iets met een hormonale cyclus te maken.

Ojee, dan xal ik dit ook aangeven bij de dierenarts. Morgen afspraak maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 07:18