Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 09:01

Mijn merrie heeft tijdens de hengstigheid veel last van haar eierstokken. Dit uit zich in pijn in lendenengebied, flanken, buik en rug. Verder geen karakterverandering en is ook geen pismerrie. Wel als je haaar rijd gaat ze bokken, wat ze anders nooit doet.
Ze is gescand en dierenarts heeft niks gevonden.
De pijn duurt bij haar ongeveer 3 tot 6 weken. En dan 4 weken pijnvrij en dan beginnen we weer van voor af aan. Ook in de winter, dus hele jaar door.
Sinds gisteren krijgt ze regumate en de pijn lijkt alleen maar toe te nemen. Is dit normaal?
Deze periode rij ik niet. Doe enkel grondwerk met haar en ga met haar aan de hand wandelen.
En is deze hengstigheid normaal?
Iemand tips?

Mungbean

Berichten: 35879
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:36

Wat een vreemd pijn patroon, dat past totaal niet bij hengstigheid.
Een totale cyclus duurt 3 weken, dus 2x een hele cyclus pijn, dan 1x niet. Een hengstigheid duurt maar enkele dagen.

Hoe is het in de winter?

Diddykong

Berichten: 1482
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:49

Een cyclus duurt 21 dagen om en nabij. Dus elke 3 weken is een merrie een dag of 5 hengstig.
Waarom denk je dat het door de hengstigheid komt?

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 09:54

Diddykong schreef:
Een cyclus duurt 21 dagen om en nabij. Dus elke 3 weken is een merrie een dag of 5 hengstig.
Waarom denk je dat het door de hengstigheid komt?


Omdat de dierenarts haar gescand heeft en niks heeft kunnen vinden.
En nu ze regumate krijgt wordt de pijn erger.
Ze is verder vrolijk.

Ik ga met haar naar Lienden. Kijken of ze daar iets kunnen vinden wat de pijn verklaard.

tiwi1969

Berichten: 7740
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:06

Heel goed dat je verder kijkt, ondanks dat je een patroon ziet in pijn/geen pijn is dit een heel ander ritme dan de vruchtbaarheidscyclus.
Dit in combinatie met de bevinding dat de eierstokken normaal zijn lijkt hormonaal niet de meest logische verklaring.
Regumate heeft normaal even tijd nodig om te werken, het laat het lichaam denken dat het drachtig is, maar ik vraag mij af of dit iets gaat doen.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 10:19

Ik vraag het mij ook af.
Moodymare en Oestress deden niks.
Ze begint nu ook last te krijgen van haar rug. Precies op de drukplekken. Waar ik zit, zeg maar.
Zou het kunnen dat ze geen zadel kan dragen met ruiter?
Ze is een pre merrie van 5 jaar. Woont nu 2 jaar in Nederland, half jaar nu van mij. Ik heb haar laten keuren, maar foto's van de rug vonden we op dat moment niet nodig.

Als het idd van haar rug komt, blijft ze gewoon bij mij en gaan we aan de slag met grondwerk/ lange teugels. Rijden hoeft voor mij niet zo nodig.

Mungbean

Berichten: 35879
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:31

Bij een Pre zou ik ook pssm2 in het achterhoofd houden. Maar begin eens met nieren en lever waarden checken.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 11:33

Ok, ga ik doen.
Morgen komt er een goede dierenarts op stal, en laat ook op deze dingen letten.

Diddykong

Berichten: 1482
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:20

Mijn merrie is echt mega hengstig, dus ik weet intussen alles van problemen daarbij :o. Maar dat komt echt elke 3 weken terug. Ik denk dat de oorzaak ergens anders ligt.

Dartel
Berichten: 174
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:40

Ik zou ook zeker PSSM2 in je achterhoofd houden. Juist pijn achter het zadel is wat mij betreft een alarmsignaal. Je kunt dan voor het bloedonderzoek ook de spierwaardes mee laten nemen.

Merk je het alleen met het rijden of merk je ook dat ze minder graag aan de longe loopt?

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 10:55

Ik zit ook aan kissing spines te denken....onder het rijden staakt ze, moeite met aanspringen in galop en lengtebuiging lukt niet. Het spaanse temperament, looplust ontbreekt bij haar.
Aan de longe lopen vind ze ook niks, ze is niet vooruit te branden. En dat voor een paard van 5 jaar en nog niet zolang onder het zadel.
Wat ze wel heel leuk vind is aan de hand wandelen, dan zie je haar opbloeien.
Vanavond komt de dierenarts en dan laat ik weten wat hij ervan vind.

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:01

Soof1978 schreef:
Ik zit ook aan kissing spines te denken....onder het rijden staakt ze, moeite met aanspringen in galop en lengtebuiging lukt niet. Het spaanse temperament, looplust ontbreekt bij haar.
Aan de longe lopen vind ze ook niks, ze is niet vooruit te branden. En dat voor een paard van 5 jaar en nog niet zolang onder het zadel.
Wat ze wel heel leuk vind is aan de hand wandelen, dan zie je haar opbloeien.
Vanavond komt de dierenarts en dan laat ik weten wat hij ervan vind.


Moeite met galop en lengtebuiging.. sluit pssm vooral niet uit dan. Let op! Dierenartsen kennnen het niet en nemen het ook niet serieus dus ze komen daar zelf nooit mee. In het geval van pssm moet je er zelf achteraan en kun je niet op een da vertrouwen/wachten is mijn ervaring

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 11:22

Ok, ik heb alles opgeschreven en zal het tegen de dierenarts zeggen dat hij dit ook moet onderzoeken.

Dartel
Berichten: 174
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:41

pluisje88 schreef:
Soof1978 schreef:
Ik zit ook aan kissing spines te denken....onder het rijden staakt ze, moeite met aanspringen in galop en lengtebuiging lukt niet. Het spaanse temperament, looplust ontbreekt bij haar.
Aan de longe lopen vind ze ook niks, ze is niet vooruit te branden. En dat voor een paard van 5 jaar en nog niet zolang onder het zadel.
Wat ze wel heel leuk vind is aan de hand wandelen, dan zie je haar opbloeien.
Vanavond komt de dierenarts en dan laat ik weten wat hij ervan vind.


Moeite met galop en lengtebuiging.. sluit pssm vooral niet uit dan. Let op! Dierenartsen kennnen het niet en nemen het ook niet serieus dus ze komen daar zelf nooit mee. In het geval van pssm moet je er zelf achteraan en kun je niet op een da vertrouwen/wachten is mijn ervaring


Ja, daarbij begon het met mijn paard ook. Een PRE merrie die niet in galop aan wilde springen aan de lijn, last had van haar rug vlak achter het zadel. Niet willen lopen aan de lijn, maar wel als ze los is. Er zijn veel verschillende symptomen, bij mijn merrie wat de dikke harde nek altijd een teken dat ze het weer zwaar had. Zij was regelmatig bijna spierbevangen, ik heb toen het bloed laten onderzoeken en daar kwam inderdaad uit dat er spierschade was.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 13:20

En hoe verder met spierschade?
Kan je nog wel rijden of is dat uitgesloten?
Het maakt voor mij niet uit. Ik ben dol op m'n paard en je kan nog genoeg dingen naast je paard doen zolang zij zich happy voelt
.

Dartel
Berichten: 174
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:27

Spierschade is normaal. Bij een stevige training ontstaat er ook spierschade. Het lichaam herstelt dit zelf en de spieren worden hier sterker van.

Bij PSSM2 gaat de afbraak van spieren sneller dan het lichaam het kan herstellen en dan krijg je problemen. Spierschade zelf is dus geen probleem. Maar als een paard na een rustperiode duidelijk spierschade heeft is er misschien meer aan de hand en moet je dat verder onderzoeken.

Het kan ook om tekorten gaan in de voeding, door een bloedonderzoek kun je die dingen onderzoeken.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 17:17

Na een rustperiode van 6 weken heeft ze nergens last van. Maar na 3 weken, 4x per week rijden, heeft ze weer pijn.
En ik rij nog licht, ze moet nog veel leren onder het zadel.

De dierenarts heeft foto's gemaakt. Gelukkig heen kissing spines of artrose. Wel heeft hij een bloedtest afgenomen voor een algemeen beeld en test hij op pssm.
Ik laat het weten als de uitslag binnen is.

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:49

Hoe wil hij pssm 2 testen op bloed?

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 18:25

pluisje88 schreef:
Hoe wil hij pssm 2 testen op bloed?


Doet hij een aparte test voor.

hwn
Berichten: 4908
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:47

Als ze geen last heeft als je niet rijdt, dan zou ik in eerste instantie gaan rechtrichten aan de hand (aangezien je aangeeft dat rijden geen must is), eventueel eerst osteo laten langskomen. En mocht je weer willen rijden, dan revalidatietrainer en zadelpasser inschakelen.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 19:00

Zadelpasser is geweest ze heeft nu een goed zadel. Maar een revalidatietrainer is een goed plan. Dierenarts is opgevallen dat ze haar spoeren vastzet waardoor ze pijn krijgt. Ik wacht even de testuitslagen af en dan ga ik verdere actie ondernemen.

xmarliez

Berichten: 4108
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:40

Soof1978 schreef:
Ik zit ook aan kissing spines te denken....onder het rijden staakt ze, moeite met aanspringen in galop en lengtebuiging lukt niet. Het spaanse temperament, looplust ontbreekt bij haar.
Aan de longe lopen vind ze ook niks, ze is niet vooruit te branden. En dat voor een paard van 5 jaar en nog niet zolang onder het zadel.
Wat ze wel heel leuk vind is aan de hand wandelen, dan zie je haar opbloeien.
Vanavond komt de dierenarts en dan laat ik weten wat hij ervan vind.

Wat jammer om te lezen dat ze zich zo gedraagt! Ik herken het niet bij haar? Ze staakte eerder toch niet? En de galop was op de goede weg. Lengtebuiging heb ik ook nooit als een probleem ervaren bij haar. En aan de longe kon ze destijds haar ei wel goed kwijt toch? Jammer zeg dat ze de laatste tijd wat achteruit is gegaan. Hopelijk vind je de oorzaak!

Flubberboot

Berichten: 3057
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:22

Als ze na even niet rijden geen pijn meer heeft, zal het probleem denk ik met het rijden te maken hebben. Misschien een fysio oid erbij halen?

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 22:10

Flubberboot schreef:
Als ze na even niet rijden geen pijn meer heeft, zal het probleem denk ik met het rijden te maken hebben. Misschien een fysio oid erbij halen?



Ga ik ook doen. Ik wacht eerst even de pssm test af.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Re: Bijwerkingen regumate/ normale hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 11:36

Regumate doet helemaal niks. :(

Gisteren heeft ze een massage gehad van mijn eigen instructrice. en we denken wat het probleem is.
Maar ik maak even een nieuwe topic, ik kan er niks over vinden op bokt.