De laatste tijd ben ik me wat meer aan het verdiepen in voeren, maar merk wel, hoe meer je je erin verdiept, hoe ingewikkelder het wordt

Een onderwerp waar ik in geïnteresseerd ben, is eiwitten. Jaren geleden moest ineens iedereen eiwitarm voeren, omdat eiwitten slecht zouden zijn voor het paard.
Inmiddels is die hype zo ongeveer overgewaaid. Nu staat er op sites van voerfabrikanten (o.a. Pavo) dat het hooi in Nederland steeds eiwitarmer wordt, en dat sportpaarden al snel een tekort aan essentiële aminozuren hebben. Zijzelf bieden ook een ruwvoertest aan. Dan vraag ik me gelijk af, hoe sterk is die daling dan, is dat een sterke afname of een hele lichte trend die ze er graag uitlichten.
Vervolgens ga je zoeken op eiwitten en aminozuren, en kom je nogal wat verschillende waardes tegen. Zo zit er altijd verschil tussen Ruw Eiwit en VREp, maar ook als de essentiële aminozuren zijn aangegeven, kunnen die behoorlijk verschillen. Er zijn voeders met hogere waarden essentiële aminozuren, die naar verhouding een lagere VREp hebben. Er zijn mega dure muesli's te koop die speciaal voor Spieropbouw zouden zijn, echter kom je met een merriebrok op gewoon dezelfde waarden uit. En je kunt zelfs supplementen kopen waar speciaal de aminozuren in zitten. Omdat ik het nogal ingewikkeld vind om de informatie goed op betrouwbaarheid te beoordelen (voederfabrikanten kunnen ons van alles wijs maken, en er vervolgens flink op verdienen), dit topic.
Daarom wat vragen aan (ervarings)deskundigen:
- hoe groot is de kans nou echt, dat je paard via zn ruwvoer, dat (bijna) onbeperkt aangeboden wordt, te weinig essentiële aminozuren binnen krijgt?
- vul je deze aminozuren al snel aan met een normale sportbrok/muesli, of zijn er echt situaties te bedenken waarin je paard een speciaal duur voer nodig heeft met extra aminozuren?
- wie heeft het dieet aangepast naar eiwitrijker (en waren dan de Ruwe Eiwit, de VREp of de essentiële aminozuren hoger?) en heeft hier daadwerkelijk verschil door gemerkt?
- zijn er ervaringen met eiwitarm voeren (in de tijd dat dat een hype was), dat er toen ook daadwerkelijk veel arm bespierde paarden rondliepen?
Met andere woorden, wat is commerciele praat en wat is daadwerkelijke praktijkervaring.
Alvast bedankt!!