Wat voor bijwerking(en) heeft Regumate?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Wat voor bijwerking(en) heeft Regumate?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 11:31

Hallo,

Mijn verzorgpaard heeft 120 dagen Regumate door haar voer heen gekregen, ik heb haar een paar weken niet gezien deels door vakantie en deels ziekte met elkaar zo'n 5 weken.

Ik ben me gisteren kapot geschrokken hoe ze eruit ziet, net een vette Shetlander van 1.64.....
Ze is heel erg opgeblazen, alles lijkt wel opgezet te zijn Boos!

Aangezien ze ook nog een handicap heeft kan ik haar niet keihard aan het werk zetten... ik wil nu de ene avond haar gaan longeren en de andere avond Parelli met haar gaan doen... zodat ze ook wat afwisseling krijgt.

Herkent iemand dit probleem?? En zijn er nog andere mogelijkheden.... want als ze niet gaat afvallen heeft ze een groot probleem straks bij de geboorte van haar veulen....

bonaparte

Re: Wat voor bijwerking(en) heeft Regumate?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:12

Ja ik herken het.

Merries worden er dikker door en komen meestal ook minder mooi door de vacht e.d. ik gebruik het niet meer vanwege deze bijwerkingen.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:49

het is niet de bedoeling van regumate om dat maar steeds achter elkaar te geven zonder een tussenstop van een paar dagen
Je moet regumate zien als de pil bij mensen en die slik je toch ook geen 4 maanden achter elkaar
Je moet er de hengstigheid mee regelen eerst uitzoeken waarom je regumate wil geven en als het is omdat ze lastig is moet je uitzoeken op welke tijd van de ovulatie dat is of en of het de hengstigheid zelf is of de eisprong
En dan geef je haar regumate naar gelang je er mee moet doen dus bijvoorbeeld als je wedstrijden rijd en ze is heel vervelend tijdens de hengstigheid dan regel je het zo met de regumate dat ze op het moment van de wedstrijd net niet hengstig is
Maar je moet er wel een paar dagen tussen laten als je stopt met de regumate is ze meestal binnen 3 dagen hengstig dus laat je haar hengstig worden en dan begin je weer opnieuw met een pilstrip zullen we maar zeggen

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:08

Over 4 maanden doorslikken gesproken, dat doe ik al mijn hele "pil "
tijd, kan absoluut geen kwaad volgens de huisarts, mijn pony heeft ook 4 maanden Regumate gehad en daar was niets aan te merken, we geven het alleen in het voorjaar, dan stoppen we weer tot het jaar erop.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:36

ik heb ook ooit regumate gegeven voor ong 100 dagen....heb niets aan de merrie gemerkt....

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:09

Regumate wordt bij ons met enige regelmaat toegepast en in de gebruikelijke dosering en duur heb ik nog nooit iets van de beschreven gewichtstoename gemerkt. Sowieso trouwens geen enkele bijwerking.

Op de bijsluiter staat ook niets over deze mogelijke bijwerking, dus je kunt er redelijkerwijze van uitgaan dat de klachten misschien door iets anders worden veroorzaakt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 23:30

Er staat geen bijwerking bij idd... maar dat hoeft nog niet te betekenen dat die er niet zijn...

Op advies van de veearts hebben we een kuur van 120 dagen gegeven om het veulen vast te laten houden.

Over haar vacht heb ik geen klachten, super glad en glanzend. Gezond is ze dus wel. Maar die gewichtstoename zint me niet.
De eigenaar zegt dat het veulen de oorzaak is, eind februari of eind maart is ze uitgerekend. Dus dat lijkt me ook van niet...

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:14

Adriana schreef:
Er staat geen bijwerking bij idd... maar dat hoeft nog niet te betekenen dat die er niet zijn...

Sorry, maar zo werkt dat niet in de (dier)geneeskunde. Alle mogelijke bijwerkingen moeten wettelijk worden vermeld op de bijsluiter. Ook al komen ze zelden voor. Wel moet eerst wetenschappelijk worden nagegaan of de bijwerking inderdaad gerelateerd kan worden aan het produkt en niet aan andere omstandigheden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:34

van: http://www.bcfi-vet.be/nl/texts/NGHOOOL1BL2o.lasso
Progestagenen die in het algemeen aan dosissen worden gegeven die boven de fysiologische grens liggen, veroorzaken bijwerkingen die te wijten zijn aan hun effect op het metabolisme, de bijnierschors, de pancreas en de uterus. Naargelang de molecule en de diersoort kunnen ze aanleiding geven tot gewichtstoename, glucose-intolerantie en diabetes mellitus en hyperadrenocorticisme (Cushing).

Ik was ook gewaarschuwd door mijn dierenarts voor endometriose en cyste vorming op de eierstok.
De bijwerkingen zijn zeldzaam maar kunnen wel voorkomen.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:32

Nu worden een beetje appels met peren vergeleken.

Dat artikel gaat over progestagenen in het algemeen.
De genoemde bijwerkingen zijn o.a bij de hond beschreven na langdurig (soms vele jaren!) gebruik en dan betreft het met name de medroxy-progesteronacetaat en in mindere mate de Delvosteron. Mede om die reden wordt het toepassen ervan bij gezelschapsdieren al jarenlang terecht erg ontraden. Het staat bol van de publicaties op internet en in de wetenschappelijke literatuur waarin deze bijwerkingen worden beschreven.

Dat is iets heel anders dan altrenogest (Regumate): dat is een androgeen met progesteron-activiteit. Daarvan zijn tot op heden geen bijwerkingen zoals gewichtstoename bekend. Maar als iemand een publicatie over vermeende ernstige bijwerkingen kan overleggen, houd ik me aanbevolen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:49

Dat is inderdaad zo.
Eigenlijk wordt het nog te kort en te weinig gebruikt door particulieren om zeldzame bijwerkingen te zien. Dat komt overwegend door de prijs. Het is en blijft een hormoon en het is naief om te beweren dat er geen bijwerkingen zijn of zullen komen. De pil heeft ook zelden bijwerkingen, maar het kan wel als je er aanleg voor hebt. Tot nu toe zijn er geen echte bijwerkingen gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze er op lange termijn niet zullen zijn. Tenslotte is het nog niet zo dat er al duizenden paarden al 10 jaar regumate krijgen, het zal blijken...
Door de prijs geef ik het ook niet, maar dat zou ik wel doen als het betaalbaar was, het lijkt me erg handig om een 'normaal' paard te hebben.
Bijwerkingen voor dieren zijn trouwens altijd een beetje aan de magere kant hoor. Je kan nou eenmaal niet vragen aan je beest of ie zich een beetje anders voelt of wat vaker hoofdpijn heeft.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:32

Sizzle schreef:
Eigenlijk wordt het nog te kort en te weinig gebruikt door particulieren om zeldzame bijwerkingen te zien. Dat komt overwegend door de prijs.
Tot nu toe zijn er geen echte bijwerkingen gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze er op lange termijn niet zullen zijn. Tenslotte is het nog niet zo dat er al duizenden paarden al 10 jaar regumate krijgen, het zal blijken...

Regumate wordt al heel veel jaren gebruikt voor het paard. Helaas houdt de prijs regelmatiger gebruik (als het tenminste echt nodig is, en dat is het lang niet altijd) wat tegen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 23:56

Bedankt Henk, ik maakte me alleen idd zorgen omdat ze 120 dagen Regumate heeft gekregen en sinds dit jaar hebben we Equine... de eigenaar deed anders altijd met Pig. Maar toen had zij het nog niet nodig.

En is het nu ook zo dat wanneer ze dit jaar het vruchtje alleen kon vasthouden door de Regumate dan volgend jaar weer hetzelfde verhaal wordt?

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:38

Ja, volgend jaar hetzelfde.
Probleem met regumate is dat het nog niet geheel bewezen is dat het werkt. Als een paard makkelijk verwerpt is het goed om Regumate bij te geven (onder het mom van: baat het niet dan schaadt het niet). Als het paard niet verwerpt wordt er al gauw geroepen: dat komt door de regumate.
Verwerpt het paard, dan wordt er al snel gezegd: paard heeft verworpen ondanks dat ze regumate kreeg...
Snappie?
Maar tot nu toe zijn ze in de wetenschap zover, dat ze zeggen geef maar liever Regumate bij.

Wat voer je je paard ?
(alles aan het kontje komt door het mondje.....)

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:08

Mijn merrie krijgt ook in het najaar/winter regumate pig,gedurende enkele maanden,het helpt perfect,zij wordt ook niet dikker.

Mijn vraag is wel wat nu ongeveer de ''normale'' dosis is per keer,mijn merrie,kwpn,500 kg,krijgt 5 ml per dag,regumate pig.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 12:15

Ze krijgt 4 handjes merriebrok per dag. Omdat de eigenaar merriebrok in een silo heeft. Ze staat 10 uurtjes per dag op het land. Vanaf volgende week waarschijnlijk 24 uur. Plus droge kuil, soort hooi.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:48

Adriana schreef:
Ze krijgt 4 handjes merriebrok per dag. Omdat de eigenaar merriebrok in een silo heeft. Ze staat 10 uurtjes per dag op het land. Vanaf volgende week waarschijnlijk 24 uur. Plus droge kuil, soort hooi.

Tja, als ze dan te dik staat, en ze kan maar beperkt bewegen.... dan zou ik persoonlijk met de brokjes stoppen. Je moet dan wel goed voeren de laatste 3 maanden van de dracht, maar idd geen vetklep van maken.
Schijnbaar heeft ze meer dan genoeg aan haar gras en voordroogkuil.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:00

tola schreef:
Mijn vraag is wel wat nu ongeveer de ''normale'' dosis is per keer,mijn merrie,kwpn,500 kg,krijgt 5 ml per dag,regumate pig.

De dosering van Regumate (Pigs of Equine, dat maakt niet uit. Is beide hetzelfde alleen in een andere verpakking) is 1 ml per 50 kg per dag. Het kan best zijn dat je dierenarets een andere dosering adviseert. Volg die dan uiteraard op.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:48

Ik vind de Pig fijner dan de equine.
Pig zijn 2 pompjes, Equine is 12 ml..

Ik ken zelf geen bijwerkingen van regumate, Ja dat je zelf moet opletten, omdat t ook jouw cyclus kan beinvloeden Knipoog

Soof1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 14:51

Dit is al een oude topic, daar ben ik me van bewust. Maar toch probeer ik het.
Mijn merrie heeft tijdens de hengstigheid veel last van haar eierstokken. Dit uit zich in pijn in lendenengebied, flanken, buik en rug.
Ze is gescand en dierenarts heeft niks gevonden.
De pijn duurt bij haar ongeveer 3 weken.
Sinds gisteren krijgt ze regumate en de pijn lijkt alleen maar toe te nemen. Is dit normaal?
Deze periode rij ik niet. Doe enkel grondwerk met haar en ga met jaar aan de hand wandelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:43

ik denk dat je beter zelf even een topic kunt aanmaken,dan krijg je betere antwoorden denk ik.