Pony valt maar niet af..

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 17:13

Na de zoveelste opmerking over zijn gewicht begin ik me toch achter de oren te krabben. :o mijn pony is 5 jaar oud, staat bijna de hele dag op de paddock met hooi (niet onbeperkt) en krijgt ‘s avonds laat nog een keer een hooinet vol. Hij gaat sinds kort ‘s avonds weer een uur de wei op met een graasmasker. Hij krijgt geen krachtvoer, alleen een balancer. 5/6 keer per week moet hij aan de bak. 2x rijden, de rest longeren, wandelen, vrijspringen, dat soort dingen. Maar.. hij blijft dik! Ik heb hem nu ongeveer een jaar en hij is wel íéts afgevallen, maar niets bijzonders. Ik begin te twijfelen, zou het ook wat anders kunnen zijn waardoor hij moeilijk afvalt?
Afbeelding

Afbeelding
Deze zijn gisteren gemaakt.


Afbeelding
Deze vorig jaar.

Ik neem aan dat hoe ik hem verzorg er voor zou moeten zorgen dat hij afvalt. Wat doe ik verkeerd?

capopjekop

Berichten: 30888
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:15

Heb je je hooi al eens laten analyseren en weeg je het ook? Je zou een deel kunnen vervangen door ruwvoer dat minder voeding bevat.

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:19

Volgens mijn dierenarts dik paard af laten vallen door 7 dagen in de week minimaal een half uur echt te laten werken.

Ruwvoer afwegen. Ik weet niet hoe zwaar hij is, maar mijn fries van 168cm mag Volgens de dierenarts max 9kg per dag. En dat voer ik in fijnmazige netten, zodat ze lang wat te peuzelen heeft.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 17:20

Ik geef hooi van stal, dat verschilt nog weleens. Vorig jaar was het heel droog hooi, nu is het wat natter en eerder voordroog. :o ik weeg het niet. Schat dat hij ‘s avonds zo’n 7kg krijgt (hooinet van 100cm) Overdag hangt het ervan af, de ene dag krijgen ze meer dan de andere. Ze staan nooit heel lang zonder iig.

@boemel zou dat geen kwaad kunnen voor een net 5 jarige?

nicolanca
Berichten: 951
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:25

Heb je het hooi laten analyseren? Je kunt op internet van pavo een ruwvoeranalyse bestellen, dan krijg je (als je betaald hebt) een formulier toegestuurd via de mail, dat print je uit en dan stuur je 200 gram hooi met dat formulier erbij per post naar een laboratorium in Wageningen. In het hooi van de boerderij waar ik sta bleek superveel suiker te zitten, ik koop nu apart in.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 17:27

Nee, nog nooit gedaan. Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken. :) ik weet wel dat het vrij rijk hooi is, maar mij is altijd verteld dat je niet mag minderen met ruwvoer geven, dus ben dezelfde portie blijven geven.

Poekkie

Berichten: 7400
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:35

Dit is natuurlijk wel een ras dat sterk aanleg heeft om dik te worden.

Maar 7 kg ‘s nachts en als ik dan uitga van evenveel overdag en standaard hooi, dan is dat sowieso veel te veel. Zo’n pony heeft met 7 kg op 24u zelfs genoeg.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 17:41

Oh jeetje :wow: dan moet ik inderdaad heel wat minder gaan voeren. is het niet erg als hij ‘s nachts dan zonder staat als ik minder geef? Hij heeft het hooi ‘s morgens altijd op.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:50

Ik zou hem niet zo snel 8+ uur zonder hooi zetten, eerder kijken of je ander hooi kan voeren\mengen met wat stro. Of wat wilgentakken.
maar als je gewoon over de jaren wat harder met hem gaat werken komt het ook wel goed denk ik, ts.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 22-04-22 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:51

Je hebt een ras dat heel sober gevoerd moet worden. Wellicht kun je aan natuurhooi komen met een hele lage voedingswaarde.

janouk
Blogger

Berichten: 18061
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:06

Om af te vallen zou je 1.5% van zijn lichaamsgewicht moeten voeren per dag aan hooi., Goed verdeeld ver de dag.
1.5% van ca. 400 kg : 6 kg hooi per dag, verdeeld, met een Balancer. Dus ik denk dat je veel teveel voert.

Je hebt weeglinten waarmee je het gewicht van je pony kan meten.

Overleg met de veearts over een goed voer management.

En dus elke dag wegen hoeveel hooi hij krijgt

Ladyson

Berichten: 3319
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:12

Kijk eens naar het pavo inshape programma. Daar staat heel veel informatie over wat te doen om je paard af te laten vallen, opgesteld door een dierenarts.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 18:16

Bedankt iedereen. :) ik was me er niet bewust van dat ik zo veel voer. Ik dacht altijd hoe meer hooi hoe beter, even een goede reality check dit. :o ik zal kijken naar een analyse, evt ander hooi als het echt niet anders kan en sowieso minder geven op een dag. Zal ook gebruik maken van het inshape programma.

Edit: ik heb net Pavo inshape aangevraagd. Welke bodyscore zou hij hebben? Ik zou hem zelf denk ik een 7 geven. Kan dat kloppen of is hij eerder 8?

Matheno

Berichten: 8019
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:19

Buiten het voeren om is training natuurlijk ook belangrijk. Liefst paar keer in de week minimaal het zweet erop.

Agossie

Berichten: 16378
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:21

Je kan ook een zeer fijnmazig hooinet gebruiken, er zijn er te koop van 2cm. Regulier is 3cm of meer.
En dan mengen met stro. Dat deed ik bij mijn merrie. En inderdaad, arm hooi voeren! Ik kocht het toen zelf in voor mijn merrie omdat er op stal ook best vet voordroog en kuil gevoerd werd.

Inmiddels is ze een heel stuk afgevallen, terwijl ze wel 24/7 hooi beschikbaar heeft. Hiep hiep hoera voor de PP!!

Succes!

Pallatin

Berichten: 2624
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:39

Succes TS, je kreeg de tip al maar ik zou echt je hooi een tijdje wegen. Daar is een bagage weegschaal heel handig voor. Ik heb dat een paar dagen gedaan en kwam op zo’n 12 kilo per 24 uurvoor mijn Gelderse kwpn’er van 1.73, hij weegt 640 kg. Dan heb je een beetje perspectief :D
Wat betreft beweging: ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar meer en langer wandelen en wellicht buitenritten. Lekker rechtuit?

faunty

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:42

het klinkt ernaar dat je flink wat ruwvoer voert, maar ik zou toch ook eens kijken/denken aan insuline resistentie. is ook iets wat bij deze rassen vaker voorkomt, en in dat geval kan een product zoals glucobalance echt wel helpen !

snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:48

Savonds alleen stro in het net met een hapje hooi rest kan hij overdag krijgen.. staat hij niet zonder ruwvoer alleen minder lekker..

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 18:48

Meer wandelen kan absoluut, buitenritten (nog) niet. Vanaf de grond is hij hartstikke braaf maar zodra je erop zit wordt het gevaarlijk. :( ik zal proberen om het hooi een keer te wegen, moet ik wel nog even bedenken hoe ik dat moet aanpakken. Insuline resistentie ben ik niet zo bekend mee, ik zal me er eens over inlezen. Bedankt voor de tips allemaal! Super fijn.
@snorkel1986 hij staat al op stro, ik denk niet dat hij het dan gaat eten. Ik kan het eventueel wel mengen met hooi.

Tijn8
Berichten: 522
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:01

Je kunt een bagage weegschaal gebruiken, die kun je aan het hooinet vastmaken.
Succes!

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 19:03

Goeie, dankjewel!

Ladygiroc

Berichten: 5119
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:06

Het meest handige is inderdaad je hooi wegen en je pony meten, dan weet je waar je bent begonnen. Daarnaast het hooi wat je geeft minimaal een uur in het water laten weken. Je spoelt er dan een hoop suikers uit.

Toen mijn pony zwaar obese was heb ik haar 2 keer per dag flink laten lopen. Onbeperkt geweekt hooi en geen snoep, alleen vitamine korreltje. Nu een jaar later is ze zo mooi op gewicht, zonder in te leveren op hoeveelheid hooi.

Seventeen
Berichten: 1210
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:12

En als je de mogelijkheid hebt, heel vaak kleine beetjes geven. Op die manier kunnen ze niet alles in 1 keer naar binnen werken. Mijn jonge paarden werden ook te dik, afhankelijk van mijn schema per dag krijgen ze per uur, of per 2 uur een klein beetje hooi. Ze hebben dan 20min echt te eten, en dan nog 15min een beetje scharrelen voor de laatste beetjes. Verder hebben we takken, hout en stro liggen om toch te kunnen blijven knagen.

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:18

Ruwvoer is wel belangrijk, maar dit hoeft niet altijd in de vorm van hooi, je kan ook gedeeltelijk het "gewone" hooi vervangen met graszaadhooi, of stro.
Zeker als ze een stro-box hebben waar regelmatig vers stro ook in zit hoef je je meestal iets minder zorgen te maken over ofz e wel genoeg ruwvoer krijgen.

Ik zou eerst eens wegen hoeveel KG hooi je per dag voert, en lees je verder in over het hoe en wat met ruwvoer.

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:21

Afbeelding
Eind Juli 2021

Afbeelding

Midden Oktober 2021

:D
Laatst bijgewerkt door boemel op 22-04-22 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt