Hengstigheid, dierenarts gezocht

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Hengstigheid, dierenarts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 14:20

Mijn merrie staat momenteel op de regumate omdat ze tijdens de hengstigheid veel pijn heeft aan haar eierstokken. Dit helpt haar.
Ze is volledig gescand, maar niks gevonden. Nu weet ik dat de eierstokken laten verwijderen op den duur goedkoopste is. Mijn dierenarts wil daar niet aan. Als regumate helpt, lekker dat blijven geven.
Ik wil toch geen veulen met haar. Ze is nu 5 jaar.

Nu ben ik op zoek naar een dierenarts/ dierenkliniek in de regio Nijmegen-Arnhem- Wijchen die deze operatie doet en wellicht via laparoscopie. Ik heb zelf geen rijbewijs en ze is niet makkelijk met trailer laden. Ik hoorde dat laparoscopie gewoon op stal kan.

Graag hoor ik van jullie.

MarliesV

Berichten: 15337
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hengstigheid, dierenarts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:25

Geen verstand advies over klinieken, maar ik weet van 'vroeger' dat ze voor dit soort merries ook wel eens een knikker inbrachten. Misschien nog een idee om je daar over in te lezen.

Geen idee of dit nog gedaan wordt hoor.

Anoniem

Re: Hengstigheid, dierenarts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:27

Lienden is niet heel ver weg van de plaatsen die je noemt. Of ze het doen weet ik niet, heb daar geen ervaring mee maar ik ben altijd zeer tevreden geweest over hun. :j

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 14:30

naomiiiii schreef:
Lienden is niet heel ver weg van de plaatsen die je noemt. Of ze het doen weet ik niet, heb daar geen ervaring mee maar ik ben altijd zeer tevreden geweest over hun. :j



Dankjewel, ga ik eens kijken.

Zaranka

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:31

Emmeloord doet dit, heb het bij mijn merrie daar laten doen. Zij had wel een kleine tumor op haar eierstok trouwens. Het was een heftige kijkoperatie vond ik, lang herstel voor een fitte merrie. En het lang vasten (3 dagen) van te voren vond ik heel naar

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 14:41

Zaranka schreef:
Emmeloord doet dit, heb het bij mijn merrie daar laten doen. Zij had wel een kleine tumor op haar eierstok trouwens. Het was een heftige kijkoperatie vond ik, lang herstel voor een fitte merrie. En het lang vasten (3 dagen) van te voren vond ik heel naar


Hoelang duurde het herstel?
Ik heb dat er wel voor over, maar 3 dagen vasten vind ik wel sneu.
Ik ga in ieder geval kijken

Zaranka

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Midden NL

Re: Hengstigheid, dierenarts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:46

Het duurde een half jaar voordat ze weer op het oude niveau en conditie zat. Ze heeft ook lang last gehad van het opnieuw ordenen/wennen van de hormoonbalans (vacht werd heel erg dun en dof). Bij mijn merrie waren allebei de stokken weggehaald omdat ik bang was dat de tumoren terug zouden komen.

Zaranka

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Midden NL

Re: Hengstigheid, dierenarts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:48

Het was ook heel prijzig, alles bij elkaar meer dan 3000 eur. Maar dat was inclusief boxrust periode (4 weken) daar op de kliniek. Dat wilde ik haar niet aandoen op de pension stal alleen binnen.

mvdbijl

Berichten: 3695
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Hengstigheid, dierenarts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:52

Lienden, utrecht of Emmeloord, op stal lijkt mij geen optie en zou ik ook zeker niet doen.

Iemand met ervaring vragen het paard te vervoeren, een kennis of paardentaxi.

Zaranka

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:52

Ik denk overigens dat er geen dierenarts is die dat gaat doen op jouw eigen stal. Ik denk toch dat je naar de kliniek moet voor de steriele omgeving. Inwendig een bacterie oplopen (buikoperatie is het) kan het einde van je paard betekenen. Succes! Vergis je niet in de heftigheid van de ingreep, viel mij iig erg tegen.

ingvdh

Berichten: 6396
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:18

Zaranka schreef:
Ik denk overigens dat er geen dierenarts is die dat gaat doen op jouw eigen stal. Ik denk toch dat je naar de kliniek moet voor de steriele omgeving. Inwendig een bacterie oplopen (buikoperatie is het) kan het einde van je paard betekenen. Succes! Vergis je niet in de heftigheid van de ingreep, viel mij iig erg tegen.



dit dus, ook bij dit soort operaties gaan ze vaak onder narcose.

ik ben ooit een paard verloren die een ontsteking kreeg in een van de wondjes na een kijkoperatie. Ik laat ze nu bij voorkeur langer op de kliniek staan tot alles veilig is.

De operatie is toch al duur, de kosten van een paardentaxi kunnen er dan ook nog wel bij. Veiligheid voor alles.

Soof1978
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 20:51

Dankjewel voor de reacties!
Ik ga maandag een afspraak maken en dan regel ik de paardentaxi.