Kreupel paard / dik been ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Miss_Mii21

Kreupel paard / dik been ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 09:40

Goedemorgen iedereen,

Op 31 maart kwam mijn paard kreupel de stal uit, op 3 benen (links achter belastte hij nagenoeg niet, hinkend). Dierenarts bij geweest; die kon zo niets vinden. Advies: koelen en apart zetten. Hij heeft uiteindelijk wel buiten in de paddock gestaan, alleen om te voorkomen dat een ander paard hem schade aanbrengt. Verdraaiing? Trap van ander paard? Zoiets leek logisch. Ze stonden als 3 jonkies in de paddock, achter elkaar aan rennen gebeurde regelmatig. De dierenarts wist het niet.
Er was een hoefsmid op stal, die heeft gekeken, zo niets afwijkends te vinden. In de hoef geknepen, leek niet een zweer of iets te zitten. Einschuss was uitgesloten door de dierenarts. Hoefzweer konden ze dus niet vinden/niet zien op een echo.

Op 4 april kwam hij heel kreupel de paddock uit, letterlijk op 3 benen. Met 2'en moest hij getrokken/geduwd worden naar stal. 's Avonds heb ik z'n hoef ingesmeerd met Hypozin (beginnend rotstraal ivm natte paddocks van de winter) en toen trok hij z'n been helemaal op en ging er helemaal niet meer op staan.

Dierenarts er bij, been was gigantisch dik. Foto's gemaakt, echo, niets te vinden. Vervolgens op metacam + vochtafdrijvers. Hij had wat verhoging. De hoef hebben ze open gemaakt, om toch te kijken of daar niet iets zat. Niks te vinden. Fikse factuur en 'we weten het niet' verder. Hoef ingetaped en op boxrust.
Andere hoefsmid laten komen, ook hij kon niets vinden. Heeft aandachtig gekeken en gevoeld.

Inmiddels is de metacam op sinds afgelopen woensdag, loopt hij weer op 4 benen en is het been niet meer dik/warm. De hoef ook niet meer. Dus het lijkt dat we het ergste achter de rug hebben.

Advies dierenarts: komende week aan de hand stappen, op boxrust want als er wel een scheurtje of iets heeft gezeten, ga je een blijvende blessure creëren als je of het paard zelf zich overbelast.
Week er na: aan de hand (of van onder het zadel) langzaam draf opbouwen , kijken hoe dat gaat.

Mag enkel op een paddock van 6x6 , maar dat doen ze op stal niet want ze gaan geen risico lopen met een paard dat misschien door draden heen gaat. Dus toch op boxrust, dat is dan het veiligste.

Conclusie: de dierenarts weet het niet. Er is niets uit foto's gekomen, niets uit de echo.
Inmiddels dikte in been afgenomen, hoef niet meer warm.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Ik vind het zo bijzonder, een paard op 3 benen en dat er niks te vinden is. Fijn, dan is het waarschijnlijk niks ergs, maar wel bizar zo kreupel.

Het kan een verstuiking geweest zijn, het kan een ontstoken kogel geweest zijn, verrekte banden of iets... kan een paard daar zó extreem kreupel van zijn? En zo'n gigantisch dik warm been (en hoef)?
Er was geen vocht te voelen, zoals bv bij een eerdere wond die was gaan ontsteken. Wel dacht ik dat ze op de echo wat vocht zagen, maar ze zeiden daar verder niets van. Vocht tussen de pezen ofzo?

Volgende week komt er een smid om te bekappen, dat moest voor de blessure eigenlijk al gebeuren maar hebben we even uitgesteld. Die kan gelijk even die hoef bekijken, for sure.

Knikmops57

Re: Kreupel paard / dik been ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:53

Mijn paard had dezelfde verschijnselen zoals omschreven. Bleek hoefbeenfractuur te zijn. Paard had wel destijds wel een lelijke val gemaakt op weg naar de weide.

Lon

Re: Kreupel paard / dik been ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:11

Een hoefbeenfractuur is niet altijd direct op röntgenfoto's zichtbaar, meestal wel na een aantal dagen/week. En de hoek van de foto maakt ook veel verschil, zijn er foto's uit verschillende hoeken gemaakt?

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:20

Lijkt op mijn verhaal, dit was ook acuut. Met metacam ging het redelijk, kon ze uiteindelijk wel weer stappen, maar draf bleef dramatisch. Om welk been gaat het?

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2023465

Heb veel röntgenfoto’s laten maken niks gevonden. Bleek een verticale breuk te zijn en die zie je heel lastig op röntgen. Als je zeker wilt weten kan je altijd een MRI laten maken, zo zijn wij er ook achter gekomen. Kliniek Someren kan dit terwijl het paard verdoofd is en staat (scheelt kosten en risico van een algehele narcose). Sowieso kan ik Someren wel aanbevelen als het gaat om kreupelheid, anders Equithom. Hopelijk zit dat in de buurt.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 10:22

Lon schreef:
Een hoefbeenfractuur is niet altijd direct op röntgenfoto's zichtbaar, meestal wel na een aantal dagen/week. En de hoek van de foto maakt ook veel verschil, zijn er foto's uit verschillende hoeken gemaakt?

Er zijn 7 foto's gemaakt, de meesten van de kogel omdat ze verwachtte dat daar het probleem zat. En ik geloof 3 van de hoef.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-22 14:11

MissSicarius schreef:
Lijkt op mijn verhaal, dit was ook acuut. Met metacam ging het redelijk, kon ze uiteindelijk wel weer stappen, maar draf bleef dramatisch. Om welk been gaat het?

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2023465

Heb veel röntgenfoto’s laten maken niks gevonden. Bleek een verticale breuk te zijn en die zie je heel lastig op röntgen. Als je zeker wilt weten kan je altijd een MRI laten maken, zo zijn wij er ook achter gekomen. Kliniek Someren kan dit terwijl het paard verdoofd is en staat (scheelt kosten en risico van een algehele narcose). Sowieso kan ik Someren wel aanbevelen als het gaat om kreupelheid, anders Equithom. Hopelijk zit dat in de buurt.

Het gaat om rechts achter.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 08:56

Inmiddels beendikte afgenomen, paard loopt weer op 4 benen. Met een sisser afgelopen ziet het naar uit.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie