Goudkorrels bij spat

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 21:25

Sinds 2 jaar ongeveer weten mijn zusje en ik dat onze pony van 15 jaar spat heeft. In eerste instantie (2020) heeft Tildren + corticosteroïden hem geholpen. In februari is hij opnieuw ingespoten met Osphos, hier is hij helaas alleen maar slechter door gaan lopen! In al deze tijd is er rontgenlogisch weinig veranderd. De dierenarts wil nog de corticosteroïden bij hem inspuiten maar ik ben daar huiverig voor.
Ik heb contact gehad met Eric Laarakker en hij had het over goudkorrels injecteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is nogal een duur grapje om even "te proberen"..

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:28

Proberen is het enige juiste woord. Er is geen enkele garantie, bij de 3 paarden die ik ken waarbij dit geprobeerd is gaven 2 geen reactie en de 3e verbeterde voor een korte periode.
Ga eens zoeken op google, er zijn flink wat (negatieve) verhalen.
Weet je overigens zeker dat het spat is?

jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 10:13

Hmm, dat klinkt niet heel positief alle 3.
Hij is op de foto gezet, ik ga er vanuit dat de dierenarts het goed heeft gezien. Dit was al de derde die we hadden, de rest gooide het op stijfheid :')

Roodvos

Berichten: 6837
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:29

Ik heb mij meer dan 10 jaar geleden al eens ingelezen over het gebruik van goudkorrels voor een paard met kissing spines. De ervaringen waren toen al heel discutabel. Ik heb er daarom toen ook van afgezien.

En het feit dat het in meer dan 10 jaar zich nog niet heeft weten op te werken tot een reguliere behandeling zegt al genoeg.

jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 11:25

Goed punt, maar dan komt de vraag: wat gaan we dan doen..?

ogidni
Berichten: 476
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:40

Mijn oude paard is op zijn 15e behandeld met goudkorrels en die is bijna 30 geworden. Tot 2 weken voor het inslapen liep hij nog onder de man. Dus ik ben wel een voorstander van deze behandeling. Het zal niet bij alle aandoeningen werken maar Erik is daar heel eerlijk in.

Odysseus

Berichten: 22489
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:49

Het idee van de goudkorrels bij Laarakker is dat deze dan geïnjecteerd worden op "accupressuurbanen" die te maken hebben met pijn.

In groot placebo gecontroleerd onderzoek (Cochrane doet prachtige meta-analyses hierop) is de werkzaamheid van het behandelen met accupunctuur of accupresuurbanen nooit aangetoond. Het werkt simpelweg niet beter dan een nep behandeling (placebo).

Je zult altijd mensen vinden die ervan overtuigd zijn dat het hen of het paard heeft geholpen. De vraag is of dat toeval is (pijn fluctueert nou eenmaal, sommige artrose zoals bij spat groeit vast etc.) of wellicht placebo by proxy (wat al is aangetoond bij paardeneigenaren, we zijn erg gevoelig voor verwachting).

Een stalgenoot heeft zich zo'n tien jaar geleden ook laten verleiden tot deze behandeling. Haar paard zou artrose hebben in het voorbeen aldus Laarakker. Ze wilde graag röntgenfoto's laten maken om deze vast te stellen (wat volgens Laarakker uiteraard niet nodig was). Foto's kwamen schoon terug, geen artrose te zien. Erik stelde toen zijn verhaal bij, het zou nu gaan om een heel klein pitje artrose wat niet te zien zou zijn op de foto, maar wel voor pijn zou zorgen. Ze heeft zich laten overtuigen om toch de goudkorrels te laten implanteren. Het paard is er nooit van verbeterd, bleef kreupelen (zij vond zelf overigens dat het paard wel was verbeterd) en is daarna toch ook vrij vlot met pensioen gegaan.

Mijn manier van behandelen en zaken doen is het niet.


M.b.t. jouw probleem. Ik zou desnoods kijken voor een second opinion. Ik weet dat EquiTom inmiddels al vaker werkt met polyacrylamide gel i.p.v. cortico's en hyaluronzuur en de eerste onderzoeken hiernaar zijn gunstig (langere en betere werkzaamheid). Wellicht is dat nog een optie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111427
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:02

Ik ken 2 paarden bij wie goudkorrels zijn gebruikt (de één had spat en de ander kissing spines en een soort van stenose).
Bij beiden maakte het helaas geen merkbaar verschil.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:14

Ik geloof er eigenlijk niet zo in, al heb ik geen ervaring met de behandeling bij paarden. Met mensen wel, vaak wordt dat in het buitenland gedaan. Sommigen benoemen het tegenvallende effect. Anderen zijn lyrisch want de klachten zijn een stuk minder (maar ze kunnen nog steeds net niks in de praktijk). Ik heb nog geen enkel echt succes verhaal gehoord terwijl ik zo +/- 40 mensen heb gesproken die het gedaan hebben.

san4nie
Berichten: 3629
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:48

jojoleinee schreef:
Goed punt, maar dan komt de vraag: wat gaan we dan doen..?


Bij mijn paard is in januari ook spat ontdekt. Hij heeft een infuus zoledroninezuur gehad, en krijgt nu dagelijks een supplement voor de gewrichten. Beide op advies van de veearts, eentje waar ik veel vertrouwen in heb. We hebben zo’n 2 maanden gestapt en hij loopt nu weer goed. Geen idee natuurlijk hoe lang hij nu goed blijft. Maar tot nu toe tevreden met de behandeling en het resultaat.
Sterkte!

Roodvos

Berichten: 6837
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:44

jojoleinee schreef:
Goed punt, maar dan komt de vraag: wat gaan we dan doen..?

In elk geval niet op Bokt vragen Y;(

Overleg met je dierenarts en ga desnoods voor een second opinion. Een vriendin van mij had een paard met spat, die is daarvoor ingespoten en uiteindelijk is dat vergroeid. Dat hele traject heeft denk ik wel een jaar geduurd. Er is dan iets minder flexibiliteit in het gewricht, maar ook geen pijn meer. Dat paard was toen een jaar of 8 en heeft nog jaren dienst gedaan als recreatiepaard. Dat was voor haar ook voldoende.
Maar ik weet dus niet of dit een optie is voor alle vormen van spat, en of de leeftijd van het dier ook nog meespeelt.

Een paard kreupel en met pijn laten rondlopen vind ik in elk geval geen alternatief.

jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 14:58

Odysseus schreef:
Het idee van de goudkorrels bij Laarakker is dat deze dan geïnjecteerd worden op "accupressuurbanen" die te maken hebben met pijn.

In groot placebo gecontroleerd onderzoek (Cochrane doet prachtige meta-analyses hierop) is de werkzaamheid van het behandelen met accupunctuur of accupresuurbanen nooit aangetoond. Het werkt simpelweg niet beter dan een nep behandeling (placebo).

Je zult altijd mensen vinden die ervan overtuigd zijn dat het hen of het paard heeft geholpen. De vraag is of dat toeval is (pijn fluctueert nou eenmaal, sommige artrose zoals bij spat groeit vast etc.) of wellicht placebo by proxy (wat al is aangetoond bij paardeneigenaren, we zijn erg gevoelig voor verwachting).

Een stalgenoot heeft zich zo'n tien jaar geleden ook laten verleiden tot deze behandeling. Haar paard zou artrose hebben in het voorbeen aldus Laarakker. Ze wilde graag röntgenfoto's laten maken om deze vast te stellen (wat volgens Laarakker uiteraard niet nodig was). Foto's kwamen schoon terug, geen artrose te zien. Erik stelde toen zijn verhaal bij, het zou nu gaan om een heel klein pitje artrose wat niet te zien zou zijn op de foto, maar wel voor pijn zou zorgen. Ze heeft zich laten overtuigen om toch de goudkorrels te laten implanteren. Het paard is er nooit van verbeterd, bleef kreupelen (zij vond zelf overigens dat het paard wel was verbeterd) en is daarna toch ook vrij vlot met pensioen gegaan.

Mijn manier van behandelen en zaken doen is het niet.


M.b.t. jouw probleem. Ik zou desnoods kijken voor een second opinion. Ik weet dat EquiTom inmiddels al vaker werkt met polyacrylamide gel i.p.v. cortico's en hyaluronzuur en de eerste onderzoeken hiernaar zijn gunstig (langere en betere werkzaamheid). Wellicht is dat nog een optie.


Bedankt voor de tip, ga ik daar eens naar kijken!

jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 15:01

Roodvos schreef:
jojoleinee schreef:
Goed punt, maar dan komt de vraag: wat gaan we dan doen..?

In elk geval niet op Bokt vragen Y;(

Overleg met je dierenarts en ga desnoods voor een second opinion. Een vriendin van mij had een paard met spat, die is daarvoor ingespoten en uiteindelijk is dat vergroeid. Dat hele traject heeft denk ik wel een jaar geduurd. Er is dan iets minder flexibiliteit in het gewricht, maar ook geen pijn meer. Dat paard was toen een jaar of 8 en heeft nog jaren dienst gedaan als recreatiepaard. Dat was voor haar ook voldoende.
Maar ik weet dus niet of dit een optie is voor alle vormen van spat, en of de leeftijd van het dier ook nog meespeelt.

Een paard kreupel en met pijn laten rondlopen vind ik in elk geval geen alternatief.


Bij die van ons duurt het dus al 2 jaar om te vergroeien en er was een half jaar geleden nog maar weinig verandering te zien. Dat laatste is sowieso geen optie, vandaar dat we verder kijken. Rijden deden we toch al maar recreatief, het belangrijkste is echt dat hij geen pijn heeft.

rien10
Berichten: 15243
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:04

Ik heb altijd geleerd dat goud inert is, en dus niet of zeer slecht verbind met wat dan ook. Dat lijkt mij reden genoeg om het niet in een lichaam te spuiten/stoppen.

Veraaaaah

Berichten: 2338
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:40

Heb je de röntgenfoto’s bij de hand? Bij die van mij is er tot 3x toe ingespoten, heb osphos geprobeerd maar uiteindelijk heb ik haar wel moeten laten gaan omdat het gewoon niet vast wilde groeien (3 jaar bezig geweest). Verschillende DA’s hebben toen ook aangegeven dat als het na 3 jaar nog niet aan elkaar zit dat waarschijnlijk ook nooit meer gaat gebeuren.

Hoe loopt ze klinisch? Onregelmatig? Kreupel?

jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 18:50

Veraaaaah schreef:
Heb je de röntgenfoto’s bij de hand? Bij die van mij is er tot 3x toe ingespoten, heb osphos geprobeerd maar uiteindelijk heb ik haar wel moeten laten gaan omdat het gewoon niet vast wilde groeien (3 jaar bezig geweest). Verschillende DA’s hebben toen ook aangegeven dat als het na 3 jaar nog niet aan elkaar zit dat waarschijnlijk ook nooit meer gaat gebeuren.

Hoe loopt ze klinisch? Onregelmatig? Kreupel?


Dat is goed om te weten ;(
Hij loopt al een paar jaar kreupel, twee dierenartsen gooiden het toen op stijfheid. Twee jaar geleden de derde dierenarts erbij, zij kwam erachter dat het spat is. In februari heeft hij Osphos gehad (bijna 2 jaar geleden voor het eerst Tildren), maar na deze is hij alleen maar slechter gaan lopen..

Ik zal de foto's er even bij zoeken.

jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 19:01

Mei 2020
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Juni 2021
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mist

Berichten: 9515
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:23

Vaak moet tildren herhaald worden om goed te werken.

Veraaaaah

Berichten: 2338
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:13

Heb eens even naar de foto’s gekeken maar ik ben zeker geen dierenarts. Maar ik heb het idee dat er weinig (nihil vooruitgang in zit). Ik heb ook wel foto’s (zat geloof ik ruim een jaar tussen)

Ik durf echt niet te zeggen of goudkorrels werken.
Afbeelding

jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:16

Daar is duidelijk verschil te zien. En jij hebt haar alsnog in moeten laten slapen? ;(
De dierenarts zei ook al dat er weinig tot geen voortgang in zat. Dat maakt het zo lastig en maak ik me zorgen. Ook doordat hij juist alleen maar slechter gaat lopen ipv beter..

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:25

Staat je paard momenteel op pijnstilling ts?
Heb je al eens duivelsklauw geprobeerd?

Maflinger_S
Berichten: 12229
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:29

Ik heb het voor mijn arabierig typje ook wel eens over het implanteren van goudkorrels gehad. Was niet voor spat maar voor iets anders. Ik heb toen dat filmpje gekeken dat op de website staat en me verder laten voorlichten en er voor gekozen om het niet te doen. De reden is dat ik had begrepen dat een goudimplantaat wellicht de pijn verlicht maar niet tot genezing leidt. In mijn optiek loop je dan de kans dat er door de pijn heen gelopen wordt en dan ben je verder van huis.

jojoleinee

Berichten: 2762
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 07:46

Hij krijgt nu geen pijnstilling, dat hebben we in het verleden geprobeerd maat had helaas geen effect.

Dank voor je reactie Maflinger_S, zo had ik het nog niet bedacht. Ik dacht juist dat we hem een pijnvrij leven gunnen en dat de spat er dan nog zit is jammer.

Sandra_H

Berichten: 2734
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:53

Maflinger_S schreef:
De reden is dat ik had begrepen dat een goudimplantaat wellicht de pijn verlicht maar niet tot genezing leidt. In mijn optiek loop je dan de kans dat er door de pijn heen gelopen wordt en dan ben je verder van huis.


Dat laatste is niet persee waar, niet in het geval van spat in elk geval. Er zijn geen middelen die spat genezen. Wel middelen die tijdens het hele proces ondersteunen en/of pijn verlichten, zodat eventueel icm gerichte (revalidatie)training het uiteindelijk met wat geluk mooi dichtgroeit en het paard in de tussentijd de pijn niet gaat compenseren.

Hier geen ervaring met goudkorrels, wel met spat, dat is bij die van ons uiteindelijk goed afgelopen met heel goede begeleiding en in totaal 3x inspuiten met cortisonen. Hij is inmiddels 19 jaar, wordt nog vol gereden en loopt als een kievit.

en TS: er was in die tijd een heel centraal topic voor paarden met spat, hier op medisch, dat moet nog terug te vinden zijn. Dat is allemaal wel wat oudere info, maar misschien haal je daar nog iets uit.

Maflinger_S
Berichten: 12229
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:00

Klopt, het ging in mijn geval niet over spat.