Vanmorgen werd ik door de staleigenaar geappt dat 1 van onze pony's stokkreupel uit stal kwam en dat zijn hele been warm en dik is.
Wij meteen in de auto gesprongen. Pony stond alleen op een kleine paddock en in de paddock er naast een ander paard (superfijn geregeld). Ik vroeg aan mijn dochter of ze even met hem wilde stappen om te zien hoe hij liep (ik dacht; gek gedaan in de wei of een trap gehad dus even een paar dagen koelen en aankijken)
Ik schrok me rot; hij kon het been amper belasten en zijn hoef sleepte hij over de grond ipv mee te nemen in de stap. Hele been super dik en ik mocht er niet aankomen. Daarop heb ik direct de dierenarts gebeld.
Die was er een uur later. Pony liet zich lastig onderzoeken, duidelijk ontzettend veel pijn. Hoef niet warm of pijnlijk maar daarboven wel. Conclusie DA; einschuss been waarschijnlijk (klein wondje vlak onder zijn kogel)
Breuk lijkt niet waarschijnlijk, verdraaiing zou nog wel kunnen.
Met temperaturen blijkt hij 38.9 te hebben. Daarop heeft hij ontstekingsremmer ingespoten gekregen, hebben we 10 min gekoeld en terug op een mini paddockje met onbeperkt hooi en water.
Vanavond weer terug om te tempen (en te koelen en metacam te geven) en als de temp niet onder de 38.5 is, moeten we weer bellen en komt de DA voor antibiotica.
Ik heb ook groene leem in huis; denken jullie dat dat nog zou helpen om zijn been mee in te smeren?
Wat zouden we verder nog kunnen doen om hem te helpen buiten 2x pd 10 min koelen, metacam en rust?
Na hoeveel tijd zou je verbetering moeten zien? (ik weet niet meer wat de DA daarover zei