Bijwerkingen inflacam

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeijerink
Berichten: 17
Geregistreerd: 24-05-20

Bijwerkingen inflacam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 08:25

Hoi allemaal!

Mijn paard schudde om onbekende reden met haar hoofd tijdens het rijden en kreeg daarom inflacam om te onderzoeken of dit een pijn reactie was of gedrag. Door de inflacam was ze super te rijden. Het is een 4 jarige met best een karakter. Nu ben ik de inflacam aan het afbouwen en op dagen dat ze niks heeft gehad is schud ze niet met haar hoofd maar is ze wel echt een tikkende tijdbom, super nerveus en wil niet fijn lopen. De dierenarts geeft aan dat inflacam geen rustgevende/sederende werking kan hebben maar als ik bijvoorbeeld een paracetamol voor mijn vinger neem voel ik me ook in zijn algemeenheid fijner in mijn lijf. Vandaar mijn vraag. Heeft iemand ervaring met dat zijn paard liever/rustiger/makkelijker werd als er inflacam werd gegeven? Ik vraag mij namelijk sterk af of het pijn is of een gedragsmatig probleem.

kiwiwitje

Berichten: 20189
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Bijwerkingen inflacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:27

Ik zou dan eerder verwachten dat ze pijn in haar lijf heeft en doordat je nu fijn kon rijden je iets in haar lijf qua pijn getriggerd hebt.

Marie111
Berichten: 4715
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:28

Is ze al nagekeken / behandeld door een osteopaat?

xDenies

Berichten: 13550
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:30

Mijn merrie had pijn en kreeg ook inflacam, daardoor had ze geen pijn meer en werd ze dus vrolijker en enthousiaster. Ontsteking is overigens nu over, en heb weer een blij paard. Het is niet heel gek dat een dier weer vrolijker wordt als de pijn (tijdelijk) wordt onderdrukt. Het lijkt me dus raadzaam om verder te zoeken waar die mogelijke pijn dus vandaan komt, want er is duidelijk meer aan de hand :)

goldyc

Berichten: 778
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:34

Mijn paard heeft een aantal x inflacam gehad en toen werd ze net erg actief - omdat ze geen pijn meer had. Ze is van nature uit lekker actief. Als ze pijn heeft, wordt ze vaak heel zielig en is ze niet vooruit te branden (niet dat ik er dan mee rij, maar soms moet ik haar dan aan de hand laten lopen voor de dierenarts en ik merk het verschil daarbij al)

Je paard had pijn, had dat niet met de inflacam op, en nu je ermee gestopt bent, doet het weer pijn, waardoor ze gespannen is. Het is logisch dat je je beter voelt met een paracetamol op, tenslotte neem je die dingen niet wanneer je je top voelt. En nou ja, als je je niet goed voelt zorgt dat er net voor dat je je beter voelt op lichamelijk vlak. Dat geldt voor je paard ook, als haar gedrag mentaal was, zou ze ook geschud hebben terwijl ze inflacam kreeg. Het feit dat ze dat niet deed, wijst er net op dat er fysiek echt wel iets aan de hand is.

Sommige paarden worden trouwens heel nerveus en schrikkerig als ze pijn hebben.

Emeijerink
Berichten: 17
Geregistreerd: 24-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 08:35

Hoi allemaal, ja ze wordt regelmatig door de osteopaat nagekeken en nooit wat gevonden. Ook elk half jaar bij de tandarts en het gebit is voor de inflacam ook nog door de dierenarts nagekeken. De gedachte die jullie hebben kan ik mij ook zeker in vinden maar omdat zij erg sensibel is en er ook nog eens een flinke kop op heeft zitten kon ik mij ook voorstellen dat de prikkes van buitenaf er wat door gedempt worden waardoor ze nu ineens extra heftig doet. De eerst volgende stap is nu foto’s van de hals en rug. Dit doe ik uiteraard wanneer dit nodig lijkt te zijn maar omdat dit een behoorlijke kostenpost is en dit mij ook een reele verklaring leek dacht ik om eerst ook om andere ervaringen te vragen.

xDenies

Berichten: 13550
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:39

Emeijerink schreef:
Hoi allemaal, ja ze wordt regelmatig door de osteopaat nagekeken en nooit wat gevonden. Ook elk half jaar bij de tandarts en het gebit is voor de inflacam ook nog door de dierenarts nagekeken. De gedachte die jullie hebben kan ik mij ook zeker in vinden maar omdat zij erg sensibel is en er ook nog eens een flinke kop op heeft zitten kon ik mij ook voorstellen dat de prikkes van buitenaf er wat door gedempt worden waardoor ze nu ineens extra heftig doet. De eerst volgende stap is nu foto’s van de hals en rug. Dit doe ik uiteraard wanneer dit nodig lijkt te zijn maar omdat dit een behoorlijke kostenpost is en dit mij ook een reele verklaring leek dacht ik om eerst ook om andere ervaringen te vragen.


Als er bij een osteopaat en tandarts niets naar voren komt, lijkt me het maken van foto's van andere delen van het lichaam niet eens zo gek. Er kan bij wijze van iets in het linker achter been aan de hand zijn wat voor bij het hoofd gedoe geeft. Of in ieder geval, zo moet je denken.
Inflacam is een ontstekingsremmende pijnstilling, dat maakt een paard niet duf, het neemt alleen een mogelijk ontsteking en/of pijn weg.

Vergeet ook niet dat 4 jaar hartstikke jong is en dan is het helemaal niet gek om een dier te hebben wat wat energieker is. Dat valt ook allemaal wel op z'n plek. Maar in dit geval denk ik toch echt aan pijn of ongemak wat nog niet gesignaleerd is.

Hannanas
Berichten: 13164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:49

Emeijerink schreef:
Hoi allemaal, ja ze wordt regelmatig door de osteopaat nagekeken en nooit wat gevonden. Ook elk half jaar bij de tandarts en het gebit is voor de inflacam ook nog door de dierenarts nagekeken. De gedachte die jullie hebben kan ik mij ook zeker in vinden maar omdat zij erg sensibel is en er ook nog eens een flinke kop op heeft zitten kon ik mij ook voorstellen dat de prikkes van buitenaf er wat door gedempt worden waardoor ze nu ineens extra heftig doet. De eerst volgende stap is nu foto’s van de hals en rug. Dit doe ik uiteraard wanneer dit nodig lijkt te zijn maar omdat dit een behoorlijke kostenpost is en dit mij ook een reele verklaring leek dacht ik om eerst ook om andere ervaringen te vragen.


Van pijn kunnen ze gespannen en onrustig worden, overprikkeld. Bij chronische pijn is het lijf zo overbelast dat “een flinke kop en sensibel” prima passen bij symptomen van pijn. Prikkels worden wel degelijk heftiger doorgegeven wanneer je belast bent met pijn. Trigger stacking noemen ze dat ook wel. Dat kan veroorzaakt worden door alle vormen van stress waar pijn ook toe behoort.

StalNollie

Berichten: 9315
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bijwerkingen inflacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:13

Op de foto ermee. Beginnend bij de hals en rug

Nielojram

Berichten: 7991
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:36

StalNollie schreef:
Op de foto ermee. Beginnend bij de hals en rug


Welnee.
Paard is 4, als de TS enig gezond verstand heeft blijft hij/zij nu even ervan af.
Hoeveel signalen wil je hebben..Deze zijn gratis, hè..

Arabesk

Berichten: 28696
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bijwerkingen inflacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:50

Misschien een maagzweer door gebruik van deze pijnstiller

Bielsje

Berichten: 1484
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Bijwerkingen inflacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:14

Ik heb alleen Metacam gebruikt maar dat is volgens mij vergelijkbaar. Die van mij was met veel meer ontspannen want minder pijn, zonder zag hij ook overal spoken en deed alles om "onder het werk uit te komen".

Niet enkel met metacam trouwens, ook met het zadel. Perfect aangemeten zadel maar lekker liep hij niet, tijdje ander zadel geleend, liep beter en weer terug naar eigen zadel. Toen was de reactie die hij liet zien 10x heftiger, toen hij wist dat het anders kon zijn leek het wel alsof hij dacht "dit doen we dus niet meer".

Ik denk dus niet dat het middel zelf rustgevend is, het ontbreken of verminderen van pijn/ongemak wel...