Tandarts voor het beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje17

Tandarts voor het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 10:11

Hallo!

Over een paar maanden word mijn nu 3 jarige beleerd.
Ze heeft al een aantal keer een hoofdstel met bit ingehad (gewoon oefenen, zonder druk o.i.d).
Ik hoor in mijn omgeving veel mensen die voor het beleren de tandarts hebben laten komen, o.a voor een check op wolfskiezen.
Ook hoor ik veel mensen die pas na het beleren besluiten om wel/niet de tandarts laten komen, zodat ze eerst kunnen zien of het paard last lijkt te hebben in de mond. Zo niet dan laten ze de tandarts eerst ook nog niet komen.

Graag hoor ik ervaringen van mensen!
Hebben jullie de tandarts voor het beleren laten komen,
pas later als het paard al een poosje onder het zadel is of enkel bij problemen?

Alvast bedankt!

Cioccolato

Re: Tandarts voor het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:14

Absoluut voor dat je er überhaupt een bit in hangt.

Voor mij een hele grote no go een bit in hangen voordat de tandarts is geweest. Voornamelijk voor de wolftanden. Dat kan pijnlijk zijn. Eerste ervaring met bit kan dan pijn zijn en dat wil je niet.
Laat staan druk erop en rijden :n

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:15

Ik heb de mijne voor het beleren laten komen. Je wilt toch niet dat ze hun gereden carrière al met ongemak in de mond starten.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:16

Ik vind het echt wel nuttig, de tandarts te laten komen, voordat er echt mee gewerkt gaat worden. Wil gewoon zeker zijn, dat de start goed is en er niets pijn gaat doen in de mond.
Je kunt er maar 1 keer echt mee beginnen met werken en wil dat de eerste ervaringen ( en daarna ook, trouwens) goed zijn :)
Laatst bijgewerkt door Getup op 01-04-22 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:17

Mijn paard ging vanaf 2,5 jaar regelmatig naar de tandarts. Ze beginnen dan met wisselen en dat gaat niet altijd zonder problemen.
Die problemen ben ik liever voor!
Waarom zou je wachten tot ze pijn en ongemak krijgen?

Ik zeg dus voor het beleren!

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 10:19

Oh super, bedankt voor alle snelle antwoorden!
Ik ga me even verdiepen in goede tandartsen hier in de buurt. Dan zou ik binnenkort even een afspraak maken.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:10

Maar ze hoeven van wolfskiesjes helemaal geen last te hebben. De mijne had wolfskiesjes, volgens de tandarts en stalgenoten moest je die eruit laten halen. Dus laten doen. Werkelijk geen enkel verschil gemerkt. En hij was al 11 jaar toen ze eruit gingen. Hij had er dus gewoon nooit last van gehad. Achteraf bekeken had ik ze er dus niet uit hoeven laten halen. En bij een eventueel volgend paard zal ik het ook alleen maar laten doen als die er last van zou hebben.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:14

een paard kan meer hebben dan wolfstandjes. Doppen op kiezen, scherpe haken, diastasen etc. Dus ja, absoluut een tandarts voor het beleren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:16

Alvaron schreef:
Maar ze hoeven van wolfskiesjes helemaal geen last te hebben. De mijne had wolfskiesjes, volgens de tandarts en stalgenoten moest je die eruit laten halen. Dus laten doen. Werkelijk geen enkel verschil gemerkt. En hij was al 11 jaar toen ze eruit gingen. Hij had er dus gewoon nooit last van gehad. Achteraf bekeken had ik ze er dus niet uit hoeven laten halen. En bij een eventueel volgend paard zal ik het ook alleen maar laten doen als die er last van zou hebben.

Waarom niet gewoon van te voren ze laten verwijderen?
Maar eerst beleren en dan afwachten of het paard er pijn aan krijgt?
Dan pas verwijderen en het paard een tijdje uit de running en als je pech hebt een paard die langere tijd onrustig blijft op het bit.
Bij mijn kleintje heb ik de kiesjes voor zijn 3de laten verwijderen, gewoon om pijn uit te sluiten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:47

Ik pas liever de optuiging aan aan de paardenmond in plaats van de mond aan te willen passen aan een bit. Wanneer hij al zonder bit ergens last van heeft, is dat natuurlijk een ander verhaal.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:51

Wij beleren heel veel paarden en moedigen het juist aan ze voor het beleren (en dan niet een week van te voren :') ) te laten controleren door een tandarts. Je wilt niet dat je paard zijn rij/men carrière moet beginnen met pijn in de mond :)

Beleren moet iets leuks zijn, als dit direct met pijn word geassocieerd is dat natuurlijk niks waard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:36

Hier laten wij alle paarden jaarlijks checken door veearts (plus bloed waardes controle), chiropractiker en tandarts voor start wedstrijd seizoen. En al helemaal als we met een jong paard of nieuw paard beginnen. Net zo goed als onze tuigen, koetsen, trailer en zadels jaarlijks gecheckt worden.

Zeker weten dat ze gezond zijn en alles heel en onderhouden is, vinden wij belangrijk voor het welzijn van onze paarden.

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:40

Ik heb een tandarts in de buurt gevonden maar zag dat deze met domosedan gel werkt.
Ik heb ooit stage gelopen bij een paardentandarts en dierenarts, deze werkte met injectie.
Sedeert domosedan wel genoeg? Mijn pony is niet de meest nuchtere dus ik ben bang dat ze in paniek schiet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:43

Een tandarts of een gebitsverzorger?
Een arts mag verdoven in het bloed, een gebitsverzorger mag alleen pasta's geven

Vanaf 2,5 jaar regelmatig naar de tandarts. Dus voordat er een bit in gaat.

Waarom eerst het risico lopen op pijn van het bit, misschien een nare ervaring op laten lopen en dan het op gaan lossen. Dan creëer je een probleem wat er helemaal niet hoeft te zijn.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:45

Guusje17 schreef:
Ik heb een tandarts in de buurt gevonden maar zag dat deze met domosedan gel werkt.
Ik heb ooit stage gelopen bij een paardentandarts en dierenarts, deze werkte met injectie.
Sedeert domosedan wel genoeg? Mijn pony is niet de meest nuchtere dus ik ben bang dat ze in paniek schiet.

Ja hoor. Ik heb ook een tijd een tandarts gehad die geen dierenarts was en dus niet mocht prikken. Als je de domosedan juist aanbrengt (in de lip of onder de tong, niet laten doorslikken) werkt het net zo goed.

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 14:47

Gebitsverzorger inderdaad.
Een dierenarts die ook gebitten doet heb ik hier in de buurt helaas nog niet kunnen vinden, gebitsverzorgers wel een aantal. Maakt dat uit?

Ik heb inderdaad besloten om over een paar weken even een tandarts te laten komen. Het beleren gaat nog wel even duren dus de behandeling zou ruim voor het beleren zijn.
En tot die tijd doe ik er even geen bitje in :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:49

Molfre schreef:
Ja hoor. Ik heb ook een tijd een tandarts gehad die geen dierenarts was en dus niet mocht prikken. Als je de domosedan juist aanbrengt (in de lip of onder de tong, niet laten doorslikken) werkt het net zo goed.

Niet bij de mijne hoor, wordt slap, laat zich achterover vallen en is volledig in paniek (weggedraaide ogen).
Hier komt alleen een tandarts die ook DA is en intraveneus mag werken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:58

Tandarts voor tijdens en na het beleren :+

Met jonge paarden is het verstandig om elk half jaar/jaar heen te gaan.

HvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:07

Advies is juist om voor het beleren het gebit te laten controleren, het paardengebit is de eerste 5 jaar enorm in ontwikkeling. Haken, doppen, wolfskiesjes zijn ongemakken in de mond die het paard tijdens het beleren een zeer onaangename ervaring op kunnen laten doen met het bit.
Advies is ook om wolfskiesjes altijd te verwijderen. Ze hebben geen enkele functie, maar zitten precies op de plek waar het bit komt te liggen. Ze hoeven er niet altijd last van te hebben, maar het zijn kleine kiesjes, met een korte wortel. Als een dergelijke kies los komt te staan, of erger nog afbreekt, geeft dit gegarandeerd last (en dus een lastig paard bij het rijden)
Blinde wolfskiezen geven altijd last, deze liggen onder het slijmvlies en iedere keer dat het bit daar overheen gaat geeft dit pijn.
De discussie tandarts of gebitsverzorger is een non discussie. Het beroep paardentandarts bestaat niet. Alleen iemand die de opleiding tot humaan tandarts heeft afgerond mag zich tandarts noemen. Een dierenarts die (ook) gebitten doet is een DA die ook gebitsverzorging bij het paard doet. Belangrijkste verschil tussen een DA en een niet DA gebitsverzorger is, dat alleen een DA een eventuele sedatie direct in het bloed mag spuiten. Belangrijkste is dat je een gebitsverzorger (DA of niet-DA) laat komen die ruime ervaring met paardengebitten heeft.
De NVVGP is de belangenvereniging van gebitsverzorger, hier zijn zowel DA als niet-DA lid van. Op de site van de vereniging kun je zoeken naar gebitsverzorger bij jou in de buurt. https://www.nvvgp.nl

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:13

Guusje17 schreef:
Een dierenarts die ook gebitten doet heb ik hier in de buurt helaas nog niet kunnen vinden, gebitsverzorgers wel een aantal. Maakt dat uit?

Ik heb inderdaad besloten om over een paar weken even een tandarts te laten komen. Het beleren gaat nog wel even duren dus de behandeling zou ruim voor het beleren zijn.

Tussen gebitsverzorger die niet of alleen via een gel verdooft en een tandarts die in basis DA is zit een behoorlijk verschil.

Bijna elke kliniek die ik ken heeft een tandarts in dienst of iemand die bij de kliniek is aangesloten/wordt aangeraden.

Als dit de eerste keer is en je paard niet zo heel nuchter, zou ik zeker een tandars contacten en niet een gebitsverzorger

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:17

vanaf 3 jaar in het werk dan kun je het beste elk half jaar het gebit laten checken en als nodig behandelen.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:33

MarliesV schreef:
Guusje17 schreef:

Tussen gebitsverzorger die niet of alleen via een gel verdooft en een tandarts die in basis DA is zit een behoorlijk verschil.

Bijna elke kliniek die ik ken heeft een tandarts in dienst of iemand die bij de kliniek is aangesloten/wordt aangeraden.

Als dit de eerste keer is en je paard niet zo heel nuchter, zou ik zeker een tandars contacten en niet een gebitsverzorger

Helemaal mee eens. Ik kan mij haast niet indenken dat er geen dierenarts te vinden is die gebitten doet. Welke regio woon je?

Verdoven via bloedbaan vind ik veel fijner en secuurder. Plus een dierenarts is veel meer geschoold dan een gebitsverzorger. Wel een verstandige keuze om voor het beleren de tanden te laten controleren! Goed dat je hier over nadenkt!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:56

Vooral NIET iemand laten komen die alleen gebitsverzorger is, omdat je dan op geen enkele manier kunt controleren of iemand wel een beetje een behoorlijke opleiding heeft gehad.

Dus gewoon een dierenarts die mag sederen, én ervaring heeft met gebitten.
Volgens mij heeft elke beetje zichzelf respecterende praktijk wel zo iemand in dienst.

En verder:
Ja dus, voor het beleren gebit laten doen. Mijn merrie had geen wolfskiesjes, maar wel doppen en een aantal vervelende haken. Was zonder controle toch een heel akelige ervaring geworden dan, de eerste keer het bit in..

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:12

Ik zelf heb een 'paardentandarts' die nog met de hand werkt en waardoor verdoven niet nodig is. ik persoonlijk vind dit vele malen fijner. Tenzij er natuurlijk getrokken etc. moet gebeuren. Ik heb mijn merrie ook eerst na laten kijken voordat ik ging beleren!

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 14:19

Ik heb inmiddels via-via een tandarts (tevens dierenarts) gevonden die volgende week naar het gebitje van mijn pony gaat kijken.
Bedankt voor alle adviezen! Heel leerzaam :D