Zand, ik zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: balance, Nicole288, Sica, C_arola, Neonlight, Coby, Dyonne

_xManadisx_

Zand, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-22 17:52

Ik zit met mijn handen in het haar.
Mijn 19 jarige merrie hadden we 2,5 maand geleden mee naar een reguliere tandarts check. Ik heb toen ook een zandfoto laten maken omdat ze steeds wisselend wat diarree had, naar niets ernstigs. Wat bleek? Helemaal vol. Schrikbarende hoeveelheid zat we in de darmen. Gelijk gestart met 800 gram vlozaad elke dag (merrie is 350 kg).
Na een maand teruggegaan, zand was er voor de helft uit, nog even volhouden dus.
Nu hebben we gisteren weer een foto gemaakt en lijken we weer terug bij af. Ze krijgt nu al 2 maanden 800 gram vlozaad per dag. Eten krijgen ze uit een slowfeeder. Staan wel op zandgrond maar ze staat al 13 jaar op deze plek. Ik denk dat het oud zand is want tot 2 kaar geleden kregen ze kuil op de grond.
Iemand nog dé tip?
Uiteraard heb ik ook contact met mijn dierenarts, maar mogelijk heeft hier iemand een extra tip :)

schoentje ?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:47

Als al ruim 2 maanden per dag gegeven wordt, gaat de peristaltiek van de darmen zelf dan niet achteruit? In principe geef je kuren van een week juist om gewenning te voorkomen. Wat olijfolie erbij schijnt werking van vlozaad te versterken.

Is de peristaltiek verminderd, dan krijg je weer wat makkelijker volloop met zand (ze krijgen altijd wel wat binnen, hoe goed je ook je best doet...), want het wordt niet voldoende gemixt in de darmen, dus krijgt de ruimte naar beneden te zakken...
Bij shet op mijn werk ook veel diarree, zand in mest, koliek op koliek... Uiteindelijk is ze bij de slacht beland en gedissecteerd: bleek veel schade op oa darmen te hebben door zware worminfectie in het verleden. Van daar uit stelde dierenarts dat verminderde peristatiek het primaire probleem was bij haar.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Ryder

Re: Zand, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:58

Als ik jou was zou ik Iris van Gulik (dierenarts) raadplegen, die heeft het hier veelvuldig over op haar Insta inclusief oplossingen.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:11

Of de dierenarts paraffine olie evt in combi met vlozaad of lijnzaad geven via de sonde (of evt in de slobber) en idd niet door blijven kuren met de psyllium, deze verliest de werkzaamheid op gegeven moment

Eet ze geen zand? Soms zie je van die paarden die echt zand scheppen… dan kun je vlozaad erin pompen wat je wilt maar kun je nooit tegen op

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-22 20:01

Ze staat op een wei met zandbodem, maar eet uit een bak van de grond. Ze morsen soms wel wat dus ze kan wat binnenkrijgen.
Psylium blijven geven was het advies.
Ik ga morgen even overleggen, anders breng ik haar gewoon voor een week naar de kliniek kn te laten sonderen. Nu komen we nergens. Dan maar de dure weg als het helpt. Dit is oom niet goedkoop

schoentje ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 06:35

Hoeveel hooi heeft ze tot haar beschikking?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-22 06:38

Ninx schreef:

Onbeperkt voordroog.

schoentje ?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:28

Psyllium moet je in kuren van maximaal 7 tot 10 dagen geven. Tussendoor stoppen. De werking gaat namelijk verloren als je het blijft geven.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:44

_xManadisx_ schreef:
Ninx schreef:

Onbeperkt voordroog.

Is er een mogelijkheid dat ze het voordroog niet goed verdraagt of bepaalde tekorten heeft waardoor ze bewust zand opneemt?

Er zijn studies geweest over psyllium in combinatie met Epsom zout. Daar zou je eens op kunnen googelen. Kijken of je daarmee een soort monsterkuur zou kunnen geven.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:11

Je zou eens kunnen kijken naar silicium.
Dat kan helpen voorkomen dat ze zand eten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:18

Ik zou inderdaad ook eens bloed laten testen op tekorten. Daarbij toch kijken dat je het knoeien kunt beperken (misschien extra hooinet?) en wellicht in kliniek paraffine laten geven. Psyllium is ook niet heel goedkoop, en helpt nu blijkbaar niet afdoende.
Wellicht ook Stro door het hooi mengen en zorgen dat ze in ieder geval nooit zonder hooi/ruwvoer staan.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-22 16:43

Horseware schreef:
Psyllium moet je in kuren van maximaal 7 tot 10 dagen geven. Tussendoor stoppen. De werking gaat namelijk verloren als je het blijft geven.

We zijn op advies van de kliniek dit gaan geven in deze hoeveelheid :) moesten het ook doorgeven.

Ik ga haar morgen naar de kliniek brengen voor een week paraffine en ook psylium, hopen dat het gaat helpen!

schoentje ?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:25

_xManadisx_ schreef:
Horseware schreef:

We zijn op advies van de kliniek dit gaan geven in deze hoeveelheid :) moesten het ook doorgeven.

Ik ga haar morgen naar de kliniek brengen voor een week paraffine en ook psylium, hopen dat het gaat helpen!

Je vraagt tips, niet wat jouw eigen dierenarts zegt, toch? Want dat heeft uiteindelijk niet geholpen. DE tip is toch echt: stopweken tussendoor. De werking gaat echt verloren als je dat niet doet.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:47

Paraffine kun je gemakkelijk zelf voeren.
De dierenarts heeft dat in flessen/kannen en door wat slobber of grasbrok eten ze dat meestal prima.

Ik zou meer afwisselen. Een week bietenpulp, tien dagen psyllium met paraffine en evt bitterzout etc etc. En daarbij ruw ruwvoer voorzien (wat stro?) en genoeg beweging.

Plus bloedonderzoek op tekorten en/of even van balancer wisselen. Op sommige gaan ze wel eens raar eten, kan maar net aan het paard liggen.

Wat eet je paard verder?

Ps; en van type psyllium wisselen kan ook nog wat doen. Dus husk of poeder of hele etc
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 13-04-22 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Niet banketstaaf maar poetsen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-22 20:50

Ze gaat nu morgen een week naar de kliniek. Daar gaan ze sonderen, parafine, paylium en magnesiumsulfaat geven. Heb overlegd met de dierenarts vandaag en dat was de beste optie. We kunnen het wel nog een paar weken proberen, maar de kans dat we op de kliniek belanden blijft aanzienlijk.

Normaal krijgt ze alleen voordroog ombeperkt, halve schep havens natural balance en marstal force als balancer er bij.

Ze loopt buiten, maar krijgt niet heel veel beweging. Ze heeft een vergroeiing aan haar rug waardoor ze erg slecht loopt en het zand maakt het alleen maar erger. Dus daar zit ze een beetje in een vicieuze cirkel

schoentje ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:13

Sterkte! Hopelijk lost die week het op!
Bij thuiskomst zou ik dan van voer en balancer wisselen, je weet maar nooit!
Bijv naar Victorious of naar jpgef.

Niet banketstaaf maar poetsen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 07:15

Hannanas schreef:
Sterkte! Hopelijk lost die week het op!
Bij thuiskomst zou ik dan van voer en balancer wisselen, je weet maar nooit!
Bijv naar Victorious of naar jpgef.

Ja! Ga ik eens naar kijken :)
Dankjewel!

schoentje ?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:00

Hoe gaat het nu?

Voor altijd in m'n hart, Tommie

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 20:24

Hele lichte vooruitgang. Zand lijkt wat losser te liggen en de brokken breken op. Maar ze moet nog tot maandag blijven. Het vervelende is alleen dat ze op stal moet, verder kan ze alleen op een zandpaddock daar of op het gras, maar met beide risico dat er weer in gaat. Maar ze heeft een blessure aan dr rug dus ze liep vandaag enorm slecht. Na 5 min gelukkig beter. Maar goed, zand moet er toch echt uit.

schoentje ?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:50

Mijn merrie is 3 dagen gesondeerd toen ik na een maand geen vooruitgang zag met vlozaad en lijnzaad....
Toen was ze zo schoon.

Er wordt ook gezegd dat hooi beter zand afvoert dan voordroog.
Tip van Dap Bodegraven was ook ongekookt lijnzaad te geven. Dan heb je slijmerige werking pas aan het eind van de darmen, daar waar je het wilt hebben. Als je kookt eten ze het slijmerig en heb je het effect al in de maag. Handig voor tegengaan van maagzweren, maar dus minder voor zand in de darmen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:00

_xManadisx_ schreef:
, maar krijgt niet heel veel beweging. Ze heeft een vergroeiing aan haar rug waardoor ze erg slecht loopt

Is het allemaal dan nog wel eerlijk naar haar toe dan?

Het leest niet echt positief...

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:04

ik ben met mijn pony ook heel lang aan het struggelen geweest met zand.
Hij is eind vorig jaar 2x behandeld met parafine door de DA.
Dit bleek uit eindelijk maar een tijdelijke oplossing.
Uit eindelijk besloten van stal te verhuizen en dit bleek de juiste keuze.
Op de vorige stal kreeg hij gewoon niet genoeg hooi waardoor hij op het hele korte gras bleef grazen.
Nu heeft hij onbeperkt hooi en gaat het heel er goed. Ik blijf wel maandelijks een zandkuur geven uit voorzorg.

Hopelijk knapt je paard snel op op de kliniek, sterkte!

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 21:08

Daan13 schreef:
_xManadisx_ schreef:
, maar krijgt niet heel veel beweging. Ze heeft een vergroeiing aan haar rug waardoor ze erg slecht loopt

Is het allemaal dan nog wel eerlijk naar haar toe dan?

Het leest niet echt positief...

Ja het klinkt erger dan het is. Er is een ligament verkalkt thv haar SI gewricht. Is 2 kaar geleden helemaal binnenste buiten gekeerd. Ze heeft geen pijn, dat weten we, mocht dat ooit gebeuren dan is het klaar.
Wat ze nu laat zien is slechte coördinatie vanuit haar achterhand. Echter is ze wel vrolijk, stapt goed door met wandelen. Rijden hebben we op advies van de Lingehoeve gewoon gedaan, alleen afgelopen half jaar niet meer kmdat ze te slecht liep. Maar dat komt door de combinatie van enkele kilo’s zand en dat ligament. Ze heeft in haar leven (nu 18) op 1 keer na nooit een stap kreupel gelopen. Die ene keer had ze een hoefzweer.

schoentje ?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:28

Hoe gaat het nu met je paard?

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:50

Heeft ze een liksteen erbij?