Hoelang zwelling en vocht zien bij peesblessure?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Hoelang zwelling en vocht zien bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 19:31

Hallo,
Mijn welsh cob pony heeft morgen 7 weken geleden een peesblessure opgelopen door een trap. Er is een echo gemaakt door de kliniek en het resulaat was dat het checkaanhechtingsligament die verbonden is met de diepe buigpees en de kogel geblesseerd is. Pony gaat een jaar op rust, met een stapschema waar elke week 5 minuten bij mogen en na een paar maanden moet ik de draf invoeren, op dezelfde manier, alleen dan op zachte ondergrond. Tevens een jaar lang elke dag koelen met water voor 10 minuten. Nu vraag ik me af hoe lang het nog duurt voor de zwelling, de "bobbel" en het vocht weg ebt bij de pees? Ik heb geen ervaring met peesblessures door een trauma van buitenaf en vroeg me af hoe lang het bij anderen geduurt heeft voordat het weg gaat? Paard loopt prima in stap inmiddels.

Dit is de pees momenteel van de binnenkant, de buitenkant is weer wat dikker:
Afbeelding
Tevens schommelt het ook heel erg. Na koelen en stappen is hij altijd geslonken, als ik m ophaal is t altijd weer anders, de ene keer wat geslonken, de andere keer weer dikkig en de andere keer weer een soort extra bobbel boven de 2 plekken. Is dit normaal? :(:)

Alvast bedankt voor de reacties
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 12-04-22 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Hoelang zwelling en vocht zien bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:31

Door het wandelen gaat het hart harder werken, dus zal het vocht iets afgevoerd worden...
Koelen is noodzakelijk om de warmte uit de blessure te halen...
Door het koelen zal het vocht ook afnemen, en dus ook de pijn sneller verminderen...
Noodzaak is wel dat je diep en veilig koelt...
Ieder die ervaring heeft met peesblessures kan bevestigen dat het een langdurige kwestie is...
De ernst van de blessure zal ook mede bepalend zijn, hoelang het dik en warm blijft!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:44

Bij peesblessures is er eigenlijk geen peil op te trekken. Een van mijn paarden heeft 15 jaar geleden een trap v.e. ander paard gehad, verkleefde pees, zou nooit meer goedkomen, tenzij ik zou opereren (pees klieven) Het enige wat te zien was was een bobbel boven het kootgewricht, net zoals jouw foto Na een half jaar wisselbaden (koud afspuiten + emmer warm water met handdoek om been wikkelen ) minimaal 3 per dag. Wees de scan uit dat alles weer goed was. De bobbel bleef echter wel.

3mnd geleden dik been, van koot tot sprong overvuld, weer wisselbaden + antiphlogistine zalf en na 2 wkn was het been weer normaal, behalve smorgens (weer wat vocht) na 2mnd scan laten nemen (overigens nooit kreupel geweest) ....en gelijk maar van alle benen :-) alles was goed, rustig opbouwen.

zo zie je maar, kleine bobbel= groot probleem halve been dik= uiteindelijk niets aan de hand.....zeer veraderlijk die peesblessures! en niet te vergelijken.

overigens, omdat mijn paard al bijna heel haar leven artrose heeft (ook ten tijde vd eerste peesblessure) heb ik hun advies van 6wkn boxrust in overleg met mijn hoefsmid in de wind geslagen. Rustige beweging in een kleine weide bv. is (in mijn ogen!) beter dan stalrust.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:35

Rascha schreef:
Koelen is noodzakelijk om de warmte uit de blessure te halen...
Door het koelen zal het vocht ook afnemen, en dus ook de pijn sneller verminderen...

Waarom wil je de warmte uit de blessure halen?
warmte/zwelling = doorbloeding = genezing.

Koelen is een beetje ouderwets, in de sportfysiotherapie (mensen) wordt het nog nauwelijks gedaan, behalve eventueel direct na een trauma. Dan heeft het mogelijk een beetje effect in het beperken van de inwendige bloeding.

Koelen heeft wel zin als pijnvermindering inderdaad, omdat er een ander type zenuw geprikkeld wordt (zelfde effect als wrijven over een zere plek).
Het heeft in ieder geval zeker geen effect op het herstel van het peesweefsel, voor het oog is het natuurlijk wel fijn dat het been er dunner uitziet, maar dat wil dan helaas nog niet zeggen dat het van binnen ook ineens beter gaat.

Wisselbaden daar zie ik het nut nog wel van in, daarmee stimuleer je de doorbloeding :j

Dat de pees na stappen en koelen dun wordt klopt, dat is normaal. Wanneer de pees weer dun is dat ligt aan de ernst van de blessure, welke pees het is en hoe het herstel gaat. De zwelling en warmte is nuttig, dan is er veel doorbloeding rondom de pees (pezen zijn van zichzelf al slecht doorbloed), waardoor afvalstoffen afgevoerd kunnen worden en "herstel"stoffen aangevoerd.

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:16

Mijn paardje heeft 5 maand geleden ook haar 2de peesblessure in 1 jaar gehad. De eerste was een scheur in de pees en de 2de (5mnd geleden) was een overrekking van de pees. Beide in verschillende benen. Deze laatste was niet zo ernstig, maar heb ik wel als zodanig behandeld. Bij de eerste heb ik een half jaar gekoeld. Van 4 x per dag naar 1x en helemaal niet meer. Schijnt dat het alleen zinvol is bij eerste verschijnselen van een peesblessure, maar ik heb het toch uit gevoel maar langer door gedaan. Was toch grondwater :). In het begin was het bij mij ook wisselend dik en dan weer dun. Eerst was het altijd dik (2 maand op stal). Later was het bij beweging dik en bij stil staan dun. Toch doorgegaan met rustig stappen. Weer wat later was het bij stilstaan dik en bij beweging dun. Mijn DA zei dat als het de volgende dag weer dun is na de beweging dit normaal is. Is reactie van de pees. Je triggert hem als het ware. Maar dit moet natuurlijk niet te heftig gebeuren, vandaar dat het dus de volgende dag weer dunner moet zijn. Bij de eerste blessure moest ze 2 maand op stal, maar dit zou ik de volgende keer niet weer doen. Ze worden er op gegeven moment zo hyper van aan de hand. Bij de tweede blessure heb ik haar gelijk op klein stuk van 10 x 4 gezet. Tja, peesblessure zijn zo lastig. Wat doe je wel en wat doe je niet. Ik heb wel de pees een paar keer laten scannen. Verder heb ik het opbouwen volledig naar gevoel gedaan. Ik heb ook geen stapschema gekregen. Dit is gewoon ook lastig, omdat je een terugval kunt krijgen. Dit had ik ook een paar keer. Dan doe je teveel en moet je weer even terug in het opbouwen. Verder heb ik veel traumeelgel gesmeerd. Succes met je paard

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:27

Oh ja, prima in stap lopen zegt niks he. Mijne liep ook vrij snel weer normaal. Heeft eigenlijk alleen maar iets onregelmatig gelopen in stap. Het was dat een ander het opviel, had het zelf niet gemerkt. Ik heb het stappen opgebouwd van minder dan 5 min. naar 45 minuten. Daarna pas een stukje draf erbij gedaan. Ik heb vooral erg gekeken naar wat zij aan gaf. Dit altijd ernaast aan de hand. En tussendoor heb ik de osteopaat laten komen, want door het niks doen word mijne erg snel stijf. Bij de tweede peesblessure had ze een overrekking van de pees. De pees was niet door, maar 'in de war'. Met als gevolg een peesschede ontsteking. Het is nu over (laten scannen) en het been is altijd iets dikker gebleven dan de andere. Soms is hij weer wat dunner. Tis net of het been het vochtafvoer niet zo snel kan verwerken. Maar het is niet warm na het rijden. En 7 weken is niets hoor. Dat is echt nog het begin van de blessure. Mijn paard was met 7 maanden genezen verklaard en ze had 'maar' een scheurtje van ongeveer 1 cm. Volgens de DA in iedergeval minimaal.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:41

Mijn paard heeft precies dezelfde blessure. Ook checkligament/aanhechting diepe buiger.
Ik heb geen boxrust gedaan, omdat ik weet dat ze dat niet trekt, en de hele dag staat te draaien en trappen tegen de deur. In combinatie met ook lichte kogelatrose en HKO leek me dat geen goed idee.
Ze heeft een eigen stukje wei gekregen zodat ze wat kon rondlopen..

We zijn nu 15 maanden verder, en er zit nog steeds een verdikking, al is die wel veel minder dan aan het begin. Sinds een paar weken is ze regelmatig in draf. Het enige wat ik met haar doe is stappen, meestal ernaast, soms erop.
Osteopathie heeft haar erg geholpen.

Geduld geduld geduld :( Peesblessures zijn echt ellendig.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 13:10

hiekje schreef:
Oh ja, prima in stap lopen zegt niks he. Mijne liep ook vrij snel weer normaal. Heeft eigenlijk alleen maar iets onregelmatig gelopen in stap. Het was dat een ander het opviel, had het zelf niet gemerkt. Ik heb het stappen opgebouwd van minder dan 5 min. naar 45 minuten. Daarna pas een stukje draf erbij gedaan. Ik heb vooral erg gekeken naar wat zij aan gaf. Dit altijd ernaast aan de hand. En tussendoor heb ik de osteopaat laten komen, want door het niks doen word mijne erg snel stijf. Bij de tweede peesblessure had ze een overrekking van de pees. De pees was niet door, maar 'in de war'. Met als gevolg een peesschede ontsteking. Het is nu over (laten scannen) en het been is altijd iets dikker gebleven dan de andere. Soms is hij weer wat dunner. Tis net of het been het vochtafvoer niet zo snel kan verwerken. Maar het is niet warm na het rijden. En 7 weken is niets hoor. Dat is echt nog het begin van de blessure. Mijn paard was met 7 maanden genezen verklaard en ze had 'maar' een scheurtje van ongeveer 1 cm. Volgens de DA in iedergeval minimaal.

Ik zeg zeker niet dat ik alles goed vindt lopen omdat hij in stap goed loopt hoor! ;) Hij is een echte puber en loopt overal doorheen en ik neem de situatie dan ook zeer zeker ernstig en behandel het ook als blessure. Ik verwacht ook zeker niet dat de zwelling nu weg zou moeten zijn, ik weet helaas maar al te goed dat 7 weken nog "niks"' is. Ik maakte me alleen zorgen over het wisselen van de dikte en de zwelling, en vroeg me dus af of dat normaal is. Zo te lezen wisselt het nogal per situatie en per paard. De osteo komt sowies eens per jaar, dus het is idd niet zo'n slecht idee om haar dit keer wat eerder te laten komen om hem tussentijds wat minder stijf te laten worden. :j

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 13:21

reiziger schreef:
Mijn paard heeft precies dezelfde blessure. Ook checkligament/aanhechting diepe buiger.
Ik heb geen boxrust gedaan, omdat ik weet dat ze dat niet trekt, en de hele dag staat te draaien en trappen tegen de deur. In combinatie met ook lichte kogelatrose en HKO leek me dat geen goed idee.
Ze heeft een eigen stukje wei gekregen zodat ze wat kon rondlopen..

We zijn nu 15 maanden verder, en er zit nog steeds een verdikking, al is die wel veel minder dan aan het begin. Sinds een paar weken is ze regelmatig in draf. Het enige wat ik met haar doe is stappen, meestal ernaast, soms erop.
Osteopathie heeft haar erg geholpen.

Geduld geduld geduld :( Peesblessures zijn echt ellendig.

Pff, jouw berichtje is idd ook sneu zeg. Erg vervelend he die blessures! 15 maanden joh, das lang! Ik heb ook niet voor boxrust gekozen, die vliegt over de boxdeur als ik m nu opsluit. En dan nog, dan is t voor die pees ook niet denderd en t wordt er toch alleen maar slechter van met dat gedraai. Dus dat is om t even. Hij staat ook op een rustig stuk met een oudere pony zodat hij niet getriggerd wordt om te gaan ouwehoeren en spelen. Maar met stappen is t nu al een vaatje buskruit, laat staan als ze op stal gaan. Pffff. Had jij dit ook als advies gekregen? De kliniek had nl voor ons als schema: 8 weken stappen, na 8 weken de draf erin meenemen, opgebouwd per week met 5 minuten en dat ook 8 weken volhouden. Paard was daarna weer klaar volgens hen. Ik neem het voor een jaar voor lief met gewoon stappen en elke dag koelen, helemaal als ik naga dat ik m niet op boxrust heb zoals liever moet en het nog zo dik is. Koelen blijf ik ook gewoon zoals hiekje op gevoel wel doen, ik vind t toch minder dik erna en het is altijd goed voor de doorbloeding. Pony had het exact 3 weken ervoor opgelopen toen het schema werd gemaakt.Tussentijds laat ik ook weer een nieuwe scan maken.

Kwam de peesblessure bij jouw paard door een trap of iets anders?

Bedankt voor je informatie :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 13:24

hiekje schreef:
Oh ja, prima in stap lopen zegt niks he. Mijne liep ook vrij snel weer normaal. Heeft eigenlijk alleen maar iets onregelmatig gelopen in stap. Het was dat een ander het opviel, had het zelf niet gemerkt. Ik heb het stappen opgebouwd van minder dan 5 min. naar 45 minuten. Daarna pas een stukje draf erbij gedaan. Ik heb vooral erg gekeken naar wat zij aan gaf.

Dat is met de mijne zo verdomde lastig he! :7 Die vindt namelijk zelf dat er niks aan de hand is en die snapt maar niet waarom zn vriendjes wel met elkaar op buitenrit gaan en wij alleen maar dom wandelen en de andere kant op gaan. Hij is nogal expressief en uit zich dan ook heel erg daarin. Risico met hem is dus ook dat hij zo hard is voor zichzelf en er doorheen loopt dat ik er niet van op aan kan om te kijken wat hij aangeeft.

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:14

ja..das lastig als je met meerdere op stal staat denk ik. Ik sta bij me ouders samen met ouder paard van me zus. Tis bij ons heel rustig en ik ging altijd op stap als de ander gewoon op stal stond. Plus dat me ouders aan grote weg wonen en achter het huis bos hebben. Ik kon met stappen dus goed bekijken of ik dit verantwoord vond langs de weg. Mijne had ook blessure aan checkligament. Was in het begin wisselend dik en dun, dat herken ik dus wel. In begin langer dik en na verloop van tijd ging het schommelen. Pfff is een stress blessure hoor...ik heb er in iedergeval veel verdriet van gehad..en stress. Maar met rust en behandeling op de ouderwetse manier is het goed gekomen. Mijn DA kende iemand die meer wist over de schokjes die ze een pees kunnen geven? Ik weet zo even de naam niet meer. Zij wist mij te vertellen dat de kans dat het hiervan beter geneest maar een paar procent is. Ik heb daar toen dus niet voor gekozen. En ook mijn paard was het soms zat hoor..steigeren, opzij springen..ohhhh wat een stress. Gelijk voelen als we terug waren. En dan was het soms echt wel weer wat dikker door die capriolen, maar dan deden we een stapje terug. Lange adem moet je hebben...geduld geduld geduld echt. In het begin ging ik de dagen tellen.. maar op gegeven moment had ik er een soort rust in gevonden. Moet zeggen dat het onze band ook wel versterkt heeft denk ik, want ze is lang niet meer zo'n bangerd op buitenrit, maar ja het blijft een merrie :)

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:53

Mijn paard is de voorlaatste x dat hij kreupel werd, in mei kreupel komen te staan aan pees....
Ik ben pas met kerst er toen weer voor het eerst op gegaan...
En ook toen bleef ik nog 3x per dag koelen met Equi-n-icE...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:44

hiekje schreef:
ja..das lastig als je met meerdere op stal staat denk ik. Ik sta bij me ouders samen met ouder paard van me zus. Tis bij ons heel rustig en ik ging altijd op stap als de ander gewoon op stal stond. Plus dat me ouders aan grote weg wonen en achter het huis bos hebben. Ik kon met stappen dus goed bekijken of ik dit verantwoord vond langs de weg. Mijne had ook blessure aan checkligament. Was in het begin wisselend dik en dun, dat herken ik dus wel. In begin langer dik en na verloop van tijd ging het schommelen. Pfff is een stress blessure hoor...ik heb er in iedergeval veel verdriet van gehad..en stress. Maar met rust en behandeling op de ouderwetse manier is het goed gekomen. Mijn DA kende iemand die meer wist over de schokjes die ze een pees kunnen geven? Ik weet zo even de naam niet meer. Zij wist mij te vertellen dat de kans dat het hiervan beter geneest maar een paar procent is. Ik heb daar toen dus niet voor gekozen. En ook mijn paard was het soms zat hoor..steigeren, opzij springen..ohhhh wat een stress. Gelijk voelen als we terug waren. En dan was het soms echt wel weer wat dikker door die capriolen, maar dan deden we een stapje terug. Lange adem moet je hebben...geduld geduld geduld echt. In het begin ging ik de dagen tellen.. maar op gegeven moment had ik er een soort rust in gevonden. Moet zeggen dat het onze band ook wel versterkt heeft denk ik, want ze is lang niet meer zo'n bangerd op buitenrit, maar ja het blijft een merrie :)

Och, ik herken ons hier zo in he! Zelf voor mij wanneer ik er weer opzit is geen prioriteit, ik voel me alleen zo rot over dat ik t hem niet uit kan leggen dat hij gewoon mee moet werken omdat het voor zn eigen bestwil is. Al dat stomme stappen en 10 min koelen per dag. Hij wordt idd ook vervelend, energierijk en het bezorgt mij idd ook veel stress en verdriet. Niet voor het rijden, maar voor hem en de sitautie en dat je weet dat dat heel lang gaat duren. Ik denk dat het rustiger voor ons wordt als de paarden de stalperiode ingaan. Normaal haat ik dat, maar die rust wat jij bedoeld, ik denk dat ik me daar dan wat meer in zal kunnen vinden, gezien de situatie die je dan hebt.
Wat een toestand he :')

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:50

Meeste paardjes die geblesseerd zijn, en rustig aan moeten doen, krijgen behoorlijke stalmoed waardoor ze ook weer niet zuinig en voorzichtig voor zichzelf zijn................
Dat is ook zo balen.... Je vecht voor de ene behandeling, en ze veroorzaken zelf de volgende blessure....

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:27

Ja echt he... Beestje is pas 6 en snapt er echt helemaal niks van maar idd, bokken en gek doen in de wei tijdens t normale speelkwartier, vermaakt zich gewoon in zn eentje als de haf niet mee wil doen, niet dagelijks gelukkig, maar oh wat wordt ie er druk van idd. Pfff

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:57

Ik weet niet waardoor de blessure bij mijn paard gekomen is, ik vond haar zo in de wei, met een dik been.

Ik heb meerdere scans laten doen de eerste maanden, maar het werd steeds niet beter. Ook niet slechter, er gebeurde gewoon niets. Het enige wat wel gebeurde was een snel afnemende bankrekening :+
Hun advies was trouwens boxrust en afstappen, en shockwave.
Shockwave is duur, en de resultaten wisselend, dus daar heb ik niet voor gekozen.

Dus gewoon maar in de wei laten lopen,(afgezet stuk, alleen, langs haar maatje) in de winter werd het slechter, maar ze is nu eindelijk aan het opknappen. Als ze zo doorgaat laat ik haar nog wel een keer scannen.

Ik doe sinds kort een beetje vrijheidsdressuur met haar, bedenk oefeningetjes die ze aankan, en dat vind ze superleuk. Wordt ze ook weer een beetje geprikkeld. Het is geen paard om elke dag dezelfde rondjes te lopen, dat vind ze suf en dan wordt ze vervelend.

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:32

Oh ik herken het zo, die rust die ze verplicht moeten hebben maar waar ze zich niet aan houden. oh ik rolde van de ene blessure in de andere. Bij de eerste peesblessure kreeg ze er een hoefkneuzing aan de andere voet bij van een steigering. Door het weinig bewegen aan dezelfde voet een hoefzweer. Wat een stress het peesbeen werd weer dikker en ik was er helemaal van overtuigd. Het is weer gescheurd. Bleek toen gelukkig de hoefzweer te zijn. Later dat jaar bij het achterbeen had ze die peesoverrekking. Weer verplicht op rust (niet meer op stal gedaan, maar op een klein stukje land) Mevrouw kreeg de gekke 5 min en schuift zo met de achterhand onderuit. Zag het gebeuren...Met als gevolg aan het andere achterbeen een kneuzing aan de knie. Maar ja voordat ik dit wist moesten er eerst foto's gemaakt worden. Mijn portomonnee is afgelopen jaar ook flink geslonken. Maar ik heb alles voor haar over..en gelukkig is het nu weer goed gekomen. Erin geloven en rustig aan doen. Kijken naar je paard wat ze aan geeft. En verder kan ik je niet helpen. Die peesblessures zijn zo wisselend. De ene heeft een kleine scheur, de andere bijna door gescheurd en weer een ander alleen een overrekking. De 1 zegt boxrust, de ander zegt weiderust. De ene blessure is gewoon echt de andere niet. Dat is gewoon zo. Ik heb dagen gehad dat ik stond te janken bij me paard. Op gegeven moment zat ik al te janken in de auto er naar toe. Zo bang was ik dat het nooit meer goed zou komen. Tot me moeder zei dat ik positief moest zijn, ook naar me paard toe. Ze voelen het aan. Ik heb de knop omgedraaid en ben me bezig gehouden met haar op een andere manier. Borstelen, troetelen, lekker door het bos wandelen, laten grazen in het bos. Ik was eerst echt alleen maar gefixeerd op haar blessure. Heel veel succes en hopes up..

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:38

Hey,
mijn paard had ook checkligament blessure, voor mij was diagnose toen niet duidelijk, moest zodra ik zelf dactht dat het weer redelijk goed eruit zag, paard niet meer kreupel was nog maar een keer een scan laten maken, mij is toenw el verteld dat de bult kon blijven zitten, ( voor altijd dus) later ook nog het advies gekregen van omstanders om eens te proberen magneetveldtherapie te doen, hierdoor zou het weefsel sterker worden, en dus beter genezen.( was dus niet een medicijn die de blessure weghaalt, maar alleen helpt met het herstellen van de blessure) misschien is dit een optie? ik zal als ik jou was wel vragen wanneer en aan welke kenmerken jijzelf al iets zal kunnen zien waaraan het minder word of verbeterd. wel altijd een scan weer laten maken voordat je opbouwt! het kan zomaar anders uitpakken als het nog niet geheel is genezen van binnen!

heel veel succes en sterkte met je pony!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:00

Ja, ik maak zeer zeker een scan voor ik er weer op stap. Als ik me hield aan t schema van de veearts mocht ik nu een week lang 5 min. draven. Volgens mn hoefsmid moet ik t ook weer oppakken. Ik geef t tot volgend jaar lente, laat dan een scan maken en stap elke dag 45 minuten. De bult is sinds een maand stabiel, minder zacht en totaal niet warm. Aan het lopen van mn pony kan ik t totaal niet zien hoor, die was na 3 dagen al weer rad. :+ Wel hoorde ik enigzins een fractie verschil in hoe hij het been neerzette als ik mn ogen dicht deed en t op gehoor deed. Ik neem t misschien te wijd, maar liever te lang gewacht met opbouwen en t lekker rust en tijd hebben gegeven en een scan laten maken voor groen licht dan te snel er weer op willen.

Marlinekir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:41

Heyyy heftig! Hoe gaat het nu met der? Die van mij heeft 3 weken geleden ook een trap gehad... De dierenarts is geweest en heeft een echo laten maken. Gelukkig niks gebroken ( we waren namelijk bang dat der griffelbeentjes waren gebroken) wel moet ik nu nog steeds met der stappen elke dag 30min. Ook elke x voor en na het stappen koelen. Na het koelen is het ook altijd een stuk dunner! Maar ook al staat ze dan stil en kom ik de volgende dag kijken is het weer een stuk dikker... We hebben der 1 x in de paddock gezet en 1 x gelongeerd. Daar zijn we gelijk mee gestopt toen het weer dikker is geworden... Ik ben net bij der geweest het hersteld aan de anderen kant ook wel weer snel( komt ook omdat ze nog 6 is) en langzamerhand word het steeds iets dunner. Wat ik jammer vind is dat ik der nog niet lang heb. Het rijden ging net zo lekker! Zou iemand mij nog wat meer kunnen uitleggen over hoe dat zit dat het telkens dik word?