Paard heeft last van een immunologische aandoening

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esja
Berichten: 53
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet

Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 19:50

Enkele weken geleden trof ik mijn paard aan met hele dikke achterbenen. Vanuit zijn spronggewrichten kwam er bloed, er bleken hier allerlei plekjes ineens te zitten.
Gelijk contact gezocht met de dierenarts, deze constateerde een immunologische aandoening, sarcoïdose, ook wel een beetje vasculitis.

Vasculitis heeft hij enkele jaren geleden ook al gehad. We kregen een prednison kuur voorgeschreven en hydrocortiderm zalf om de plekken dagelijks mee in te smeren.

Ik heb toen vervolgens ook contact gezocht met Charlotte Willekens van praktijk de Riethof, zij heeft hem al meerdere malen goed op de rit gekregen waar dit met de dierenarts niet altijd lukte. Ik kon hier 3 weken later terecht, zo was de prednison kuur ook goed uitgewerkt. Ik kreeg van haar wel gelijk homeopatische druppels toegestuurd om zijn immuunsysteem te ondersteunen.

Nu heeft zij tegen mij gezegd dat met deze aandoening en met alles wat hij al gehad heeft, hij heeft helaas nogal een veterinaire geschiedenis, zij niet zoveel meer voor mijn paard kan betekenen, behalve hem te ondersteunen waar dat mogelijk is. Prednison is eigenlijk de enige oplossing voor deze aandoening.

We zijn nu een poosje verder en de korstjes op zijn benen blijven toch nog komen, niet in erge mate, maar het lijkt nog niet over. Heeft iemand ervaring met deze aandoening? Wat hebben jullie er aan gedaan om het paard goed te houden? Ik ben vooral bang dat het terug komt en zou dit graag willen voorkomen.

Hoewel hij in het begin zich duidelijk niet zo goed voelde, lijkt hij op dit moment prima in zijn vel te zitten.

McGregor
Berichten: 235
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:37

Ken je dit topic al, aangaande vasculitis?
[MD] Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

@EvelienKiss heeft een paard met sarcoidose en vasculitis. Ik heb zelf alleen ervaring met vasculitis. Mijn paard had erg veel baat bij het wasprotocol van Knottenbelt plus het uit het zonlicht houden van de benen.

Esja
Berichten: 53
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet

Re: Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 21:31

Bedankt voor jet bericht, ik had dit topic niet gevonden.

Esja
Berichten: 53
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet

Re: Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 13:17

Het bovenstaande topic heb ik door gelezen, het ging vooral om de vasculitis. Iemand ervaringen met de sarcoïdose? Of heeft dit bijna een zelfde verloop?

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen op lange termijn. Mijn paard lijkt verder gewoon nu fit, maar voordat het los barstte merkte ik wel een behoorlijk verschil in gedrag.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:50

Mijn paard kreeg eerste vasculitis en daarna ook sarcoidose. Dit is helaas niet goed afgelopen. Ze bleef zwelling houden waardoor ze niet rad liep, daarbij kreeg ze een drukking door de beenbeschermer icm de zwelling. Enige optie was nog een heftige prednisolon kuur, waarvan ze hoefbevangen werd en toen was het helaas afgelopen. Daarvoor heb ik het nog wel enige tijd kunnen managen, waarbij we alles konden doen.

Kendra

Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:07

Ik heb 'alleen' een paard met vasculitis gehad en kan je dus niet helpen.
Wil je wel veel sterkte wensen - als Charlotte het opgeeft is dat wel een teken aan de wand, superfijne dierenarts die ze vaak nog wel weer beter/goed kan krijgen.

horsiegek

Berichten: 2368
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:24

Mijn paard had eerst ook vasculitis, niet op de benen maar over zijn hele lichaam verschillende plekken. Nu heeft hij waarschijnlijk gelokaliseerde sarcoïdose ontwikkeld op één van zijn onderbenen. Een definitieve diagnose kan gemaakt worden door biopten te nemen en daar histopathologie op uit te laten voeren. Tot nu toe is Prednison de enige behandelmogelijkheid. Tot nu toe is hij zonder pred onder controle, zo lang het zo goed gaat zet ik 'm er niet op. Hopelijk blijft het stabiel.

Esja
Berichten: 53
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet

Re: Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 22:04

Tessebes, dat is echt naar hoe dat bij jou is verlopen, ik hoop dat het ons bespaard blijft.
Kendra, ja ik schrok ook wel van Charlotte haar woorden, zij heeft hem meermaals goed gekregen waar dat met de reguliere dierenarts niet lukte en zei zij ook dat inderdaad prednison de enige optie is.
horsiegek, bij mijn paard is het op dit moment ook redelijk stabiel, wel ´s ochtends na een nacht stal dikke benen, maar na even bewegen zijn ze dun.

EvelienKiss

Berichten: 951
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:41

Mijn paard heeft ook sarcoïdose en vasculitis. Bij haar is het goed onder controle. Mijn paard is een paar jaar geleden behandeld op de universiteitskliniek middels een wasprotocol (alle korsten eraf), hoge dosering prednisolon en daarna hooikoortstabletten.

Daarna werd het stabiel met de Whinny socks. Mijn paard heeft altijd de sok om, met daaroverheen Cashel Leg Guards (om de kroonrand te beschermen). Met rijden doe ik een extra beenbeschermer om.

Het been blijft kaal. Met erg nat weer (ze staat 24/7 buiten) komen er soms nog kleine korstjes op. Dat is geen probleem door de sokken: deze genezen de wondjes weer. Ik zweer bij de sokken, heb het idee dat dat de succesfactor is.

Toen ze intensief behandeld werd, maakte ik mij grote zorgen over de toekomst. Nu heb ik gewoon een blij paard met een gek beentje.

Esja
Berichten: 53
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet

Re: Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 07:34

Evelienkiss, zijn die sokken ook nodig bij sarcoïdose? Bij deze vorm dacht ik dat zonlicht geen invloed hierop heeft. Mijn paard heeft witte benen, maar het zit bij hem hoog op het zwarte behaarde gedeelte rondom het spronggewricht.

EvelienKiss

Berichten: 951
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:23

Volgens de universiteitskliniek heeft UV straling ook invloed op sarcoïdose. Mijn paard is helemaal zwart. Wat vervelend dat het bij jouw paard zo hoog zit. Komt daar de sok wel?

Esja
Berichten: 53
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet

Re: Paard heeft last van een immunologische aandoening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 20:39

Ik heb de sokken nog niet, maar als ik naar de foto´s kijk uit het topic vasculitis dan ben ik inderdaad bang dat de sok daar niet gaat komen.