Snel oplopende benen paard (vocht)

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 21:39

Hoi hoi

Ik heb een Haflinger merrie van ondertussen alweer 24 jaar.
Ze heeft heel snel last van extreem oplopende benen (lijken eigenlijk gewoon stalbenen). Het is niet warm, ze loopt ook niet kreupel en heeft er verder ook geen last van. Alleen voor mij is het een vervelend gezicht om te zien.
Helaas kan ze in de wintermaanden op mijn stal niet veel naar buiten (8:00 tot 13:00) erg weinig, dus dat bevorderd het natuurlijk helemaal niet. Ps. van het zomer kan ze weer meer uren naar buiten.
Nu wordt ze nog met regelmaat gereden (ca 4 a 5 dagen per week) enkel op buitenrit. Na het rijden zijn al haar benen weer dun enkel op wat kleine gallen na (die heeft ze al heel wat jaren).
Nu is mijn vraag moet ik me hier druk om maken of is dit echt, omdat ze te weinig beweging heeft dat ze daardoor vochtophoping heeft?
En heeft iemand tips wat ik er nog aan kan doen? Als ik haar niet rij ga ik meestal nog een heel stuk wandelen, zodat ze alsnog wat beweging heeft naast haar paar uur buiten lopen.
Ik las dat sommige mensen oud bruin bier bijvoeren. Dit zou ook vochtafdrijvend moeten werken?

Ze heeft bij deze benen ook last van mok. Aan een stuk door behandeld met allerlei zalf van de dierenarts, maar het blijft terugkomen. Misschien te maken met de afvoer van afvalstoffen in haar benen.

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:02

19 uur op stal is idd niet bevordelijk... Mok: slecht afvoer van lymfe speelt zeer zeker mee.
Heb je een foto van hoe de benen er uit zien? Hoe is de kwaliteit van de hoeven? Wat en hoeveel voer je?
Zijn hart en nieren ok? Hoe lang heeft ze deze klachten? Hoe vaak komt dit voor, of merk je bij specifieke omstandigheden?

Mischien zijn er dingen in je management waar ik je al tips in kan geven, maar wellicht is het beter een mld-masseur in te schakelen.

Mijn oude haf, ook 24 had in zijn laatste jaren ook wel eens wat vollere stalbenen. Niet dramatisch, maar zag wel meteen dat ze dikker waren. Over algemeeen na zware rit, of in de zomer bij hoge temperatuur. Meestal was dit de volgende dag weer weg, of in ieder geval verminderd. Hart- en nier klachten zijn via dierenarts uitgesloten (luisten en bloedonderzoek). Hij kreeg hooi, en balancer. Kwam in de winter 8 uur buiten, tenzij extreem slecht weer. Ook nooit een stap kreupel op geweest. Wel op gegeven moment mijt, wat even zoeken was om onder controle te krijgen.

Lynnepinny

Berichten: 2726
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:09

Het zou niet toevallig CPL kunnen zijn?

mirim

Berichten: 4464
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:21

De oplossing is waarschijnlijk meer bewegen
Maar als dat niet kan is het niet anders
Ik heb hele goede ervaring met de beenbeschermers van Back on Track
Deze zorgen voor een betere doorbloeding en de benen slanken wel af

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 22:24

Ik ga even kijken of ik een foto heb dat haar benen op het ergst zijn.
Kwaliteit van de hoeven is goed. Ze staat nu alleen voor op ijzers in de zomer voor en achter aangezien ik veel over straat rij.
Ze krijgt zowel hooi als kuilhooi gevoerd, staat op stro en krijgt een halve bak slobber per dag met daarbij 1,5 kg Pavo 18+ en supplement om haar soepel te houden Ekyflex mobility.
Ze staat op dit moment overdag in de paddock en met ongeveer een maand kan ze weer op de wei.
Ik heb haar nooit laten controleren op hart en nieren (eerlijk gezegd ook nooit over na gedacht), maar dat komt misschien ook omdat ze verder voor haar leeftijd echt topfit is.

Ze heeft op haar vorige stal wel twee keer einschuss gehad hier is ze redelijk goed vanaf gekomen, maar heeft denkik wel wat blijvende schade aangericht.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 22:25

Lynnepinny schreef:
Het zou niet toevallig CPL kunnen zijn?



Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ga eens kijken :)

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 22:27

mirim schreef:
De oplossing is waarschijnlijk meer bewegen
Maar als dat niet kan is het niet anders
Ik heb hele goede ervaring met de beenbeschermers van Back on Track
Deze zorgen voor een betere doorbloeding en de benen slanken wel af



Ja precies. Ze heeft hiervoor een stal gehad waar ze de hele dag buiten kwam. Ze had er toen geen last van. Enkel na een wat langere buitenrit, maar dit was dan snel weer weg.
Ik kon hier niet blijven staan, want mijn paard was hier continu ziek (slecht weide management, voer etc), dus ik moest er wel zo snel mogelijk weg. (mocht iemand zich afvragen waarom ik er dan weg ben gegaan :) )
Die back on track beenbeschermers kan ik wel even naar kijken die ken ik nog niet. Deze zijn alleen voor op stal denk ik?

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 22:34

Even mijn galerij doorgespit maar ik kan geen enkele foto vinden waarvan ik denk daar is het op het ergst.
Ik ga morgen na werk even een foto maken dan zal ik hem uploaden.
Het lijkt enorm veel op een einschuss been zo dik is het soms, maar nogmaals na beweging bijv. een uurtje buitenrit is alles weer dun.
Ik kom er morgenavond even op terug! :)

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 22:48

Lynnepinny schreef:
Het zou niet toevallig CPL kunnen zijn?


Ik heb het al even opgezocht dit is het gelukkig absoluut niet, maar had gekund natuurlijk.
Het lijkt heel erg op een beginnend einschuss been.
Ik zal er morgen even foto’s van maken.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 01:58

Onze merrie van nu 29 kwam bij ons terug 9 jaar geleden. Broodmager en verwaarloosd, dus genoeg aan te doen.

Zij kwam met dikke benen uit stal 's ochtends en ook stijf. We hadden eerst ook geen andere optie en ook in de voeding gaan zoeken, maar het is echt een totaal pakket.

Vanwege de blessure van mn ruin, konden ze met z'n 3en wel 24/7 naar buiten met open stallen. Dat is speciaal gemaakt toen we zoiets zochten en de stal hadden opgezegd. Daarna op hele korte periode 1 winter na, altijd 24/7 vrije keus gehad en echt nooit meer dikke benen en ook niet stijf.

Tot vorig jaar ging ze nog mee op buitenrit en was ook nog steeds de snelste. Nu gaan dingen wel spelen, maar ze is nog steeds heel vlot en benen zijn altijd mooi strak.

Een andere plek vinden is soms lastig, maar geld uitgeven aan spullen of therapie etc etc wat gewoon nooit 100% gaat helpen is ook echt zonde. Zonder voldoende vrije beweging gaat het altijd weer opspelen.

Onze merrie had zaterdag een grote beenwond op haar voorknie. De veearts zei dat d ehechtingen niet zouden gaan houden. Ze moest 2 weken op stal. Dat hebben we niet gedaan en dat weet hij, want dan draait ze door. Eerste 3 dagen was ze rustig en daarna weer zichzelf.
Na 3 dagen heb ik verband eraf gehaald en zat alles keurig.

Nu heeft ze jaren terug ook een grote wond gehad en zag de veearts het toen ook niet gebeuren dat de hechtingen gingen houden, maar ik denk echt dat juist door bewegen het been dunner blijft en er minder spanning op een dergelijke wond komt en ook minder zwellingen.
Wel dus ruimte iets beperkt dat ze niet kan racen of erg gek doen. Maar inmiddels liep ze vandaag alweer rond.

Bewegen is niet alleen voor de benen, maar het algehele gestel heel belangrijk en dat is weer nodig voor een goede bloedsomloop en stofwisseling.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 05:48

Ja klopt helemaal.
Ik heb haar het liefst van sochtends vroeg tot savonds lekker in de wei lopen, maar aangezien er allemaal hengsten op stal staan (mijne is een merrie).
Moeten ze wel afwisselen.
Ik ga van de week overleggen of ze toch een optie hebben dat ze wat langer naar buiten kan, want het zit me ook echt niet lekker dat ze zoveel op stal staat.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 06:34

Ze staat sinds een jaar bij familie dus ik zou er niet zo snel weg gaan. Ik ga toch maar eens in overleg of ze niet al een stukje van de wei af kunnen zeggen of een andere oplossing kunnen bieden.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:23

Mijn ene paard krijgt stalbenen als hij kuil gevoerd krijgt.
Nu hij hooi krijgt is het probleem opgelost.

ellepel

Berichten: 47709
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:29


superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:05

Ellis_h schreef:
Ja klopt helemaal.
Ik heb haar het liefst van sochtends vroeg tot savonds lekker in de wei lopen, maar aangezien er allemaal hengsten op stal staan (mijne is een merrie).
Moeten ze wel afwisselen.
Ik ga van de week overleggen of ze toch een optie hebben dat ze wat langer naar buiten kan, want het zit me ook echt niet lekker dat ze zoveel op stal staat.


Er is nog meer tussen op stal of op de wei. Kan er niet een stukje uitloop aan de stal worden gemaakt? Goede, dubbele en hoge omheining maken.

Dee_Es

Berichten: 3703
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:02

Meer buiten staan is natuurlijk het meest ideale maar verder kan je je paard ondersteunen met kleefkruid. Er zijn ook lymfedrainage kruiden mixen (met kleefkruid, goudsbloem enc) die fijn kunnen ondersteunen.

Mijn paard heeft ook snel opgelopen benen, in het verleden ook een paar keer einschuss gehad en chronisch mok. Die reageert super op kleefkruid. Souplesse mix van de paardendrogist werkt ook goed en hij vindt het heerlijk.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 18:10

Oké ik ga daar ook eens naar kijken kleefkruid ook nog niet eerder van gehoord. Thanx voor de tip allemaal. Ik ga nu naar stal dan zal ik nog even een fototje maken van haar benen.

rien10
Berichten: 15241
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 18:14


Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 20:43

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij haar stalbenen
Zoals gewoonlijk vanavond nog even klein uurtje met haar gewandeld dan wordt het al een stuk minder, maar nog niet wat het hoort te zijn.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 20:44


Charmaine
Berichten: 1441
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:01

Is het geen vasculitis met lymfangitis? Als ze al eens einschuss heeft gehad, kan het goed zijn dat de lymfen zodanig beschadigd zijn dat de benen idd sneller dik worden. Als ze daarbij ook al zo lang mok heeft, zou ik toch eens vragen naar vasculitis. Loopt ook een actief topic hierover.

McGregor
Berichten: 235
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:03

Ellis_h schreef:
[ [url=m/4FiWWS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3cKdSH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AFJ0YN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hierbij haar stalbenen
Zoals gewoonlijk vanavond nog even klein uurtje met haar gewandeld dan wordt het al een stuk minder, maar nog niet wat het hoort te zijn.


Oei, dit is wel serieus ja. Heel goed dat je probeert om oplossingen te vinden! Ik sluit me bij eerdere opmerkingen aan dat alleen voldoende vrije beweging dit kan oplossen. Kruiden en therapieën zijn aardig ter ondersteuning, maar afgezien van geld en tijd lost het ‘T probleem niet op. Mijn paard had door Einschuss een verminderde lymfefunctie en daardoor ook dikke opgelopen benen. Toen hij eenmaal 24/7 vrij kon bewegen was het weg.

Dergelijke opgelopen benen geven trouwens wel druk en ongemak, ook al laten ze het niet merken.

Ik hoop oprecht dat je een oplossing kunt vinden, en nogmaals heel goed dat je er zo mee bezig bent! Succes!

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:15

Ik schrik er eigenlijk niet zo van. Je hebt een 24 jarige, met 2 x einshuss gehad dus reken maar op schade, en met stomweg te weinig beweging.

Zou kuil vervangen kunnen worden voor geheel hooi? Kan de 1 1/2 kilo Pavo 18+ omgezet worden naar een balancer met organische verbindingen en liefst zonder granen? Kuren met kruiden is idd ook mooie aanvulling, kleefkruid, brandnetel. Mag je in je stal een hooinet ophangen? Voer dan eens een deel op de grond, deel in net in andere hoek. Voorkeur liksteen in de volgende hoek, en waterbak in de laatste. Zo is hij in zn stal toch ook net wat meer in beweging.

Bloedonderzoek heb ik bij die van mij op 21 jarige leeftijd al eens gedaan. Hij was wat vaag in zijn ppid score, bloedonderzoek verteld hier wat meer over, en ik heb toen gelijk algemeen laten kijken. Heb je ook meteen een nul-meting. Met 23 jaar heb ik dat herhaald, bij 24 ook toen hij van de een op de andere dag zeer zeker niet in orde was.

Montgri
Berichten: 665
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:47

Misschien eens kijken naar gedroogde brandnetel en kleefkruid door het voer geven? Heeft allebei een zuiverende, reinigende werken, afvalstoffen afdrijvend en dus ook ondersteunend tegen dikke benen. Want vaak zijn het afvalstoffen die blijven ‘hangen’ in de benen waardoor benen dik worden.

Mijn paard heeft wel CPL, en kleefkruid werkt bij haar duidelijk, geeft slankere benen. Bij brandnetel wel opletten dat te lange periode voeren niet verstandig is door hoge ijzer gehalte en dit op de lange termijn weer niet goed is. Dus dit kun je afwisselend geven, een periode wel en een periode niet bijvoorbeeld. Kun je ook goed zien of het nut heeft of niet ;)

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Snel oplopende benen paard (vocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 03:47

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik ga me er morgen eens goed in verdiepen en ik hoop dat ze binnenkort weer meer naar buiten kan dat geeft een iets fijner gevoel.
Ik hou jullie nog wel even op de hoogte welke dingen ik ga proberen.