Eisprong/hengstig = koliek

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Eisprong/hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:58

Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben dat de hengstigheid, voornamelijk rond de eisprong, een oorzaak van koliek is bij hun merrie? Tips en adviezen?

Mijn merrie heeft terugkerende koliek klachten tijdens hengstigheid (einde vd hengstigheid).

Hilde_
Berichten: 10753
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Eisprong/hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:11


Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 10:19

Hilde_ schreef:
Geen ervaring mee, maar hoor goede verhalen over de inzet van Colosan hierbij. :j
Check ook even de reviews.

https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... en/colosan


Dat gebruik ik nu idd en lost gelukkig tot nu toe goed op! Ik ken niemand in mijn omgeving die hiermee bekend is dus wilde eens kijken naar praktijkervaringen ipv alleen advies DA. Dankjewel voor je reactie! Ben ik dus niet de enige ..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:41

Ja helaas wel. Karuna had echt elke hengstigheid koliek. Het duurde even voordat we de link legden. Ze is toen opgeladen en naar Utrecht gebracht en daar bleek haar hele baarmoeder een ontstoken puszooi te zijn. Ze is daar weken geweest heel veel gespoeld, veel ab gehad. Maar eenmaal een schone baarmoeder heeft ze nooit meer koliek gehad.

Ze oogde nooit ziek, of mager, glimmende vacht, goed actief, geen koorts gewoon een gezonde oudere merrie. Maar toch met bijna 2 emmers pus in haar baarmoeder %)

Freyr
Berichten: 742
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Eisprong/hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:52

Ja, hier ook ervaring ermee. Vorig jaar heeft mijn paard op de regumate gestaan. Ik zal later even uitgebreid reageren!

nicjes
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-10-21

Re: Eisprong/hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:19

Ja hoor hier ook eentje...ik heb sinds dat ik supplement van Ewalia geef nooit meer koliek gehad...ik heb de Balance van Ewalia. Regumate zal ook helpen maar ik wou het eerst met een natuurlijk suplement proberen en tot nu toe met goed resultaat.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Eisprong/hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:25

Geen koliek maar wel stevige last in de rug. Ik heb het iets kunnen verlichten met monnikspeper.
Maar bij een paard van een vriendin werkte dat juist exact omgekeerd. Met monnikspeper sloeg ze splinters uit de muur van de pijn.

c_alsemgeest

Berichten: 21060
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:29

karuna schreef:
Ja helaas wel. Karuna had echt elke hengstigheid koliek. Het duurde even voordat we de link legden. Ze is toen opgeladen en naar Utrecht gebracht en daar bleek haar hele baarmoeder een ontstoken puszooi te zijn. Ze is daar weken geweest heel veel gespoeld, veel ab gehad. Maar eenmaal een schone baarmoeder heeft ze nooit meer koliek gehad.

Ze oogde nooit ziek, of mager, glimmende vacht, goed actief, geen koorts gewoon een gezonde oudere merrie. Maar toch met bijna 2 emmers pus in haar baarmoeder %)


Dit is denk ik de beste tip.
Middelen zoals colosan oid kunnen zeker helpen.
Maar vaak komt het wel voor dat er iets zit te rommelen in de baarmoeder, of bv een cyste aan een van de eierstokken als er altijd echte koliek komt rond de hengstigheid/eisprong.
Dus het nakijken wel waard.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eisprong/hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:53

Ik hoor het idd wel vaker. Zelf gelukkig geen ervaring mee.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:07

Ik ben geen paard maar kan me er in vinden :Y)
Elke eisprong enorme krampen in maag en darmen, tot zo erg dat ambulance me kwam halen omdat ik in shock ging van de pijn. Blijken cysten op de eileiders te zitten die dit veroorzaken. Nu cyclus stil gelegd en nergens meer last van. Kan me voorstellen dat het bij een paard net zo werkt.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 18:34

Even ter info: uiteraard heb ik contact met een dierenarts hierover. Het is niet iedere hengstigheid. Hele winter/najaar (sept-jan, is trouwens toen wel doorlopend hengstig geweest) geen last gehad nu weer wel.

Dankjulliewel voor de reacties, is verhelderend!

c_alsemgeest

Berichten: 21060
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Eisprong/hengstig = koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:48

Als dat uitgesloten is, zou ik inderdaad colosan in huis halen. Dat werkt sowieso goed bij kolieken.