Headshake. Ervaring met neuromodulatie

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Equistretch

Headshake. Ervaring met neuromodulatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-22 20:09

Beste Bokkers
Aangezien het onderwerp over headshakers wat verouderd is maak ik even een nieuw onderwerp aan.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van eigenaren die hun paard hebben laten behandelen dmv neuromodulatie.

Mijn merrie is een ernstige shaker (enkel in beweging, niet op de wei/paddock of op stal).
Niet veroorzaakt door pollen of weersomstandigheden. Zo’n beetje alles geprobeerd incl cranio. Onderzoek in Utrecht wijst uit op trigeminus neuralgie. Het in eerste instantie verdoven van de zenuw gaf meteen verbetering waardoor zij een goede patiënt bleek voor neuromodulatie.
De behandeling is nu 2x uitgevoerd (met 1 week ertussen). De laatste behandeling was 4 dagen geleden.
Het paard schud nu nog erger dan voor de behandeling. In Utrecht is mij verteld dat de situatie eerst kan verergeren voor er verbetering optreedt.
Mijn vraag aan jullie is of iemand dit ook zo ervaren heeft en hoe is het verlopen?.
Na dit weet ik het echt niet meer. Alle tips zijn welkom

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:33

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:36

Neuromodulatie werkt helaas maar in 50-70% van de trigeminus neuralgie patiënten. Het advies is driemaal te behandelen voor je conclusies trekt over de effectiviteit.

Bij mijn paard werkt het gelukkig erg goed. Zij was een 6 op een schaal van 6 qua klachten en schudde daardoor ook extreem buiten op de paddock of weide. Het werd zelfs zo erg dat ze het in stal begon te doen. Zij is dankzij de PENS zo goed als klachtenvrij. Af en toe heeft ze rondom de hengstigheid nog wel eens last maar dat mag bijna geen naam hebben (vaak maar een uur of maximaal een dag last).

Bij mijn paard verergeren de klachten na behandeling meestal 24-48 u, daarna trekt alles weg. Het effect van de behandeling wordt steeds langer. Ons laatste record was 65 weken (15 maanden) effect.

Als PENS niet aanslaat zou je nog cyproheptadine kunnen proberen. Dit middel werkt relatief goed bij trigeminus headshaking (60 tot 80% van de paarden zijn er mee geholpen) en kun je ook via Utrecht krijgen. Het is wel kostbaar (ca €200 per maand in de eerste maand, soms kun je daarna afbouwen). Ik ken inmiddels ook eigenaren die het laten maken door de apotheek. Dan betaal je - als je meerdere verpakkingen afneemt - aanzienlijk minder (€75 per maand uit mijn hoofd).

Equistretch

Re: Headshake. Ervaring met neuromodulatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-22 20:47

Hartelijk dank voor de reacties
Vandaag bleek de eerste dag dat er iets is veranderd. Ondanks de flinke wind was mevrouw erg vrolijk en wilde lopen. Het was niet geheel vrij van het schudden maar anders (geen zware tics).
Cyproheptadine en gabapentine hebben we al geprobeerd. Zeker gaf dat verlichting maar de bijwerkingen vind ik te zwaar wegen (is zware doping).
Ik ben nu benieuwd wat de komende dagen gaat brengen

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:09

Ik heb pens gedaan met mijn paard, ik ben van zeer ernstige headshaking ( binnen en buiten, stond binnen onder verdoving tegen zelfbeschadiding) naar 99,9% verbetering gegaan, 4 behandelingen gehad.. Na 3 behandelingen nog steeds niet echt hele grote vooruitgang, pas na de 4e kwam de klapper... het is nu 2 jaar geleden dat we de laatste pens hebben gehad..
Alleen nog zo nu en dan tiks bij hengstigheid en harde wind in combi met zon..

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie