Even een samenvatting van de situatie, maar eerst wil ik jullie vragen het vriendelijk te houden

Sinds eind oktober 2021 begon mijn 5 jarige ruin onregelmatigheid te vertonen. Ik had al een tijdje het gevoel "iets" te voelen, maar ik kon mijn vinger er niet op leggen en er was niets zichtbaar vanaf de grond, dit is bekeken door meerdere mensen, waaronder professionals.
Half oktober is hij gekeurd (klinisch én röntgenonderzoek ex hals/rug) om hem op 1 november over te kopen (lease). In 2019 is hij als 3 jarige op de foto geweest voor het zadelmak maken, waarop een cyste geconstateerd werd en een 3 op zijn straalbeen (zelfde been, rechts voor). Op de foto's van de keuring is de cyste stabiel gebleven (lees onveranderd) en heeft hij in 2.5 jaar tijd geen pas kreupel of onregelmatig gelopen, waarna ik besloot het risico aan te gaan, daar waar ik gigantisch veel om dit paard geef en ik vind dat hij een kans verdiend. Tot een week na de keuring.. het voelde opeens alsof ik fietste op een fiets met een slag in het wiel, een soort knik. Het werd ook zichtbaar, vooral in stap en galop. Mensen om mij heen waren van mening van niet, maar ik ben toch naar de kliniek gereden.
Eerst de standaard onderzoeken: buigproef goed, 1 pas onregelmatig. Longeren op harde en zachte volte: goed, niets zichtbaar. Ik had mijn da al aangegeven dat het enkel onder het zadel te zien was. Opgezadeld: na zo'n 15 minuten werd het zichtbaar, niet kreupel: wel licht onregelmatig. De voet werd uitverdoofd: onderste laag re-voet geen verschil, 2e laag: kreupeler, 3e laag: beter (niet persee rad, ook niet slecht, moeilijk te beoordelen voor mij rijtechnisch omdat het na de 2e laag zo slecht was, echt richting kreupel). Beoordeling: kreupelheid 1 uit 5.
Aanvullend onderzoek: echo re-been (goed) en echo/röntgen hals c6/c7: geen afwijkingen.
Conclusie: kreupelheid door cyste.
Ik ben nu inmiddels 4 maand verder, hij staat inmiddels op orthopedisch beslag (slag in het wiel is weg na rust en beslag, enkel onregelmatig in stap) staat vierkant op ijzers (stond voorheen op 2) ter bevordering van zijn stand, is volledig losgemaakt door de osteopaat (zat vast in zijn bekken gebied) en heeft 2,5 maand op rust gestaan. Inmiddels gaat hij 1x per week mee op buitenrit en mag ik van de osteopaat en da opbouwen.
Nu het raadsel: in stap blijft hij onregelmatig, echter enkel als ik de teugels op maat heb: zodra hij een lange teugel heeft, niets zichtbaar en voelbaar. In draf en galop is hij goed, zowel met lange teugel, als met de teugels op maat en met meer impuls. Onbelast laat hij niets zien, in geen enkele gang en op geen enkele bodem.
Hij laat geen tekenen van pijn zien, hij wil heel graag aan het werk en word enorm down en afstandelijk wanneer hij langere tijd niet onder het zadel mag lopen. Dit is vooral merkbaar hoe enthousiast (en braaf) hij is in het bos (elke zondag), en rond dinsdag/woensdag raakt hij in een dipje die door siddert tot hij weer mee mag. Hij doet leuk mee in de kudde, speelt graag in de wei, toont geen enkel verzet in het rijden en hij geeft geen signalen af van "auw dit doet pijn", voor zover dit zichtbaar en merkbaar is voor mij als ruiter.
Ik twijfel aan de diagnose omdat het klinische beeld naar mijn idee niet klopt met het beeld dat een paard vertoont bij een cyste. Op de rug na, is alles onderzocht. Mijn da gaf aan dat deze kreupelheid onmogelijk is vanuit de rug, echter wijzen oudere topics uit dat dit niet altijd uitgesloten kan worden.
Laat ik voorop stellen, dat zijn welzijn en geluk voor alles staan. Boven mijn sportambities, die ik heb. Ik wil enkel het beste voor hem, en heb slapeloze nachten van het feit dat ik mijn vinger er na al die tijd nog niet op kan leggen en de onzekerheid of hij wel blij en pijnvrij is. Ik ben inmiddels vele, vele medische kosten verder en ben inmiddels radeloos. Ik hoop, dat er iemand is die dit leest en het beeld herkent en wellicht advies heeft.
Ik ben inmiddels gestart met grondwerk waar hij veel plezier uit haalt, wat hij goed doet en waardoor hij meer happy is en zich minder 'verveeld', het is een enorm intelligent en leergierig paard dat graag voor je werkt en zo kan ik toch met hem bezig, zonder hem te belasten. Ook de wekelijkse bosrit gaat goed. Ik durf niet goed in de bak echt te trainen, ondanks dit wel mag, omdat ik bang ben hem "te verpesten"
Ik heb er nog niet voor gekozen het hoefgewricht in te laten spuiten (locatie van de cyste) omdat ik bedenkingen heb bij de diagnose. Dit is wel iets, wat een optie is. Ook is een optie het uitsluiten (of bevestigen) van problematiek in de rug. Verder is hij echt van top tot teen onderzocht. Ik lease inmiddels nogsteeds en heb de koop destijds uitgesteld, ik kan hem niet los laten.
Bedankt voor de moeite om dit te lezen, liefs