Pony’s met luizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lauraelise

Pony’s met luizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 12:31

Helaas zijn er bij de twee pony’s luis ontdekt.
Ze zijn helemaal geschoren omdat ik er anders echt niet bij kwam met die dikke vacht.
Nu zit het dus zo..
Ik heb van de Dierenarts ByeMite gekregen en moet ze daarmee wassen.
Alleen het is niet heel warm buiten en de pony’s hebben het al snel koud nu zonder vachtje.
Ik heb ze nu gewoon op stal gelaten met een dik pak stro.

Kan ik ze beter een deken op doen of is dat voor de luis juist weer een fijn broei plekje?
Ik moet over 2 weken weer opnieuw wassen zei de dierenarts.
Hoe lang duurt het dan voordat ze echt weg zijn?

En ze hebben lange manen, een van de pony’s heeft ook echt hele dikke lange manen.
Kan ik die manen laten zitten of beter afknippen?
Met die dikke bos manen is het best lastig om ze helemaal doorweekt te krijgen.

tamary

Re: Pony’s met luizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:37

Alles kort is simpeler en het groeit wel weer aan. Je zal inderdaad meer moeten voeren/opstallen en mogelijk deken op. Opnieuw wassen zou vermoed ik op dag 10 moeten? Wees daar precies in, anders blijf je bezig.
Verder is luis vaak een weerstandsprobleem, krijgen deze dieren genoeg aan vitamines en mineralen binnen? Via een mineralenkorrel bv?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Lauraelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 12:40

tamary schreef:
Alles kort is simpeler en het groeit wel weer aan. Je zal inderdaad meer moeten voeren/opstallen en mogelijk deken op. Opnieuw wassen zou vermoed ik op dag 10 moeten? Wees daar precies in, anders blijf je bezig.
Verder is luis vaak een weerstandsprobleem, krijgen deze dieren genoeg aan vitamines en mineralen binnen? Via een mineralenkorrel bv?

Bedankt voor je reactie!
Toch wel dag 10? Mijn da zei 14 maar kan natuurlijk dat hij zich heeft vergist.
Ze staan normaal gesproken 24/7 in een weiland met schuilstal.
Krijgen 2x per dag hooi en hebben een liksteen met mineralen ter beschikking.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:41

Ts ik zou Butox vragen aan je dierenarts niet officieel voor paarden maar het werkt zeker ook tegen luizen.
Manen afknippen zou ik nooit doen.
Butox is een spot-on dus dan hoef je niet te wassen werkt het zelfde als druppels bij honden tegen vlooien.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:43

Liksteen is goed voor zout, niet voor de rest, dat doseren ze niet genoeg qua nodig hebben. Simpelste op dat punt is een zak pavo vital halen en dat voeren.
Welke dag je moet herhalen staat op het etiket, lees dat dus goed door of zoek de bijsluiter op internet.

Butox werkt goed voor bloedzuigende huidparasieten, voor de rest kan je beter iets als veerust tegen de haren in spuitkop op de huid leegspuiten op zelfde aantal dagen als je met shampoo zou doen om de uitgekomen neten te pakken voordat die opnieuw eitjes leggen.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:46

Idd butox.

Zoveel makkelijker om niet te moeten wassen en heel efficiënt.

Gewoon wat spul verspreiden over de rug( en ik doe ook op enkele plekke in de manen), en klaar. Enkele weken later nog eens en weg luizen.

Lauraelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 12:53

Butox zegt me niks, maar klinkt makkelijk haha.
Ik zal vanmiddag mijn dierenarts even bellen.
Oo het etiket van Byemite staat alleen behandeling voor kippen vandaar dat ik daar niet vanuit ben gegaan.

En even kijken naar mineralen.
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Kan ik de halsters en borstels het beste in de wasmachine wassen op 60/90 graden of beter in bijvoorbeeld de byemite wassen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:57

In de byemite wassen, dat is er specifiek voor en scheelt nogal qua schade aan spullen en wasmachine.

[o]

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:59

Je kan ook butox gebruiken, dat is een pour on en dan moet je niet wassen. ik heb op overschot moest je interesse hebben

Lauraelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 13:11

Ik las net dat je bij Butox eerst een allergie test moet doen omdat het officieel niet gebruikt mag worden voor paarden?
Hebben jullie dit ook gedaan?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:22

Nooit gehad of gehoord.

Al meermaals gebruikt bij 10-rallen pony’s en nooit niets van reactie gehad of gezien(enige waar je moet mee oppassen is dat de butox plekken niet in de vlakke zon mogen de eerste dag, maar het warme weer is weg, dus is er nu ook gevaar.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:28

Een emmertje met lauw water en de bye mite maken. Spons gebruiken om paarden in te soppen en vervolgens met ze wandelen totdat ze droog zijn. Herhalen na 10 dagen.

Zo hebben wij het vorige maand gedaan en dat werkte prima.

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:33

Voor butox geen allergie test gedaan en deed het altijd op droge dagen want regen spoelt het eraf.
Maar met volle zon deed ik t altijd in de avond als de zon minder werd of op minder zonnige dagen.
Ik heb een witte pony maar nog nooit verbrand

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:37

er is helemaal geen geregistreerd middel voor paarden tegen luis.
alles wat je gebruikt is eigenlijk voor een ander dier.

lees de gebruiksaanwijzing goed door.
bij de pour on middelen mag het niet in de zon gebruikt worden en volgens mij bij het wassen met byemite ook niet.
en doe handschoenen aan want het is wel gif.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:39

Pour on middelen smeer ik onder de manen aan het einde van de dag bij 24/48 droog weer voorspeld. Probleem is inderdaad afspoelen door regen en inbranden in de zon. Beide zijn simpel te ondervangen.

[o]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:45

ja ik doe dat ook onder de manen.
ik heb dan spotinor.
onder de manen,bij de staartaanzet en bij de tinkers ook even wat op de onderbenen :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:46

Met byemite heb ik jaren geleden de luizen snel weg gekregen bij mijn Shetlander. Dat was in januari, ook zo'n fijne maand om te wassen, haha...

Nooit meer last gehad gelukkig. Kwam van een ander lekker harig paard met vermoedelijk verminderde weerstand (veel stress gehad), die toen ons kwam staan. Mijn ruin had niets, bleek er niet vatbaar voor.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:47

De pony’s zijn al geschoren maar hebben geen deken op? Dat is toch veel te koud voor die dieren. Ik zou dus absoluut zsm een lekkere deken opdoen. Mijn pony heeft ook luizen gehad, niet geschoren maar wel gewassen met sebacil. Daarna deken gewoon weer op gedaan en de luizen zijn er door verdwenen. Deken wel uitgewassen.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:56

Staan je paarden nou geschoren met of zonder deken? Want een deken is natuurlijk wel belangrijk als ze geschoren zijn want ik neem aan dat ze overdag ook buiten staan
Ts, was je paarden gewoon, maak de stal helemaal schoon en ga even wandelen om te drogen. Dan een gewassen deken op en over een paar weken herhalen.
Luizen zijn vele malen erger voor je dieren dan dat uurtje wandelen zonder jas.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Lauraelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 14:01

Ze staan nu op stal mét deken. Maar vroeg me af of het wel verstandig was vanwege de luis haha.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:51

Voor de deken zelf maakt het niet uit maar als die niet meer nodig wel even ontsmetten . Of tijd weg leggen in een dichte zak.

Pour on middel hebben wij dus wel een heftige allergisch reactie op gehad dus wij gebruiken het liever niet en Anders eerst testen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:57

Voor pour on middel geldt dosering per 100kg tot een max aantal ml en ook afhankelijk van de toepassing. Etiket lezen dus ook al staat er geen dosering voor paard op.

[o]

Sandrabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:36

Als je de dekens erop heb gelegd zonder de pony eerst te wassen zitten de luizen in de deken en kan je die na het wassen van de pony en niet zo weer op leggen. Dan moet je de dekens eerst wassen en je kunt wat beyMite in het zeepbakje van de wasmachine toevoegen. Probleem is wel dat je nu dus de dekens niet op tijd weer droog hebt voor gebruik. Deken wassen duurt langer dan pony wassen en drogen.
In doe beyMite na drie dagen nog en keer en dan na 10 dagen nog een keer. Beestjes zijn soms al resistent voor het middel. En niet uitspoelen!

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:01

Vergeet ook niet je borstels te wassen!
Dus na luisbehhandeling schone deken en ook alle andere spullen schoon.
(poetsspullen, maar ook bv sjabrakjes en singels, gewoon alles schoon wat met de pony's in aanraking komt)
Ik weet uit ervaring dat het vreselijk veel werk is. Alles wassen bij de eerste behandeling en weer alles wassen bij de nabehandeling.
Mijn noodoplossing voor het dekenwasprobleem was het volgende:
pony liep met winterdeken, maar daar had ik er maar 1 van.
Toen maar tijdelijk een nul grams regendeken met daaronder een fleecedeken aangedaan, zodat het samen toch warm genoeg was.
(fleecedeken halsoverkop van Marktplaats geplukt, daar vindt je ze soms wel voor € 5,-. Of misschien kun je tijdelijk dekens lenen van iemand?)

Borstels enz gaan bij mij in de chloor, (handwas) dekens en halsters maakte ik schoon met Neocidol.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:17

en schrik niet, die ByeMite stinkt heel heel erg.
Dat blijft ook na wassen ontzettend naar en lang en je kleding zitten.

Ik spreek uit ervaring want heb in januari mijn paard moeten behandelen hiermee

Wiro 06/06/1999 - 07/04/2022
Dankjewel liefste merrie van me, voor alles wat je voor mij betekende.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie