euthanasie met T61

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 15:57

Ik heb gezien dat een paard werd ingeslapen met T61. Het paard is extreem moeilijk dood gegaan.

Zijn er meer mensen die slechte ervaringen hebben met T61 als euthanasiemiddel?

ElCamino

Berichten: 8998
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:02

Is er wel voldoende sedatie gegeven ? Er moet eerst wel een hele berg verdoving in voordat tot de daadwerkelijk euthanasie wordt overgegaan....

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:07

T61 doet gruwelijk veel pijn, dus ja daar gaan paarden heel moeilijk dood van.

Paard moet eerst volledig onder narcose voordat dat gegeven mag worden.

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:12

Bij gebruik van T61 moet het paard eerst goed gesedeerd worden, omdat T61 zelf geen verdovende werking heeft. Als het inslapen niet goed gegaan is, is de kans dat er onvoldoende sedatie is gegeven wel heel erg groot.
Ging het paard wel rustig liggen en is 'ie eerst rustig diep gaan slapen?

Wat rot voor je dat je zo'n ervaring hebt. Sterkte.

c_alsemgeest

Berichten: 21318
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:15

T61 mag pas na volledige verdoving/narcose...
Dus het lag ws niet aan de T61, maar hoe het dier ervoor verdoofd is... onverdoofd is het geen fijne dood inderdaad.

senna21

Berichten: 12220
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:22

Helaas is mijn paard destijds ook ingeslapen met onvoldoende middel.
Daar heb ik het lang moeilijk mee gehad. Zo verdrietig en onrechtvaardig voor het dier.
Natuurlijk wel een klacht ingediend (die serieus is opgepakt), maar daar verandert de ervaring zelf niet mee.
Sterkte.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 16:28

Het paard lag al en er is sedatie gegeven.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:31

Mij is ooit verteld (maar ik ben geen dierenarts) dat je pas met T61 mag gaan spuiten als het dier zo diep onder narcose is dat het onomkeerbaar is.

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:40

Avalanche schreef:
Mij is ooit verteld (maar ik ben geen dierenarts) dat je pas met T61 mag gaan spuiten als het dier zo diep onder narcose is dat het onomkeerbaar is.


Dit is mijn ervaring ook, bij alle keren dat ik bij een euthanasie ben geweest. Het paard wordt dusdanig diep in slaap gebracht dat het ECHT niets meer meekrijgt van de laatste prik, en er ook echt geen enkele reactie meer op geeft anders dan het overlijden zelf.


Wat vreselijk verdrietig dat van zo weinig reacties eigenlijk. er toch al 2 zijn die het dus anders meegemaakt hebben. Terwijl dat echt niet nodig moet zijn.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:52

Dit is is dus waarom ik niet snel aan inslapen ga beginnen . Omdat het raar kan gaan . En het is ook nog eens niet eerlijk tegen over het paard als het mis gaat dan lijd het paard veel meer dan voor hij ingeslapen werd . Ik heb dit zelf eens mee hemaakt op de manege waar ik rijd

Daar was een paard met een gebroken been (was herstellende maar ging niet goed ) . Toen moest die ook ingelspen woeden . Het paard was een favoriet onder de ruiters
Nooit bang sprong sprong zonder angt over hindernissen met de beginnets klas was ie ook rustig en geduldig
Dus daarom mochten de ruiters die er bij wilde zijn eer bij zijn . Dat wad een hele boel
We mochten allemaal nog even een knuffel geven en een aai geven het paard hadden ze naar de plek gebracht waar hij moest liggen . De arts was een stuk chagerijn . En moest nog naar een andere klant er naar . Waardoor hij snel ging handelen . Door gelijk de spuit te geven . Die prik deed het paard meer pijn dan die gebroken been die hij had . De meanege eigenaar had een klacht in gediend bij de klieniek waar de arts werkte
Hij heeft wel een fixse straf gekregen van zen baas . Maar goed ook

Blue_Eyes

Berichten: 20381
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:54

Ik vind het eerlijk gezegd ook stom om met zoveel man bij een euthanasie te gaan zijn...

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:56

Blue_Eyes schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook stom om met zoveel man bij een euthanasie te gaan zijn...


Waarom stom . Er waten maar 5 ruiters bij . Plus de eigenaar van de manege . De gene die wilde mochen er bij zijn ik vind faar niets raars aan

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:58

Ik ook. Gun het paard rust op de laatste momenten, zodat het dier rustig kan inslapen. Niet echt liefdevol naar het paard toe.

Lalahorse schreef:
ik vind faar niets raars aan


Daar verschillen jij en ik over van mening.

Lalahorse schreef:
Dus daarom mochten de ruiters die er bij wilde zijn eer bij zijn . Dat wad een hele boel


Dat is wat anders als 5.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 28-03-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20381
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:58

Goed, 5 personen is iets anders, uit jouw eerdere bericht begreep ik dat het echt om een grote groep ging. Nou vind ik 7 personen (die 5 + eigenaar + arts) nog méér dan voldoende (zeg maar te veel), beestje moet ook rust krijgen om te gaan.

Tazzey
Berichten: 9782
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:58

Lalahorse schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook stom om met zoveel man bij een euthanasie te gaan zijn...


Waarom stom . Er waten maar 5 ruiters bij . Plus de eigenaar van de manege . De gene die wilde mochen er bij zijn ik vind faar niets raars aan


Lalahorse schreef:
Dus daarom mochten de ruiters die er bij wilde zijn eer bij zijn . Dat wad een hele boel


Je spreekt jezelf een beetje tegen. Waarom wordt er tegen zo'n overduidelijk rel account niets gedaan?

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:03

De kans dat een manege dit doet, lijkt me zo ongeveer tussen de 0 en -26% te liggen.
Deze gebruiker valt wel vaker op en is in de eerste post in dit topic ook vergeten om een miljoen typfouten te maken.

Flevolander

Berichten: 3887
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:06

volgens mij wordt T61, eigenlijk standaard niet meer gebruikt bij een euthanasie. Wat was de overweging in deze om wel T61 te gebruiken? En is dit een recent verhaal of een ervaring uit het verleden?

_Mir
Berichten: 1406
Geregistreerd: 01-01-20

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:09

Nooit van gehoord dat je op een manege bij het inslapen mag zijn. Overigens vind ik ook dat zeker een manegepaard met respect en in alle rust ingeslapen zou moeten worden.

Morganlefay

Berichten: 8784
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:13

_Mir schreef:
Nooit van gehoord dat je op een manege bij het inslapen mag zijn. Overigens vind ik ook dat zeker een manegepaard met respect en in alle rust ingeslapen zou moeten worden.


Uitzonderingen zijn er altijd.
Niet grappig om een paard met een gebroken hoefbeen zien vechten tegen een (spoed)euthanasie.
Geef om die reden de voorkeur voor een pen.

suffie
Berichten: 5741
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:15

Flevolander schreef:
volgens mij wordt T61, eigenlijk standaard niet meer gebruikt bij een euthanasie. Wat was de overweging in deze om wel T61 te gebruiken? En is dit een recent verhaal of een ervaring uit het verleden?


Dat was ook mijn ervaring bij het inslapen van onze koeien eerder. Veel vaker wordt Euthasol gebruikt, de roze of blauwe.

Hiermee nog nooit 'rare' dingen meegemaakt gelukkig.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 17:41

Recent verhaal.

anjali
Berichten: 15788
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:42

Een pony van mij werd geeuthanaseerd met 3 opeenvolgende middelen . Het ging heel rustig en bij de eerste spuit leek hij al weg te zijn.Op de factuur stonden toen wel de namen van de middelen maar de enige die ik onthouden heb was ketamine. Ik vond dat zo raar omdat ik mensen kende die dat zelf namen als recreatieve drug.Wat me dus onverstandig lijkt want je kunt er bij overdosis kennelijk een paard mee euthanaseren.Ik had vantevoren tegen de DA gezegd dat het euthanaseren zo aangenaam mogelijk moest gaan .Ik ben er zelf bijgebleven en het was helemaal niet naar.Die pony leed aan leukemie waarbij de behandeling niet had aangeslagen.

siskeh
Berichten: 8695
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:46

Wat verstaan je onder moeilijk doodgaan TS, want dat word me niet duidelijk, want als het lang duurt voordat de hartslag stopt bijv. ja dat kan, dat kan altijd met elk middel verwacht ik.
Of is het dat hij niet goed "weg" leek te zijn?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:51

Mijn Welsh pony deed ook moeilijk bij het inslapen. Ik weet echter niet met welk middel dit gedaan was.

Maar zij lag een beetje schokkend te ademenen, dan weer geen ademhaling, dan weer diepe zucht en zo meerdere keren na elkaar. Dierenarts vond het te lang duren en gaf haar nog een beetje bij, daarna is ze na 5 minuten helemaal weg gegaan.

Zij was wel eerst verdoofd en lag ook mooi neer, reageerde niet als je haar aanraakt aan neus, oren of ogen.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:53

schokkend ademhalen is normaal. Dat zie je ook bij mensen die sterven.